ANNONS
Annons

polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
polarisationsfilter gentemot UV-filter...vad är dkillnaden..fråar en som inte vet varför man använder och vad skall man använda när man fiotar i den norrländska vintern för att framhäva färger etc?

UV-filter tycker jag har spelat ut sin roll när man plåtar digitalt. Den automatiska vitbalansen tar hand om blåsticket ganska bra. Polfiltret däremot är bra när man vill ta bort oönskade reflexer (polariserat ljus). T.ex från metallytor och vatten med mera. Du kan även få djupare färger t.ex. i en himmel. En himmel innehåller massor med polariserat ljus. Tekniken är densamma som används i Polaroidglasögon.

men finns det olika styrkor när det gäller dessa två..uv och polarisations filter? Om..viket skall man välja om man som glad amatlr vill ta kort i vinterlandskap?

iBoat skrev:
UV-filter tycker jag har spelat ut sin roll när man plåtar digitalt. Den automatiska vitbalansen tar hand om blåsticket ganska bra. Polfiltret däremot är bra när man vill ta bort oönskade reflexer (polariserat ljus). T.ex från metallytor och vatten med mera. Du kan även få djupare färger t.ex. i en himmel. En himmel innehåller massor med polariserat ljus. Tekniken är densamma som används i Polaroidglasögon.
Faktum är att det sitter ett UV filter inmonterat framför sensorn på alla digitala kameror så ett extra framför objektivet tillför inget. Det är alltså inte relaterat till vitbalansen.
Sen kan ett polfilter inte ta bort reflexer från metaller då en metall inte planpolariserar ljuset så som till exempel glas och vatten gör. Vidare ger ett polfilter trevligare färger även vid foto av grönska.

okej..men om jag säger so här..har ett nikonobjektiv...55-200 och nikon D40X...vill ta bilder utomhus i vinter och vill förstärka färgerna och få varma bilder...skall jag då använa ett polarisationsfilter? eller vad?

trixy skrev:
okej..men om jag säger so här..har ett nikonobjektiv...55-200 och nikon D40X...vill ta bilder utomhus i vinter och vill förstärka färgerna och få varma bilder...skall jag då använa ett polarisationsfilter? eller vad?

Googla lite så kan du se effekten av polfilter. Exempelvis kan himlens blåfärg bli kraftigare om man fotar någorlunda vinkelrätt mot solen. Likaså grönska blir kraftigare, som Gustaf skrev.

Varmare färger kan man ju justera med vitbalansen utan att behöva använda filter.

Själv tycker jag att polfilter är väldigt bra just för att slippa en massa reflexer som gör bilderna blaskiga. Det kostar några hundra kronor, men köp ett och testa! Det är svårt att säga exakt vad du behöver när man inte vet exakt vad för effekt du eftersträvar.

Zotamedu skrev:
Faktum är att det sitter ett UV filter inmonterat framför sensorn på alla digitala kameror så ett extra framför objektivet tillför inget. Det är alltså inte relaterat till vitbalansen.
Sen kan ett polfilter inte ta bort reflexer från metaller då en metall inte planpolariserar ljuset så som till exempel glas och vatten gör. Vidare ger ett polfilter trevligare färger även vid foto av grönska.

Jag visste inte att det redan satt ett UV-filter i kameran. Är du helt säker på det? Det sitter ett lågpassfilter framför sensorn som ska motverka moiré. Det sitter alltså ett till?

Men nog är det så att UV-filter används för att motverka blåstick, till exempel i snöbilder!
Så visst har det med vitbalans att göra.

polfilter finns det olika styrkor? vilket om så är fallet är det vanligaste ...skiljer sig märken åt eller speler det ingen roll ifall det är nikon...hoya etc?

Viktigt och tillägga är att ett polfilter stjäl ljus, ca 1,5-2 bländarsteg. Alltså inget man ska ha på som linsskydd utan används vid behov. Det ska dessutom vridas för att justera effekten.
Ett UV-filter tar inget ljus och används av många som just linsskydd.

Med vissa polfilter fungerar inte autofokus. Tag med kameran till din fotohandlare (inte Elgiganten eller liknande) så hjälper dom säkert till.

iBoat skrev:
Jag visste inte att det redan satt ett UV-filter i kameran. Är du helt säker på det? Det sitter ett lågpassfilter framför sensorn som ska motverka moiré. Det sitter alltså ett till?

Men nog är det så att UV-filter används för att motverka blåstick, till exempel i snöbilder!
Så visst har det med vitbalans att göra.
Det sitter både UV och ett lättare IR filter framför sensorn för att plocka bort all UV och mycket av IR (hur mycket IR beror vilken kamera det är). Jag menade att det redan sitter ett filter i kamera så det är alltså inte kamerans vitbalans som kompenserar utan det är helt överflödigt med dubbla filter om man inte vill ha ett för att skydda frontlinsen förstås.

trixy skrev:
polfilter finns det olika styrkor? vilket om så är fallet är det vanligaste ...skiljer sig märken åt eller speler det ingen roll ifall det är nikon...hoya etc?
Polfilter har variabel styrka så att säga. Det finns alltså bara en typ men det går att vrida för att ändra vilken vinkel som det polariserade ljuset filtreras. Detta uppfattas som att man andrar styrkan på filtret. Generellt sätt får man vad man betalar för när det gäller filter. Ett dyrare filter är ett bättre filter. Själv kör jag Hoya som jag anser är en bra kompromiss mellan pris och kvalité. Du ska se till att du köper ett cirkulärt polarisationsfilter. Det borde inte vara några större problem för vad jag har sätt säljs inte linjära längre men kan ha fel.

Man rekommenderar cirkulärt till af-kameror.
Själv har jag både linjärt (sen gammalt) och nyare
cirkulärt. Har aldrig märkt någon skillnad med af:en men det kanske är från kamera till kamera.

M1_15 skrev:
Vad blir skillnaden mellan linjär och cirkulär ?
Ett linjärt polfilter planpolariserar bara ljuset och kan därmed även filtrera bort redan planpolariserat ljus. Dock kan det ge problem med autofokusen. Nyare filter har därför ett extra lager som dessutom cirkulärpolariserar ljuset. På engelska wikipedia finns ett par fina bilder som tydligt visar skillnaden mellan linjär och cirkulär polarisation. http://en.wikipedia.org/wiki/Polarization

På den svenska varianten fanns också en fin bild som visar vad ett polfilter gör.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Polarisering_(elektromagnetism)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar