Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
polfilter
- Trådstartare ESS
- Start datum
MLFoto
Aktiv medlem
Polfilter på vidvinkel
Vad jag vet så kan det vara problem att ha polfilter på vidvinkelobjektiv. Jag köpte ett till mitt Tamron 17-50. Jag upptäckte att jag fick en V-formad "förmörkning" på bilderna. Strax därefter läste jag någonstans i detta forum att detta problem kan uppstå med polfilter och vidvinkelobjektiv.
Vad jag vet så kan det vara problem att ha polfilter på vidvinkelobjektiv. Jag köpte ett till mitt Tamron 17-50. Jag upptäckte att jag fick en V-formad "förmörkning" på bilderna. Strax därefter läste jag någonstans i detta forum att detta problem kan uppstå med polfilter och vidvinkelobjektiv.
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Ljus består av olika våglängder och vågformer. Polfilter används för att stänga ute en viss form vilket gör att den berömda pol-effekten uppstår (reflexer försvinner i fönster och vatten, reflexer på gröna blad försvinner vilket gör gröna blad grönare, moln blir tydligare mot en mörkare himmel). Det finns två typer av polerisationsfilter - linjärt och cirkulärt. De är lika effektiva, skillnaden ligger i den optiska konstruktionen - dvs i hur man uppnår pol-effekten. Till autofokuskameror så rekommenderas cirkulära polfilter därför att den teknik som linjära polfilter använder tar bort ljusvågor som autofokussensorn behöver för att fungera korrekt. Cirkulära polfilter gör inte detta.
Cirkulära polfilter är dessvärre dyrare än linjära.
Det finns mängder av olika fabrikat på marknaden och här är det en fråga om att låta plånboken bestämma.
B+W är de dyraste, men de har också en rejäl pol-effekt.
Hoya ligger lägre i pris, ännu lägre ligger Kenko (som i praktiken är samma filter), dock är det svårare att hitta Kenko i Sverige.
Soligor och Hama tillverkas mig veterligen också av Kenko/Tokina (precis som Hoyas filter) - och ligger i budgetklassen. Jag har själv Soligor och tycker det fungerar utmärkt bra.
Dock, vidvinklar innebär ett problem därför att den vida vinkeln innebär att tjocka filter orsakar vinjettering (mörka hörn i bilden). Vidvinklar behöver extra tunna filter.
Hälsar
R
Cirkulära polfilter är dessvärre dyrare än linjära.
Det finns mängder av olika fabrikat på marknaden och här är det en fråga om att låta plånboken bestämma.
B+W är de dyraste, men de har också en rejäl pol-effekt.
Hoya ligger lägre i pris, ännu lägre ligger Kenko (som i praktiken är samma filter), dock är det svårare att hitta Kenko i Sverige.
Soligor och Hama tillverkas mig veterligen också av Kenko/Tokina (precis som Hoyas filter) - och ligger i budgetklassen. Jag har själv Soligor och tycker det fungerar utmärkt bra.
Dock, vidvinklar innebär ett problem därför att den vida vinkeln innebär att tjocka filter orsakar vinjettering (mörka hörn i bilden). Vidvinklar behöver extra tunna filter.
Hälsar
R
perstromgren
Aktiv medlem
Titta på ditt objektiv på www.cyberphoto.se och klicka på tillbehörsfliken så får du tips om filter som passar.
Per.
Per.
ESS
Aktiv medlem
$90 verkar trevligare:
http://cgi.ebay.com/B-W-77mm-SLIM-M...ryZ15219QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Kan någon bekräfta att ovan är rätt modell eller finns det något ännu bättre?
http://cgi.ebay.com/B-W-77mm-SLIM-M...ryZ15219QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Kan någon bekräfta att ovan är rätt modell eller finns det något ännu bättre?
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
ESS skrev:
B+W Pol cirk 77mm Slim MRC
1245kr :S på cyberphoto.
Nästan $200...
Cyberphoto rekommenderar Soligor Digital High Grade, som ligger på 795 SEK.
Nu har jag ingen aning om detta filter är tillräckligt tunt för DA 12-24:an. Varför inte fråga Cyberphoto?
Hälsar
R
ESS
Aktiv medlem
Cyberphoto kanske har vägt in prisvärdhet och deras egen marginal (?) i rekommendationen. Du sa ju tidigare att B+W var bäst.
tror iallafall att ebay-länken ovan inte var rätt filter. Men detta verkar vara rätt:
http://cgi.ebay.com/B-W-77mm-kaesem...ryZ15217QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
tror iallafall att ebay-länken ovan inte var rätt filter. Men detta verkar vara rätt:
http://cgi.ebay.com/B-W-77mm-kaesem...ryZ15217QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
B+W är det bästa filtermärket utan tvekan. Jag har filter från B+W, Hoya, Soligor och jag har också ett från Cokin för deras filterhållare - dock använder jag det inte.
Alla dessa är väldigt bra, inget är dåligt. Dock så ger B+W den största filtereffekten sedan så använder de en dyrare metall i sina filterringar. Jag har dock aldrig haft något problem med de billigare polfiltren. Använder mest Soligor till vardags - funkar utmärkt och köper det gärna igen.
Men, som sagt, har man råd med B+W så skaffa det gärna.
Hälsar
R
Alla dessa är väldigt bra, inget är dåligt. Dock så ger B+W den största filtereffekten sedan så använder de en dyrare metall i sina filterringar. Jag har dock aldrig haft något problem med de billigare polfiltren. Använder mest Soligor till vardags - funkar utmärkt och köper det gärna igen.
Men, som sagt, har man råd med B+W så skaffa det gärna.
Hälsar
R
Gården
Aktiv medlem
Du får även tänka på att dessa "slim" inte har någon filtergänga på utsidan. Du kan således inte köra med UV+Pol. Men det gör man ju inte annars heller. Värre är att det inte heller går att använda något objektivlock.
Priset för filtret du hittade på E-bay blir ju ca 1035:-. Har du otur torskar du även på svensk moms. Om jag inte minns helt fel så kostar samma filter ca 1200 på Cyber.
Själv köpte jag Hoya Super HMC som också är ganska tunt.Går även att sätta dit objektivlock.
/ Hasse
Priset för filtret du hittade på E-bay blir ju ca 1035:-. Har du otur torskar du även på svensk moms. Om jag inte minns helt fel så kostar samma filter ca 1200 på Cyber.
Själv köpte jag Hoya Super HMC som också är ganska tunt.Går även att sätta dit objektivlock.
/ Hasse
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Köra med dubbla filter på en ultravidvinkel är iaf inget som jag rekommenderar om man vill undvika vinjettering.
Hälsar
R
Hälsar
R
Bofoto2
Aktiv medlem
Bild och NEJ igen
Hmm, det var visst inte Hoya utan Kenko, men antagligen samma filter som Hoyas nya Pro 1.
Jag tror inte det skiljer så mycket på antereflexeffekten på Hoyas gamla HMC super och Hoya Pro 1, däremot har jag för mig att den är smutsavvisande.
Pentax DA 12-24 /4 med Kenkon och Hoya pol och på 12mm bländare 4 blir det givetvis vinjetering.
Hmm, det var visst inte Hoya utan Kenko, men antagligen samma filter som Hoyas nya Pro 1.
Jag tror inte det skiljer så mycket på antereflexeffekten på Hoyas gamla HMC super och Hoya Pro 1, däremot har jag för mig att den är smutsavvisande.
Pentax DA 12-24 /4 med Kenkon och Hoya pol och på 12mm bländare 4 blir det givetvis vinjetering.
Bilagor