Annons

Photoshop CS

Produkter
(logga in för att koppla)
5100? då börjar det ju bli mänskligt.. fortfarande för dyrt dock, dem borde ha amatörlicencer för halva priset.. du kunde man ju köpa det..

Jag snackade bara moral.. jag ser hellre att nån snor cs än att jag kliver i en pisspöl eller blir överkörd på ett övergångställe dock. (men det har ju egentltigen inte med diskusionen att göra..)
 
jcarls38 skrev:
det har ju egentltigen inte med diskusionen att göra..
Det är kanske dags för mig att komma in i matchen. :)

Egentligen tycker jag inte att Adobe Photoshop CS har så mycket nytt att komma med, lite bättre och lite snabbare men inga revolutioner. Det som är värt att nämnas är det utökade 16-bitarsstödet och det utökade stödet för digital fotografi.
 
jpersson skrev:
...och du vill kalla det för??

Vad sägs om brott mot uphovsrättslagen? Det var faktiskt en viss skillnad sist jag kollade.

Nu börjar jag komma riktigt off topic, men det är ett intressant ämne, och upphovsrätt har väl lite med foto att göra.

Jag säger inte att det är moraliskt riktigt att vägra betala för programvara, nån måste ju uppenbarligen pröjsa. Och, nej jag har ingen universallösning på hur det konkret skall gå till om folk inte betalar licencpengar (STIM penar för programvara kanske...?).

Men, bevisligen är det så att innovatioer bygger på tidigare kunskap. Internet ger (I teorin) möjlighet att låta hela världens befolkning ta del av all information som produceras. Personligen tycker jag inte det verkar vettigt att man förhindrar en enorm spridning av kunskap och ett (potentiellt) innovatoinsklimat vi aldrig sett maken till genom stenhård upphovrättslagstiftning.

Det måste till en debatt där vi ställer samhällsnyttan av den alltmera restriktiva upphovrättslagstiftningen mot fördelarna med ett fritt flöde av information i samhället.

Det är inte mediat som kostar pengar utan arbetet bakom produkten.

Japp, därför verkar en betalningsmodell där man debiterar per såld plastbit inte speciellt vettig. Från vissa håll höjs det röster att man skall hitta en modell som bättre baserar sig på produktionskostnad.

Missförstå mig rätt nu, jag vill inte ställa alla programmerare på bar backe, men jag tror samhället kan tjäna på att vi ser över systemet lite och en sån debatt gynnas inte av att man skriker "Stöld!".
 
sandm skrev:
Missförstå mig rätt nu, jag vill inte ställa alla programmerare på bar backe, men jag tror samhället kan tjäna på att vi ser över systemet lite och en sån debatt gynnas inte av att man skriker "Stöld!".
Vad är en ''stöld'' i vårt nya och fina informations- och tjänstesamhälle? Den moderna stölden är kanske inte lika materiell som på den gamla goda tiden.

Nåja, vi behöver kanske inte kalla det för stöld. Å andra sidan ska man inte behova få skit för att man står upp och säger ifrån när någon gör fel. Det enda jag har hört är billiga ursäkter som folk säger till sig själva för att sova gott på natten. Jag har fortfarande inte hört ett enda giltigt skäl till att olovligen använda Photoshop. Varför kan ni inte erkänna att det är en dåliga sak att använda något olovligen istället för att försvara det?

Dessutom finns det åtminstonde en person i diskussionen som försvarat det olovliga bruket som tidigare varit upprörd över otillåtet publicerade bilder.

Det hela är enkelt. Den som gör en produkt bestämmer hur den får användas. Antingen accepterar man det eller så accepterar man det inte. Om producenten gjort en felbedömning så kommer ingen att använda produkten. Förhoppningsvis fattar producenten galoppen och ändrar sin policy. Det kallas för marknadsekonomi.

Alternativet att inte tycka om policyn men att ändå använda produkten finns inte.
 
Re: Kom i håg

academic skrev:
Varför vi utsökt kommer in på Linux...Finns inga kända keyloggers till Linux. Ta bra bilder från början och editera i Gimp..så slipper du ha datorn fylld av omoraliska betänkligheter...

Ja! Gimp är inte dumt, särskilt inte de senaste betorna av nästa version där gränssnittet fräschats upp och nya funktioner tillkommit. Och med gphoto2 i Linux är det enklare att få in bilderna från min Ixus 400 i datorn (än med windows som krånglar hela tiden). Tyvärr har jag inte lyckats tanka över bilder från Canon 300D, inte ens med PTP inställt (det gick med Ixus 400 redan innan den kameran fanns med på listan över modeller som funkar med gphoto2). Och slutligen så har jag ingen bra kläm på hur jag gör med raw-filer i Linux - funkar uppenbarligen med flera kameramodeller före 300D; någon som vet? Photoshop (som jag betalat licens för!) kan f ö köras under Linux med utmärkta Crossover Office (som jag betalat licens för!), vet dock inte om det även gäller PS CS och raw-programmet Capture One.
 
