Hej!
Jag fick igår en fråga av en kille via mail som gör väldigt motivlika oljemålningar av bl.a. fotografier. Jag har nyligen gått med i en konstförening och han i samma, men jag har aldrig träffat honom. Han vill göra det gratis eller erbjuda en ringa summa, men säger inget om belopp, bara att det inte kan bli någon stor. Han säljer sina tavlor för ca 2000:-. Han har egen hemsida där han marknadsför sina tavlor. Kul att få sitt motiv spridit tänkte jag först. Å andra sidan, att ta ett foto handlar till halva delen om att vara där, på plats, att ha tagit sig dit, att vara där man är. Andra halvan handlar om val av utsnitt, komposition och färger. Allt det får han gratis, så varför ska jag bjuda på det?
Om jag säger ja, till honom, ska jag då säga ja till om det kommer fler i konstföreningen och vill avbilda mina foton och ska jag då säga ja till om fler frågar? Eller ska jag bara säga ja till någon, vars konst jag gillar? Det kan bli konstigt att säga ja till någon, men nej till någon annan, åtminstone om jag känner mig tvingad att motivera valet, vilket det kan bli frågan OM ev. fler i samma "grupp" frågar.
Enklast för folk som målar av foton vore kanske att måla av foton vars upphovsmän är döda. För det får man väl? Eller kan upphovsmannens släkting kräva något? Men det är kanske svårt att hitta gamla, intressanta foton. Jag borde kanske tipsa om loppisar?;-) Eller be att få 50% av försäljningssumman? Och lita på att han har ett samvete...men då återstår frågan om fler människor kommer och frågar om de kan avbilda...
Mvh /Boel