Visa vad du vill visa så får vi diskutera vad vi ser
Javisst, jag måste bara lista ut ett antal bra motiv som kan visa olika saker och sen fylla ryggan med skrot och stativ
I vanliga fall använder jag sällan stativ, men någon måtta får det väl vara när man ska testa, hehe.
Tror att det är omöjligt att rättvist jämföra små och stora sensorer. Man har heller inte satsat lika på pris och kvalitet på objektiven till de små sensorerna. Kringutrustningen skall ju också anpassas. En liten sensor i en systemkamera verkar blir lätt till något så smått att man inte kan hantera det. Det blir inget kvar att hålla i handen. Att rada ut massor med småpixlar i en systemkamera blir dessutom till något, som inte dagens processorer klarar av. Tror frågan är något fel ställd eller fel uppfattad. Det är väl bara systemkameror med större eller mindre sensor man skulle jämföra, C, H, Fullformat och Hasselblads Mammutformat.
För min del har jag diverse olika kameror och system för att de har olika egenskaper. Digitalt för att det är enkelt och snabbt, film för att det är trevligt och ger mig möjlighet att använda större format till rimligt pris. Sen har jag X100:an som
alltid-ha-i-väskan-kamera och D700:an när jag vill gå ut och fotografera utan att ha en tanke på annat.
För mig är det synnerlgen intressant hur dessa tre system förhåller sig till varandra gällande övergripande bildkvalitet, eller kanske snarare
karaktär. Den uppfattning jag fått hittills är att mellanformataren ger mig något som jag inte kan få med D700:an, medan X100:an ligger mycket nära D700:an trots att den är mycket, mycket mindre och lättare.
Om man skulle bortse från vikt och storlek så skulle jag välja mellanformataren i 9 fall av 10, trots att min skanner inte är superbra och trots att jag egentligen avskyr tunga kameror. Bara det borde säga en del, eller hur?
Man kan också se det som att man jämför tre mycket olika kameror som är bland det bästa man kan få i respektive segment, om man håller sig under en budget som tillåter digitalt mellanformat, en M9 eller kanske en superduperskanner för film (det är ett jädra skutt uppåt till nästa trappsteg i prisstegen).