Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plastskydd till D70 display

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_grahn

Aktiv medlem
Råkade av misstag tappa bort mitt skydd över displayen på min D70 idag, har insett att skydden har gjort mycke och jag undrar om nån vet var man kan få tag på nytt?

vore tacksam för svar
 
Nikon handlaren som sålde kameran till dig kan säkert beställa hem om han inte har en hemma.
 
Grymt bra tips! Har klurat på hur man ska dölja att det är en digitalkamera (=åtråvärd kamera) när man reser i fattigare länder. Tack för det!
 
Micke_grahn skrev:
Råkade av misstag tappa bort mitt skydd över displayen på min D70 idag, har insett att skydden har gjort mycke och jag undrar om nån vet var man kan få tag på nytt?

Jag har alltid kört med det medföljande skyddet men tycker att det kan vara svårt att se igenom detta i vissa ljusförhållanbden.
Jag var förbi i Singapore i vintras och köpte lite prylar och då råkade handlaren se att jag hade skyddet på varpå han replikerade att "det där är bara ett transportskydd, det skall du ta av när du fotar".
Tja, det blir ju ett djk:a av och på-tagande och så sliter man väl ut skyddet den vägen. Så det får sitta på. Dock har även jag tappat det - och hittat det igen - så jag har säkrat med en nylonlina i hålet som finns.
Tycker att Nikon löst detta på ett taffligt vis så den där svarta grejen, LCD-capen, som kan flippas upp verkar vettig. Undrar dock om den sitter på eller måste man binda/skruva/klistra fast den också . . . ?
Mvh/Göran
 
Proffsigt

Kan nog hålla med om att det svarta skyddet gav ett solidare intryck på det hela. Har du en sån själv och isf sitter den ordentligt fast, för platslocket som satt på orginal försvann när jag bar kameran över axeln.

Vore jobbigt och tappa ett skydd för närmare 400kr på samma sätt.
 
Mjo

Det sistnämda undrar jag med. om ja ska lägga 400 kr på skydd så ska det sitta ordentligt :)

för de genomskinliga är ju bra på så sätt att det går o ha på konstant..för det har jag.även när jag fotar, låter ju ofta kameran hänga vid kroppen och man vet aldrig va baksidan skrapar emot så.

ska ta o kolla upp de där me svarta skyddet iaf
 
Försökte hitta tillbaka till länken där några klistrade 3M tejp på displayen, men denna får funka oxå, tänkte bara rapportera att genomskinlig ClasseOhlsson tejp går lika bra! Billigt om inte annat…
 
Varför sätta skydd på skydd på displayen ? Det är väl bara att byta ut plastbiten som sitter som skydd över displayen när den blir repig och ful, vilket lär dröja ett tag, eller ? Vad jag hört så är den utbytbar för en mindre kostnad på Canon kamerorna i alafall.
 
För egen del talar jag om en 350D och jag vet inte hur lätt den är utbytbar, den ser inte så utbytbar ut, ser inte ut som ett skydd, fast det är klart att allt går väl att byta… Min förra kamera slängde jag med en del och det utan skydd men ingen repa alls uppkom, mirakulöst nog, men jag räknar inte med den turen igen. Och lite tejp är en billig garanti mot smårepor.
 
Jochum Berg skrev:
För egen del talar jag om en 350D och jag vet inte hur lätt den är utbytbar, den ser inte så utbytbar ut, ser inte ut som ett skydd, fast det är klart att allt går väl att byta… Min förra kamera slängde jag med en del och det utan skydd men ingen repa alls uppkom, mirakulöst nog, men jag räknar inte med den turen igen. Och lite tejp är en billig garanti mot smårepor.

Om du tittar (känner) på en bärbar dators skärm så får du en uppfattning om hur en TFT skärm utan skydd ser ut och samt hur ytan känns. På din 350 sitter det ett plast skydd över, precis som det gör på mobiltelefoner.
Jag har läst här på forumet någonstans att detta skydd skall gå att få utbytt för en mindre summa hos Canon service. Hur dom byter den har jag ingen aning om, men har dom skruvat ihop den så lär det väl gå att skruva isär den också.
 
Dett bästa skyddet tycker jag är den skyddsplast som man köper till sin handdator/mobiltelefon. Den är helt klar, ger alltså ingen disighet eller jobbiga reflektioner, är slitstark och lämnar inget jobbigt lim efter sig som tejp och annat ofog kan göra. Man köper dom oftast i 12 stycken 3,5" bitar (förutom Boxwave Cleartouch, där köper man ett ark men som å andra sidan ska vara tvättbart och att man ta av och på det) vilket gör att de räcker LÄNGE. Priset brukar ligga på en ca 100-300 kronor.

Kolla in sidor följande sidor
http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=22
http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/r.aspx?s=G=334
http://www.mamut.com/controls/shop/shops/5/main.asp?wwwalias=handit&gid=139
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.