foppe skrev:
Inte alls struntprat. Under ett seminarium för ett par år sen så pratade företaget som gör programmet Alias inför en klass med grafiker-studerande. Han frågade vilka i salen som har en piratkopierad version av Alias i sin dator.... De flesta skruvade på sig och några räckte upp handen.
-Bra, sa han. Det är precis det vi vill. När ni kommer ut i arbetslivet och skall börja jobba så kommer ni att kräva att företaget köper in det arbetsredskap som ni hanterar bäst. Vi förstår ju mycket väl att en privatperson vanligtvis inte har råd att köpa en så dyr programvara.
Tycker det är ett sunt sätt att diskutera. Jag har hållit på med musik och inspelning i många år. Jag har kört piratkopierad version av Cubase ända sen jag kom på att det gick att spela in på en dator. Nu har jag skaffat mig utrustning till en liten hemmastudio och har gjort några små inspelningar och faktiskt tjänat en liten summa pengar på det. Jag är nu ägare av alla mina musikprogramvaror och pluggar som jag använder.
Hade jag inte lärt mig Cubase utantill så skulle jag förmodligen aldrig ens ha sysslat med inspelning, och de skulle inte ha fått sälja programvara till mig.
Det är bara synd att jag var tvungen att vara olaglig för att de skulle få sålt en sån licens till mig.
Jag talar inte för piratkopiering, men jag tycker helt klart att någon förändring i lagstiftningen/licensavtalen borde göras.
/F