Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop CS

Produkter
(logga in för att koppla)
popboydeluxe skrev:
moraltanter!
Snarare självbevarelsedrift. Jag vill att min upphovsrätt respekteras.

Däremot så skulle jag vilja kalla de som piratkopierar för fegisar; iallafall om man ser till medeltidens riddarideal. Då var det mer heder i ett öppet rån än i att stjäla något obemärkt. Idag är det tvärtom om man ser till de domar som döms ut eller om man ser till resonemanget hos många datoranvändare.

Hur kommer det sig att det är OK att stjäla ett program över internet men det är inte OK att stjäla den boxade versionen från en butik? Enkelt... det är låg risk att stjäla över internet och då är det fler som vågar. De hade aldrig gjort det om risken hade varit större. Det vill säga att de som piratkopierar är fega tjuvar.
 
Ja, jag är lite trött på alla dessa som utnämner sig som den sista utposten mot kapitalismen.
Om de inte laddar ned Photoshop utan att betala kommer de onda makterna vinna och vi tvingas leva i ett vindpinat öde samhälle där Bill och Thomas sitter i sina uppvärma lyxhus och flinar.

Innan jag visste hur det låg till trodde jag de laddade ned för att det var gratis...
 
mipert skrev:
Det är en inställning på ditt bankkonto. Crackade versioner har dessa ?problem?.

Hmm.. mitt bankkonto, nu blev jag förvånad.
Visseligen installerade jag programvara från min bank igår.
Kommer programmet fungera normalt om jag avinstallerar det nordea-programmen?
 
Jag sitter på jobbet, här är nog allt betalat.. Hemmar är det "något" sämre..

Jag har aldrig betalat för microsoftprodukter i alla fall..


Johan, värsta datarebellen..
 
Det är väl klart att alla har köpt programvaror för ett par hundra tusen spänn. Man är väl gjord av pengar, eller? :D
 
Raw-pluggen som jag köpte såldes tidigare av Adobe. I den ingick också jpeg2000. Om den finns i sortimentet fortfarande vet jag inte. Den nya RAW-delen i CS innehåller också en hel del nyheter.

Cameraraw är namnet som någon annan här nämnde.
 
Vilken moralfråga det blev!

Ni som tycker det är så hemskt med piratkopior. Sitter ni med gott samvete för allt ni har i era datorer? Program, spel, filmer och mp3. Jag vet ju inte vad ni har i era datorer men hoppas alla tänker ordentligt i denna fråga. Det är lätt att bygga på dubbelmoral i den här frågan.
 
Det roliga med PS är att adobe fattar att de tjänar på att låta det vara piratkopievänligt. ALLA kör ju det men hur många har egentligen betalat 14000:- för det?? Finns inte en enda rad kod i PS som gör det svårt att kopiera filerna eller PS's CD. Man kan t.o.m. klippa och klistra in koden under installationen och alla siffror hamnar då i respektive rutor...

1. Folk utbildar sej själva på det
2. När de sen kommer ut på företag köps licenser
3. Man gillar adobe

Långsökt ja... men troligt :)
 
jimh skrev:
Stellan, apropå dubbelmoral. Är det ok att använda dina bilder utan att fråga dig?

Självklart inte. Jag sa inte heller att jag har bra moral i den här frågan.

Jag ville bara att ni som gör diskussionen så het bör tänka efter lite.

Jim, hur är det själv i den frågan?

Jag håller med Ilan nu.. jag hade sagt det själv om det inte kom upp. Det är på samma sätt som Microsoft tänker om windows. Dom stämmer bara stora företag som har råd med miljon/miljard-belopp.
 
Oj vad jag njuter av detta.

Jag har inga spel, filmer, MP3or på min dator.

Programmen är licensierade eller fria.


För en gångs skull kan jag vara moralisk utan att ljuga.
När jag uppfostrar min dotter är det lite mer dubbelmoral.
 
Jag förstår fullt att man laddar ned program utan att betala. Hade nog också gjort det om jag varit fattig student eller arbetslös och drömde om att bli fotograf.

Jag stör mig på de som säger sig vara frihetskämpar och att själva grejen med crackar är att man inte skall gynna storföretagen.
Jag skulle skämmas över att gå ut med sådant.
Det är dubbelmoral, ”jag stjäl för att jag är god” ungefär.
 
Kom i håg

att de flesta "crackade" program innehåller oönskade funktioner såsom;

-Keyloggers
-Virus
mm mm

Varför skulle ngn ge bort ett program utan att be om en motprestation. Att bundla in en keylogger är ju ett utmärkt sätt att tillskansa sig lösenord mm...

Alltså.. Ett starkt skäl att betala är att slippa oönskade program. Dessutom är det så illa att det är nästintill omöjligt att upptäcka keyloggers på datorn.

Varför vi utsökt kommer in på Linux...Finns inga kända keyloggers till Linux. Ta bra bilder från början och editera i Gimp..så slipper du ha datorn fylld av omoraliska betänkligheter...
 
Tacka vet jag okrackad Kodachrome Elite och Fuji Velvia utan serienummer. betaversionen av nya Fuji är inte odum heller..

Nu skall jag bara ladda ner en testversion av Durst 601 från nätet o börja skriva ut lite filer av fixerbadet

/Göran
 
forry4U skrev:
Tacka vet jag okrackad Kodachrome Elite och Fuji Velvia utan serienummer. betaversionen av nya Fuji är inte odum heller..

Nu skall jag bara ladda ner en testversion av Durst 601 från nätet o börja skriva ut lite filer av fixerbadet

/Göran

Det fanns/finns en fotoaffär med väldigt låga priser på Tri-X. När man köper rullarna upptäcker man att det rör sig om hemladdad film i svarta burkar utan kartong.

Tri-Xcrack fast legal.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.