Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
polfilter
- Trådstartare ESS
- Start datum
Bofoto2
Aktiv medlem
Nu är jag inte säker men nästan ...
Denna bild är på 12mm och bländare 4 samt 99% säker att det är Kenko UV och inte utan.
OBS att det här är mycket avsöjande bilder, ofta lägger man inte märke till en sån här vinjetering i andra bilder.
Jag har använt en ~jämngrå himmel men den kan ev spela lite spratt...
Denna bild är på 12mm och bländare 4 samt 99% säker att det är Kenko UV och inte utan.
OBS att det här är mycket avsöjande bilder, ofta lägger man inte märke till en sån här vinjetering i andra bilder.
Jag har använt en ~jämngrå himmel men den kan ev spela lite spratt...
Bilagor
Bofoto2
Aktiv medlem
Antireflexbehandling
B&Ws slim polfilter borde ge ungefär samma effekt som UV-filteret ovan, vet ej om Hoya/Kenko har liknande slim-filter.
Både B&W och Hoya har "normal" filter och mångskiktiga antireflexbehandlingar, tex Hoya har "Normal"(=dålig), HMC(bra), HMC Super(bättre) och nya Pro 1. B&W har 2 eller 3 varianter har jag för mig. Hama finns bara? i dåliga varianten. Sen finns Soligor, Tokina osv. som antagligen är Hoya filter.
Med "normal"(enkel reflexbehandling) som jag säger här så blir bilderna disiga i motljus.
B&Ws slim polfilter borde ge ungefär samma effekt som UV-filteret ovan, vet ej om Hoya/Kenko har liknande slim-filter.
Både B&W och Hoya har "normal" filter och mångskiktiga antireflexbehandlingar, tex Hoya har "Normal"(=dålig), HMC(bra), HMC Super(bättre) och nya Pro 1. B&W har 2 eller 3 varianter har jag för mig. Hama finns bara? i dåliga varianten. Sen finns Soligor, Tokina osv. som antagligen är Hoya filter.
Med "normal"(enkel reflexbehandling) som jag säger här så blir bilderna disiga i motljus.
Bryggarn
Aktiv medlem
Jag läste i en tråd för lite sedan om just polfilter att själva polariseringseffekten är samma hos alla tillverkare eftersom de alla använder samma film, det stod tom vem som tillverkade den.
Det som skiljer olika filtertillverkare åt är alltså vilket glas man monterar filmen på, hur man reflexbehandlar och vilka ringar man använder.
Här är länk till tråden ifråga.
Det som skiljer olika filtertillverkare åt är alltså vilket glas man monterar filmen på, hur man reflexbehandlar och vilka ringar man använder.
Här är länk till tråden ifråga.
Senast ändrad:
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Jag upplever skillnad i poleffekt mellan mitt B+W polfilter, tjockt som tusan f ö, och mitt Soligor (som är samma som Hoya (standard)/Kenko/Hama). B+W är starkare. Soligor räcker dock väl till. En uppskattning är att mitt B+W ger 1/2 EV stegs mer effekt.
Hälsar
R
Hälsar
R
Olle
Aktiv medlem
Men Erik, du får faktiskt två runda glasskivor, en rund polariserande plastfolie samt två ringformade delar av metall.ESS skrev:
Nu ska vi inte komma med nån info som förklarar att mitt köp av en rund platt glasskiva för 1200kr var onödigt =P
Som hittat, m a o!
Olle
nikitin
Aktiv medlem
ESS skrev:
tror iallafall att ebay-länken ovan inte var rätt filter. Men detta verkar vara rätt:
http://cgi.ebay.com/B-W-77mm-kaesem...ryZ15217QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Detta är B+Ws Käsemann modell av filtret, ett extra tätat med en högre kvalitet på folien jämfört med den vanliga B+W filtret.
-- Nicke