ANNONS
Annons

Vad skulle ni lägga slantarna på (nästa grej/utrustning)

Produkter
(logga in för att koppla)
Föreslår också blixt som så många andra, det ger en hel del nya möjligheter och är kul att experimentera med. Har du inget stativ skulle det vara viktigare för landskapsfoto än blixt förstås. Gråfilter är väl inte så värst dyrt men användningsområdet är hemskt smalt.
Objektivet du har fungerar utmärkt för landskapsfoto och annat i naturen. När det gäller obektiv är 70-200 bra för många fotografer. Mitt ligger mest hemma för att det är för tungt att bära runt och för att mina uppdrag inte kräver lång brännvidd. Använder min 16-35 mycket, mycket mer på min D750. Om du vill ha riktigt kort skärpedjup är ditt nuvarande inte så bra och t ex ett 80mm 1.8 ligger ganska nära i brännvidd. Kanske ett 105mm macro skulle vara lämpligt i stället. Man kan fota väldigt mycket annat än närbilder med makroobjektiv, t ex porträtt och landskap (den enda nackdelen är att de brukar ha lite långsam AF).

Black rapid

Pead D är ingen äkta slide och fungerar inte om du använder en ryggsäck. Då är det Black Rapid som gäller. Givetvis går ju Peak att använda på vanlig sätt istället för som slide om du har en rygga på dig.

Längst ner i artikeln, som är från september 2014, står följande:

Update on 11/02/15: Peak Design announced a fix and solution to this problem in October 2014, and all affected units have since been recalled and replaced.

Cyberphoto verkar nöjda (har du bråttom titta från 04:16) - https://youtu.be/bCxhv3tkkyI

Längst ner i artikeln, som är från september 2014, står följande:

Update on 11/02/15: Peak Design announced a fix and solution to this problem in October 2014, and all affected units have since been recalled and replaced.

Cyberphoto verkar nöjda (har du bråttom titta från 04:16) - https://youtu.be/bCxhv3tkkyI
En sak som gör mig lite tveksam till PD är hur bekvämt det är att bära kameran över axeln, som man brukar göra, men med den medföljande remmen till kamerahuset.

På de bilder som PD har, där modellen bär kameran över axeln, (inte diagonalt) ser det inte ut att vara någon vinst över den medföljande remmen jämfört med PD:s rem.

En sak som gör mig lite tveksam till PD är hur bekvämt det är att bära kameran över axeln, som man brukar göra, men med den medföljande remmen till kamerahuset.

På de bilder som PD har, där modellen bär kameran över axeln, (inte diagonalt) ser det inte ut att vara någon vinst över den medföljande remmen jämfört med PD:s rem.

Nä, i just det fallet tror jag alternativen är likvärdiga, kanske till och med en liten fördel till den vanliga remmen. Det är väl i alla andra situationer som PD och BR är smidigare val. Personligen kändes det aldrig särskilt betryggande att bära kameran över axeln då jag upplevde det som att remmen gärna ville vandra av axeln och därför fick använda en hand till att hålla fast ekipaget.

Tilläggas ska att jag inte testat någon av PD:s remmar men väl systemet med "anchor links", vilket jag gillade. BR, modellen RS-4 Classic, har jag däremot testat och det var en bra lösning för mig.

Edit: Tyvärr har jag nog inga fler tips till TS än de som redan nämnts, när jag tänker tillbaka har jag själv nog (efter hus och optik) prioriterat: väska (väskor), stativ (+ fjärrutlösare), blixt, skärm/dator. Beroende på vad du vill få ut skulle jag prioritera skärm/dator högre, de bilder som jag framkallat har varit tillräckligt bra för personligt bruk men hade inte litat på att det räckt om jag skulle försöka sälja bilder :)

Senast ändrad:
Nä, i just det fallet tror jag alternativen är likvärdiga, kanske till och med en liten fördel till den vanliga remmen. Det är väl i alla andra situationer som PD och BR är smidigare val. Personligen kändes det aldrig särskilt betryggande att bära kameran över axeln då jag upplevde det som att remmen gärna ville vandra av axeln och därför fick använda en hand till att hålla fast ekipaget.

Tilläggas ska att jag inte testat någon av PD:s remmar men väl systemet med "anchor links", vilket jag gillade. BR, modellen RS-4 Classic, har jag däremot testat och det var en bra lösning för mig.
Tackar för det, får forska vidare.

Edit: Tyvärr har jag nog inga fler tips till TS än de som redan nämnts, när jag tänker tillbaka har jag själv nog (efter hus och optik) prioriterat: väska (väskor), stativ (+ fjärrutlösare), blixt, skärm/dator. Beroende på vad du vill få ut skulle jag prioritera skärm/dator högre, de bilder som jag framkallat har varit tillräckligt bra för personligt bruk men hade inte litat på att det räckt om jag skulle försöka sälja bilder :)
Dessa pryttlar har jag redan, så det är inte aktuella för mig. Får hoppas på att TS har fått någon hjälp i övriga inlägg i tråden.

Tack för mig !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar