Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polfilter vs Super polfilter.

Produkter
(logga in för att koppla)

Daneshnejad

Avslutat medlemskap
Jag vet att Super innebär att fler lager är antireflexbehandlat.

Finns det någon som har provat båda, isf är det värt att satsa ett par hundra extra på Super-filtret?


Mvh
Rozbeh
 
Jag brukar tänka så här...

Dyra objektiv = dyra filter
Billiga objektiv = billiga filter

kent.
 
Zoso skrev:
Jag brukar tänka så här...

Dyra objektiv = dyra filter
Billiga objektiv = billiga filter

kent.

Ingen dålig resonemang, men fungerar en vanlig polfilter bra med en dslr, eller har försäljarna rätt när de starkt rekommenderar super-filtret?
 
Jag har B+W polfilter till några av mina objektiv men även ett billigt Soligor och jag måste erkänna att jag inte stött på några problem med soligoren. Det har liksom B+W filtren skött sig väl. Det beror ju förvisso på hur mycket man använder ett polfilter men använder man dem endast sporadiskt tycker jag nog inte man behöver satsa på de allra dyraste. B+W filtrena är dock tillverkade i mässing vilket gör att de inte lika lätt fastnar i filtergängan.
Senaste kamera & bild hade för övrigt en test på bl a polfilter.
 
Jag har resonerat så, med mina polfilter, att det är väldigt sällan som man använder just polfilter i situationer där man normalt sett brukar få problem med ghosting och flare, dvs i motljus.
Därför har jag köpt relativt billiga polfilter (hoyas billigare modeller).
 
Fredrik Calabrese skrev:
Cirkulära polfilter fungerar utmärkt med alla
sorters AF kamror.

Jag köpte häromveckan mitt första cirkulära polfilter (ett Hoya HMC), och även om jag inte testat det så jättemycket så känns det som att antireflex-effekten på det är mycket svagare än det jag minns att jag hade med mina linjäre filter för 15 år sedan. Stämmer denna iaktagelse eller sviker mig mitt minne?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.