Annons

polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)
Däremot är det inga problem med dubbla filter med 15mms brännvidd och bl4.

Bilagor

• 1433-15mm dubbla.jpg
    1433-15mm dubbla.jpg
    2.8 KB · Visningar: 273
Så här ser det ut med bara Hoyas gamla pol-filter från 80-talet, antagligen används samma(tjocka?) ring idag.

Bilagor

• 1877-bara pol.jpg
    1877-bara pol.jpg
    18.7 KB · Visningar: 274
Hoppas att jag håller reda på bilderna nu, det här ska vara på 12mm och bländare 4 med bara polfilter.

Bilagor

• 1452-bl4 pol 12mm.jpg
    1452-bl4 pol 12mm.jpg
    4 KB · Visningar: 269
Nu är jag inte säker men nästan ...
Denna bild är på 12mm och bländare 4 samt 99% säker att det är Kenko UV och inte utan.
OBS att det här är mycket avsöjande bilder, ofta lägger man inte märke till en sån här vinjetering i andra bilder.
Jag har använt en ~jämngrå himmel men den kan ev spela lite spratt...

Bilagor

• 1440-12mm uv eller utan.jpg
    1440-12mm uv eller utan.jpg
    3.4 KB · Visningar: 264
Antireflexbehandling

B&Ws slim polfilter borde ge ungefär samma effekt som UV-filteret ovan, vet ej om Hoya/Kenko har liknande slim-filter.
Både B&W och Hoya har "normal" filter och mångskiktiga antireflexbehandlingar, tex Hoya har "Normal"(=dålig), HMC(bra), HMC Super(bättre) och nya Pro 1. B&W har 2 eller 3 varianter har jag för mig. Hama finns bara? i dåliga varianten. Sen finns Soligor, Tokina osv. som antagligen är Hoya filter.
Med "normal"(enkel reflexbehandling) som jag säger här så blir bilderna disiga i motljus.

Jag läste i en tråd för lite sedan om just polfilter att själva polariseringseffekten är samma hos alla tillverkare eftersom de alla använder samma film, det stod tom vem som tillverkade den.
Det som skiljer olika filtertillverkare åt är alltså vilket glas man monterar filmen på, hur man reflexbehandlar och vilka ringar man använder.
Här är länk till tråden ifråga.

Senast ändrad:
Nu ska vi inte komma med nån info som förklarar att mitt köp av en rund platt glasskiva för 1200kr var onödigt =P

Jag upplever skillnad i poleffekt mellan mitt B+W polfilter, tjockt som tusan f ö, och mitt Soligor (som är samma som Hoya (standard)/Kenko/Hama). B+W är starkare. Soligor räcker dock väl till. En uppskattning är att mitt B+W ger 1/2 EV stegs mer effekt.

Hälsar
R

ESS skrev:
Nu ska vi inte komma med nån info som förklarar att mitt köp av en rund platt glasskiva för 1200kr var onödigt =P
Men Erik, du får faktiskt två runda glasskivor, en rund polariserande plastfolie samt två ringformade delar av metall.

Som hittat, m a o!

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar