Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pixligt kring rörelse i video

Produkter
(logga in för att koppla)
1080i50 filmas huvudsakligen i antingen DNXHD50 eller AVCIntra100 i TV-världen. För filmproduktion gärna än högre. För 4K vill de TV-bolag jag pratat med helst ha något i stil med 500Mbps Prores 4444.

Bitrate när jag räknade blev 0.337bit/px vilket ger 865kB på 21.0Mpx. Lägger man på exif och sånt kommer man lär upp i 900kB.

Det spelar dock ingen roll vad man filmar i, det sänds inte ut i 500mbps....

Och det du ser på din skärm ser du alltid i samma skärmstorlek, det är inte relevant hur många bitar det är på varje pixel, kvaliteten du ser på bilden har o göra med hur mycket information det finns på hela bildytan. Man pixelpeepar inte en tv.

Men tycker mycket i tråden nu hamnar utanför TS frågeställning.

Vad det beror på och hur man undviker det.

Genom tillräckligt hög bitrate genom hela processen. Från kameran via redigering till slutvisning. Om man redan i kameran snålar med info kommer det bli elände i slutändan. Nu kanske ditt problem är att du någonstans i processen stryper kvaliteten och som du säger kan det absolut vara en inställning i din redigering. Jag använder inte just det programmet, så var du ev borde ändra kan jag inte hjälpa dig med.

Genom tillräckligt hög bitrate genom hela processen. Från kameran via redigering till slutvisning. Om man redan i kameran snålar med info kommer det bli elände i slutändan. Nu kanske ditt problem är att du någonstans i processen stryper kvaliteten och som du säger kan det absolut vara en inställning i din redigering. Jag använder inte just det programmet, så var du ev borde ändra kan jag inte hjälpa dig med.

Vet du om det finns något särskilt namn för just det problemet?

Det är ungefär det som redan skrivts. Förstörande komprimening på grund av för låg bitrate. Om du letar eller frågar på något videoforum så fattar de åtminstone vad du menar om du skriver så.

Samma problematik kan man se på tex textade HD program, om man tittar runt textremsan och mellan texten. Varför uppträder det just där? Det är ju inte så att det är "sämre bitrate" kring textremsan....

För att använda så lite data (och alltså bandbredd) som möjligt är det bara förändringar i bilden som uppdateras. Runt texten blir det väldigt mycket och tydlig förändring för minsta lilla rörelse. Texten är ju utformad för att framtreäda mot bakgrunden. Då syns också pixlingen. Medan en mindre kontrastrik yta upplevs mindre pixlig.
Förutsägbara förändringar, så som en fotboll i fart, kan tv:n beräkna i förväg för att minska pixlandet.
Med jämna mellanrum uppdateras hela bilden med en iFrame. Men i tiden mellan iFrames bara förändringarna.

Petter...

Senast ändrad:
Bitraten bör inte vara det som begränsar om OP kör 70 mbps. Min gissning är att den förstörande komprimeringen antingen sker pga för hög komprimeringsgrad alternativt att processorn inte hinner med de mer avancerade algoritmerna som krävs för att ha detaljer i områden med rörelse.

Min erfarenhet är att vid begränsad bitrate så renderas inte bilderna alls i delar av scenen, det finns artifakter i områden med rörelse eller att det 'blinkar' pga packet loss. Begränsad bitrate vid inspelningen har kanske andra symptom, men som sagt så ska det inte behöva bli många makroblock i 4K med 70 mbps.

Detta är inget 4k problem, man får samma sak i full hd, jag ser det även på hd-tv program.

Det är inte så enkelt som att du har en 100Hz tv eller motsvarande som interpolerar fram mellanbilder?

Det om något skapar en geggig aura runt allt som rör sig, särskilt om bakgrunden är full med detaljer som tv'n inte kan återskapa på ett korrekt sätt.

