Annons

pixelmator- ändra bakgrundsfärg?

Produkter
(logga in för att koppla)

16517

Aktiv medlem
Jag har precis skaffat pixelmator, det verkar vara ett användbart program. Men det första som slog mig när jag började använda det är att bakgrunden är kolsvart!
Jag skulle vilja ändra bakgrundsfärgen till något gråare, typ "Adobe-grått" men kan inte hitta var man gör det.
Är det så illa att jag måste stå ut med en kolsvart bakgrund, eller finns det någon av er hjälpsamma forumister som vet hur man gör?

Jag har precis skaffat pixelmator, det verkar vara ett användbart program. Men det första som slog mig när jag började använda det är att bakgrunden är kolsvart!
Jag skulle vilja ändra bakgrundsfärgen till något gråare, typ "Adobe-grått" men kan inte hitta var man gör det.
Är det så illa att jag måste stå ut med en kolsvart bakgrund, eller finns det någon av er hjälpsamma forumister som vet hur man gör?
Sitter med Windows på jobbet, kan kolla min Mac när jag kommer hem ikväll.
Men hur menar du med bakgrund; alla menyer och bilder ligger direkt på skrivbordet, utan bakgrun? Eller testa samma som i Photoshop; tryck "F" och kolla om arbetsytan ändrar sig.

Calle-tack för snabbt svar. Lider med dig som måste ha windows på jobbet ;) Jo, när man trycker på helskärmssymbolen i högra hörnet så får man en bakgrund som är kolsvart. "F" funkar inte :(

Det kanske är jag som är petig, men det är trevligt att ha en så intetsägande bakgrund som möjligt när man jobbar med bilder, en grå bakgrund känns inte lika jobbig för ögonen som en kolsvart.

Calle-tack för snabbt svar. Lider med dig som måste ha windows på jobbet ;) Jo, när man trycker på helskärmssymbolen i högra hörnet så får man en bakgrund som är kolsvart. "F" funkar inte :(

Det kanske är jag som är petig, men det är trevligt att ha en så intetsägande bakgrund som möjligt när man jobbar med bilder, en grå bakgrund känns inte lika jobbig för ögonen som en kolsvart.
Ledsen, men jag kom inte på hur man gör, det kanske inte ens går. Pixelmator är ju trots allt väldans billigt (men riktigt bra!)

Aperture har grå bakgrund som default. Sedan vet jag inte om den svarta bakgrunden är via själva Pixelmator, så att säga. Det är ju Apples eget helskärmsläge man går in i, antar jag?

Calle: ja det har jag inte ens tänkt på , att det är Apples helskärmsläge som visas. Måste kolla det. En variant annars kan ju vara att ha ett grått skrivbord som bakgrund, men hur kul är det egentligen.....

Calle: ja det har jag inte ens tänkt på , att det är Apples helskärmsläge som visas. Måste kolla det. En variant annars kan ju vara att ha ett grått skrivbord som bakgrund, men hur kul är det egentligen.....
När jag kör Aperture i helskärmsläge blir bakgrunden svart, utom ytan där tumnaglarna ligger.

Bilagor

• Skärmavbild 2012-02-22 kl. 22.50.16.jpg
    Skärmavbild 2012-02-22 kl. 22.50.16.jpg
    13.1 KB · Visningar: 294
Det som är lite kul i sammanhanget är att jag laddade ned en testversion av programmet för bara någon dag sedan. Lite irriterad letade jag efter något sätt att byta färg utan att hitta. Då plötsligt slog det mig att man brukar kunna högerklicka på något man vill förändra och se där.

Så det är faktiskt bara ren tur att jag råkade snubbla över den här tråden, några timmar efter jag snubblat över lösningen, dagen efter jag snubblat på programmet jag tidigare aldrig hört talas om.

Ja, visst är det märkligt hur låst man kan bli av inlärda beteenden. Jag hade inte en tanke på att högerklicka för det gör man ju inte i PS.

Men Henrik, en annan sak som jag snart blir galen på är att det inte verkar gå att påverka filstorleken när man exporterar till PDF. Har du koll på det? I PS elements som jag är van vid är det supersmidigt att bestämma filstorleken när man exporterar, vilket filformat man än använder.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto