Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plagiat av mitt fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)
Deviantart är fullt av såna där människor. Hur många som helst som kopierar och stjäl. Helt otroligt att dom ens får bra respons.

Har väldigt svårt att respektera den sidan.

Målning av fotografi

Hej!

Jag fick igår en fråga av en kille via mail som gör väldigt motivlika oljemålningar av bl.a. fotografier. Jag har nyligen gått med i en konstförening och han i samma, men jag har aldrig träffat honom. Han vill göra det gratis eller erbjuda en ringa summa, men säger inget om belopp, bara att det inte kan bli någon stor. Han säljer sina tavlor för ca 2000:-. Han har egen hemsida där han marknadsför sina tavlor. Kul att få sitt motiv spridit tänkte jag först. Å andra sidan, att ta ett foto handlar till halva delen om att vara där, på plats, att ha tagit sig dit, att vara där man är. Andra halvan handlar om val av utsnitt, komposition och färger. Allt det får han gratis, så varför ska jag bjuda på det?

Om jag säger ja, till honom, ska jag då säga ja till om det kommer fler i konstföreningen och vill avbilda mina foton och ska jag då säga ja till om fler frågar? Eller ska jag bara säga ja till någon, vars konst jag gillar? Det kan bli konstigt att säga ja till någon, men nej till någon annan, åtminstone om jag känner mig tvingad att motivera valet, vilket det kan bli frågan OM ev. fler i samma "grupp" frågar.

Enklast för folk som målar av foton vore kanske att måla av foton vars upphovsmän är döda. För det får man väl? Eller kan upphovsmannens släkting kräva något? Men det är kanske svårt att hitta gamla, intressanta foton. Jag borde kanske tipsa om loppisar?;-) Eller be att få 50% av försäljningssumman? Och lita på att han har ett samvete...men då återstår frågan om fler människor kommer och frågar om de kan avbilda...

Mvh /Boel

Säger man ja till detta så får man väl också vara beredd att man då "satt ribban" för framtiden, det kan vara svårt att ändra förutsättningarna och vilja ha betalt senare. Om han är framgångsrik med att sälja sina tavlor baserade på dina fotografier hur länge är det då kul att stödja hans affärsverksamhet gratis?

Kanske det går att säga att det är en engångsgrej, på prov, att han får rätten att använda en bild men med en reservation att du kanske inte vill göra det gratis fler gånger?

Hej!
Å andra sidan, att ta ett foto handlar till halva delen om att vara där, på plats, att ha tagit sig dit, att vara där man är. Andra halvan handlar om val av utsnitt, komposition och färger. Allt det får han gratis, så varför ska jag bjuda på det?

Enklast för folk som målar av foton vore kanske att måla av foton vars upphovsmän är döda. För det får man väl? Eller kan upphovsmannens släkting kräva något? Men det är kanske svårt att hitta gamla, intressanta foton. Jag borde kanske tipsa om loppisar?;-) Eller be att få 50% av försäljningssumman? Och lita på att han har ett samvete...men då återstår frågan om fler människor kommer och frågar om de kan avbilda...

Mvh /Boel
För det första står det ju dig helt fritt att säga ja eller nej till vem som helst. Det är du som är upphovsman och har rättigheter till bilden så du har inget som helst behov av att motivera dig.

För det andra är det din bild även om det är en avmålad bild. Att du ska ha betalt på lika villkor som den som målar av dina saker ser jag som rätt självklart.

Fotografier har en skyddstid som sträcker sig 70 år efter upphovsmannens död, så det är inte OK att ta någon nyligen avliden fotografs bilder och måla av dem.

Stefan

Internationella avtal eller inte så är utsikterna rätt små att vinna i sådana här fall. Jonas Lemberg drev ett liknande fall till domstol och vad jag vet så förlorade han den.

Sök på lemberg, upphovsrätt och christer pettersson. Om jag minns rätt nu.

Mvh
Maverick

Intressant detta.
Att "konflikten" hamnar utan Sverige gör väl det hela komplicerat.
Tyvärr får man nog mer och mer finna sig i att bilder stjäls och sprids vidare på webben. När man väl lagt ut en bild så kan vem som helst kopiera och sprida vidare.

Inte vet jag hur man kan gå vidare i ett detta fall, t.ex för att kräva ersättning.
Förmodlingen får man först gå på den som först publicerade bilden.
Alltså gäller det att vara övertydlig och glasklar INNAN man lämnar ut en bild till någon.

MVH J O

Hej!

Jag fick igår en fråga av en kille via mail som gör väldigt motivlika oljemålningar av bl.a. fotografier. Jag har nyligen gått med i en konstförening och han i samma, men jag har aldrig träffat honom. Han vill göra det gratis eller erbjuda en ringa summa, men säger inget om belopp, bara att det inte kan bli någon stor. Han säljer sina tavlor för ca 2000:-. Han har egen hemsida där han marknadsför sina tavlor. Kul att få sitt motiv spridit tänkte jag först. Å andra sidan, att ta ett foto handlar till halva delen om att vara där, på plats, att ha tagit sig dit, att vara där man är. Andra halvan handlar om val av utsnitt, komposition och färger. Allt det får han gratis, så varför ska jag bjuda på det?

Om jag säger ja, till honom, ska jag då säga ja till om det kommer fler i konstföreningen och vill avbilda mina foton och ska jag då säga ja till om fler frågar? Eller ska jag bara säga ja till någon, vars konst jag gillar? Det kan bli konstigt att säga ja till någon, men nej till någon annan, åtminstone om jag känner mig tvingad att motivera valet, vilket det kan bli frågan OM ev. fler i samma "grupp" frågar.

Mvh /Boel

He he.
Jag är också med i en förening.
Där berättar en medlem att hon har bryderier med en kompis som har börjat kopiera hennes målningar. Inte rakt av, men ändå helt tydligt kopierat. Nu vet vår medlem inte hur hon ska hantera detta. Det handlar ju inte om pengar precis men onekligen är det ett etiskt dilemma...

-Du, jag gillar inte att du målar av mina tavlor.
-Nehe, och vadå?...

Mvh J O

Om man vänder på steken kan jag fråga killen om det är ok att jag fotograferar av hans tavlor, manipulerar dem som jag vill, skriver ut på ett snyggt papper och sedan säljer dem. Det skulle kännas som om jag säljer någon annans konst. Vad är vitsen med det? Vinst möjligen, men inte vits...

Eftersom man kan sitta dagar med en oljemålning och det tar någon sekunddel att trycka av, ser frågeställaren det hela kanske ur ett annat perspektiv.

En annan tanke: från mitt håll: fotografi som jag behandlar i dator tills den blir mer likt akvarell eller olja som jag skriver ut på syrafritt papper. Från den målande konstnärens håll: oljetavla, avbildad från ett foto, detaljerad så den blir fotolik. Det snurrar något varv där!;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar