Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pinsammaste misstaget?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmmm... Jag köpte en trådlös fjärrutlösare till min D70 i våras.
Har inte använt den hittills, men nu ikväll när jag skulle behöva den är den fetborta, som att den aldrig existerat.
Har alltid dökoll på mina grejor, tillochmed TV-fjärren, men den här har gått upp i rök...
 
Kijana skrev:
Skulle kunna skriva under på det där första stycket. Du slapp ju i alla fall att åka på en stöt som jag gjorde.
För några månader eller så började jag skruva isär den gamla och plastiga kompaktkamera som inte tillät nertryckning av avtryckaren. Att skruva av höljet gick bra, men på något vis kom jag åt batteriet med ena handen när jag hade kameran i knät. Det brummade till och framför allt brände till i handen på mig ett par sekunder. Pinsamt är kanske inte rätt ord, pinigt eller smärtsamt är nog bättre beskrivningar.
Sedan dess aktar jag mig för "kamerareparationer".

Du kom nog åt kondensatorn för blixten. Ajajajaj.
 
Jag och kompisen var ute och fotade fåglar. Fattiga studenter som investerat vår förmögenhet på systemkamera och 400mm objektiv.
Efter en mils vandring var vi åter vid bilen och när vi satt oss kom en fågelskådare vandrande mot oss och han vinkade. Vi förstår att det är någon spännande pippi i luften och lutar oss fram och skådar genom framrutan för att få se den.
-Nää, han är inte därfram och inte på min sida...
-Inte på min sida heller.
Jag startar motorn varpå fågelskådaren vinkar mycket ivrigt.
-Vi får gå ut och titta!
Och då ser vi den!
Kompisens kamera alltså, på biltaket...
 
Järnvägar...

När jag skulle till Gotland i våras (Fotoresa med Olle, Christian och Johnny) tog jag tåget från Norrköping, jag var ensam från det hållet. Olle skulle sedan möta upp på Södertälje Central för vidare färd till Nynäshamn.
Jag har laddat upp inför resan med välfylld kamerarygga, nyinköpt stativ, resväska på hjul och stort paraply. Frugan släpper mig vid stationen på morgonen. På tåget hamnar jag bredvid en kille som är tatuerad från topp till tå och vi har ett någorlunda givande samtal. Jag fick dock inte ta kort (på honom).
Helt plötsligt är vi på Södertälje Central, det är fullt till sista plats på tåget och massor av bagage i gången men jag sliter till mig mina grejjer och kämpar mig av. Nerför rulltrappan där Olle väntar, skakar hand och Olle frågar: var har du stativet? Järnvägar!!! På hatthyllan på tåget. Upp igen men tåget är borta.
En hel fotohelg utan stativ! Många telefonsamtal blev det till SJ utan framgång.
Dessutom, märkte jag senare, hade jag inte fått med mej laddaren till D70n. Superklantigt. Batteriet klarade sig dock hela helgen men på slutet fick jag växla mellan accar och CR-2-batterier för att de skulle hinna återhämta sig något mellan bytena.

En mycket trevlig och lärorik resa blev det ändå. Nu finns laddaren alltid i fotoryggan, fastän den så sällan behövs. Det blev, så småningom, även ett nytt stativ och ett nytt paraply.

Nästa tågresa blir det inte en del saker på golvet och en del på hyllan. Troligen gör jag inte om misstaget (hmm) men det är dumt att chansa.

/AnWi
 
Maron skrev:
För ett antal år sedan, när min f90x var ny, skulle jag ta några bilder åt en moster på ett sår hon hade för något försäkringsbolag.

Färgtemperaturer hade jag ingen aning om vad det var, och jämnast ljus skulle man ju få med flera ljuskällor.
Tog en skrivbordslampa (lysrör) samt två glödlampor till hjälp för detta.
Tantstackaren såg mer död ut än levande på de korten...

*ROFL*
Dagens skratt!! TACK
 
Hmmm, bara för några veckor sedan fotade jag Håkan Hellström. Efter spelningen träffar jag honom backstage och frågar honom om det är Ok att jag tar några bilder. "-Javisst" säger han och ställer upp sig, - Jag ska bara skruva ihop kameran först säger jag medans han står och väntar... När det är klart (det var mörkt ute) försöker jag hitta honom i sökaren när han säger -" Prova ta bort linsskyddet så går det säkert bättre". Fyyyy vad jag skämdes...
 
Efter Arvikafestivalen -99 lämnade jag in två rullar för snabbframkallning (man var ju spänd på att se vad fan man fotat egentligen :))... kom tillbaka efter en timme varpå tjejen bakom disken säger: "Hmm.. jaa... den ena rullen var tom... och den andra.. ja, se själv..". Den andra rullen var full av dubbelexponeringar. Tror jag fick ut totalt 15 foton man kunde ana någonting på, av 2 st. 36-rullar.
Jag har alltså bytt film när jag varit... hrm... well.. onykter, jag minns det helt väl tillochmed i efterhand! Min tankebana var följande: "okej, okej... nu ska jag byta film.. jag får INTE blanda ihop rullarna. *plockar ur den tagna filmen, lägger den i knät..*", sen blir det lite suddigt i minnet... jag försöker sätta i den nya filmrullen.. men... "vafan, den är för kort... jag får väl dra ut den lite... "... Ja, ni förstår :p
 
Jag lyckades inte frikoppla kugghjulen för filmframmatningen på min f501 för frammatningen på en rulle med fantastiska bilder (tror jag) så när jag vevade, förstördes hela rullen. Jag sa inget, då. Biktar mig nu istället!

Jonas
 
Orkar inte läsa hela, men ett bidrag:
"ny" D70, och efter en så där 900 exp. krachar datorn. (försökte lägga in dubbla OS) så nyinstalera windows... jag anser att jag borde veta bättre, men icke: när frågan "formatera C:/?" kommer upp trycker jag glatt JA!! och blir sedan förvånad att "mina dockument" är tomma!! raderade över 900 foton med en knapptryckning!!!!

Nu har jag backupen på en annan fysisk hårdisk...
 
Forbönderna passerar Vemdalen 1 gång per år för att göra resan mot Röros i Norge. Häst o släde med all attribut och det skall ju naturligtvis plåtas då det verkligen är en tidsresa.

Jag tar mitt pick o pack o drar till Vemdalen.

Kallt som fan -29 grader o de är kraftigt försenade jag står o hoppar o fryser i dryga timmen tills dom verkligen dök upp långt bort... Yippie! Fram med kameran som jag haft i dunjackan. Kanonplåtar i perfekt solnedgång!!

Sätter på kameran som är STENDÖD. Batterierna klarade inte kylan! FAN! Bara se på när dom passerar o vinkar lite förstrött...

Jag gör aldrig om det misstaget...
 
För många år sen var jag på semester i Grekland. Plåtade för fullt och hamnade på en plats där jag "ger järnet", fullt av motiv. Kollar räkneverket, det visar "35". Bra, en ruta kvar, knäpper den, ser nya motiv, måste byta film snabbt så jag öppnar bakstycket... Men... varför sitter det film i filmbanan...?? Ridå... som tur var gick ungefär halva filmen att använda... Kameran var inställd på manuell återspolning för att den inte skulle kunna dra igång vid fel tillfälle. Jag ändrade till automatisk efter detta.


Jag har köpt en liten digitalkompakt för att ha med mig överallt. Så den ligger alltid i ryggsäcken till och från jobbet. Jag tågpendlar och lyssnar alltid på min freestyle för att fördriva tiden. Nåväl, i förra veckan kommer jag en dag till jobbet, packar upp datorn ur ryggsäcken och...var är kameran?! Inser snabbt att när jag tog upp freestylen på tåget så lade jag kameran på sätet bredvid men lade aldrig ner den igen! Med andan i halsen jagar jag tillbaka till centralen. Jag har en enorm tur, tåget står kvar vid perrongen, dörrarna är olåsta och kameran ligger kvar på sätet! Puh... Numera kollar jag alltid på sätet innan jag går...

/P
 
peber skrev:
För många år sen var jag på semester i Grekland. Plåtade för fullt och hamnade på en plats där jag "ger järnet", fullt av motiv. Kollar räkneverket, det visar "35". Bra, en ruta kvar, knäpper den, ser nya motiv, måste byta film snabbt så jag öppnar bakstycket... Men... varför sitter det film i filmbanan...?? Ridå... som tur var gick ungefär halva filmen att använda... Kameran var inställd på manuell återspolning för att den inte skulle kunna dra igång vid fel tillfälle. Jag ändrade till automatisk efter detta.


Jag har köpt en liten digitalkompakt för att ha med mig överallt. Så den ligger alltid i ryggsäcken till och från jobbet. Jag tågpendlar och lyssnar alltid på min freestyle för att fördriva tiden. Nåväl, i förra veckan kommer jag en dag till jobbet, packar upp datorn ur ryggsäcken och...var är kameran?! Inser snabbt att när jag tog upp freestylen på tåget så lade jag kameran på sätet bredvid men lade aldrig ner den igen! Med andan i halsen jagar jag tillbaka till centralen. Jag har en enorm tur, tåget står kvar vid perrongen, dörrarna är olåsta och kameran ligger kvar på sätet! Puh... Numera kollar jag alltid på sätet innan jag går...

/P

Du måste ju verkligen jobba precis vid T-centralen? =))
 
kanske inte värsta misstaget, men altså jag skulle pröva ta några macro bilder på mina vandrande pinnar, och ja, den tröttnade helt enkelt och precis som jag skulle tryka av tog den ett kliv rätt upp på kamera linsen!!!!
 

Bilagor

  • 2004_11122image0083.jpg
    2004_11122image0083.jpg
    17.2 KB · Visningar: 1,322
Skulle foto min systers bröllop och bytte film i två kameror samtidigt, insåg att det var svårare än tänkt. Efter som det inte fanns någonstans att lägga ner ena kameran slängde jag upp den på axeln, samtidigt körde jag fingret genom slutarridån på den andra. Som tur va så var det ingen toppkamera och jag klarade mej på den andra. Men lite panik får man ju i sådana situstioner!
 
Nu har jag ärligen inte läst alla pisamheter i denna långa tråd, men jag vill i alla fall berätta om när jag skulle framkalla en rulle svartvit 120-film åt en jobbarkompis, efter att ha övertalat honom att använda en gammal kamera. Jag höll till i mitt mörka badrum som vanligt, men när jag börjat dra in filmen i spiralen så ringde mobilen i min ficka. Jag halade upp telefonen för att stänga av den, det var då jag kom på att displayen lyser när det ringer...
Nu var det bara några av rutorna som blev ljusskadade, men det var lite pissamt att förklara ändå!
 
Jag gjorde min största tabbe hittils igår. Jag är fortfarande fruktansväet irriterad o framförallt ledsen. Men men jag lär ju aldrig göra om samma misstag.

Nåväl...åkte upp till Göteborg igår för att se på ett fatnastiskt bra band på Trädgårn. MEW heter dom. Har sett fram emot detta länge och skulle vart otroligt stolt över att komma hem med lite fina bilder. Deras shower brukar vara otroliga med ljusspel & sanslöst häftiga bakgrundsbildspel via projektor så det här skulle ju bli kalas.

Men nä, efter en bild dör kameran för att jag har glömt att ladda batteriet. Inte hade jag något extra med mig heller. Man skulle kunna säga att detta var det klantigaste någonsin. Men nu har jag lärt mig något o jag kommer ALDRIG göra om samma sak igen.

Ledsen//Jenneli;0)
 
Ha ha... tråden väcker då minnen.

Deltog själv i lite "festligheter" och hadde så klart med mig "bettan", min Nikon F4. Fotograferade en del varpå intresset från min sida svalnade med dryckesintaget. Men ingen fara det fanns massor med fotograferingsvilliga människor där.

En av damerna i sällskapet hadde tagit på sig rollen som fotograf på festen, vilket passade då hon likså var reporter på en dagstidning. Men när hon knäppt slut på rullen som satt i kom hon till "depå" för att få i en ny rulle i kameran, då hon var osäker på modellen.
Och det var nu.. ha ha..Ja jag tog för givet att filmen var tillbakaspolad, så jag öppnade locket, tog tag i rullen och med en bestämmd rörelse slet jag ut en bra bit film. Men i det fiffiga stadiet man var i, så snabbt under tröjjan...ha ha.. med hela filmen och in på muggen för att försöka rädda de som räddas kunde.

Håll till godo fotokompisar!
 
Skulle ta bilder på vår dotter i studentbalsklänning.

Satsade på att använda storformat (10.5 x 13 cm film) och körde en serie på 10 bilder. (Lyckligtvis med mellanformat som backup).

När jag fått filmen framkallad visade det sig att jag fått filmen bakvänd i filmhållarna. Riktigt mörka bilder m.a.o.

Ett bra tag senare hade jag skaffat en scanner med tillräckliga prestanda för att få detaljer i skuggorna. Då gick det att få fram bra - men väldigt annorlunda - porträttbilder.
 
Åkte på semesterresa i 15-årsåldern med min far, bara han och jag, teen bounding quality time lixom, och jag hade lånat mammas fina systemkamera. Kom hem igen till sverige och skulle plocka ut filmen för att lämna in för framkallning (ja, det är betydligt högre frekvens på bildtagandet idag - 36 bilder på en vecka bränner man nuförtiden på några sekunder) men självklart fanns det ingen film i kameran.

Inte det minsta pinsamt. Bara smärtsamt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.