Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polfilter till Canon EF 17-40

Produkter
(logga in för att koppla)

peri

Medlem
Funderar på att skaffa ett polfilter till mitt Canon EF 17 - 40. Är det någon som har erfarenhet av Hoya (2 modeller) jmf. canon orginal(låter dyrt) elller finns det andra tillverkare. Är det något annat man bör tänka på när det gäller polfilter? Tacksam för svar.
:) Per

Jag har haft flera hoya, de har fungerat bra.

Nu använder jag enbart ett polfilter, cokins.

Jag har flera hoya, funkar bra. Till en 17-40 som används på analog eller fullframe DSLR kan ett polfilter med s.k. "thin thread" vara bra. Då sticker ringarna ut så lite så möjligt från frontlinsen och man undviker så vinjettering på grund av att filterringarna skymmer.

Har just fått hem ett Cokin-system med hållare, anpass.ring 55, 58, 77mm samt cirk. polfilter och avtonat gråfilter. Kan vara något kanske. Polfiltret kostar mindre än hälften av det runda vanliga (typ hoya) som passar på din 17-40 och du kan använda det på alla dina objektiv. Bara ett tips.

Kanske tog i lite med framtassaran där, men ett Hoya Pol cirk 77mm HMC Super kostar väl typ 1200 och ett Tiffen som passar i min P-hållare kostar 795, och det är i glas. Det är inte Cokins typ. Hur som helst så blir det billigare i längden och du kan justera in horisonten på gråfiltret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar