Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop CS

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Kom i håg

academic skrev:
att de flesta "crackade" program innehåller oönskade funktioner såsom;

-Keyloggers
-Virus
mm mm

Varför skulle ngn ge bort ett program utan att be om en motprestation. Att bundla in en keylogger är ju ett utmärkt sätt att tillskansa sig lösenord mm...

Alltså.. Ett starkt skäl att betala är att slippa oönskade program. Dessutom är det så illa att det är nästintill omöjligt att upptäcka keyloggers på datorn.

Varför vi utsökt kommer in på Linux...Finns inga kända keyloggers till Linux. Ta bra bilder från början och editera i Gimp..så slipper du ha datorn fylld av omoraliska betänkligheter...

Ja det märkts ju att det vet vad du snackar om, presis samma rykte som att systebolaget har kräkmedel i spriten.

och ang keylogger cat /dev/keyboard ?
 
mipert skrev:
Det fanns/finns en fotoaffär med väldigt låga priser på Tri-X. När man köper rullarna upptäcker man att det rör sig om hemladdad film i svarta burkar utan kartong.

Tri-Xcrack fast legal.

Undrar om man kan ladda ner den från nätet...*asgarv*
/Göran
 
skelett skrev:
Det roliga med PS är att adobe fattar att de tjänar på att låta det vara piratkopievänligt.

Då verkar det ju konstigt att Adobe precis som Microsoft numera har aktivering av sina applikationer.

Jag kan dock rekomendera alla som har en Photoshop licens att uppgradera till Creative Studio, man får ett väldigt trevligt paket för en överkommlig summa.
Kan även passa på att tipsa om att en uppgradering av CorelDRAW kan vara på sin plats om man har det, just nu får man med KPT och Knockout2.

/Niklas - Stolt licensägare till ALLA Microsoft program (utom några spel och home produkter)
 
zlice skrev:
Vilken moralfråga det blev!
Jag brukar inte göra det till en såpopera men däremot så brukar jag säga till att det är fel. Visst har jag bekanta som stjäl över internet. De vet vad jag anser om dem men det är inget som vi tjafsar om. Själv har jag inga stulna program.

Sedan har vi den billiga ursäkten att mjukvarutillverkarna tjänar på att tillåta de stölderna. Folk hade inte kört med stulna mjukvaror om risken hade varit större och det visar hur mycket den ursäkten är värd. Om mjukvarutillverkarna hade tjänat på det så hade de givetvis tillåtit det.
 
Större programföretag såsom Microsoft, Adobe, Matlab är väl lite (inofficiellt) glada att deras program kopieras och används av enskilda.
Matlab och Microsoft har för övrigt studentlicenser som är i det närmaste gratis.

På så sätt skapas ett behov och en kompetens på deras program som sedan kommer dem tillgodo när dessa "tjuvar" kommer till en arbetsplats och vill fortsätt arbeta med just den programvaran.

Att sitta hemma i kammaren och använda en kopierad version är nog inte farligt, däremot om företag som har sitt levebröd med hjälp av programmen använder kopierade program tycker jag är ynkligt.

Hasse med licens på dom program som jag använder professionellt.
 
hasse lundberg skrev:
Kanske lite fel ordval av mig, men ni förstår nog vad som menas.
Jag förstår man jag håller inte med dig. Som jag skrev tidigare; om det hade varit större risk så hade man inte stulit programmen och det visar hur mycket den ursäkten är värd. Om det nu finns en vinst för företagen att tillåta icke-kommersiellt bruk så kan man ju fråga sig varför de inte tillåter det officiellt.

Det hela är enkelt. Det är ingen som tvingar dig att använda ett program om du inte tycker om licensen eller kostnaden. Visst; Photoshop är bäst på marknaden men det finns många alternativ som räcker mer än väl för icke-kommersiella behov. Om folk hade haft heder och kört lagliga alternativ istället för att stjäla Photoshop så hade kanske Adobe blivit tvugna att justera sina priser eller officiellt tillåta det för icke-kommersiellt bruk. Du vet... hela den där idén med pris och efterfrågan hänger på att folk inte stjäl det som de inte har råd med.

Förresten... Wavefront Maya blev nyligen gratis för icke-kommersiellt bruk.
 
Senast ändrad:
Överenskomlig summa???

10000:- för fullversion på en viss näthandel..


Johan, moralisk i vissa frågor.. inte andra.

ni som är så "moraliska" har ni kört för fort? slängt skräp på backen? kissat på olagligt ställe?
det finns oändligt många lagbrott att göra, piratkopiering är ett..
Och alla har vi gjort något.
 
Senast ändrad:
Johan, hur vad det med perspektivet? Vi pratar om ett utbrett stjälande där enskilda personer stjäl för tiotusentals kronor. Sedan har de mage att klaga på att programmen är dyra. Det hela blir ännu mer absurt när man kommer ihåg att de inte ens behöver programmen i fråga.

Adobe kommer aldrig att släppa Photoshop för privat bruk så länge läget är som det är. Varför tror ni att de släppte Elements? Jo, för att de kände pressen. Om man fortsätter att pressa dem så tror jag att Adobe kommer att släppa sina tunga program för privat bruk om något år. Varför tror du att Maya släpptes för privat bruk och det är ändå ett program för storleksordningen 20 000:-.
 
jpersson skrev:
Johan, hur vad det med perspektivet? Vi pratar om ett utbrett stjälande där enskilda personer stjäl för tiotusentals kronor. Sedan har de mage att klaga på att programmen är dyra. Det hela blir ännu mer absurt när man kommer ihåg att de inte ens behöver programmen i fråga.

Adobe kommer aldrig att släppa Photoshop för privat bruk så länge läget är som det är. Varför tror ni att de släppte Elements? Jo, för att de kände pressen. Om man fortsätter att pressa dem så tror jag att Adobe kommer att släppa sina tunga program för privat bruk om något år. Varför tror du att Maya släpptes för privat bruk och det är ändå ett program för storleksordningen 20 000:-.

varför du att inte ms paint släpptes som proffelsionellt bruk?
 
Ursäkta? Varför jag tror att MS Paint inte släpptes profesionellt? Sannolikt för att Microsoft inte kunde göra några pengar på det. Hur så?
 
jpersson skrev:
Förresten... Wavefront Maya blev nyligen gratis för icke-kommersiellt bruk.

Om man står ut med ett vattenmärke i sina bilder, dvs...men det är klart fördelaktigt då den inriktar sig mot studenter och andra som inte bör störas nämnvärt av det, eftersom det inte är tänkt att man ska skapa kommersiella renderingar.
 
jpersson skrev:
Om folk hade haft heder och kört lagliga alternativ istället för att stjäla Photoshop så hade kanske Adobe blivit tvugna att justera sina priser eller officiellt tillåta det för icke-kommersiellt bruk.

Har svårt att tro att Adobe har något intresse av att sälja Photoshop för småsmulor.

Hur många vanliga dödliga..dvs. amatörer kan pynta upp med såna slantar så att Adobes beslutsfattare skall tycka..wow nu kan vi sänka priset med 10-12000 kronor o satsa på Svensson...never. Photoshop är och förblir först o främst ett proffsprogram.

Man utvecklade väl Elements för att få en andel i marknadsbiten för Paint Shop med flera lågprisprogram i o med att digitalkameran börjar bli allt vanligare.


Däremot tycker jag att man gärna kunde följa efter andra programmakare och sälja äldre versioner till en liten summa eller ge bort dom via PC-tidningar, vilket förekommer då o då.


/Göran
(som har pinkat i parken, kör för fort med mera)
 
Snacka om het diskussion. Kunde inte låta bli att kika in här.
Jag tycker så klart att Photoshop är ett program för proffsen men även för den alltmer kompetenta amatörskaran som använder "prosumer" kameror.

Photoshop ska aldrig släppas med en tidning som vissa vill och kommer nog aldrig att göras heller. Det är ju ungefär som om man skulle få en EOS 300D på köpet när man beställer en kamera-väska.

