Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pixlars betydelse?

Produkter
(logga in för att koppla)

Olish

Ny medlem
Hej hej! har en fråga beträffande pixlar.
har fått förklarat för mig att pixlar inte har någon betydelse för bildkvaliten.

Men upplösningen blir ju avsevärt sämre när jag sänker antalet pixlar för att tillexempel få ner storleken till 300kb för att kunna lägga upp den på fotosidan =)

Min fråga är då påverkar upplösningen skärpan? samt när man vill lämna in en cd med bilder i en fotoaffär för utskrift på fotopapper har pixlarna någon betydelse för utskriften?

ursäktar min okunnighet...

Man behöver ställa sig frågan vad man lägger i begrepper bildkvalitét.

Om man minskar antalet pixlar för att visa bilden på internet till tex 600 pixlar på bredden är detta tillräklig kvalitét för just webben. Bilden upplevs som skarp och detaljerad.

För att printa samma bild på papper räcker 600 pixlar till en bild som är max 4 cm bred, med bibehållen kvalitét.

Tänk dig en bild på ett A4-papper som är uppbyggd av 15 gånger 10 pixlar(fyrkanter). Tänk dig samma A4 papper om bilden har 300 gånger 200 pixlar.

Upplösning är antalet och storleken på pixlarna man har på en bestämd yta. Således har det ingen betydelse för skärpan, men stor betydelse för detaljrikedomen.

Hoppas jag inte rört till det nu:)
/Lasse

Olish skrev:
Hej hej! har en fråga beträffande pixlar.
har fått förklarat för mig att pixlar inte har någon betydelse för bildkvaliten.

Alldeles rätt! Skärpan i bilden bestäms av objektivet. Alltså kontrast, färger, komposition, fokuspunkt etc. Det finns gott om 6mpix bilder i originalformat på nätet som har obefintlig skärpa av olika anledningar. Dessa hade faktiskt sett bättre ut om man hade minskat ner dem.

Men upplösningen blir ju avsevärt sämre när jag sänker antalet pixlar för att tillexempel få ner storleken till 300kb för att kunna lägga upp den på fotosidan =)
Upplösningen blir sämre. Men ögat har en maxgräns för hur mycket detaljer som kan detekteras. Sålänge man behåller ett lagom avstånd till bilden upplevs den skarp, oavsett storlek. Förutsatt att kontrast, färger, komposition, fokuspunkt osv. är ok.

Min fråga är då påverkar upplösningen skärpan? samt när man vill lämna in en cd med bilder i en fotoaffär för utskrift på fotopapper har pixlarna någon betydelse för utskriften?
Jo, du ska alltid lämna in maximal storlek på bilden. Men se till att skärpa den i PS så att den upplevs som skarp. Mina bilder på FS är skärpta med 100% 0.3 radie usm. Detta duger inte om jag lämnar in en 6mpix bild, då måste jag öka radien, oavsett utskriftstorlek. Kolla på din skärm vad som är lagom skärpa vid utskriftstorlek.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar