Galaxens President
Avslutat medlemskap
Firefox läser färgprofil men ger övermättade bilder
Summering:
Färgprofilläsning i firefox 3 funkar (iallfall i någon mening) men ger tokhög rödmättnad jämfört med den jag ser i photoshop eller i Windows fotogalleri.
Så här gör jag:
Min gissning: I photoshop och Windows Fotogalleri så tolkas bilden enligt den bifogade färgprofilen + att skärmens egenheter när det gäller mättnad kompenseras för. I webläsaren tolkas bilden utifrån den bifogade profilen men det kompenseras inte för att min bildskärm låter rött visas för mättat.
Jag hade i min enfald trott att min skärmkalibrering skulle göra så att min skärms egenheter skulle elimineras oavsett vilken applikation jag visar bilden i.
Vad är det jag gör tokigt och/eller missförstår?
Bilden nedan är från en och samma skärmdump
Mycket tacksam för alla klargöranden jag kan få.
Mvh
Richard
Summering:
Färgprofilläsning i firefox 3 funkar (iallfall i någon mening) men ger tokhög rödmättnad jämfört med den jag ser i photoshop eller i Windows fotogalleri.
Så här gör jag:
- Jag har kaliberat min skärm med en Colorvision spyder och färgprofilen är laddad (har inte trillat ur som den kan göra i Windows Vista ibland när man får ett frågefönster).
- Jag har profilerat min skanner med en it8 referens (har dock inte så mycket med skärmproblemet att göra).
- Jag skannar in bilden pss som när jag profilerade skannern och tilldelar (assign) skannerprofilen till bilden och konverterar till sRGB.
- Bilden ser nu bra ut i photoshop så som jag vill ha den (övre vänstra bilden) (den ser bra ut redan innan jag gör konverteringen till RGB förståss).
- Gör jag en proof colors med monitor RGB eller skärmens bildprofil (sak samma har jag förstått) blir bilden för röd. Jag stänger alltså av proof colors
- jag sparar bilden inklusive dess färgprofil (sRGB)
- I windows fotogalleri ser bilden lika dan ut som i photoshop dvs såsom jag vill ha den (övre högra bilden).
- Jag kontrollerar att Firefox tolkar färgprofiler: Öppnar jag den kända Ducati bilden i Firefox så blir den motorcykeln grön (nedre vänstra bilden). Det betyder att bilden tolkas med den medlagda icc profilen. Hade den blivit röd så hade den lästs med den inkludera färgprofilen i windows eget färgprofilformat (WCS) vilket bara fungerar i Windows Fotogalleri så vitt jag vet och hade den blivit blå så hade ingen färgprofil alls lästs in. Testet på http://www.color.org/version4html.xalter verifierar också att Firefox tolkar ICC profiler som den ska(men inte WCS enligt ducati bilden).
- Öppnar jag fotot i firefox (nedre högra bilden) så blir bilden lika övermättat som när jag kikar på den med proof colors i monitor RGB eller i save for web med inställningen uncompensated color.
Min gissning: I photoshop och Windows Fotogalleri så tolkas bilden enligt den bifogade färgprofilen + att skärmens egenheter när det gäller mättnad kompenseras för. I webläsaren tolkas bilden utifrån den bifogade profilen men det kompenseras inte för att min bildskärm låter rött visas för mättat.
Jag hade i min enfald trott att min skärmkalibrering skulle göra så att min skärms egenheter skulle elimineras oavsett vilken applikation jag visar bilden i.
Vad är det jag gör tokigt och/eller missförstår?
Bilden nedan är från en och samma skärmdump
Mycket tacksam för alla klargöranden jag kan få.
Mvh
Richard