Det finns massor av prisvärda alternativ till Photoshop. Man behöver ju inte ens hälften av PS funktionerna som glad amatör.
Men som med allt annat så strävar de flesta mot att ha det senaste bästa och mest avancerade. Sen om de använder alla funktioner eller inte spelar nog ingen direkt roll för dom.

Det bästa måste väl ändå vara att köpa ett program för en rimlig summa och tycka att man använder sig av de flesta funktioner som programmet ifråga har att erbjuda, än att sitta med ett 10 000-kronors program för proffs där man använder 20% av funktionerna.

Tack för mig!

P.S. Men så klart Photoshop CS är överlägset bäst på marknaden och de flesta svenska privatpersoner tankar nog ner det från DirectConnect istället för att punga upp 10 lakan. Så är det, inget att göra åt !
 
forry4U skrev:
Har svårt att tro att Adobe har något intresse av att sälja Photoshop för småsmulor.
Vanliga dödliga behöver inte Photoshop så varför stjäla när det finns alternativ? Är det någon form av kleptomani eller är det en prestigefråga? Tro mig, det är ingen prestige i fräcka prylar om de är stulna.

Just därför att Photoshop är ett proffsverktyg så måste de ta hand om sina framtida kunder. Det är därför som det ofta finns utbildningslicenser. Själv kör jag Gimp privat. Photoshop är bättre, det är inget tal om det, men ge Gimp något år till så kan det nog vara användbart för många. Om sedan användarna går över till Gimp privat och om tidningarna har artiklar om Gimp i den omfattning som de idag har om Photoshop så kommer nog Adobe att tänka om angående icke-kommersiella licenser.
 
jcarls38 skrev:
Överenskomlig summa???

10000:- för fullversion på en viss näthandel..

Du missade nog order "uppgradera", eller så handlar du hos någon som tar bra betalt för mjukvara.

Uppgradering till CS Standard 5 100:-
Uppgradering till CS Premium 7 100:-

Helt klart en överkomlig summa om man idag endast har Photoshop. Eftersom man får Illustator (ord. 5 500:), Indesign (ord. 7 800:) och i Premium även Acrobat 6 Pro (ord. 4 500:). Sen får man självklart uppgraderingen av själva Photoshop som i sig kostar 1 600:-.

Priserna för engelsk version utan moms.
 
Piratkopiering är inte stöld

jpersson skrev:
... Vi pratar om ett utbrett stjälande där enskilda personer stjäl för tiotusentals kronor. ...

Det har sagts förut men tål att sägas igen:

Gång på gång tycks folk glömma att det finns vissa grundläggande skillnader mellan stöld och kopiering. Om jag stjäl en CD-skiva kan ingen annan lyssna på den. Om jag kopierar CD-skiva kan originalet fortfarande användas. Att kalla kopiering för stöld är helt enkelt fel, och för knappast en redan hetsig debatt framåt. Tycker jag iaf...
 
Re: Piratkopiering är inte stöld

sandm skrev:
.... Att kalla kopiering för stöld är helt enkelt fel, och för knappast en redan hetsig debatt framåt.... Tycker jag iaf...
Gudrun kopierade en text som hon sedan sålde till en tidning som sin egen, vilket resulterade i att hon fick foten!
 
sandm skrev:
Att kalla kopiering för stöld är helt enkelt fel
...och du vill kalla det för??

Problemet är inte kopieringen i sig utan den otillåtna publiceringen. Den som kopierar gör det knappast i god tro och då kan man återigen fråga sig varför man gör det när det finns alternativ.

Ursäkten med att ''ingen skadas'' håller inte heller. Det kostar resurser att utveckla program och den investeringen ska ge något tillbaka. Hur många IT-jobb har inte blivit varslade de senaste åren? Det fanns många skäl till det men det är svårt att betala ut löner om det inte kommer in pengar i branschen. Jag jobbar på ett litet mjukvaruföretag som utvecklar slutanvändarprodukter. Vi har gått igenom två varsel på kort tid och då är det inte roligt att se ens program ''kopierade'' på nätet.

Det är inte mediat som kostar pengar utan arbetet bakom produkten.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.