Annons

Pool för digital efterbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

Montenegro

Aktiv medlem
Jag vet aldrig vart jag ska lägga en bild som är rätt mycket efterbehandlad i Photoshop, lägger jag dem i bildkritik-poolen så blir de ofta kraftigt nedskrivna av personer som av ett eller annat skäl inte tycker om det tillvägagångssättet för att framhäva bilder. Så, eftersom det nu finns en pool för analoga tekniker, en för toycamera, och en pool för alternativa modellbilder med inriktning på goth/cyber etc, varför inte en pool med endast digitalt efterbehandlade bilder? Är jag ensam om att sakna en sådan?

Tycker det låter som en bra ide.

Mår illa varje gång jag ser ett inlägg som handlar om att personen i fråga inte gillar digital efterbehandling, vore skönt att ha en pool där de inte går in faktiskt...

Låter som en alldeles utmärkt idé. Visserligen innehåller ju mer eller mindre all digitalfotografering en viss efterbearbetningsprocess som kan kallas efterbehandlade men säkerligen menar Charlotte en grovare efterbehandling i PS eller annat program. Inte de vanliga såsom skärpning, brusreducering, auto-balans osv.

Snälla, låt nu inte detta bli en diskussionstråd om vad som är efterbehandling och inte. Såna trådar finns det gott om här på forumet =)

Över o ut!

/Dennis

Ja! En sådan pool vill jag oxå ha! Det viktigaste är att sätta upp regler som är lätta att förstå.

Kul att höra att det finns ett intresse utöver mitt eget :) Så som Dennis påpekar så syftar jag ju på en pool med lite "grövre" behandling än skärpning av bilder - jag tänker mig mer något åt Bernt Carlzon-hållet om ni förstår vad jag menar. Att efterbehandla digitalt är en konstform i sig och jag tycker att vi borde ta bättre till vara på det.

CandyStore skrev:
Det viktigaste är att sätta upp regler som är lätta att förstå.

Absolut! Håller fullständigt med! Kan vi inte komma fram till några tillsammans så att alla får göra sin röst hörd och vara med och forma detta, istället för att en enda person ska styra och ställa? En viktig huvudpunkt - tycker jag - är att det inte får direkt krocka med Subculture, som är mer inriktat på modellfoto, utan att man håller i sär dessa två pooler. Att staka upp reglar för "minsta möjliga tillåtna gräns" när det gäller efterbehandligen är är väl ett måste, eftersom det är poolens huvudgenre.

Tyvärr tror jag inte en sådan pool avhjälper mot kommentarer kring det myckna efterarbetet. Jag tror inte jag är ensam om att välja "alla nya bilder" när jag vill se vad som kommit in under dagen. Tror aldrig jag har besökt "subculture" eller "Alternativa mörkrumstekniker", men har säkerligen kommenterat dessa bilder då de kom in som nya

Sen kan det alltid var kul för de som är intresserade, att ha en speciell pool meed lite mer utsvävande motiv. Undar när ett foto slutar vara ett foto och övergår till en illustration?

// Anders

Hjälp gärna till att formulera reglerna för denna pool. Skall betygsättning vara den samma som i andra pooler/"vanliga bilder"? Och vill någon vara värd för den? (ger lite befogenhet att plocka bort bilder och radera kommentarer inom poolen)

(Framöver kommer det bli möjligt att skapa album av typ "Endast pool", bilder i dessa syns inte i "Nyinkomna bilder" - just därför att man inte vill det ibland; kanske vissa av dessa om ni vill undvika denna typ av kommentarer ni nämner, eller det kan vara en fotoklubbs bilder från en träff etc)

Jag tycker att betygsättningen kan vara densamma för att inte orsaka förvirring. Kanske med ett extra betyg för just efterbehandling. Vet inte riktigt vad men kanske nån form av "digitalt betyg". Hur bra är den retuscherad? Fast jag spånar mest nu =)

Jag kan tänka mig att stå som värd för denna pool. Det hade varit skoj och intressant.

Mvh
Dennis

Enklast är väl att behålla samma betyg-skala, men det skulle vara roligt om man skulle använda det - eller liknande - som finns i Avancerad Kritik-poolen, dvs att man kan betygsätta dels jobbet, dels kreativiteten - för det är ju som två jobb. Bara för att man gör efterarbete betyder inte att bilden man utgår ifrån är sämre än andra.

Jag kan också tänka mig att vara poolvärdinna och förvalta efter bästa förmåga.

Ang formulering

deviantart.com där jag också är medlem har en bra formulering på fotomanipulation tycker jag:

Photomanipulation

The Photomanipulation section is dedicated to digital photographs that have undergone post processing and/or editing via the use of a graphical imaging software. The extent of manipulation should be prominent and noticeable in ways where it can be clearly distinguishable from the unaltered photograph.

Re: Ang formulering

kreatören skrev:
deviantart.com där jag också är medlem har en bra formulering på fotomanipulation tycker jag:

Photomanipulation

The Photomanipulation section is dedicated to digital photographs that have undergone post processing and/or editing via the use of a graphical imaging software. The extent of manipulation should be prominent and noticeable in ways where it can be clearly distinguishable from the unaltered photograph.

Det tycker jag var en eminent förklaring som är bra att ha som grund. Funderade över om det är förvirrande över att ha två betyg som jag tidigare föreslog, ett enda med fokus på efterarbetet är kanske det bästa.

Nu är poolen skapad, men ej aktiverad - jag bad Charlotte fixa en översättning av den texten, att ha som regel och inriktning för poolen. Ni kan säkert hjälp henne på vägen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto