Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
.......................Om jag t ex i Windows utforskare lägger in taggar på en JPG-bild och sedan importerar den i Lightroom kommer LR att läsa taggarna. Om jag sedan i LR väljer att lägga till fler taggar och därefter skriver metadata tlll fil, ja då kommer detta att synas i Utforskaren.
Skulle jag editera taggarna med utforskaren efter att jag importerat dem till LR så måste jag i LR välja read from file eller sync för att de skall synas i LR
Om jag importerar en fil i LR. Därefter lägger till metadata med utforskaren och sedan (utan att synca) lägger till metadata i LR och väljer att skriva dem till fil - ja då kommer jag få upp en varning om att det redigerats utanför LR och en fråga om hur jag vill göra.
Jag tycker det verkar helt logiskt och så "säkert" det kan bli.
Min undran kvarstår, förstår du hur LR fungerar? Vad är det som är så annorlunda i LR jämfört med de andra program du nämner?
Jag vet inte hur mycket av XMP/ITPC som Lightroom möjliggör att använda idag. Längre tillbaka var det rätt strypt - det kan ha ändrats över tid. Om huruvida info syns i Windows eller inte efter ändringar får man nog testa i så fall åt båda hållen men Windows Egenskaper/Info har en rätt begränsad uppsättning fält som du kan se nedan. 7 fält vad jag kan se. Jag tror inte du kan räkna med att de fält du adderar själv i Lightroom kommer kunna synas i Egenskaper/Info. Windows har sitt eget XMP-schema och bara de fält som ingår i detta kommer synas i Filhanteraren.
Nedan ser du hur en fil kan se ut som jag taggat i PM Plus ser ut i Egenskaper/Info. Under den ser du övre delen av vad jag lagt till av ITPC-fälten (ca 70 stycken totalt finns i ITPC). I formuläret nederst kan ni se hur mitt Photo Mechanic formulär ser ut. Jag använder 19 stycken totalt i mitt formulär underst men nio av de fälten syns inte i min skärmdump.
Det som inte syns i min dump är Copyrigt med Creative Commons kod och kontaktuppgifter. Som ni ser så är det inte mycket som kommer med i Windows i jämförelse med det metadata som faktiskt finns på bilden. Du får väl kolla igen med Lightroom. PM Plus jobbar uteslutande med ITPC i själva programmet men bakom kulissen så läggs metadata i XMP:s namnrymd för ITPC och skrivs in i bilder som JPEG, TIFF och DNG. Det är ditt val om du vill skriva in XMP även i RAW-filerna eller lägga det i en XMP-sidecar istället.
Som sagt, Lightrooms stöd för XMP har säkert utvecklats över tid men det har inte huvuddesignen och den har jag aldrig gillat. Jag valde PM för att det är vassare som specialverktyg alltid är och det har en mer robust design som gör att jag inte har en metadatabas som äger metadatat och utgör en single point of failure. Jag behöver aldrig tänka på att försöka få ut metadata på mina filer ur databasen vid ev. konvertering utan metadatan i riktiga DAM ligger alltid i filerna som indexeras av DAM-en när de bygger den arkivdatabas som ev. webbar och andra verktyg läser. Det är ingen katastrof om en sådan databas pajar och backup saknas. Då indexerar man bara om och så har man en ny databas igen. ... och tro inte att LR-databaser aldrig blir korrupta
Ett PM Plus har heller inte de problemen LR har med att det måste kompromissa om previews då Develop och Catalogdelen har helt olika behov av preview-kvalitet. Ett program blir snabbare och mer skalbart just därför att det slipper kompromissa i detta avseende och ett riktigt DAM är betydligt mer skalbart. Vill man kan man också enklare skala upp till ett fleranvändar-DAM än med en programvara som Lightroom. Många företag har den typen av behov.
Jag ser det även som en stor fördel att kunna välja en konverterare som Photolab 4 som ger bättre bildkvalitet än Lightroom (främst på höga ISO i dåligt ljus) och slippa sitta onödigt fast i någon proprietär databas som inte är riktigt DAM-kompatibel. Det är även en frihet att slippa importer som i LR och CO eller sessionsupplägg. En fördel med Photolab är att man bara pekar på den katalog bilderna ligger i och kör.