Annons

Photo Mechanic i arbetsflödet

Produkter
(logga in för att koppla)
.......................Om jag t ex i Windows utforskare lägger in taggar på en JPG-bild och sedan importerar den i Lightroom kommer LR att läsa taggarna. Om jag sedan i LR väljer att lägga till fler taggar och därefter skriver metadata tlll fil, ja då kommer detta att synas i Utforskaren.

Skulle jag editera taggarna med utforskaren efter att jag importerat dem till LR så måste jag i LR välja read from file eller sync för att de skall synas i LR

Om jag importerar en fil i LR. Därefter lägger till metadata med utforskaren och sedan (utan att synca) lägger till metadata i LR och väljer att skriva dem till fil - ja då kommer jag få upp en varning om att det redigerats utanför LR och en fråga om hur jag vill göra.

Jag tycker det verkar helt logiskt och så "säkert" det kan bli.



Min undran kvarstår, förstår du hur LR fungerar? Vad är det som är så annorlunda i LR jämfört med de andra program du nämner?

Jag vet inte hur mycket av XMP/ITPC som Lightroom möjliggör att använda idag. Längre tillbaka var det rätt strypt - det kan ha ändrats över tid. Om huruvida info syns i Windows eller inte efter ändringar får man nog testa i så fall åt båda hållen men Windows Egenskaper/Info har en rätt begränsad uppsättning fält som du kan se nedan. 7 fält vad jag kan se. Jag tror inte du kan räkna med att de fält du adderar själv i Lightroom kommer kunna synas i Egenskaper/Info. Windows har sitt eget XMP-schema och bara de fält som ingår i detta kommer synas i Filhanteraren.

Nedan ser du hur en fil kan se ut som jag taggat i PM Plus ser ut i Egenskaper/Info. Under den ser du övre delen av vad jag lagt till av ITPC-fälten (ca 70 stycken totalt finns i ITPC). I formuläret nederst kan ni se hur mitt Photo Mechanic formulär ser ut. Jag använder 19 stycken totalt i mitt formulär underst men nio av de fälten syns inte i min skärmdump.

Det som inte syns i min dump är Copyrigt med Creative Commons kod och kontaktuppgifter. Som ni ser så är det inte mycket som kommer med i Windows i jämförelse med det metadata som faktiskt finns på bilden. Du får väl kolla igen med Lightroom. PM Plus jobbar uteslutande med ITPC i själva programmet men bakom kulissen så läggs metadata i XMP:s namnrymd för ITPC och skrivs in i bilder som JPEG, TIFF och DNG. Det är ditt val om du vill skriva in XMP även i RAW-filerna eller lägga det i en XMP-sidecar istället.


Skärmklipp-båtmotor.JPG

Skärmklipp_PMPlus.JPG

Som sagt, Lightrooms stöd för XMP har säkert utvecklats över tid men det har inte huvuddesignen och den har jag aldrig gillat. Jag valde PM för att det är vassare som specialverktyg alltid är och det har en mer robust design som gör att jag inte har en metadatabas som äger metadatat och utgör en single point of failure. Jag behöver aldrig tänka på att försöka få ut metadata på mina filer ur databasen vid ev. konvertering utan metadatan i riktiga DAM ligger alltid i filerna som indexeras av DAM-en när de bygger den arkivdatabas som ev. webbar och andra verktyg läser. Det är ingen katastrof om en sådan databas pajar och backup saknas. Då indexerar man bara om och så har man en ny databas igen. ... och tro inte att LR-databaser aldrig blir korrupta :)

Ett PM Plus har heller inte de problemen LR har med att det måste kompromissa om previews då Develop och Catalogdelen har helt olika behov av preview-kvalitet. Ett program blir snabbare och mer skalbart just därför att det slipper kompromissa i detta avseende och ett riktigt DAM är betydligt mer skalbart. Vill man kan man också enklare skala upp till ett fleranvändar-DAM än med en programvara som Lightroom. Många företag har den typen av behov.

Jag ser det även som en stor fördel att kunna välja en konverterare som Photolab 4 som ger bättre bildkvalitet än Lightroom (främst på höga ISO i dåligt ljus) och slippa sitta onödigt fast i någon proprietär databas som inte är riktigt DAM-kompatibel. Det är även en frihet att slippa importer som i LR och CO eller sessionsupplägg. En fördel med Photolab är att man bara pekar på den katalog bilderna ligger i och kör.
 
Jag håller med (och skrev det förut också)..att det är sällan importtiden spelar någon större roll. För mig gör det inte det, även om det förstås är trevligare ju snabbare den biten går. Jag importerar i princip aldrig en stor mängd med bilder, förutom möjligvis efter en resa. Men inte ens då brukar det bli ofantligt många filer med mitt sätt att fotografera.

Jag kan hålla med om det. Det är taggningen som konsumerar mest tid, även om mycket kan mallas.
 
Senast ändrad:
Jag har nu kört ett tag med PM Plus. Det har tagit ett litet tag att få få till formulär och arbetsflödet med Photolab 4, men nu är jag där tycker jag. Jag har nu ett genomtänkt flöde som faktiskt fungerar.

Äntligen tycker jag att jag fått så pass mycket sprutt på den här hantering att jag nu faktiskt på allvar har tagit mig an min personliga arkivering och den här gången går det så pass smidigt att jag vet att jag inte kommer tröttna. Det gjorde jag tyvärr med Lightroom. Det innebär dock både en genomgång av filstrukturen på mina backup-diskar och backuperna. Det var på tiden att jag tog tag i det för det var verkligen ingen vidare ordning tidigare och det var något jag led lite av då jag ju inte gjort annat än att försöka få ordning på bildarkiv och filsilos när jag jobbade med Fotoware DAM. Att styra upp lagring, backup och folderstrukturer är nog f.ö. något man behöver göra oavsett om man kör exv. Lightroom eller PM Plus.

En av mina fotokompisar som kör Lightroom sedan länge, har också tittat på PM Plus de senaste veckorna men han landat i att inte köpa programmet - åtminstone inte nu i alla fall. Jag tror han tycker PM Plus är mer än han behöver och att ribban är lite väl hög för hans smak. Men Lightroom lämnar han ändå och det efter att även han kommit fram till att bildkvalitet och detaljåtergivning i Photolab 4 är bättre än i Lightroom. Trots att XMP-stödet är uselt i jämförelse med både PM Plus och LR, så kommer han att bara använda Photolab för detta. Man kan ju defaulta en del i kamerorna och sedan lägga på taggar och lite till i konverteraren. Det går ju det med om man anpassar sig lite :).
 
Jag vet inte hur mycket av XMP/ITPC som Lightroom möjliggör att använda idag. Längre tillbaka var det rätt strypt - det kan ha ändrats över tid. Om huruvida info syns i Windows eller inte efter ändringar får man nog testa i så fall åt båda hållen men Windows
Egenskaper/Info har en rätt begränsad uppsättning fält som du kan se nedan. 7 fält vad jag kan se.

Du har som vanligt helt fel. Självklart kan även utforskaren läsa fler än de fält du får upp i egenskaperna. Du kan ju om du vill konfigurera utforskaren att visa annat, t ex så här:

1609894824686.pngSkärmklipp.JPG

Utforskaren är inte det bästa verktyget men min poäng är att Lightroom kan skriva data till xmp eller direkt till fil och den informationen kan sedan läsas av annan programvara, t ex PM, AcdSee eller något annat.

Jag använder t ex jAlbum för att göra min hemsida. Den information för location, keywords, caption, copyright mm som jag skriver in i LR hänger med när jag exporterar ut JPG-filer som jag använder på hemsidan. jAlbum läser av data och använder det.

Som sagt, Lightrooms stöd för XMP har säkert utvecklats över tid men det har inte huvuddesignen och den har jag aldrig gillat.

Jag tror ditt ogillande till stor del beror på okunskap om hur LR verkligen fungerar.

... och tro inte att LR-databaser aldrig blir korrupta :)

Men du tror att PM+ databaser aldrig kan bli det?? Eller att en hårddisk med sidecarfiler aldrig kraschar? Oavsett vilken lösning man har så måste man förstås ha en backup.

Vill man kan man också enklare skala upp till ett fleranvändar-DAM än med en programvara som Lightroom. Många företag har den typen av behov.

PM+ har heller ingen möjlighet till "uppskalning" och det vi diskuterar i den här tråden är lösningar för den enskilde fotografen, inte DAM-system för stora organisationer.


Jag ser det även som en stor fördel att kunna välja en konverterare ...

Om det är så att man väljer en annan konverterare än LR - ja då sjunker förstås motivationen för att ha LR som hanterare.

Sten-Åke, sluta att tillskriva Lightroom brister som det inte har. Tala istället om för oss hur det funkar med integrationen mellan PM och PhotoLab. Hur ser ditt arbetsflöde ut efter att du har gallrat och taggat dem i PM? Säg att du har 50 bilder i en collection i PM RAW-filerna är redigerade i PhotoLab. Nu vill du exportera ut dessa bilder till JPG i tre varianter, med olika upplösningar. Du vill också skapa en ny collection med samma bilder där du istället för 3:2 beskärning vill ha 1:1. Hur gör du?
 
Äntligen tycker jag att jag fått så pass mycket sprutt på den här hantering att jag nu faktiskt på allvar har tagit mig an min personliga arkivering och den här gången går det så pass smidigt att jag vet att jag inte kommer tröttna.

Det är en härlig känsla att få ordning på sina bildarkiv. Just nu håller jag på att organisera bilder från 70- och 80-talet. En saligt blandning av papperskopior med bristfällig dokumentation som skannats.

Att styra upp lagring, backup och folderstrukturer är nog f.ö. något man behöver göra oavsett om man kör exv. Lightroom eller PM Plus.

Jag sa ju det! :)

Trots att XMP-stödet är uselt i jämförelse med både PM Plus och LR, så kommer han att bara använda Photolab för detta. Man kan ju defaulta en del i kamerorna och sedan lägga på taggar och lite till i konverteraren. Det går ju det med om man anpassar sig lite :).
Ja det gäller ju att hitta de verktyg och flöden som passa en själv bäst. Det finns inget "facit" för hur man skall jobba. Självklart har en yrkesfotograf som tar tusentalsbilder per dag andra behov än hobbyfotografen som kanske fotar ett par gånger i månaden.

Ha det gott Sten-Åke och jag ber om ursäkt för om jag kanske låter "elak" i några av mina inlägg (t ex det ovan) men det är svårt att få till lagom "ton" så här på nätet!
 
Du har som vanligt helt fel. Självklart kan även utforskaren läsa fler än de fält du får upp i egenskaperna. Du kan ju om du vill konfigurera utforskaren att visa annat, t ex så här:

Visa bilaga 152953Visa bilaga 152954

Utforskaren är inte det bästa verktyget men min poäng är att Lightroom kan skriva data till xmp eller direkt till fil och den informationen kan sedan läsas av annan programvara, t ex PM, AcdSee eller något annat.

Jag använder t ex jAlbum för att göra min hemsida. Den information för location, keywords, caption, copyright mm som jag skriver in i LR hänger med när jag exporterar ut JPG-filer som jag använder på hemsidan. jAlbum läser av data och använder det.

Jag har aldrig påstått annat än det du skriver ovan i första stycket. Min kritik är att Lightrooms databas äger datat, så är det inte i riktiga DAM (of a reason) och det är en potentiell datasäkerhetsrisk. Kan du inte lägga ner de där slappa förklenande utropen du strör omkring dig hela tiden så vi kan koncentrera oss på fakta istället och försök läsa och förstå vad jag säger.

Det jag sagt är att Egenskaper/Info och Filhanterarens möjligheter att visa de metadata man lägger till är begränsade av Filhanterans inbyggda schema. Det är så för alla applikationer och det var bl.a. det som migreranden från Lightroom till Capture One blev varse. Jag gjorde en test nu på en fil som jag taggat fullt ut i PM och i den använder jag 18 olika fält. Det är drygt 10 av dessa som inte kommer med i Windows.

Om du läst vad jag skrivit tidigare, så är det inte så att data inte finns i filerna men XMP och ITPC funkar så att mottagande applikationer bara visar det som ingår i den mottagande applikationens schema. Av det skälet så visas inte de fält som editeras i Photolab heller i PM Plus och det beror på att Photolab enbart använder XMP-fält och PM Plus enbart ITPC-fält (även om de nu råkar vara en namnrymd inom XMP. Kan vi vara ense om detta nu.

Så här ser det ut i formuläret i PM Plus (man ser inte alla fält dock här. Copyright-fält en och alla kontaktdatafält saknas. exv.

Skärmklipp_skomakaren.JPG

Nedan ser du att Headline, Description och Category m.fl fält saknas.

Skärmklipp_filhanteraren_shoemaker.JPG


Jag tror ditt ogillande till stor del beror på okunskap om hur LR verkligen fungerar.

Ja jag önskar att det vore så väl men jag har motiverat varför jag tycker det är en suboptimal lösning som Lightroom erbjuder. LR är ett bra och billigt mainstream-alternativ som göra ett hyfsat jobb generellt, men det kan som lösning varken konkurrera med PM Plus när det gäller DAM och metadatahanteringsfunktioner och det kan inte konkurrera med DxO Photolab när det gäller bildkvalitet. Det senare har min fotopolare vidimerat som nyligen gjort rätt omfattande och noggranna jämförelser de senaste veckorna med senaste version av LR. Han gillar heller inte Lightrooms arkivlösning f.ö. vilken han tycker är ineffektiv.


Men du tror att PM+ databaser aldrig kan bli det?? Eller att en hårddisk med sidecarfiler aldrig kraschar? Oavsett vilken lösning man har så måste man förstås ha en backup.

Än en gång men för sista gången. Pajar en Lightroom-databas och du inte har backup som funkar är du rökt eftersom du bara kan lite på att det är den som har och äger metadata. Om en fil skulle en fil eller fem skulle bli korrupt/korrupta, så påverkar det inte de andra. Vi får skilja på backup av databas och backup av hela maskiner trots allt.

Om en PM Plus databas pajar så gör det inte ett dugg datasäkerhetsmässigt. Man indexerar bara om på en timme eller två så är man på banan igen. En PM Plus-databas är nödvändig för att sökning ska kunna ske men den är inte nödvändig för att säkra dataintegriteten.

Ser du inte den skillnaden nu så kommer du göra det den dagen din databas har ruttnat och du inte kan göra en restore. Men det är väl lite sent för en syndare att vakna då liksom.


PM+ har heller ingen möjlighet till "uppskalning" och det vi diskuterar i den här tråden är lösningar för den enskilde fotografen, inte DAM-system för stora organisationer.

Lightroom är som PM Plus en ren enanvändarprodukt. Men det finns många exempel på folk som skriver inlägg på forum där de vill kunna använda samma LR-databas i exv. en arbetsgrupp. Alla fotografer driver inte enmansföretag. I mitt hus hyr två kvinnliga fotografer lokal av föreningen. Säg att de nu skulle vilja nyttja samma Lightroom-databas samtidigt, så är det tydligen ingen bra idé eftersom Adobe varnat för det länge och en del tydligen fått problem när systemet inte kunnat hantera detta utan att databasen pajat. På min tid avrådde man även från att ha databasen på ett lokalt nätverk av det skälet. I botten även i Lightroom ligger en inbäddad SQL-databas och sådana har normalt möjligheter att låsa och temporärt skydda den data någon för tillfället editerar men det innebär även att en annan process kan utses till victim och dödas av systemet, vilket möjligen kan skapa andra typer av problem vid samnyttjande.

Jag vet inte hur PM Plus klarar detta med gemensam användning av databasen men åtminstone en sak vet jag och det är att man utan problem kan skapa index både för USB-diskar och nät-volymer utan problem. Redan utifrån sin enanvändarmiljö skalar PM Plus mycket bättre än LR. Jag har ju som sagt kört Lightroom i 10 år och jag har haft prestandaproblem med 1:1 previews därför att dessa påverkar prestanda. Det problemet har man överhuvudtaget inte på samma sätt med exv. PM Plus + Photolab.

Det är så att PM Plus är mycket snabbare för att de inte behöver veva runt tunga RAW-bilders previews i 1:1 efter indexeringen. Efter indexeringen behöver PM Plus inte ens tillgång till RAW-filerna för att hantera arkivet och taggningen. Lightroom behöver de stora preview-bilderna för att det även har en "Develop"-funktion att ta hänsyn till.

Ovanpå detta så kan du söka gemensamt i alla dina indexdatabaser på en gång, vilket Lightroom alltså inte har någon lösning på alls. Lightroom arbetar med en databas taget och vad jag vet så har det inte ändrats.

Jag pratade med en av mina vänner som jobbade på Buildpix som nu är uppköpt och en del av FotoWare(generalagent för FotoWares Enterprise DAM) och han säger att de nu märker av konkurrensen från PM och PM Plus. Förr köpte deras kunder FotoWare Fotostation för ca 7000 spänn för att tagga bilderna. Nu köper en del lite smartare istället Photo Mechanic för halva priset kring 3500 eller rent av 1900 spänn som jag nu gjorde på kampanj. Då blir Photo Mechanic en del även i stora Enterprise-lösningar som en del stora bolag har. Så kan skalningen också se ut. Man taggar i PM som dessutom är mycket effektivare än Photostation och skickar in filerna till automationsnaven som för dem vidare i fotoflödena.

Vill man skala upp ett enanvändar PM Plus- system till exv. ett FotoWare DAM , så är det faktiskt så enkelt som jag skrivit att man helt enkelt indexerar de filer man hanterat med PM Plus med FotoWares Index Manager istället och kör vidare där istället. Sedan måste man självfallet skapa scheman och inmatningsformulär som passar datat man indexerat. Indexeringen görs precis som i PM Plus genom att peka på toppfoldern i folder och filstrukturen. Med LR måste du först göra ett jobb och säkra att alla filerna verkligen har metadata, för så är det INTE nödvändigtvis.

Om det är så att man väljer en annan konverterare än LR - ja då sjunker förstås motivationen för att ha LR som hanterare.

DxO gjorde en verkligt tafflig plugin-lösning där man bollade DNG mellan systemen och det funkade man kändes helt fel för mig att köpa två konverterare för att man som en del ville komma åt arkivet i Lightroom eller från andra sidan komma åt Prime och nu Deep Prime-noise reduction i DxO Photolab (ja sånt finns också). Idag kan de som nu använt den välja bättre alternativ istället och slippa köpa två konverterare bara för att få tillgång till en arkivlösning.
 
Senast ändrad:
Sten-Åke, sluta att tillskriva Lightroom brister som det inte har. Tala istället om för oss hur det funkar med integrationen mellan PM och PhotoLab. Hur ser ditt arbetsflöde ut efter att du har gallrat och taggat dem i PM? Säg att du har 50 bilder i en collection i PM RAW-filerna är redigerade i PhotoLab. Nu vill du exportera ut dessa bilder till JPG i tre varianter, med olika upplösningar. Du vill också skapa en ny collection med samma bilder där du istället för 3:2 beskärning vill ha 1:1. Hur gör du?

Jag vet sedan länge att det kan vara riktigt besvärligt att få till ett metadataflöde som tillåter redigering i två olika verktyg (dubbelriktade flöden), så det gör inte jag. Jag
tar fram bilderna i Photolab 4 och redigerar metadata i PM Plus.

Som jag gör:

1. Jag skapar en mapp först i filstrukturen, säg med bilder från en resa. Sedan kopierar jag in mina RAW-bilder i den folderns rot. Jag skapar även en underfolder för 4K JPEG och en för 1080 HD för skärmar och en för full storlek.

(Observera att jag inte använder PM Plus "Ingest" (importfunktion) och i detta läge ser PM Plus inte filerna eftersom det saknar folder-övervakning av indexstrukturen. (Jag har tagit upp detta med tillverkaren och de uppmanade mig att lägga in den som en "feature request" och det ska hag göra.)

2. Jag öppnar foldern med bilderna i Photolab, som alltså saknar importfunktion som LR och PM Plus. Previews skapas då "on the fly". När jag är färdig exporterar jag ut (normalt samtidig export till både full kvalitet och 4K. HD-bara ibland. Photolabs parallella filexport är underbar i sin smidighet. Dessa filer skapas med ett filnamnsslut som visar kvalitetet som "full", "4K" och "HD" (om jag nu skapar sådan för 4K är min standard) Inget metadatameck i Photolab någonsin.

3. Jag öppnar PM Plus och letar fram det nya biblioteket i filstrukturen och kör en "Database" - "Scan to database" och efter det syns filerna (eller ev. förändringar på bilderna man gjort vid uppdatering i Photolab) även i PM Plus.

4. Sedan lägger jag på metadata. Observera att denna inte kommer synas i Photolab. Men om jag tar upp en fil från detta bibliotek och återexporterar den, så kommer Photolab INTE sabba mina metadata jag lagt på i PM Plus.

Om jag sedan vill redigera en bild effektivt så ska båda programmen vara öppna. Man markerar då den bild man vill ändra och trycket Ctrl + "E" (för edit) och då hoppas den in klar för redigering i Photolab. Normalt öppnar jag dock bara foldern där filerna ligger. Den andra hanteringen via PM är bara när man letat fram en fil via arkivets metadatakriterier och metadatasökning.

Tyvärr finns en dum bugg som gör att man idag inte kan markera fler än en fil i taget i PM Plus och öppna dessa. Jag har haft en konversation med tillverkaren och vi har kommit fram till att det är DxO som har den bollen. Om man markerar exv. fem filer så kommer bara den första eller sista med in. Problemet indikeras med en blinkande Photolab-inom i verktygsfältet som blinkar varje gång en fil avvisas.

Det finns dock en workaround:
Om man istället använder "drag and drop" från PM Plus till Photolabs "filmstrip" i motsvarigheten till "Develop", så funkar det fint. Så DxO ska få ett uppdrag av mig :) som de har alla skäl att fixa eftersom det gör Photolab till ett ännu bättre alternativ än det redan är.
 
Senast ändrad:
Jag tror ditt ogillande till stor del beror på okunskap om hur LR verkligen fungerar.
Precis så är det och det är igen större idé att fortsätta argumentera med någon som inte vill förstå. Den ena felaktigheten efter den andra radas upp i ett ändlöst försök att låta som någon slags IT/DAM-expert.

T ex. detta märkliga påstående:
Jag vet inte hur mycket av XMP/ITPC som Lightroom möjliggör att använda idag. Längre tillbaka var det rätt strypt - det kan ha ändrats över tid.

Det har aldrig varit strypt på något sätt och Lightroom har från dag 1 haft full support för XMP/ITPC. Och märkligt vore det annars eftersom Adobe utvecklat XMP.
"The IPTC Core 1.1 is the latest revision of an International Press Telecommunications Council IIM based schema and in 2008 the IPTC has developed the complementary IPTC Extension schema (now at version 1.1), both are designed to use the Extensible Metadata Platform (XMP) developed by Adobe in 2001."

Och PM verkar ju enligt IPTC.org inte ha samma fulla support för XMP/ITPC som Lightroom har.

lr1.JPG
LR2.JPG

Ren rappakalja och nonsens som vanligt.
Nu lägger jag ner att argumentera emot Sten-Åke.
Det leder ingenvart...
 

Tusen tack för detta uttömmande svar. Det är precis detta "kludd" som gör mig övertygad om att Lightroom är det optimala verktyget för mig, jag vill verkligen ha en integrerad lösning där allt hänger ihop och jag kan jobba med ett effektivt arbetsflöde.

Tyvärr tycker jag inte det du beskriver verkar vara så smidigt och det saknar definitivt en del funktionalitet som åtminstone jag inte kan leva utan.
 
Jag har inte orkat läsa hela tråden men gjort lite stickprov här och där, men har inte hittat något om Adobe Bridge.

Om man jämför PM med Bridge.
Vilka är de stora skillanderna ?
Finns det några stora fördelar med PM ?
Det verkar ju jobba på samma sätt men har naturligtvis vissa olikheter, men principen verkar vara den samma.
 
Sten-Åke, ditt långa inlägg #116 handlar om mycket som faller utanför diskussionen men jag väljer att kommentera några punkter.

Begärnsningar i hur Windows utforskare visar metadata - blir den samma oavsett om du använt LR, PM eller något annat verktyg för att ange metadata. Så det är helt enkelt inte relevant att prata om. Jag tog det bara som ett exempel på att LR har "två-vägskommunikation" vilket du påstod att det inte har.

Säkerhet - Du hävdar återigen att LR är osäkert eftersom det förlitar sig på en databas. Det är ett felaktigt påstående. Väljer man att aktivera sidecars och skrivning till fil så funkar det precis lika "säkert/osäkert" som PM eller andra program.

Eftersom LR har en del smarta saker som t ex virtuella kopior, samlingar och annat som inte lagras i xmp (vad jag vet) utan endast i lrcat-filen så är det förstås nödvändigt att ha en backup även på LR-katalogen. Det kan väl knappast vara något som man kan anse vara en svaghet? Backup av lagrade data är en nödvändighet oavsett program.
 
Jag har inte orkat läsa hela tråden men gjort lite stickprov här och där, men har inte hittat något om Adobe Bridge.

Om man jämför PM med Bridge.
Vilka är de stora skillanderna ?
Finns det några stora fördelar med PM ?
Det verkar ju jobba på samma sätt men har naturligtvis vissa olikheter, men principen verkar vara den samma.

Nej, vi har inte nämnt Bridge. Det var väldigt länge sedan jag använde det men du har nog rätt i att det är samma princip som för PM - en filhanterare utan bildbehandling.
 
Nej, vi har inte nämnt Bridge. Det var väldigt länge sedan jag använde det men du har nog rätt i att det är samma princip som för PM - en filhanterare utan bildbehandling.
Jo men det var kanske inte svar på frågan.
Det finns de som tycker att LR är bäst för allt finns i ett program och att man kan göra virtuella kopior och lite andra trix.
Så finns det de som kan tänka sig att använda flera program, tex. Photoshop, Brigde och CameraRAW.
Men den debatten behöver vi kanske inte ta här.

Jag undrade om det fanns några fördelar med PM mot Bridge, tex. bygger cachen snabbare, enklare hantera många bilder, eller så....
 
Senast ändrad:
Jo men det var kanske inte svar på frågan.
Det finns de som tycker att LR är bäst för allt finns i ett program och att man kan göra virtuella kopior och lite andra trix.
Så finns det de som kan tänka sig att använda flera program, tex. Photoshop, Brigde och CameraRAW.
Men den debatten behöver vi kanske inte ta här.

Jag undrade om det fanns några fördelar med PM mot Bridge, tex. bygger cachen snabbare, enklare hantera många bilder, eller så....

Det var med avsikt jag duckade frågan om jämförelse mellan Bridge och PM - detta eftersom jag inte använder något av dem! :)

Jag ville bara bekräfta att vi inte har diskuterat Bridge och att jag delar din uppfattning om att PM och Bridge är liknande program.

Det är helt OK att blanda in Bridge i diskussionen, det är väl det naturliga valet om man använder PS och Camera Raw och vi har ju slirat utanför ämnesrubriken tidigare! :)
 
Precis så är det och det är igen större idé att fortsätta argumentera med någon som inte vill förstå. Den ena felaktigheten efter den andra radas upp i ett ändlöst försök att låta som någon slags IT/DAM-expert.

