Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polaroid filter nån som vet??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jens C Hilner

Avslutat medlemskap
Filtret polaroid är det bra?? varför ska jag ha det?? ska man ha det på alltid???

Kostar ju svin mycket mitt objektiv är på 82
 
Japp, ett sånt ska du ha :). Allvarligt talat så tycker jag att det är ett av de bästa filtren att ha, fast de är dyra.

Filtret gör ungefär vad det låter som. Dvs du kan kontrollera polerisationen. Oftast är det ett cirkulärt polfilter man använder. Eftersom AF slutar fungera annars.

Resultatet blir iaf att du kan kontrollera färgerna lite mer, göra dem mustigare till exempel. Bra när det är starkt solljus t ex. Men en annan trevligt egenskap är att man kan ta bort reflexerna i t ex glasrutor och vattenytor nästan helt och hållet. Det fungerar så på alla icekmetalliska ytor om jag inte minns fel. Bra när man är i djurparken där det blir vanligare att man ser djuren genom en glasruta istället för stängsel.

Mvh
Maverick
 
Maverick sammanfattade det bra. Vad han däremot glömde att säga var att det finns reflektioner där man minst anar det. Det finns mycket fukt i luften och om du ser landskapsbilder med vältecknade (överdrivna?) moln så har fotografen sannolikt haft ett ''polfilter''. Grönska blir oftare mustigare med polfilter eftersom det filtrerar bort reflektionerna från fukten som sitter på bladen och så vidare...

Nackdelen med dem är att de stjäl en hel del ljus.

Man har även nytta av polfilter inom svartvitt, då framför allt för att leka med kontrasten och gråskalan.

Jörgen
 
Vad ska man tänka på vid inköp av ett pol filter? Jag använder AF och den inbyggda exponeringsmätaren så ett cirkulärt polfilter måste det väl bli.

Någon som har erfarenhet om B+W är bättre än Hoya?
Något annat att tänka på? De måste väl gå att vrida på för att få rätt polarisering även om de är cirkulärt polariserande, eller?

Vad gäller vid fotografering med Polfilter? Jag har för mig att jag läst att man ska ha solen i ryggen eller nåt. Stämmer det?

Filter faktor 2,3-2,8 , innebär det att filtret stjäler två-tre bländarsteg, eller vad?

/Andreas - Som vill att bilderna från savannen ska bli så bra som möjligt ...
 
AndreasW skrev:
Vad ska man tänka på vid inköp av ett pol filter? Jag använder AF och den inbyggda exponeringsmätaren så ett cirkulärt polfilter måste det väl bli.

Någon som har erfarenhet om B+W är bättre än Hoya?
Något annat att tänka på? De måste väl gå att vrida på för att få rätt polarisering även om de är cirkulärt polariserande, eller?

Vad gäller vid fotografering med Polfilter? Jag har för mig att jag läst att man ska ha solen i ryggen eller nåt. Stämmer det?

Filter faktor 2,3-2,8 , innebär det att filtret stjäler två-tre bländarsteg, eller vad?

Både Hoya och B+W är erkända så valet mellan dem spelar nog ingen roll för oss vanliga dödliga.

Multiplicera filterfaktorn med slutartiden för att kompensera ljusförlusten (eller ljustera bländaren motsvarande antal steg). Det vill säga att filterfaktor 2 innebär en dubblering av slutartiden eller ett bländarsteg mindre. De flesta kameror mäter ljuset genom linsen och då behöver man inte tänka så mycket på det.

Eftersom tillverkaren inte kan förutse vilka reflektioner som du ska släcka ut så måste du kunna vrida på ett polfilter. Detta innebär också att man enkelt kan variera effekten och se resultatet direkt i sökaren.

När det gäller solen i ryggen så är det lite svårt att flytta på solen... :) Annars beror det mycket på situationen. Till exempel så är det liten risk för störande solglans i vattenytor om du har solen i ryggen.

Jörgen
 
Ytterligare en pol-fileter fråga: På onsdag åker jag ner till Afrika för att bl a fota lite på savannen i Serengeti. Jag har tänkt mig använda Fuji Velvia som ju ger ganska mustiga färger i sig. Vad tror ni om resultatet blir med pol-filter? Blir det alldeles överdrivna färger?

/A
 
Risken finns att det blir väl mycket tryck i färgerna om man använder Velvia + polfilter. i alla fall i mitt tycke. Du bör nog tänka dig för i alla fall och inte ha det på slentrianmessigt.

/Anders (som mest fotar sv-v, men kör en del Velvia inimellanåt...)
 
AndreasW skrev:
Jag har tänkt mig använda Fuji Velvia som ju ger ganska mustiga färger i sig. Vad tror ni om resultatet blir med pol-filter? Blir det alldeles överdrivna färger?

Inte för att jag har fotograferat på den afrikanska savannen men jag skulle tro att den svenska sommaren med alla de mustiga färgerna är svårare ur det perspektivet. Ändå är det många svenska naturfotografer som använder Velvia med polfilter. Då ska nog inte en torr savann, där allt går i beiget, innebära några problem. Håll kanske ett öga på himlen som ofta blir lite väl blå. Du får en uppfattning av resultatet i sökaren så det ska nog inte heller vara ett problem. Dessutom är det många som tycker om den färgen... :)

Som sagt, ha det inte på slentrianmässigt och som alltid; slösa film.

Lycka till!
Jörgen
 
En annan fråga. Tycker jag får mer effekt på mitt filter som är 58 mm än det på 72! Kan det stämma? (Samma märke)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.