Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshopfilter eller resultat av negativscanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bimbo

Aktiv medlem
Någon som vet hur effekten i kanterna på denna bild har åstadkommits? Det är inte jag som har tagit bilden, men den är tagen med analog kamera och därefter har negativet scannts in (antar jag).

En annan fotograf sa att det inte beror på negativscanningen, utan att det snarare är typ ett Photoshopfilter eller nåt. Tycker det är riktigt snyggt, hjälp mig någon som vet!

Tack på förhand
/Markus

Tror att Jim beskriver hur själva bilden är tagen, kanterna beror nog på någon annan anledning.

Tror nog att det är gjort i PS.

Precis, gjort i PS, men frågan är bara hur?! Finns det ett sådant filter tillgängligt så skulle jag betala för det... (nä, kanske inte, men ändå... ;-)

Marcus, du är ute på djupt vatten när du publicerar en bild som du inte äger upphovsrätten till, jag antar att du inte pratat med fotografen, eftersom du då kunde fråga honom själv...

Det har du rätt i Björn. Jag har tagit bort bilden.

Markus, om du hittat bilden på nätet, länka då till den istället.

Måste också förresten tacka dig Jim, äntligen fick jag svar på en fråga jag undrat över i åratal faktiskt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar