Annons

Pool för digital efterbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)
zapper skrev:
...[klipp]...Det är ju egentligen inte bilden i sig som bedöms utan efterarbetet, så några invändningar pga att det inte blir estetiskt att visa bägge bilderna samtidigt borde gå bort.
....[klipp]..

Beskrivningen av poolen är nu: "Poolen för digital efterbehandling är enkom för fotografier som efterbehandlats i något bildbehandlingsprogram. Efterbehandlingen skall vara så markant att bilden utan tvekan går att skilja från den obehandlade ursprungsbilden." och det är väl en tolkningsfråga om det innebär att det bara är tekniken som är det viktiga. I så fall bör det framgå tydligare av poolbeskrivningen.

Det är inte mer än 66 bilder i poolen, jag tycker man kan vänta lite med att införa begränsningar.

Däremot är det en viktig fråga om regeln "...att bilden utan tvekan går att skilja från den obehandlade.." gäller den färdiga bilden som sådan eller bara när man har orginalet / orginalen som jämförelsematerial?

Från poolens regler:
"Efterbehandlingen skall vara så markant att bilden utan tvekan går att skilja från den obehandlade ursprungsbilden."

Vadå? Kan man alltså inte använda denna pool för att få kommentarer på en efterbehandling om den inte är markant??!!

Låter märkligt.

Varför skulle man inte kunna lägga upp bilder som det är just efterbehandlingens kvaliteter man vill ha kommentarer på, och inte den innehållsmässiga förändringen (kretiviteten) i bilden?

Det låter lite som en lite skev och onödig begränsning.

Om det inte är själva efterbehandlingen som ska kritiseras, utan mer den innehållsmässiga kreativiteten så borde poolen kanske heta "Illustrationspoolen" eller "Fantasipoolen" eller nåt.

Jag tycker både efterbehandlingen och kretiviteten ska ha utrymme för kritik, men det är olika saker, och kräver därför olika pooler.
Blanda inte ihop dem.

Det är ju väldigt roligt att bedöma hur väl en bild har behandlats med USM..... Idén med poolen är att få en digital imaging pool där kreativiteten flödar trodde jag?

Men poolens beskrivning borde ändras så den blir tydligare.

Namnet på poolen kanske borde ändras till något mer tydligt också ja... Men det behövs inte någon mer pool än den här. Som jag sa förut, det finns ingen större mening med att ha en pool där man lägger bilder som man efterbehandlat endast med curves och USM, det är ju ALLA bilder i stort sett som redan ligger på fotosidan. Då har man missuppfattat meningen med den här poolen.

müsli skrev:
Från poolens regler:
"Efterbehandlingen skall vara så markant att bilden utan tvekan går att skilja från den obehandlade ursprungsbilden."

Vadå? Kan man alltså inte använda denna pool för att få kommentarer på en efterbehandling om den inte är markant??!!

Nej, det är så det är tänkt. Poolen är till för "extrem" efterbehandling - som i mitt tycke är lika viktigt som vilket mörkerrumsarbete som helst. Du lägger ju inte in en vanlig svartvit kopierad bild i alternativa mörkerrumstekniker, så varför lägga in en bild med lite usm i digital efterbehandling?

Zamn skrev:
Som jag sa förut, det finns ingen större mening med att ha en pool där man lägger bilder som man efterbehandlat endast med curves och USM, det är ju ALLA bilder i stort sett som redan ligger på fotosidan. Då har man missuppfattat meningen med den här poolen.
zapper skrev:
Nej, det är så det är tänkt. Poolen är till för "extrem" efterbehandling - som i mitt tycke är lika viktigt som vilket mörkerrumsarbete som helst. Du lägger ju inte in en vanlig svartvit kopierad bild i alternativa mörkerrumstekniker, så varför lägga in en bild med lite usm i digital efterbehandling?

Man kan ju lägga timmar på efterbehandling av en bild utan att den blir "markant" eller "extremt" omgjord. Tvärtom, att den blir optimal i tonskalor, färger, utteckning, framhävning av bilddelar på olika vis, med toningar, oskärpa, etc.

Tycker det är lite föraktfullt mot de som lägger mycket tid på efterbehandling för att höja bildens ursprungliga kvaliteter.
Det handlar absolut inte "bara om USM". Det känns som en lite snäv uppfattning om hur bilder kan efterbehandlas utan att innehållet förändras.

Jag vill absolut inte dissa idén, den är utmärkt.

Men jag förespråkar att det också ges utrymme till den utvecklande efterbehandling där bildens ursprung tas till vara och framhävs, och inte endast den kreativa nyskapande efterbehandlingen.

Ett förslag är två pooler:

"Digital efterbehandling"

och

"Kreativ efterbehandling"

Då finns det utrymme för fokus på de olika syftena med efterbehandling.

Men snälla...

Det måste vara nåt typiskt "fotosidan-medlemskt" att alltid krångla till allting. Det ska gnällas, det ska ändras på redan uppsatta regler, det ska krånglas till, motsättningar och säga-emot, definitioner in i minsta detalj som ändå hälften har åsikter om, krångel igen, tjafs, mer gnäll osv osv

Precis som Charlotte säger - låt sunt förnuft råda. Det är när allt ska krånglas till som det blir tråkigt och till slut tröttnar man. Hur svårt kan det vara egentligen. Man skapar en ny bildpool, döper den till något samt ger den en beskrivande underrubrik. Sen följer man reglerna som gäller för denna. Klart.

Senast ändrad:
Men snälla...

Jag vill bara säga att jag håller med Björn till 100%!
Ladda upp lite intressanta bilder/bearbetningar som vi kan diskutera i stället!

bjanha skrev:
Men snälla...

Det måste vara nåt typiskt "fotosidan-medlemskt" att alltid krångla till allting. Det ska gnällas, det ska ändras på redan uppsatta regler, det ska krånglas till, motsättningar och säga-emot, definitioner in i minsta detalj som ändå hälften har åsikter om, krångel igen, tjafs, mer gnäll osv osv

Precis som Charlotte säger - låt sunt förnuft råda. Det är när allt ska krånglas till som det blir tråkigt och till slut tröttnar man. Hur svårt kan det vara egentligen. Man skapar en ny bildpool, döper den till något samt ger den en beskrivande underrubrik. Sen följer man reglerna som gäller för denna. Klart.

Det fungerar ju inte riktigt så smidigt i verkligheten att allt man skapar fungerar perfekt med en gång. Isåfall skulle vi fortfarande kört omkring i bilar som heter T-Ford :p

Man måste ju tweaka.

Björn och Bernt:
Men jag är inte snäll. ;)

Ok, så då är poolen "Digital efterbehandling" endast till för "markant" eller "extremt" omgjorda bilder?

Lite märkligt, då digital efterbehandling är så mycket mer...

(Som sagt, hur svårt kan det vara...)

Roger, ärligt talat, tycker inte du att om det finns en specialpool som heter "Digital efterbehandling" så säger det sig självt att i den hittar man inte bilder där den enda justeringen från originalet är ett borttaget födelsemärke i ansiktet eller en landsskapbild som man skärpt med USM?

müsli skrev:

Ok, så då är poolen "Digital efterbehandling" endast till för "markant" eller "extremt" omgjorda bilder?

Lite märkligt, då digital efterbehandling är så mycket mer...

Så klart att there's more to it än så, men det var inte i det syftet denna pool skapades.

Björn:
Argument som "det säger sig självt" ignorerar jag.
Varför jag gör det "säger sig självt". ;)

bjanha skrev:
Roger, ärligt talat, tycker inte du att om det finns en specialpool som heter "Digital efterbehandling" så säger det sig självt att i den hittar man inte bilder där den enda justeringen från originalet är ett borttaget födelsemärke i ansiktet eller en landsskapbild som man skärpt med USM?
Björn, ärligt talat, tycker inte du att om man är osäker på efterbehandlingen av en bild och vill ha kritik på just efterbehandlingen, är det inte i just en "digital efterbehandlings"-pool man skulle begära kritik då? Oavsett om det handlar om en tretimmars session eller om vilken radie man ska använda på USM?

müsli skrev:
Björn, ärligt talat, tycker inte du att om man är osäker på efterbehandlingen av en bild och vill ha kritik på just efterbehandlingen, är det inte i just en "digital efterbehandlings"-pool man skulle begära kritik då? Oavsett om det handlar om en tretimmars session eller om vilken radie man ska använda på USM?

Nej.
En sådan bild skulle höra hemma i kategorin för vad motivet föreställer.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto