Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Pool för digital efterbehandling
- Trådstartare Montenegro
- Start datum
bjanha
Aktiv medlem
Damocles skrev:
Säger bara, Tummen upp, nu kanske jag kan få ändan ur vagnen och posta lite saker också. Mitt sista offer för en kreation ville dock förbi annonym i det sammanhanget.
Är det bilden på mig du menar?
aceeo
Aktiv medlem
MITT FÖRSLAG
Poolen för digital efterbehandling är enkom för fotografier som efterbehandlats i något bildbehandlingsprogram. Efterbehandlingen skall vara så pass att det tydligt är skillnad mot "obehandlade" bilder.
Eventuellt tillägg
Alla upplagda alster måste helt utgå ifrån eget eller egna fotografi/er
// Anders
----The Photomanipulation section is dedicated to digital photographs that have undergone post processing and/or editing via the use of a graphical imaging software. The extent of manipulation should be prominent and noticeable in ways where it can be clearly distinguishable from the unaltered photograph.
Poolen för digital efterbehandling är enkom för fotografier som efterbehandlats i något bildbehandlingsprogram. Efterbehandlingen skall vara så pass att det tydligt är skillnad mot "obehandlade" bilder.
Eventuellt tillägg
Alla upplagda alster måste helt utgå ifrån eget eller egna fotografi/er
// Anders
emtre
Aktiv medlem
Tyckte förslaget var bra, justerade det lite och tog med tillägget:
Poolen för digital efterbehandling är enkom för fotografier som efterbehandlats i något bildbehandlingsprogram. Efterbehandlingen skall vara så pass att det markant att bilden utan tvekan går att skilja från den obehandlade ursprungsbilden. Alla upplagda alster måste helt utgå ifrån eget eller egna fotografi/er.
/Maria
Poolen för digital efterbehandling är enkom för fotografier som efterbehandlats i något bildbehandlingsprogram. Efterbehandlingen skall vara så pass att det markant att bilden utan tvekan går att skilja från den obehandlade ursprungsbilden. Alla upplagda alster måste helt utgå ifrån eget eller egna fotografi/er.
/Maria
kreatören
Aktiv medlem
Jag har under de senaste 7-8 åren arbetat mycket med fotoillustrationer både yrkesmässigt och privat. Och det har det med sig att jag ibland skaffar bildelement från sk stockbilder, alltså royalty fria bilder. Detta är mycket vanligt inom mitt område. Därför tycker naturligtvis jag jag att Marias sista mening innebär en begränsning i vilken typ av bilder/alster/illustrationer jag kan visa.
Om man jämför med andra communitys där jag är med och deras bildbearbetningspooler har dom flesta en friare tolkning, men jag ställer självklart upp på hur ni andra vill ha det.
/Bernt
Om man jämför med andra communitys där jag är med och deras bildbearbetningspooler har dom flesta en friare tolkning, men jag ställer självklart upp på hur ni andra vill ha det.
/Bernt
emtre
Aktiv medlem
För mig kan vi ta bort den sista meningen, den är ju inget som ingick i den ursprungliga definitionen och hurvida det ska vara enbart egna bilder eller om det är ok att använda andras kan vi ju låta vara öppet tillsvidare.
Nytt förslag med andra ord:
Poolen för digital efterbehandling är enkom för fotografier som efterbehandlats i något bildbehandlingsprogram. Efterbehandlingen skall vara så pass att det markant att bilden utan tvekan går att skilja från den obehandlade ursprungsbilden.
/Maria
Nytt förslag med andra ord:
Poolen för digital efterbehandling är enkom för fotografier som efterbehandlats i något bildbehandlingsprogram. Efterbehandlingen skall vara så pass att det markant att bilden utan tvekan går att skilja från den obehandlade ursprungsbilden.
/Maria
Montenegro
Aktiv medlem
Jag är mitt uppe i en flytt, utan tillgång till internet - men den gemensamma översättningen låter bra och poolen kommer publiceras inom kort.
Montenegro
Aktiv medlem
Jag har märkt att det börjar komma upp många bilder som känns lite för litet eftebehandlade för att passa in i poolen.
Mitt förslag för att förhindra dessa och dessutom göra poolen oerhört mycket bättre, är att följa Bernt Carlzons bildexempel och även visa "före-bilden". Då blir det inget snack om bilden är tillräckligt behandlad eller ej, och det leder dessutom till att det kommer bli högre klass på bilderna som lägga upp, eftersom personen som ska lägga upp sin bild ser direkt i PS att "oj den här bilden är nog alldeles för lika originalet om jag jämnför med alla andra bilder som ligger i poolen".
Det är ju egentligen inte bilden i sig som bedöms utan efterarbetet, så några invändningar pga att det inte blir estetiskt att visa bägge bilderna samtidigt borde gå bort.
Denna pool är ju lite mer "specialinriktiad" och avancerad än andra, så eventuella problem med att folk inte har kvar bilden i originalutförande, eller att det "är jobbigt", får folk helt enkelt kämpa sig förbi, eftersom poolen skulle bli så mycket bättre.
Vad tycker ni andra?
Mitt förslag för att förhindra dessa och dessutom göra poolen oerhört mycket bättre, är att följa Bernt Carlzons bildexempel och även visa "före-bilden". Då blir det inget snack om bilden är tillräckligt behandlad eller ej, och det leder dessutom till att det kommer bli högre klass på bilderna som lägga upp, eftersom personen som ska lägga upp sin bild ser direkt i PS att "oj den här bilden är nog alldeles för lika originalet om jag jämnför med alla andra bilder som ligger i poolen".
Det är ju egentligen inte bilden i sig som bedöms utan efterarbetet, så några invändningar pga att det inte blir estetiskt att visa bägge bilderna samtidigt borde gå bort.
Denna pool är ju lite mer "specialinriktiad" och avancerad än andra, så eventuella problem med att folk inte har kvar bilden i originalutförande, eller att det "är jobbigt", får folk helt enkelt kämpa sig förbi, eftersom poolen skulle bli så mycket bättre.
Vad tycker ni andra?
andreasc89
Avslutat medlemskap
Jag nappar också på förslaget. Jag gjorde en liknande sak för att visa för en här hur en till synes tråkigt motiv kunde bli väldigt snyggt.
Jag lade upp före/efter bild här:
http://hem.passagen.se/andreasc89/sample.jpg
Skillnaden med den här är att den inte är efterbehandlad.
/A\
Jag lade upp före/efter bild här:
http://hem.passagen.se/andreasc89/sample.jpg
Skillnaden med den här är att den inte är efterbehandlad.
/A\