Annons

Piratkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)
transalp-01 skrev:
Modem förekommer fortfarande i delar av landet. Sen så finns det ju även länder utanför sverige...

Tror inte en modemjägare sitter och tankar ned filer på flera hundra MB.
Men skit samma, det är ju inte det som detta handlar om.
MORAL - mina vänner
Att "Gratis är gott" är fel i vissa sammanhang.
Fildelningsproblematiken. För problematik är det definitivt då alla har olika begrepp om lag och rätt.
 
Splanky skrev:
Tror inte en modemjägare sitter och tankar ned filer på flera hundra MB.

På den tiden jag körde modem blev mitt modem kapat, och jag vet ännu idag inte säkert hur det gick till. Inte var det genom att jag eller nån annan av de som använde datorn laddade ner flera hundra MB i alla fall. En hypotes jag hade då var att det kom via en sajt som var ganska poppis bland ungdomar på den tiden. Snyggast.se hette den visst. Turligt nog upptäckte jag väldigt snabbt att numret i fjärranslutningen (om ni kommer ihåg den? :)) plötsligt var ändrat. Förekommer det över huvud taget numera?

//Anders
 
tja...

låt oss säga såhär, man går till tandläkaren och blir felbehandlad och får kostander på uppemot 6000 kr som man måste betala själv. det skiter samhället fullständigt i och kallar det "rutiner" men själv ska man bry sig annars kommer lagens långa finger och pekar och förmanar. många kanske tappar lusten att "bry sig" och stjäl tillbaks lite vad vet jag.
 
Kul debatt! :)

Såg just att man får kostnadsfri frakt hos Adobe om man slår till på ett Photoshop CS2 Fullversion innan 4 januari 2007. Kostar blott från SEK 10 075,00.

Jag har extra tur för jag kan visst uppgradera ett av mina Elements till Photoshop CS2 för fjuttiga SEK 8 625,00. Tror jag slår till bums... eller kanske skall jag vänta lite? :)

PS. Man får kartong med. Och vem kan motstå ett sådant erbjudande? DS.
 
Richards skrev:
Kul debatt! :)

Såg just att man får kostnadsfri frakt hos Adobe om man slår till på ett Photoshop CS2 Fullversion innan 4 januari 2007. Kostar blott från SEK 10 075,00.

Jag har extra tur för jag kan visst uppgradera ett av mina Elements till Photoshop CS2 för fjuttiga SEK 8 625,00. Tror jag slår till bums... eller kanske skall jag vänta lite? :)

PS. Man får kartong med. Och vem kan motstå ett sådant erbjudande? DS.

bättre man hade sluppit kartongen. allt för miljön :p
 
andreasc89 skrev:
Finns det ett enda fritt som funkar till seriös bildredigering?

Jag har försökt använda Gimp men förstår inte hur man gör för att arbeta i 16 bitar, eller ens för att konvertera till en annan färgprofil.

Hade det funnits bra och fria alternativ till Photoshop så är det väl självklart att folk skulle använda dom.

Jag tycker GIMP fungerar utmärkt, men man ska nog helst använda det i X-miljö. De gånger jag använt det i Windows har det inte varit speciellt kul (men Windows som sådant känns ju redan obehagligt).

16 bitar stöds inte av GIMP, däremot nog av dcraw och UFRaw, och det är väl vid rawkonverteringen som man har mest nytta av det.
 
PeterWem skrev:
Stora bolag som äger exempelvis autocad osv tycker om att varorna piratkopieras och används. Tänk er att ett program kostar 25000 kr. Ingen privatperson kommer köpa det. Endast företag. Men när företaget anställer folk vill de att personalen ska kunna programmet. Alltså kommer företaget välja ett enklare program som kanske är billigare och mer känd, för att det ska vara familjärt för de anställda.


Posera att ett företag frågar mig om vilket skydd de ska ha på sina 40 datorer. Jag har testat en del antivirus och vet för och nackdelar. Alltså kan jag rekommendera Kaspersky istället för Norton. Bägge antivirusen förlorar mindre än 800 kr på mig, men Kaspersky vinner istället säkerheten för ett helt företag.

Om de så mycket gillar att hemanvändarna använder deras program. Varför erbjuder de då inte en differentierad prislista där programmen kanske rentav kan vara gratis för privatbruk men att kommersiella organisationer måste betala? Det finns många program som gör den skillnaden, men varför inte Adobe eller Autocad om de vill att deras program ska användas i hemmen?
 
tomjo skrev:
Om de så mycket gillar att hemanvändarna använder deras program. Varför erbjuder de då inte en differentierad prislista där programmen kanske rentav kan vara gratis för privatbruk men att kommersiella organisationer måste betala? Det finns många program som gör den skillnaden, men varför inte Adobe eller Autocad om de vill att deras program ska användas i hemmen?

klart att dom inte vill det, det fattar ju alla :) det är bara ett försök att rättfärdiga piratkopierande. om det nu hade varit så att att jag själv hade använt piratkopior hade jag mer sagt "jag kopierar för att det är gratis, jag skiter fullständigt i tilverkaren, alla mellanhänder osv bara jag slipper betala" allt annat är struntprat....
 
PeterWem skrev:
Posera att ett företag frågar mig om vilket skydd de ska ha på sina 40 datorer. Jag har testat en del antivirus och vet för och nackdelar. Alltså kan jag rekommendera Kaspersky istället för Norton. Bägge antivirusen förlorar mindre än 800 kr på mig, men Kaspersky vinner istället säkerheten för ett helt företag.

Varför skall företag betala för sig när privatpersoner slipper? Det är väl inte mer fel om ett företag fuskar lite?

Varför hela tiden försvara att man inte vill betala för sig? Jag har också laddat ned saker man inte får. Det är ingen mer än jag som har vunnit på det. Det var fel, men jag gjorde det inte för att göra någon en tjänst utan för att jag helt enkelt inte var bättre än så.
 
Henrik_L skrev:
klart att dom inte vill det, det fattar ju alla :) det är bara ett försök att rättfärdiga piratkopierande. om det nu hade varit så att att jag själv hade använt piratkopior hade jag mer sagt "jag kopierar för att det är gratis, jag skiter fullständigt i tilverkaren, alla mellanhänder osv bara jag slipper betala" allt annat är struntprat....

Inte alls struntprat. Under ett seminarium för ett par år sen så pratade företaget som gör programmet Alias inför en klass med grafiker-studerande. Han frågade vilka i salen som har en piratkopierad version av Alias i sin dator.... De flesta skruvade på sig och några räckte upp handen.
-Bra, sa han. Det är precis det vi vill. När ni kommer ut i arbetslivet och skall börja jobba så kommer ni att kräva att företaget köper in det arbetsredskap som ni hanterar bäst. Vi förstår ju mycket väl att en privatperson vanligtvis inte har råd att köpa en så dyr programvara.

Tycker det är ett sunt sätt att diskutera. Jag har hållit på med musik och inspelning i många år. Jag har kört piratkopierad version av Cubase ända sen jag kom på att det gick att spela in på en dator. Nu har jag skaffat mig utrustning till en liten hemmastudio och har gjort några små inspelningar och faktiskt tjänat en liten summa pengar på det. Jag är nu ägare av alla mina musikprogramvaror och pluggar som jag använder.

Hade jag inte lärt mig Cubase utantill så skulle jag förmodligen aldrig ens ha sysslat med inspelning, och de skulle inte ha fått sälja programvara till mig.

Det är bara synd att jag var tvungen att vara olaglig för att de skulle få sålt en sån licens till mig.

Jag talar inte för piratkopiering, men jag tycker helt klart att någon förändring i lagstiftningen/licensavtalen borde göras.

/F
 
boran skrev:
Varför skall företag betala för sig när privatpersoner slipper? Det är väl inte mer fel om ett företag fuskar lite?

Därför att företag och Proffisionella fotografer tjänar pengar på att använda programmet.

Vore jag proffisionell skulle jag absolut betala för en licens, det är ju ett arbetsredskap som desutom är avdragsgillt.

Men för en som sitter hemma och leker med programmet är det en helt annan sak, dom skulle aldrig köpt det i allfall.

Det är här skon klämmer, vissa tycker det är förkastligt andra tycker att det är som att gå mot röd gubbe, däribland jag.

/kent
 
Zoso skrev:
Därför att företag och Proffisionella fotografer tjänar pengar på att använda programmet.

Spel då? Filmer? Musik?

(nu riktar jag mig naturligtvis inte bara till dig med frågan)


Det är här skon klämmer, vissa tycker det är förkastligt andra tycker att det är som att gå mot röd gubbe, däribland jag.


Hehe. Jag förmodar att jag är rätt ensam om att vänta på grönt. :)


edit: missade att stänga en tag
 
foppe skrev:
Inte alls struntprat. Under ett seminarium för ett par år sen så pratade företaget som gör programmet Alias inför en klass med grafiker-studerande. Han frågade vilka i salen som har en piratkopierad version av Alias i sin dator.... De flesta skruvade på sig och några räckte upp handen.
-Bra, sa han. Det är precis det vi vill. När ni kommer ut i arbetslivet och skall börja jobba så kommer ni att kräva att företaget köper in det arbetsredskap som ni hanterar bäst. Vi förstår ju mycket väl att en privatperson vanligtvis inte har råd att köpa en så dyr programvara.

Tycker det är ett sunt sätt att diskutera. Jag har hållit på med musik och inspelning i många år. Jag har kört piratkopierad version av Cubase ända sen jag kom på att det gick att spela in på en dator. Nu har jag skaffat mig utrustning till en liten hemmastudio och har gjort några små inspelningar och faktiskt tjänat en liten summa pengar på det. Jag är nu ägare av alla mina musikprogramvaror och pluggar som jag använder.

Hade jag inte lärt mig Cubase utantill så skulle jag förmodligen aldrig ens ha sysslat med inspelning, och de skulle inte ha fått sälja programvara till mig.

Det är bara synd att jag var tvungen att vara olaglig för att de skulle få sålt en sån licens till mig.

Jag talar inte för piratkopiering, men jag tycker helt klart att någon förändring i lagstiftningen/licensavtalen borde göras.

/F

visst är det ett jättesmart och bra sätt att tänka! tyvärr är det sällan folk är speciellt smarta nuförtiden :) hoppas verkligen adobe tänekr så oxå och inte längger ner nåra resurser på att jaga folk på nätet
 
boran skrev:
Spel då? Filmer? Musik?

(nu riktar jag mig naturligtvis inte bara till dig med frågan)


Det är här skon klämmer, vissa tycker det är förkastligt andra tycker att det är som att gå mot röd gubbe, däribland jag.


Hehe. Jag förmodar att jag är rätt ensam om att vänta på grönt. :)


edit: missade att stänga en tag

Borde ändå ses med lite skillnad eftersom film och musik är riktade till konsumenter och dessutom hamnar i en prisklass som faktiskt konsumenterna har råd med, även om man även där tycker att det är lite för dyrt.
200kr för en skiva man villha.... Mycket pengar.... 10000kr för en programvara? Snuskigt mycket pengar.

/F
 
Det är alltså mer ok att kopiera PS än Elements då den senare är mer rimligt prissatt för en privatperson?
 
boran skrev:
Det är alltså mer ok att kopiera PS än Elements då den senare är mer rimligt prissatt för en privatperson?

Om nu licensavtalet skulle utformas på något sätt (rent hypotetiskt) så det var gratis för privatpersoner (Eller möjligtvis en väldigt reducerad prisnivå) så skulle inte de behöva lägga pengar på att utveckla Elements alls. Alla skulle använda Photoshop, fler skulle vara lagliga, och företag som använder photoshop som arbetsverktyg för att tjäna pengar skulle betala den kommersiella licensen. Det är så jag tycker att det BORDE vara. Tror aldrig det blir så, men det är en annan femma.

Det är inte ok med piratkopior, varken mer eller mindre oavsett prisnivå. Det är dock prisnivån som borde justeras.

/F
 
Du och jag verkar hålla med varandra så jag drar mig ur och inväntar en gå-mot-röd-gubbe-tråd istället. :)
 
Hehe, ok. Ja varför munhuggas om man är överens. ;)

God fortsättning förresten, nu ska jag sova. Godnatt.

/F
 
boran skrev:
Spel då? Filmer? Musik?

Det tycker jag faktiskt är värre eftersom dom sakerna riktas mot den stora massan och inte enbart yrkesutövare.

Men jag skall villigt erkänna att jag kopierat musik på kasettband och gett till kompisar redan på 70-talet !

Jag har kyssnat på Radio i bilen trots att jag inte haft radio-tv licens också.....Usch ! vilken förbrytare man är, för inte tala om alla gånger man gått mot röd gubbe :)

/kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.