Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

picasa

Produkter
(logga in för att koppla)

pauw

Avslutat medlemskap
har inte sett någon tråd om picasa, så tänkte att de var dags för en..
ni som har picasa
vilka effekter använder ni när ni redigerar ?
för och nack delar ?
varför använder ni just picasa?

ni som inte använder picasa utan ett liknande program , vilket?
 
Jag använder Picasa för att visa bilder samt överföra till mina album på nätet. Ansiktsigenkänningen tycker ofta besökare är kul när dom kan söka på sitt namn bland tiotusentals bilder och få upp dom som dom själva är med på.

Kameran tankar jag ur till en bärbar med extern hårddisk. Sedan sorterar och redigerar jag i Lightroom 2.7. Efter det exporterar jag det jag vill spara till en "mediadator" för att kunna visa bilderna enkelt för familj och vänner. Jag använder också gmail m.m. så det är grymt smidigt att ladda upp till ett webbalbum och bjuda in folk att titta på bilderna.

Redigera gör jag numera i Lightroom men jag använde tidigare Picasa för att beskära, mörka ner lite himmel, skärpa o.s.v. Lite grundredigering som funkade riktigt bra tycker jag.
 
PICASA hjälp...

Hej!
FÖRSÖKER lära mig Picasa och det går väl så där...
MEN kan inte få ordning på sortering av foton!
Jag ändrar ordning på de inlagda bilderna och lägger dem i en ny mapp. Det ser bra ut!
MEN när jag kopierar över till en DVD/CD/USB så går bilderna tillbaka till den ursprungliga ordningen!!!!
Vad gör jag för fel? TACK för hjälp - men ta det detaljerat - för en gammal man gör så gott han kan...?
Hälsningar/Bertil
[email protected]
 
@pauw, Hallå, jag kör lite picasa också, men då också precis som Drogen bara för att ladda upp bilder och skicka länkar till kompisar o likn. Har inte använt deras redigering nånting.

@Bertil71, Hej Bertil, hur gör du när du exporterar bilderna till CD/DVD? Använder du någon inbyggd funktion i picasa för att göra detta på något sätt? Om du sorterar bilderna i Picasa tror jag att detta endast gäller så länge dom ligger i picasa alt. picasas webalbum. Om du kopierar bilderna till CD/DVD/USB så är det ju upp till programmet / TVn att sortera som den vill vid uppläsning. Oftast då på filnamn.
 
Picasa hjälp...

Hej och tack för ditt svar!
Jag tror det löste det hela. Jag har tidigare gått in på Arkiv/Exportera bild till mapp/E: o.s.v.
Såg nu i Skapa/Skapa en precentCD att det var en annan väg att prova. Då blev det rätt med sorteringen!
Bertil71
 
Picasa använder jag också som överblicksprogram och för att tanka upp lite bilder till mitt webalbum. man behöver inte Picasa för att ladda upp bilder dit, men det är enkelt.
Redigering är inte det Picasa främst är tänkt för. Jag använder nästan bara beskärning före uppladdning. Ibland lite justering på någon ljusnivå.
 
Hur är det egentligen med Picasa och deras webbalbum, tidigare hörde jag tal om att Picasa förbehöll sig rätten att för egen räkning obegränsat använda alla uppladdade bilder. Har jag missuppfattat, eller blev det någon ändring eller är det så fortfarande?
 
Hur är det egentligen med Picasa och deras webbalbum, tidigare hörde jag tal om att Picasa förbehöll sig rätten att för egen räkning obegränsat använda alla uppladdade bilder. Har jag missuppfattat, eller blev det någon ändring eller är det så fortfarande?

Har ingen koll på hur det varit tidigare.
Men så här står det iaf nu:

Juridiska meddelanden för Picasa

Din immateriella äganderätt
Google hävdar ingen äganderätt till något innehåll, inklusive text, data, information, bilder, fotografier, musik, ljud, video eller annat material som du överför, skickar eller sparar på ditt konto i Picasa. Vi kommer inte att använda något av ditt innehåll i annat syfte än att tillhandahålla tjänsten.

http://picasa.google.com/legal_notices.html
 
Har ingen koll på hur det varit tidigare.
Men så här står det iaf nu:

Juridiska meddelanden för Picasa

Din immateriella äganderätt
Google hävdar ingen äganderätt till något innehåll, inklusive text, data, information, bilder, fotografier, musik, ljud, video eller annat material som du överför, skickar eller sparar på ditt konto i Picasa. Vi kommer inte att använda något av ditt innehåll i annat syfte än att tillhandahålla tjänsten.

http://picasa.google.com/legal_notices.html

Ok. Men detta betyder väl ungefär det jag sade? Google förbehåller sig rätten att för egen räkning fritt använda ens bilder för att tillhandahålla tjänsten? Nu kanske man tycker att det är värt detta, och det kan det ju vara.

Tackar för efterforskningen!
 
Ok. Men detta betyder väl ungefär det jag sade? Google förbehåller sig rätten att för egen räkning fritt använda ens bilder för att tillhandahålla tjänsten? Nu kanske man tycker att det är värt detta, och det kan det ju vara.

Tackar för efterforskningen!

Nej det betyder inte alls vad du sa, du sa att de obegränsat kunde använda bilderna. Medan det här står att de kommer endast använda bilderna i syfte att leverera tjänsten, alltså visa upp bilderna i dina album etc. De kommer inte att använda bilderna på annat sätt.
 
Jo det var så jag menade i bakhuvudet, men jag uttryckte mig lite missvisande. Men nu är det ju klargjort :)
 
Hmm, ok,

Ja men då återstår bara en fundering,
och det är då vad du menade med "är värt det"?
Det är väl självklart att man vill kunna se sina bilder om man ska ha ett webbalbum?
Eller vill du hellre ha en tjänst där dom inte har rättighet att visa upp bilden för dig?
Alternativet skulle ju vara att aldrig ladda upp något någonstans utan bara ha det på sin egen dator förstås...
 
Kanske byggde hela den diskussion jag formulerade min fråga utifrån på ett missförstånd. Letade upp den diskussion jag tror att det var frågan om: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=105288&highlight=picasa

Det är ju bra om det är klargjort nu/kan klargöras nu hur det egentligen förhåller sig.

Själv tycker jag det låter troligt att det är så som du säger.

Edit: Jo, men detta kan ju bygga på ett missförstånd: Om man tycer det är värt att Google förbehåller sig rätten att använda ens bilder för att tillhandahålla tjänsten om det även innebär att de fritt kan använda bilderna för att sprida tjänsten, dvs marknadsföring av densamma.
 
Ja det där var en klart intressant punkt. Så nära hade jag inte läst det och det vänder ju ganska totalt på scenariot. Det betyder ju alltså om jag inte missförstår allt igen, att de skulle kunna ta en bild som jag laddat upp och ej tillgängliggjort någon annan, och använda i reklam för Picasa, om man ska hårddra det.

Hmm, man kanske skulle ta och lusläsa användaravtalet för alla webbtjänster man signat upp sig på... :S

Får man äta upp att man lät så självsäker, tack för den! ;)
 
Jag hoppade direkt på Picasa när det kom och lade upp webbalbum, men efter den där diskussionen stoppade jag Picasa i malpåsen tills ett eventuellt klargörande skulle dyka upp. Det vore ju kul om det kunde komma i den här tråden. Själv tycker jag det skulle kännas lite sisådär om någon av ens bilder börjar dyka upp i Googles marknadsföring och man inte får någon ersättning för det. Det skulle gräma mig så mycket så jag tyckte det var bättre att avstå Picasa så länge.
 
Ja,
och även om Sekretesspolicyn får det att verka som att de inte skulle använda dina bilder på sådant sätt så vet man ju aldrig.

http://picasa.google.com/web/privacy.html

En annan intressant detalj är att det är samma användaravtal som gäller för GMail, det känns ju tryggt... :eek: . Nu känns det ju som att detta endast handlar om en friskrivning från Googles sida för att ha något att peka på och slippa miljardstämningar i USA. Men man vet ju aldrig.
 
Antagligen kan man lugnt använda Picasa. Det känns som att anta är det enda man kan göra i denna fråga. Kanske skall börja använda Picasa igen.
 
Bilderna blir skit...

Jag tycker mina bilder blir skit när jag laddar upp dem till till Picasa(web). Tråkiga färger och sämre kvalitét. Vad ska jag byta till? Flickr?
 
Din immateriella äganderätt
Google hävdar ingen äganderätt till något innehåll, inklusive text, data, information, bilder, fotografier, musik, ljud, video eller annat material som du överför, skickar eller sparar på ditt konto i Picasa. Vi kommer inte att använda något av ditt innehåll i annat syfte än att tillhandahålla tjänsten.
Men vaddå? Är det här otydligt eller?

Jag tycker mina bilder blir skit när jag laddar upp dem till till Picasa(web). Tråkiga färger och sämre kvalitét. Vad ska jag byta till? Flickr?
Nu har jag ingen aning om vad du gör för att få "tråkiga färger", men antagligen är det sbs nånstans. :p
Angående kvaliten så kan du klicka på förstoringsglaset uppe i högre hörnet för att få se orginalbilden som kommer direkt från din dator (som bör ha betydligt bättre kvalite än dom nerskalade grejerna man oftast får se).


För övrigt så är picasa grymt najs, med untantag för typ deras så otroligt korkade grej att defaulta sorteringen i programmet till när bilden importerades i programmet o inte efter namn som den BÖR göra. Så grymt irreterande att behöva sortera om sina kataloger varje gång man sparat en ny bild (o så samma på webalbumen om man har automagisk uppladdning..).
Skulle gärna skala ner UI:t en hel del i Picasa. Ganska plottrigt med många totalt onödiga knappar. :\
 
Varje gång jag ska redigera EN bild i Picasa så öppnas och laddas upp/in alla mina bilder som jag har på datorn.

Någon som vet hur man kan ställa in så att det inte sker?

Tack
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.