T ex. detta märkliga påstående:
Jag vet inte hur mycket av XMP/ITPC som Lightroom möjliggör att använda idag. Längre tillbaka var det rätt strypt - det kan ha ändrats över tid.

Det har aldrig varit strypt på något sätt och Lightroom har från dag 1 haft full support för XMP/ITPC. Och märkligt vore det annars eftersom Adobe utvecklat XMP.
"The IPTC Core 1.1 is the latest revision of an International Press Telecommunications Council IIM based schema and in 2008 the IPTC has developed the complementary IPTC Extension schema (now at version 1.1), both are designed to use the Extensible Metadata Platform (XMP) developed by Adobe in 2001."

Och PM verkar ju enligt IPTC.org inte ha samma fulla support för XMP/ITPC som Lightroom har.

Visa bilaga 152967
Visa bilaga 152968

Ren rappakalja och nonsens som vanligt.
Nu lägger jag ner att argumentera emot Sten-Åke.
Det leder ingenvart...

Som vanligt tråkig ton i dina inlägg. Du kanske borde tänka på att den inte är någon bra grund för ett samtal. Varför all denna magsyra jämt? Kan du inte försöka skärpa dig lite?

Jag tror du går igång här möjligen på att jag inte varit tillräckligt tydlig. Problemet är nog inte att det inte skulle finnas tillräckligt stöd vare sig i Lightroom eller i PK Plus för ITPC för det gör det så länge det är fokus på ren foto (ska utveckla det senare). Dock finns det ett antal andra namnrymder i XXP som varken Lightroom eller PM Plus ger tillgång till idag.

Min huvudkritik mot Lightrooms metadatahantering för användaren är ineffektiviteten. Jag gav upp mina försök med Lightroom för att det helt enkelt inte kändes som rätt verktyg för mig - och det hoppas jag att ni kan acceptera. Betänk att jag kommer från fullskaliga DAM där hela XMP är öppet och där man själv kan skapa både sina egna namespaces och sina egna XMP-element/"fält" samt bygga sina formulär med hjälp av elementen/fälten i detta XMP-schema man även själv kan utveckla. I XMP eller Extensible Markup Platform betyder ju första ordet ordagrant "utdragbart" och med det menas att man själv kan bygga ut det och anpassa det efter egna behov - vilket är allt annat än i PM idag och i än högre grad i Lightroom där i princip inget kan anpassas efter eget huvud..

Inte heller PM Plus är lika flexibelt i dessa avseenden som exv. FotoWare men det är mycket mer flexibelt och effektivt än Lightroom och det är just därför som de som värderar sin tid och måste försöka överleva på foto väljer det istället för Lightroom. Lightroom är i sin stelhet mer av "One size fits all". Jag säger däremot inte att Adobe har gjort fel med detta upplägg. Många skulle helt enkelt inte klara den högra ribba detta skulle innebära och det vet Adobe skulle innebära färre sålda licenser.

Det är också så att ju mer tid man lagt initialt på systematiska benämningar på foldrar och filer och tänkt ut hur man vill ha sina flöden, ju mer har man gratis vid sökningar och taggning och ju effektivare blir det i ett verktyg som PM. Då tänker jag också på möjligheten att ha ett antal olika databaser som man t.o.m. kan söka i och redigera metadata i parallellt, vilket alltså Lightroom-användare bara kan drömma om. Både Agfors och TS här har ju i andra sammanhang undsluppit sig att det kunde vara ett skäl att lämna Lightroom och välja något annat.

I Lightroom är det jag skriver nu inte aktuellt men i PM Plus skulle det kunna vara det och det jag frågat Camera Bits är om de inte kan tänka sig att dels öppna upp en del andra fält som exv. XMP Dublin Core och att de dessutom gör det möjligt att knyta XMP-data till andra dokumenttyper som PDF:er och Office-filer. Märk väl att det inte är ITPC utan Dublin Core som är det som håller ihop automatiskt datautbyte mellan en del system på nätet och inte ITPC.

När jag jobbade med Stadsmuseets DAM så fick vi FotoWare att öppna för att knyta metadata till både PDF:er och alla andra filformat. Just detta var en riktig WIN-WIN för båda. Vi kunde därigenom hantera alla de filer vi ville i DAM-et och inte bara foton och FotoWare fick till ett bättre och bredare system som på sikt gav tillgång till helt andra typer av marknader som varit stängda för dem tidigare. I mitt fall som kör Photolab så blir ju problemet med strikt ITPC-fokus att de XMP-taggar taggar Photolab 4 använder ett problem. De är synkar inte med ITPC-schemat i PM och därför syns inget av de jag gjort i Photolab där. Det är dock inget problem så länge Photolab inte skriver sönder något och det gör det inte. Jag gör allt metadatajobb i PM.

Grejen att FotoWare lyssnade på oss var att hela tidningsvärlden hade stora ekonomiska problem och att de måste hitta nya marknader. Genom att öppna upp FotoWare för hela XMP och inte bara för ITPC, så fick de helt nya marknader inom, förvaltningar, kommersiella företag och inte minst museer och minnesinstitutioner. Photo Mechanic 6 Plus skulle också förmodligen ganska enkelt kunna öppnas betydligt mer också i detta avseende. Jag väntar på svar om detta. Den typen av utveckling tror jag dock inte kommer vara lika möjlig för Adobe att hoppa på med Lightroom, just för att det sitter ihop med en konverterare.

Jag har faktiskt kollat på en del av det jobb jag gjort tidigare med Lightroom innan jag helt ledsnade på det och det har för mig framförallt handlat om inflexibiliteten i gränssnittet i Lightroom och ineffektiviteten. Lightroom har ju ett antal fördefinierade inmatningsformulär och det är fine så länge man nu nöjer sig med att använda ett fåtal fält som finns i samma formulär (det finns många). Problemet är att det gjorde det i mitt fall och jag hittade ingen möjlighet att konfigurera detta själv som i exv. PM Plus. Det var ett evigt skrollande och bytande mellan olika fördefinierade formulär.

I min LR 6 såg jag dessutom något jag inte sett på mången god dag. Tangentbord-snabbkoder med fyra olika knappar som skulle tryckas samtidigt. Jag såg heller ingen snabbkod att kalla upp metadatamallen eller "preset" som det heter i LR utan det gjorde man via menyn. I PM trycker man "I" (Information) för att kalla upp det vanliga formuläret man konfigurerat till egen belåtenhet och Ctrl+I ger Mallformuläret om man vill malla istället. Den typen av funktioner finns lämpligt nog nåbara från underhållsformuläret i PM och det är enklare tycker i alla fall jag.

För att kopiera metadata i mitt LR ska man trycka på fyra tangentbordsknappar samtidigt (CTRL+Shift+Alt+C ) för "Copy" och för "Paste är det +V på slutet. Det får en ju nästan att tänka på hur det var i WordPerfect-ordbehandlarna på 90-talet eller möjligen i kalkylprogrammet Lotus 1-2-3..
 
Senast ändrad:
Jo men det var kanske inte svar på frågan.
Det finns de som tycker att LR är bäst för allt finns i ett program och att man kan göra virtuella kopior och lite andra trix.
Så finns det de som kan tänka sig att använda flera program, tex. Photoshop, Brigde och CameraRAW.
Men den debatten behöver vi kanske inte ta här.

Jag undrade om det fanns några fördelar med PM mot Bridge, tex. bygger cachen snabbare, enklare hantera många bilder, eller så....

Jag har aldrig själv använt Bridge men någon av de fotografer jag jobbade med gjorde det. Men det är väl i princip samma "motor" i Bridge som i Lightrooms arkiv-del, vad jag vet?

Om det är så det ligger till så har den väl en fördel kanske mot Lightroom och det är väl att de previews som Bridge har att hantera inte behöver konflikta med att man i Lightroom även behöver ha mer högupplösta previews i Develop-delen än i "arkivdelen".

Däremot borde man ha samma typ av monolitdatabas som LR och som det funkade i LR så kunde inte jag använda mer än en databas i taget och det kan ju bli bökigt om man exv. av prestandaskäl väljer att gör en ny databas varje år. I PM och andra DAM kan man enkelt söka i och uppdatera metadata i ett sökset som kommer från två eller ännu fler databaser.

Jag vet inte om det finns en viss förvirring kring detta med "virtuella kopior". Virtuella kopior förknippar jag nog med motsvarande "Develop"-delen i Lightroom eller i mitt Photolab. Men man kan ju skapa en form av virtualitet genom att i PM skapa "Collections" men det är ju en uppsättning filer som motsvara ett visst kritrium mer. Jag vet inte riktigt vad det är vi pratar om för det är skillnad på arkivet och "Developdelen".

Jag vet inte hur snabbt Bridge är men jag har nu organiserat mina bilder i två databaser: en för "färdiga eller efterbehandlade" bilder och en som grovt sett är obehandlade. Totalt 68500 bilder ca (24 500 och 44 000).

Att söka i båda dessa samtidigt kräver bara att jag kryssar i en kryssruta framför varje databas. Om jag exv. söker efter mina bilder från Uganda, så tar en bråkdel av en sekund (393 bilder). Kryssar jag ur databasen med "Obehandlad", och gör om sökning med samma sökord så ser jag inge skillnad i svartid. Tjoff så kommer svaret med 283 bilder denna gång.

Nedan ser du två exempel på:

Övre fönstret visar bilder som är Obehandlade(röda) och bilder som är behandlade men saknar metadata (gula). Nedre fönstret visar bilder som är helt klara (gröna) och obehandlade (röda). Färgkodningen hjälper mycket och jag ser med den och "mouseover"-blaffan väldigt väl status på bilderna. Det som visas i Mouseover-blaffan kan skräddarsys efter egna behov om man vill.

Systemet underlättar även automatiskt om man har bra benämningar på foldrar och filer. Åtminstone bör foldrarna döpas med eftertanke och helst inte bara ett datum. Jag kör även med filändelser som hjälper mig avgöra JPEG-filers kvalitet såsom -full (för utskrifter, 4K och HD. Det hjälper en hel del. Genom den här överblicken man få är det också lät att städa bort dubbletter man inte vill ha. Är det någon fil man redigera i RAW-konverterare så markerar man bara den och trycker Ctrl+"E". Det funkar väldigt smidigt.

Något att tänka på som kan vara förvirrande är att PM inte bryr sig om alla fältens metadata vid sökningar. Det kan ju låta knasigt och jag ville exv. ha ett "Label"-fält som jag behövde kunna söka, men det gick ju inte. Men vaffan??? -tänkte jag först. Detsamma gällde "färgkoderna" men detta sköter programmet snyggt automatiskt i "Browse"-funktionen där det automatiskt bygger listor från vad som står exv. i "Label" och "Color Class" och en hel del andra ITPC-fält .

Det ska också sägas att denna typ av stora batchkörningar som krävs när man lägger på färgmärkning kan ta någon timme för 25-30 000 bilder beroende på datorn man har men det är det värt :)

Så här långt kan jag ärligt säga att PM Plus har överträffat mina förväntningar och jag känner stor tillförsikt och har svårt att se att det inte skulle vara värt ansträngningen att lägga på allt detta metadata och till slut verkligen få ordentlig ordning på mitt gamla kaos. Jag tror inte jag kommer tröttna denna gång för det ger verkligen mycket tillbaka. Bara genom att blada igenom min Obehandlade har jag också sett mycket som jag inte sett på länge och som jag faktiskt vill behandla snarast. Man får en fantastisk överblick på alla sätt med detta "tittfönster" mot filerna man har.

Att det varit viktigt för mig att få ett effektivt verktyg för detta beror inte på att jag måste jobba mot en deadline varje vecka som sportfotograf utan att jag är 70 plus och inte vill lägga en minut mer på detta än jag behöver, när man inte har en aning om hur mycket tid man har kvar. Ser man det så här, så har jag ett berg på 70 000 bilder att ta hand om nu och det kommer inte stoppa där. Jag skannar fortsatt en massa gamla dian och tar en och annan ny bild också ibland.

Livet är för kort för att använda suboptimala verktyg och särskilt när ett verktyg som PM Plus kostade mig ynka 2000 spänn knappt.

Automatiskt byggda söklistor i "Browse"-delen.

Skärmklipp_Browse2.JPG

Röda Obehandlade och Gula som inte är riktigt klar (saknar metadata)

SkärmklippUganda.JPG

Gröna som är klara och Röda Obehandlade.

Skärmklipp_Kirtipur.JPG
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig själv använt Bridge men någon av de fotografer jag jobbade med gjorde det. Men det är väl i princip samma "motor" i Bridge som i Lightrooms arkiv-del, vad jag vet?

Om det är så det ligger till så har den väl en fördel kanske mot Lightroom och det är väl att de previews som Bridge har att hantera inte behöver konflikta med att man i Lightroom även behöver ha mer högupplösta previews i Develop-delen än i "arkivdelen".

Däremot borde man ha samma typ av monolitdatabas som LR och som det funkade i LR så kunde inte jag använda mer än en databas i taget och det kan ju bli bökigt om man exv. av prestandaskäl väljer att gör en ny databas varje år. I PM och andra DAM kan man enkelt söka i och uppdatera metadata i ett sökset som kommer från två eller ännu fler databaser.

....
.....
.....

Nej Bridge använder inte en databas på samma sätt som LR. Den använder en cash och bygger upp en indexfil någonstans med metadata om bilderna. Antagligen samma sätt som FM gör annars går det inte att få någon prestanda. Bridge är väldigt likt FM. LR är mera av ett allt-i-ett koncept.
När jag testade PM var jag ganska imponerad, dels för jag kände igen mig och att det gick ganska fort, men såg inte direkt att den gav mervärde för mig mot att använda Bridge, som ändå igår i Photoshop, som jag använder.
Det är därför jag skulle vilja höra från någon som har erfarenhet från både PM och Bridge vilka för och nackdelar det finns.
 
Senast ändrad:
Nej Bridge använder inte en databas på samma sätt som LR. Den använder en cash och bygger upp en indexfil någonstans med metadata om bilderna. Antagligen samma sätt som FM gör annars går det inte att få någon prestanda. Bridge är väldigt likt FM. LR är mera av ett allt-i-ett koncept.
När jag testade FM var jag ganska imponerad, dels för jag kände igen mig och att det gick ganska fort, men såg inte direkt att den gav mervärde för mig mot att använda Bridge, som ändå igår i Photoshop, som jag använder.
Det är därför jag skulle vilja höra från någon som har erfarenhet från både FM och Bridge vilka för och nackdelar det finns.
Du menar väl PM som i Photo Mechanic?
 
Som vanligt tråkig ton i dina inlägg. Du kanske borde tänka på att den inte är någon bra grund för ett samtal. Varför all denna magsyra jämt? Kan du inte försöka skärpa dig lite?
Om man hela tiden vräker ur sig felaktigheter och antaganden utan någon som helst substans kan det vara på sin plats att säga ifrån. Jag är ju inte den enda som påvisar dessa fel heller.
Ett samtal bygger på att man levererar fakta. Annars kommer ju hela tråden bara att vara "fake news".
 
  • Gilla
Reaktioner: afe
Jag såg heller ingen snabbkod att kalla upp metadatamallen eller "preset" som det heter i LR utan det gjorde man via menyn.

Jag brukar använda högerklick - och välja metada presets.

Eller så kan man använda "spray-burken".

Men visst, jag köper att gränssnittet för att editera metadata i LR inte är perfekt.


För att kopiera metadata i mitt LR ska man trycka på fyra tangentbordsknappar samtidigt (CTRL+Shift+Alt+C ) för "Copy" och för "Paste är det +V på slutet. Det får en ju nästan att tänka på hur det var i WordPerfect-ordbehandlarna på 90-talet eller möjligen i kalkylprogrammet Lotus 1-2-3..

Har PM enkla kortkommandon för ALLA sina åtgärder?

Själv använder jag mig av funktionen att kopiera metadata en gång i halvåret så jag kan leva med att det är ett menyval.

Dessutom - om man vill så kan man faktiskt redigera många av kortkommandona i LR - det är vanliga textfiler som styr. Jag har använt mig av detta eftersom jag kör LR på engelska och en del shortcuts inte funkar så bra på svenskt tangentbord.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.