Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Piratkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, varför skall man köpa ett billigt program för några hundra som gör jobbet när man kan piratkopiera Photoshop?
 
Ades skrev:
Dom som betalar för sig?
Jovisst är det så... tur att det finns några som tycker att det är riktigt att betala för det man använder, annars skulle det inte finnas lika mycket bra programvara eller musik att göra cracks av. Fast den lilla haken får någon annan fundera på. :)
 
Robin Gyllander skrev:
Vad finns det för nackdelar med att ha nedladdade versioner av photoshop... förutom att det är olagligt.

Moraliskt förkastligt, på flera sätt.

Det finns helt fria program, använd dem istället, ja stöd de projekten aktivt med buggrapporter översättningar osv., istället. Använder man crackade versioner av icke fria program så stöder man hela modellen med icke-fria datorprogram, på ett sätt som rent logiskt är helsnurrigt, trots att man uppenbarligen inte ens vill betala för det.

http://www.gnu.org/philosophy/why-free.html
 
Hur gör man med programvaror/musik som inte längre tillhandahålls av tillverkarna/återförsäljare? Är det då fortf stöld med crackade exemplar då de inte går att få tag i utom beggade (om det nu ens går att få tag i beggade)...
 
OmniM skrev:
Hur gör man med programvaror/musik som inte längre tillhandahålls av tillverkarna/återförsäljare? Är det då fortf stöld med crackade exemplar då de inte går att få tag i utom beggade (om det nu ens går att få tag i beggade)...

Många programtillverkare släpper ut fullversion av gamla program, sen kan man få uppgradera till nyare version.
 
OmniM skrev:
Hur gör man med programvaror/musik som inte längre tillhandahålls av tillverkarna/återförsäljare? Är det då fortf stöld med crackade exemplar då de inte går att få tag i utom beggade (om det nu ens går att få tag i beggade)...

Ytterligare en anledning till att endast använda fri programvara. Det finns gamla versioner, liggande på internet, som går tillbaka till 70-talet. Det gäller bara att ha en lämplig dator att köra dom på.
 
jeskata skrev:
Alltså orka jaga warez och cracks när det finns så bra fria alternativ.

Finns det ett enda fritt som funkar till seriös bildredigering?

Jag har försökt använda Gimp men förstår inte hur man gör för att arbeta i 16 bitar, eller ens för att konvertera till en annan färgprofil.

Hade det funnits bra och fria alternativ till Photoshop så är det väl självklart att folk skulle använda dom.
 
Re: Re: Piratkopiering

steelneck skrev:
Det finns helt fria program, använd dem istället

Och genom att göra det så bidrar du dessutom till att Photoshop inte blir ett "tvång" eftersom det är "standard" och "alla andra" har det.

Piratkopiering av Photoshop drabbar nog inte Adobe lika hårt som det drabbar alternativen - de alternativ som folk skulle använt om de inte kunde pirata PS.

Och med ett fritt program behöver du inte oroa dig för "vad händer när nästa version kommer". För svaret är enkelt: gillar du den så uppdaterar du programmet och använder det.
 
andreasc89 skrev:
Hade det funnits bra och fria alternativ till Photoshop så är det väl självklart att folk skulle använda dom.

Inte helt självklart. Än så länge finns det ju en statusaspekt med att använda dyra program. Det finns många som tror att dyrt = bra.
 
andreasc89 skrev:
Finns det ett enda fritt som funkar till seriös bildredigering?

Jag har försökt använda Gimp men förstår inte hur man gör för att arbeta i 16 bitar, eller ens för att konvertera till en annan färgprofil.

Hade det funnits bra och fria alternativ till Photoshop så är det väl självklart att folk skulle använda dom.

Jag kan hålla med om att Gimp inte helt når upp till Photoshops standard, och framför allt inte när det gäller professionell bildhantering. Däremot tycker jag att det är ett riktigt bra alternativ istället för att piratkopiera Photoshop. Jag personligen tycker inte att det är värt att köpa Photoshop för mitt användande som glad amatör. Jag kör Gimp istället och har lärt mig att leva med de nackdelar som det ibland har (de blir färre och färre för varje ny version).
 
Stora bolag som äger exempelvis autocad osv tycker om att varorna piratkopieras och används. Tänk er att ett program kostar 25000 kr. Ingen privatperson kommer köpa det. Endast företag. Men när företaget anställer folk vill de att personalen ska kunna programmet. Alltså kommer företaget välja ett enklare program som kanske är billigare och mer känd, för att det ska vara familjärt för de anställda.


Posera att ett företag frågar mig om vilket skydd de ska ha på sina 40 datorer. Jag har testat en del antivirus och vet för och nackdelar. Alltså kan jag rekommendera Kaspersky istället för Norton. Bägge antivirusen förlorar mindre än 800 kr på mig, men Kaspersky vinner istället säkerheten för ett helt företag.
 
Musik och filmindustrin skriker högt!
Adobe eller Microsoft tycker jag är relativt tysta i jämförelse. Problemet kanske inte är så stort för dem som vi tror.
De vet ju att företagen köper licenser.
Samt datortillverkarna som gärna bifogar t.ex XP med nya datorer.

Hela IT-utvecklingen har gått så snabbt att hanteringen av fildelning mm ej hängt med.
Regelverk byggs upp hafsigt efterhand med luckor som inte ens prejudikat reglerar.

Många kallar fildelning brott som genast skall beivras. Själva begår de vedertagna brott som t.ex fortkörning, trafikregelköverträdelser men som tycks vara legala utan diskussion.
Mammor som lämnar barn på dagis-fritids eller skolor och sen kör över 30km för fort när de åker därifrån stressade.

Det är sunt att det pågår en debatt om fildelning. Men se upp så moraliseringen inte blir för polariserad. Fildelning är för många en vedertagen kultur - som är ett uttryck för den starkt kommersiella kraften som styr i samhället. En form av revolt och ett helt annat tänk. Ungdomar idag har en helt annan syn på detta. Oavsett om det handlar om upphovsrätt eller licenser.

Jag har inte heller någo generallösning :-/
 
Splanky skrev:
...
Många kallar fildelning brott som genast skall beivras. Själva begår de vedertagna brott som t.ex fortkörning, trafikregelköverträdelser men som tycks vara legala utan diskussion.
Mammor som lämnar barn på dagis-fritids eller skolor och sen kör över 30km för fort när de åker därifrån stressade.
...
Det är ändå en viss skillnad, många hävdar ju att fildelning/piratkopiering faktiskt inte är ett brott utan en rättighet (t.o.m. en tjänst då man hjälper företagen man stjäl från med marknadsföring och utbildning av nya användare). De/vi som kör för fort vet att det är fel och erkänner det också, annars skulle vi väl inte känna oss så skyldiga så fort vi ser en polis? :)

Att några begår ett brott är väl knappast heller ett bra skäl att tycka att det skulle vara OK att begå ett annat. Vart leder den logiken?
 
Logiken handlar om att vissa saker är det inte så noga med, medans andra kan man skrika högt över. Det är vad jag kallar dubbelmoral.

Det finns notoriska fortkörare som också anser det vara en rättighet.
Vad är logiken?
 
Det är inte helt enkelt, vissa saker blir "socialt accepterade" som t.ex. rökning och alkohol medan annat anses fel trots att det kanske inte är lika skadligt.

När det gäller fortkörning så tror jag det finns en glidande skala av hur fel folk tycker att det är. 30+ förbi lekande dagisbarn tror jag alla ogillar starkt medan 30+ på en tom motorväg på natten inte har samma risker och därför inte är lika allvarligt.
 
Tja, skall man göra personliga bedömningar så kan man ju hävda att det inte är så farligt att köra onykter. Effekterna blir ju liknande att köra för fort, och det tycker ju många är OK. Liknande effekt, men ett av sätten att öka risken ses som OK av en del, det andra ses som OK av väldigt få.

Mjukvaruindustrin har skrikit högt länge, fast de kanske inte får lika stor uppmärksamhet längre.
 
Haha... det var den bästa på länge... modemkapare, det var länge sen man hörde den gamla dräparen



transalp-01 skrev:
Du får en massa skit på din datorn när du kör crackade versioner och kör aktiveringsprogram.

Du måste ha full koll för att inte bli smittad. Oftast är det inte så farligt men du får en del modemkapare (ofarlig om du kör breddband) och tracking cookies på din maskin.

Neat Image är på 688 kb. Om du kör den crackade versionen är den på 2108 kb. Undra vad de extra 1400 kb gör...

Nackdelen är alltså en massa potentiella problem. Som i och för sig inte har med photoshop att göra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.