Re: Re: Kom i håg

niklasl skrev:
Och med gphoto2 i Linux är det enklare att få in bilderna från min Ixus 400 i datorn (än med windows som krånglar hela tiden). Tyvärr har jag inte lyckats tanka över bilder från Canon 300D, inte ens med PTP inställt (det gick med Ixus 400 redan innan den kameran fanns med på listan över modeller som funkar med gphoto2). Och slutligen så har jag ingen bra kläm på hur jag gör med raw-filer i Linux - funkar uppenbarligen med flera kameramodeller före 300D; någon som vet?

Windows krånglar helatide? men ändå så lyckas du inte tanka över bilder med linux?

Med windows är det bara slänga i minneskortet i läsare och kopiera över. Sen kan det ju beror på vem som använder sig av systemet också!
 
jpersson skrev:
Ursäkta? Varför jag tror att MS Paint inte släpptes profesionellt? Sannolikt för att Microsoft inte kunde göra några pengar på det. Hur så?

Precis samma anledning som att inte adobe vill sälja photoshop för 2000:- som om ms skulle sälja paint för 10.000:- så jag förstår inte vad du snackar om och varför folk "snor" ps och inte elemnts beror väl på att det inte är något krångligare att "sno" ps?
 
Så Adobe vill inte sälja Photoshop för 2000:-? Om det hade varit ärlig konkurrens så hade de nog fått lov att tänka om. Det behöver de inte göra så länge folk piratkopierar deras produkter för privat bruk eftersom det säkrar deras framtida kunder.

Elements eller Photoshop? Jag förstår fortfarande inte varför man piratkopierar när det finns alternativ.
 
Re: Re: Re: Kom i håg

jonas18z skrev:
Windows krånglar helatide? men ändå så lyckas du inte tanka över bilder med linux?

Med windows är det bara slänga i minneskortet i läsare och kopiera över. Sen kan det ju beror på vem som använder sig av systemet också!

Verkligen konstruktivt inlägg.

Men så här är det: Att installera drivrutinerna från Canon i windows kräver flera omstarter och gör man inte exakt som det står i anvisningarna så funkar det inte alls. När jag skulle installera drivrutinerna för 300D gick det inte ö h t förrän jag avinstallerat drivrutinerna för Ixus 400. I Linux gick det utmärkt med Ixus 400 - några programinstallationer behövs inte, gphoto2 klarar flera hundra kameramodeller och även om modellen är så ny att den inte finns med (som med Ixus 400 tidigare) så kan det gå om kameran stödjer PTP. Det gick dock inte med Canon 300D, även inställd i PTP-läge. Sannolikt kommer detta att funka i uppdaterade versioner av gphoto2. Vad jag undrade var om någon redan nu har fått igång detta samt om någon sett ett program för att läsa raw-filerna från 300D.

MEN: Denna tråd handlade från början om PS CS men har kommit att handla om licenskostnader. Gimp är ett PS-liknande program som är gratis. Jag kan rekommendera det men kan inte leverera någon head-to-head-jämförelse. Gimp körs bäst i Linux men finns även för windows. Därför ganska bra att kunna slippa windows helt: Mindre krångel, mindre utgifter. Den som gillar windows ska givetvis fortsätta med det.

Den "som använder sig av systemet" (jag) är tidigare programmerare (bl a assembler, Fortran, Cobol) men arbetar sedan flera år som överläkare på infektionsklinik. Datorer började jag med på den tiden man stansade hålkort. Pubertala inlägg om windows är... inte särskilt intressanta.
 
Jag tycker inte att PS är speciellt dyrt, med tanke på dess syfte. Alltså som proffsprogram. Att du sedan kan uppgradera för några tusenlappar är väl inget problem, det är bara några timmars arbetstid, inte ens en heldag som krävs för att täcka upp den kostnaden. Att arbeta proffesionellt med kopierade program tycker jag är jävligt dålig stil. Privat är en annan sak.
Har man inte behov och råd med en 1Ds så räcker det gott med en 10D.
 
marknads-systemet fungerar! ang piratkopiering.

De flesta som jobbar kommersiellt med bildbehandling på företag använder Photoshop för att de uppskattar programmets funktioner och professionalitet och för att de kan använda det. Deras arbetsgivare köper PS för att deras anställda önskar jobba med det. Att det kostar 8000 +moms har ingen större betydelse med en omsättning av ca 500.000 till 1.000.000 SKR /anställd /år
att inte kunna få support ifall det behövs vilket ingår vid köp av licens skulle i längden kosta mer än programet.
En oeffektiv anställd kostar ca 300:-/timma...istället för att tjäna in 500:-/timma som företaget kan fakturera.

ca 8000:- för programvaran är rätt pris för ADOBE att ta ut av kunden.

skulle de vilja ha 20.000:- skulle risken för uppoppande konkurrenter öka.
De skulle inte heller tjäna mer om programet kostade ca 2000:-eftersom privatpersoner skulle fortsätta att ladda ner gratis.


ibland så kommer det klagomål från bekymrade Programleverantörer om privatkopiering. just när de släpper ut en ny kommersiell programvara.... vilket är rena marknadsföringstrix.