Nja, kör ju 4k 70mbps och det ser likadant ut som 40 mbps...... Går ju inte dra upp mycket mer än så.... 70 är ju ganska hög bitrate..... såg nog faktiskt bättre ut på 40...

Så det verkar inte vara så enkelt att endast handla om bitrate.

70mbps i 4K är väldigt låg bitrate.
Jag filmar helst HD i 100mbps, finns några undantag tex Nikon som lyckas med att få 25mbps att se ok ut.

Men du har 4ggr så stor bild med knappt dubbla bitraten. Vid 2-300mps brukar 4K börja bli "rent" enligt mina erfarenheter.

Det är inte så enkelt som att du har en 100Hz tv eller motsvarande som interpolerar fram mellanbilder?

Det om något skapar en geggig aura runt allt som rör sig, särskilt om bakgrunden är full med detaljer som tv'n inte kan återskapa på ett korrekt sätt.

Hmm, det är en ganska ny tv och bra, så det låter inte så.... kan dock inte säga vad den har för hz? :)

70mbps i 4K är väldigt låg bitrate.
Jag filmar helst HD i 100mbps, finns några undantag tex Nikon som lyckas med att få 25mbps att se ok ut.

Men du har 4ggr så stor bild med knappt dubbla bitraten. Vid 2-300mps brukar 4K börja bli "rent" enligt mina erfarenheter.

Jag filmar 4k i 100, sen nedkonverterar. Vad jag vet finns det inte ens någon kamera som filmar 4k i 300 mbps.... Nikons nya D5 kommer upp i cirka 140.

Det aktuella filmsnuttarna jag pratar om innehåller även en del panorering, vilket jag oftast försöker undvika. Men i detta fall är det både lite panorering och ett objekt i rörelse.... Jag antar att det kan göra det hela värre?

Hmm, det är en ganska ny tv och bra, så det låter inte så.... kan dock inte säga vad den har för hz? :)
Då har den garanterat den funktionen. Se till att slå av den till att börja med.

I annat fall lär det bli väldigt svårt att bedöma bildkvalitet på det du filmar. Tv'n räknar alltså fram egna bilder som den visar mellan de som kameran en gång spelat in. På så sätt kan tv'n visa ex 100 bilder per sekund istället för de 25 som filmen/videon innehåller. Allt flyter mjukare, men det blir ofta (beroende på vad som visas) en "aura" med odefinerbart brus runt allt som rör sig .

Då har den garanterat den funktionen. Se till att slå av den till att börja med.

I annat fall lär det bli väldigt svårt att bedöma bildkvalitet på det du filmar. Tv'n räknar alltså fram egna bilder som den visar mellan de som kameran en gång spelat in. På så sätt kan tv'n visa ex 100 bilder per sekund istället för de 25 som filmen/videon innehåller. Allt flyter mjukare, men det blir ofta (beroende på vad som visas) en "aura" med odefinerbart brus runt allt som rör sig .

Ska kolla upp det :)

...

Bitrate när jag räknade blev 0.337bit/px vilket ger 865kB på 21.0Mpx. Lägger man på exif och sånt kommer man lär upp i 900kB.

Men det är väl ett förenklat sätt att räkna. Eftersom det egentligen bara är förändringar i bilden som behöver uppdateras så behöver inte alla pixlar skickas med för varje "ruta". Det är ju bara vid iframe som hela rutan uppdateras.

Edit: om hela rutan uppdaterades varje gång hade vi inte upplevt fenomenet med dessa pixlingar

Petter...

Jag har hittat felet. Det var inte bitrate eller något 4k problem.

Min nya dyra Samsung-tv har något som heter motion plus, stänger jag av det försvinner problemet. Märkligt funktion som ska göra det bättre vid actionscener.... vilket skit.

Teveapparater har många förinställningar som inte gör annat än att försämra bilden, men det ser ofta imponerande ut i butiken. Och ja, det är ett riktigt elände.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar