hansen2
Aktiv medlem
sandm skrev:
Vad sägs om brott mot uphovsrättslagen? Det var faktiskt en viss skillnad sist jag kollade.
Nu börjar jag komma riktigt off topic, men det är ett intressant ämne, och upphovsrätt har väl lite med foto att göra.
Jag säger inte att det är moraliskt riktigt att vägra betala för programvara, nån måste ju uppenbarligen pröjsa. Och, nej jag har ingen universallösning på hur det konkret skall gå till om folk inte betalar licencpengar (STIM penar för programvara kanske...?).
Men, bevisligen är det så att innovatioer bygger på tidigare kunskap. Internet ger (I teorin) möjlighet att låta hela världens befolkning ta del av all information som produceras. Personligen tycker jag inte det verkar vettigt att man förhindrar en enorm spridning av kunskap och ett (potentiellt) innovatoinsklimat vi aldrig sett maken till genom stenhård upphovrättslagstiftning.
Det måste till en debatt där vi ställer samhällsnyttan av den alltmera restriktiva upphovrättslagstiftningen mot fördelarna med ett fritt flöde av information i samhället.
Det låter ju ganska gulligt men är inte det där gamla kommunistidéer där den enskilde/företaget/gruppen får stå tillbaka för "folket" och den sk. samhällsnyttan?
Genomförs systemet du förespråkar stagnerar utvecklingen.
Kommer ihåg en skämtteckning från den gamla sovjettiden där spikföretaget med målet att producera 10 ton spik hade tillverkat en enda spik som vägde just det. Därmed hade man uppnått målet. Och det är ungefär där man hamnar med 'samhällsnyttiga' system.
/Johan