Ju fler som använder kopierade kommersiella programvaror hemma privat. deto fler kommer att använda dessa som köpta programvaror på just kommersiella företag.

med andra ord så fungerar Marknaden som den gör idag och kommer att göra det i framtiden.

när det gäller programvaror avsedda för privatmarknaden är det bara att införa fler hårdvarulås ..... dessa fungerar.... och används..

när det gäller musikbranschen är det bara att ta rejält mer betalt av radiostationerna som "spelar sönder" populärmusiken innan de knappt har hunnit komma ut till skivaffärerna och folk hunnit tröttna på låtarna.....

och så får vi musikdiggare fundera ut om det är ok att skita i att betala pengar till de som spelar musik som vi tycker är så djävligt bra, skön och helt underbar att lyssna på.... kanske sätta in några kronor på artistens konto.... som när vi lägger några spänn i gatumusikantens mössa....
... nån som håller med?
 
Jag är väl lite av den uppfattningen också, att om man kör professionellt, är det alltid licensierad mjukvara som gäller. Då har man ett verkligt behov av ett visst program, samt drar nytta av dess funktioner.

De flesta hobbyfotografer skulle inte drömma om att lägga 10.000 på programvara om de har svårt att lägga mer än 3-4000 på kameran. Det är i kanske 8 fall av 10 ingen ekonomisk förlust Adobe gör, efter som det inte hade skett något köp ändå.
 
Om man applicerar den logiken på fotografier; är det alltså OK att någon kopierar och använder era fotografier till sina egna publikationer, reklamtryck etc?

Ni förlorar inget på att de kopieras av andra, det är ju bara datafiler. Ju fler som ser dem ute på stan ju fler blir kanske intresserade av er som fotografer.
 
clindh skrev:
Om man applicerar den logiken på fotografier; är det alltså OK att någon kopierar och använder era fotografier till sina egna publikationer, reklamtryck etc?

Ni förlorar inget på att de kopieras av andra, det är ju bara datafiler. Ju fler som ser dem ute på stan ju fler blir kanske intresserade av er som fotografer.


.....marknaden är inte so logisk och paralell som man skulle vilja ha den...

den dagen jag ser en av mina bilder användas i kommersiellt syfte av ett företag ringer jag min advokat....
när jag ser en nerladdad utskrift på samma bild på väggen hos en privatperson ....kommer jag att bli glad

p.s. läs HELA mit förra inlägg... där jag skiljer på privat lärande.... och kommersiell användning
 
Re: marknads-systemet fungerar! ang piratkopiering.

petervis skrev:
De skulle inte heller tjäna mer om programet kostade ca 2000:-eftersom privatpersoner skulle fortsätta att ladda ner gratis.
I relation till Gimp så tycker jag att Photoshop är värt 10000:- för kommersiellt bruk. Om man gör samma jämförelse men ser till privat bruk så är Photoshop inte värt mycket mer än 2000:-.

Jag tror verkligen att det här kommer att hända förr eller senare. Se till exempel på hur Microsofts policy har ändrats under de senaste åren. Idag har de en billig standardOffice och en dyr företagsOffice. Till viss del beror det säkert på konkurrensen från Open-/StarOffice.

Frågan är mest när det kommer att hända. Så länge man piratkopierar så är man en del av problemet och drar ut på processen. Det är mycket bättre att markera sitt ogillande genom att välja ett hedervärt alternativ. Man tror kanske att ens val varken gör från eller till men idag lever företagen på små marginaler och de är mer uppmärksamma än vad man kanske tror.


På tal om det så hörde jag nyss om Spendrups kartläggning av spritsmugglingen.
 
Senast ändrad:
petervis skrev:
när jag ser en nerladdad utskrift på samma bild på väggen hos en privatperson ....kommer jag att bli glad
Photoshop sitter inte på väggen. Folk använder en produkt olovligen och sedan publicerar de resultatet. Visst; det sker kanske för privat bruk men om vi återgår till parallellen med bilderna så skulle det innebära att jag får publicera dina bilder för privat bruk. Kanske för att framföra privata åsikter som du skulle ta avstånd ifrån.
 
Hur många miljarder var det nu adobe gick med vinst i kvartalet? Tror det var 40 eller nåt, har tappat bort länken, nån som har den?
 
SvenneJ skrev:
Hur många miljarder var det nu adobe gick med vinst i kvartalet? Tror det var 40 eller nåt, har tappat bort länken, nån som har den?
...och vad vill du säga med det? Det är bara en ny billig ursäkt. Så bara för att de tjänar pengar så får du lova att skita i deras upphovsrätt? Det är fortfarande ingen som har förklarat för mig varför man väljer att vara olaglig när det finns lagliga alternativ.

Det här börjar bli rätt tröttsamt och jag tror att ni har förstått min poäng vid det här laget. Som sagt; jag brukar inte göra en såpopera av det men när folk kommer med billiga ursäkter och när man får skit för att man visar civilkurage så är det en annan sak.
 
Blanda inte ihop omsättning och vinst, visst går de med vinst men knappast i det häradet. Orkar någon läsa finansiella rapporter finns de på Adobes sajt. Men som sagt, vad nu det har med saken att göra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.