jpersson skrev:
...och du vill kalla det för??
Vad sägs om brott mot uphovsrättslagen? Det var faktiskt en viss skillnad sist jag kollade.
Nu börjar jag komma riktigt off topic, men det är ett intressant ämne, och upphovsrätt har väl lite med foto att göra.
Jag säger inte att det är moraliskt riktigt att vägra betala för programvara, nån måste ju uppenbarligen pröjsa. Och, nej jag har ingen universallösning på hur det konkret skall gå till om folk inte betalar licencpengar (STIM penar för programvara kanske...?).
Men, bevisligen är det så att innovatioer bygger på tidigare kunskap. Internet ger (I teorin) möjlighet att låta hela världens befolkning ta del av all information som produceras. Personligen tycker jag inte det verkar vettigt att man förhindrar en enorm spridning av kunskap och ett (potentiellt) innovatoinsklimat vi aldrig sett maken till genom stenhård upphovrättslagstiftning.
Det måste till en debatt där vi ställer samhällsnyttan av den alltmera restriktiva upphovrättslagstiftningen mot fördelarna med ett fritt flöde av information i samhället.
Det är inte mediat som kostar pengar utan arbetet bakom produkten.
Japp, därför verkar en betalningsmodell där man debiterar per såld plastbit inte speciellt vettig. Från vissa håll höjs det röster att man skall hitta en modell som bättre baserar sig på produktionskostnad.
Missförstå mig rätt nu, jag vill inte ställa alla programmerare på bar backe, men jag tror samhället kan tjäna på att vi ser över systemet lite och en sån debatt gynnas inte av att man skriker "Stöld!".