Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pocket Wizard och ETTL

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag har en(två) sådanhär http://www.cyberphoto.se/info.php?article=403963
Kan jag då styra en Canon 580EXII med den och sedan använda den blixten som master för att styra en annan(eller fler) 580EXII eller 430EXII och då även köra med Hispeed sync?
Nån som har koll?

Ja, det skall fungera. Jag använder Flex TT5 på det viset men har miniTT1 som sändare på kameran. Även HiSpeed sync fungerar. Jag provade dock att använda en FlexTT5 som sändare och då fungerade det bara om jag inte har någon blixt på kameran/pcoket wizard. Detta borde dock vara något med mina inställningar på TT5:eek:r, de skall fungera likadant som miniTT1.

Med pocketwizards system skall alla slavblixtar som sitter i PW vara i normal-läge (ej slav). En fördel med detta är att man enkelt kan ställa in en blixt manuellt istället för ETTL, vilket gör behovet av grupper med olika exponeringsstyrka mindre. PW kan även konfigureras som "force master" vilket gör att man kan ha 430ex uppe på kameran/PW (eller ingen blixt alls förstås) och de starkare blixtarna på slavplatserna.

Vill man kombinera PW med canons egna ETTL måste man ha en 550/580 EX uppe på sändaren som sitter på kameran och denna skall då vara i masterläge. Slavblixten måste vara i grupp A (om grupper används), med PW kan Canons egna ETTL-system inte styra övriga grupper.

Mer att tänka på är att man bör montera ihop alla enheter innan man slår på dem samt att första bilden man tar allltid är en kalibreringsgrej, så det är bara från ruta 2 och framåt som prylarna fungerar som de skall. Det händer att blixtarna missar någon gång ibland, men det är betydligt säkrare än alla andra blixtstyrningsystem jag provat (inkl Canons egna ETTL och synk-kabel). Framför allt när batteristyrkan sjunker kan systemet bli lite lynnigt.

Ja, det skall fungera. Jag använder Flex TT5 på det viset men har miniTT1 som sändare på kameran. Även HiSpeed sync fungerar. Jag provade dock att använda en FlexTT5 som sändare och då fungerade det bara om jag inte har någon blixt på kameran/pcoket wizard. Detta borde dock vara något med mina inställningar på TT5:eek:r, de skall fungera likadant som miniTT1.

Med pocketwizards system skall alla slavblixtar som sitter i PW vara i normal-läge (ej slav). En fördel med detta är att man enkelt kan ställa in en blixt manuellt istället för ETTL, vilket gör behovet av grupper med olika exponeringsstyrka mindre. PW kan även konfigureras som "force master" vilket gör att man kan ha 430ex uppe på kameran/PW (eller ingen blixt alls förstås) och de starkare blixtarna på slavplatserna.

Vill man kombinera PW med canons egna ETTL måste man ha en 550/580 EX uppe på sändaren som sitter på kameran och denna skall då vara i masterläge. Slavblixten måste vara i grupp A (om grupper används), med PW kan Canons egna ETTL-system inte styra övriga grupper.

Mer att tänka på är att man bör montera ihop alla enheter innan man slår på dem samt att första bilden man tar allltid är en kalibreringsgrej, så det är bara från ruta 2 och framåt som prylarna fungerar som de skall. Det händer att blixtarna missar någon gång ibland, men det är betydligt säkrare än alla andra blixtstyrningsystem jag provat (inkl Canons egna ETTL och synk-kabel). Framför allt när batteristyrkan sjunker kan systemet bli lite lynnigt.

Ok, så min tanke med en PW på kameran och en på en fristående 580exII som i sin tur styr en andra blixt med ETTL funkar alltså inte? Om man ändå måste ha en blixt på kameran så kommer jag inte ifrån mitt problem.
Jag vill alltså kunna använda två Speedlite på stativ framför en modell och sedan styra dom från kameran med ETTL, så jag kan ställa ett förhållande mellan blixtarna tex 2:1 och sedan låta ETTL räkna ut exponeringen. Kan ju göra detta med den inbyggda funktionen i min 7D men då kan jag inte använda HSS.

Det funkar inte riktigt som du tänkt:

En blixt som sitter i PW men inte på kameran kan inte vara master.

du behöver 3 st PW, en på kameran (utan blixt) och en till varje slav. Med detta kan du inte heller använda grupper, men det borde inte vara något större problem, du kan ju påverka förhållandet genom att flytta blixten närmare/längre ifrån modellen.

På Pocketwizards hemsida finns manualer och bra FAQ för mer information.

Det går ju bra att ändra styrkan på blixten ute på blixten också, utan att bära omkring den.

Canons lösning på detta är förstås ytterligare en 580 EX II på kameran. Mer pengar...

Mitt tips är att inte hänga upp sig för mycket på grupper med ratio (olika styrkeinställningar).

1. ljusmätningen med olika grupper är lite svårstyrd och påverkas även av var ljusmätningen sker. Att bara använda en grupp och sedan styra belysningsförhållandet med avstånd alternativt antal blixtar (eller modell, en 430 lyser mindre än 580 ifall båda är i samma grupp) ger enligt min erfarenhet ett stabilare mer förutsägbart resultat.

2. Ifall man (som trådskaparen verkar vara) främst är ute efter att använda blixtarna som fyllnad vid korta sluta slutartider i high speed-läge blir räckvidden tämligen kort och det borde därmed gå bra att påverka de olika blixtarnas ljus med avståndet blixt-modell.

Ja, jag bara spånade lite på olika lösningar.

I vissa situationer, tex vid mycket motljus blir det ju lätt en bländare på 20-22 då man har en kortaste blixtsynktid på 1/250s. Om man försöker på till en bild med en lätt underexponerad bakgrund som är modernt vid modellfoto. Då kommer min 580EXII till korta. Tänkte om man kunde komma undan detta med att exponera bakgrunden rätt genom att sänka slutartiden och kunna använda en större bländare och därmed lättare kunna exponera modellen rätt med blixten. Men somsagt, blixten blir ju svagare vid HSS så man kanske inte vinner nått på det.
En PW är väll egentligen inte nödvändigt för mig då jag redan har en Skyport(funkar ju ioförsig inte med ETTL) som jag använder när jag ska styra blixtarna. Kan ju även göra den med min 7D om jag skulle vilja.

Nä, bättre och ta pengarna som tre PW kostar och lägga dom på en Elinchrome Ranger Q istället :) Då får man ju mer kraft att leka med oxå.. Sålde mina D-lite 4 för några veckor sedan för att köpa nya studioblixtar ändå.... Har bara inte bestämt hur pass bra det funkar med Asymmetrisk effektfördelning... Elin är ju EN blixt men med två lampor lixom...

Ja det var en häftig pryl. Men en dyr lösning.
Med min 7D kan jag ju göra på precis samma sätt med dess blixtstyrning.
Problemet var ju Hispeed sync.. Det kanske funkar med PW-prylen...
Sen så kanske PW funkar med ex Sigmas blixtar oxå. För att använda min kameras blixtstyrning måste jag ju ha Canons EX blixtar...

Kör också med 7D & gillar den inbyggda blixtstyrningen så mycket att jag drar mig för att börja tjorva med inställningarna på mina studioblixtar, gillar när man kan fixa allt från kameran.

Dessutom så vill jag börja använda flera blixtar utomhus & då tror jag det blir svårt för den inbyggda blixtstyrningen att funka lika bra i solljuset, har iofs inte prövat detta men jag antar det iaf.

Enda nackdelen är väl priset då, det blir ju ett dyrt kit om man vill ha 3 blixtar...

Kör också med 7D & gillar den inbyggda blixtstyrningen så mycket att jag drar mig för att börja tjorva med inställningarna på mina studioblixtar, gillar när man kan fixa allt från kameran.

Dessutom så vill jag börja använda flera blixtar utomhus & då tror jag det blir svårt för den inbyggda blixtstyrningen att funka lika bra i solljuset, har iofs inte prövat detta men jag antar det iaf.

Enda nackdelen är väl priset då, det blir ju ett dyrt kit om man vill ha 3 blixtar...

Jo, men tror det funkar bra om man håller sig under 5 meter. Har bara provat lite lätt ute under dagsljus.
Skulle det bråka så har jag en Skyport jag kan använda för att trigga blixtarna och då köra manuellt.
Nån som vet om en skyportmottagare går att använda med en PW? För att trigga en blixt manuellt då menar jag...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto