ANNONS
Annons

Photo Mechanic i arbetsflödet

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte om det finns en viss förvirring kring detta med "virtuella kopior". Virtuella kopior förknippar jag nog med motsvarande "Develop"-delen i Lightroom eller i mitt Photolab.

En virtuell kopia kan i LR skapas i såväl Develop som Library. Syftet är ju att "kopiera" en bild utan att för den skull behöva skapa en fysisk fil på disken som tar upp plats och måste hanteras. Jag använder det för varianter av samma bild, t ex en färg och en svartvit, en 3:2 en 1:1. Det kan också vara så att jag vill ha olika Caption för samma bild beroende på sammanhang. Om det vore så att dessa virtuella kopior inte gick att hantera i Library modellen (för t ex export, urval) etc vore det en allvarlig begränsning.

Men man kan ju skapa en form av virtualitet genom att i PM skapa "Collections" men det är ju en uppsättning filer som motsvara ett visst kritrium mer. Jag vet inte riktigt vad det är vi pratar om för det är skillnad på arkivet och "Developdelen".

Collections och smart collections är visserligen också "virtuella" konstruktioner utan någon motsvarighet på hårddisken men de har en annan funktion än virtuella kopior av bilder. Att du inte vet vad vi pratar om antyder att du har missat några smarta funktioner som Lightroom har.

Att ha en bildhanterare som inte kan klara av att "se" och hantera mina virtuella kopior är en showstopper - för mig.

Röda Obehandlade och Gula som inte är riktigt klar (saknar metadata)

Behöver du använda färgkoder för detta? I Lightroom kan jag skapa smarta Collections och t ex sätt villkoret att "Adjustment" = False så visas de bilder som är obehandlade. Likaså kan jag ha villkoret "Keywords" = are empty för att få fram de bilder som saknar nyckelord eller sortera på andra metadata. Jag antar att PM har samma funktionalitet?

Senast ändrad:
Dessutom - om man vill så kan man faktiskt redigera många av kortkommandona i LR - det är vanliga textfiler som styr. Jag har använt mig av detta eftersom jag kör LR på engelska och en del shortcuts inte funkar så bra på svenskt tangentbord.

Testade nu och den här texten i filen för translated strings

"$$$/AgLibrary/Menu/Metadata/CopyMetadata=&Kopiera metadata..."
"$$$/AgLibrary/Menu/Metadata/CopyMetadata/Key=F3"

Gör att diaologrutan för att kopiera metadata kallas upp med tangenten F3.

Man får förstås vara försiktig när man redigerar detta så det inte blir konflikter mellan redan existerande genvägar.

Översättningarna hittar man här:

C:\Program Files\Adobe\Adobe Lightroom Classic\Resources

Om man kör engelsk variant måste man först skapa mappen "en" och sedan skapa filen "TranslatedStrings_Lr_en_US.txt"

Senast ändrad:
Testade nu och den här texten i filen för translated strings

"$$$/AgLibrary/Menu/Metadata/CopyMetadata=&Kopiera metadata..."

Gör att diaologrutan för att kopiera metadata kallas upp med tangenten F3.

Man får förstås vara försiktig när man redigerar detta så det inte blir konflikter mellan redan existerande genvägar.

Översättningarna hittar man här:

C:\Program Files\Adobe\Adobe Lightroom Classic\Resources

Om man kör engelsk variant måste man först skapa mappen "en" och sedan skapa filen "TranslatedStrings_Lr_en_US.txt"
Jättebra tips, Anders!!
Den skall jag lägga till i min translatedstrings.
Här är en som jag inte kan vara utan eftersom jag kör engelsk variant.
"Före- och eftervy" i framkallamodulen assignad till "större än-tecknet <".
"$$$/AgDevelop/Menu/View/BeforeAfter/Before/Key=<"

Kan även tipsa om en plugin som gör hanterandet av kortkommandon lite smidigare:

Jättebra tips, Anders!!
Tack själv.

Nu ser min ut så här:

"$$$/AgLibrary/Menu/Metadata/PasteMetadata/Key=F4"
"$$$/AgLibrary/Menu/View/ShowFilterBar=Show Filter Bar"
"$$$/AgLibrary/Menu/View/ShowFilterBar/Key=,"

Egentligen gillar jag keyboard shortcuts men jag tycker mig få svårare och svårare att få dem att stanna i minnet nu när jag passerat 60 så till vardags använder jag mycket menyval och högerklick.

Tack själv.

Nu ser min ut så här:

"$$$/AgLibrary/Menu/Metadata/PasteMetadata/Key=F4"
"$$$/AgLibrary/Menu/View/ShowFilterBar=Show Filter Bar"
"$$$/AgLibrary/Menu/View/ShowFilterBar/Key=,"

Egentligen gillar jag keyboard shortcuts men jag tycker mig få svårare och svårare att få dem att stanna i minnet nu när jag passerat 60 så till vardags använder jag mycket menyval och högerklick.
Isåfall har jag ett tips till :cool:
Lägg in de du vill lära dig eller komma ihåg som en bild i "Panel End Mark" istället för utsmyckningen som kommer med i installationen.
Då har du dem rätt framför ansiktet i gränssnittet.

1610209869933.png

Jag brukar använda högerklick - och välja metada presets.

Eller så kan man använda "spray-burken".

Men visst, jag köper att gränssnittet för att editera metadata i LR inte är perfekt.

Har PM enkla kortkommandon för ALLA sina åtgärder?

Själv använder jag mig av funktionen att kopiera metadata en gång i halvåret så jag kan leva med att det är ett menyval.

Dessutom - om man vill så kan man faktiskt redigera många av kortkommandona i LR - det är vanliga textfiler som styr. Jag har använt mig av detta eftersom jag kör LR på engelska och en del shortcuts inte funkar så bra på svenskt tangentbord.

Gränssnittet i PM formulären är inte heller "perfekt" (mer om det i detalj nedan) men det har den fördelen att i princip alla ITPC-fält kan konfigureras. Det viktiga för mig är att slippa att se allt som jag inte är intresserad av och som bara stör annars och leder till onödigt klickande och scrollande. Där är LR betydligt stelare inligt mina erfarenheter med 6.x-versionen. Har saker ändrat i CC så är ni bara att gratulera.

Jag har kört ett tag nu och det känns nu som att jag har en konfiguration som faktiskt funkar och den funkar faktiskt över förväntan. Jag använder nära 20 fält på varje post och det mesta mallas (motsvarar preset i LR). I realiteten ändrar jag väl 2-5 fält normalt.

Det finns två formulär i PM som jag beskrivit tidigare, ett för editering av en bild i taget och i den kan man kopiera och klistra in med Ctrl+Shift+C resp +V. Sparar och flyttar till nästa post sker med Ctrl+N och vill man spara och flytta åt andra hållet så gäller Ctrl+B (för back antar jag). Jag testade att använda denna funktion men använder den alltmer sällan eftersom den har en idiotisk miss. Jag behöver kunna ändra även färgmärkningen av bilderna vid uppdateringen och den följer inte med vid kopieringen!! Jag ska ta upp det med Camera Bits för så kan man väl inte ha det?
Så då måste man byta färg med med musen vad jag kunnat se. Så kan man inte ha det när man står inför att koda 25 000 bilder som är färdiga och på sikt är det 70 000 jag behöver gå igenom.

Jag försökte då lägga till Color Code-fältet parallellt för att kopiera det istället men det gick inte att göra i det formuläret (men väl i Mall-formuläret som tur var), så av det skälet använder jag "Mall-formuläret till allt nu och det är mycket effektivare och snabbare men nackdelen är att man måste vara mer skärpt så man inte gör onödiga fel.

Jag använder i princip snabbknapparna till allt. Formulären nås med ett "I" for det vanliga formuläret respektive Shift+I" för Mall-formuläret. Man kan i detta spara vilka presetuppsättningar man vill (för senare användning) och det är enkelt att nollställa och lägga till exv. enskilda keywords i ett urval om man vill det. Efter det kallar man bara upp default igen.

Du skriver att du använder funktionen för kopiering av metadata en gång i halvåret. Jag använder det hela tiden när jag använder formuläret för en post i taget i PM, vilket dock sker i allt mindre utsträckning som jag redan sagt. Istället använder jag en lite annan liknande teknik genom att jag hela tiden dynamiskt låter det metadata ligga kvar i mallen som sist skrevs in där. Stängs mallen ligger det kvar tills nästa gång jag kallar upp formuläret eller till det rensas och nollställs med "clear"-funktionen i formuläret. När man markerar ett annat set bilder så tar man bort det som inte passar och lägger till det som behövs - och så fortsätter jag i evighet.

Jag är även nöjd med att jag tagit så pass god tid på mig med att konfigurera systemet samt att ta fram en katalog och filbenämningsstandard som funkar så bra med PM, som den jag har nu. Mitt mål med det har varit att slippa göra om.

När det gäller Keywords och texterna så kör jag allt på engelska nu. Jag testade även med hierarkiska Keywords, med en importerad lista men det blev för ineffektivt. Jag kör med keywords i flat lista nu konsekvent. Jag använder stor bokstav i keywords för jag tycker om det (PM är by fefault "case insensitive" i sökningarna) och det är möjligen en sak man kan diskutera det där med stor begynelsebokstav). Kommer man bara ihåg att börja med stor bokstav poppar befintliga keywords upp automatiskt, vilket är toppen för då är det ju enkelt att lägga till nya som inte finns också.

Gränssnittet i PM formulären är inte heller "perfekt" (mer om det i detalj nedan) men det har den fördelen att i princip alla ITPC-fält kan konfigureras.

Nu så här efter nästan 200 inlägg i den här tråden måste jag fråga något som jag har undrat över hela tiden. Du skriver jämt "ITPC"...varför? 🙂 Är inte "IPTC" den korrekta förkortningen egentligen?! Vill bara veta så att jag kan sova gott i natt... 😉

Nu så här efter nästan 200 inlägg i den här tråden måste jag fråga något som jag har undrat över hela tiden. Du skriver jämt "ITPC"...varför? 🙂 Är inte "IPTC" den korrekta förkortningen egentligen?! Vill bara veta så att jag kan sova gott i natt... 😉
Helt rätt!
IPTC skall det vara.

Helt rätt!
IPTC skall det vara.

Tänkte väl det!

Sten-Åke har skrivit "ITPC" hur många gånger som helst (nåja..😉) i sina inlägg genom hela den här tråden men ingen har hittills påpekat att han skriver fel förkortning. Började nästan undra om det kan förkortas på det viset också.. ☺️

Att PM är ett utmärkt verktyg för att tagga sina bilder tvivlar jag inte på.

För egen del brukar jag tömma minneskortet. Tittar på bilderna i "grid-view" markerar de som skall ha samma information och skriver in location information (eller använder en preset) och lägger in något keyword. Ofta är det Ctrl+A som gäller eftersom alla bilderna är från samma plats, ibland får jag dela upp det i flera block men även det går ju snabbt.

Om det är familjebilder låter jag sedan Lightrooms ansiktsigenkänning gå igenom bilderna för att tagga upp med personernas namn.

Eventuellt lägger jag till några nyckelord på enstaka bilder. Ofta ligger bilderna som skall ha samma nyckelord bredvid varandra så det är ju enkelt att markera flera bilder med sthift+click eller ctrl+click efter behov.

Att ange 20 olika metadata fält har jag inga behov av. Normalt lägger jag nog 1-2 minuter på att tagga bilderna vid varje importtillfälle.

Det som sedan kan några minuter till är om jag vill lägga in caption, det är nästan alltid individuellt och kräver lite mer eftertanke.

Om du har 70 000 bilder som INTE är taggade redan och har planer på att tagga allt med 20 olika fält - ja då har du mycket jobb framför dig! :) Bra om du funnit verktyget som passar dig!

Tänkte väl det!

Sten-Åke har skrivit "ITPC" hur många gånger som helst (nåja..😉) i sina inlägg genom hela den här tråden men ingen har hittills påpekat att han skriver fel förkortning. Började nästan undra om det kan förkortas på det viset också.. ☺

Jag är lite ordblind så för mig så kvittar det! :cool:

Om du har 70 000 bilder som INTE är taggade redan och har planer på att tagga allt med 20 olika fält - ja då har du mycket jobb framför dig! :) Bra om du funnit verktyget som passar dig!

Fast de allra flesta av dem fälten är väl fält som inte skiftar från bild till bild antar jag, utan dem taggar ni väl med en förinställd preset?! Inte fyller man i alla 20 olika fält på nytt för varje bild inte. Jag gör i alla fall inte det. I ACDSee Ultimate har jag bara valt att använda mig av 13 olika fält och det är bara några av dem fälten jag fyller i för hand (keywords och exakt var bilden är tagen). I bifogad bild ser ni hur mina IPTC-fält ser ut i ACDSee.

Bilagor

• IPTC skärmdump.jpg
    IPTC skärmdump.jpg
    110.3 KB · Visningar: 15
Fast de allra flesta av dem fälten är väl fält som inte skiftar från bild till bild antar jag, utan dem taggar ni väl med en förinställd preset?! Inte fyller man i alla 20 olika fält på nytt för varje bild inte. Jag gör i alla fall inte det. I ACDSee Ultimate har jag bara valt att använda mig av 13 olika fält och det är bara några av dem fälten jag fyller i för hand (keywords och exakt var bilden är tagen). I bifogad bild ser ni hur mina IPTC-fält ser ut i ACDSee.
Det är en preset som gäller för generella fält, precis som i ACDSee.
Jag kör bara med keywords, men anger även då plats som keyword.

En virtuell kopia kan i LR skapas i såväl Develop som Library. Syftet är ju att "kopiera" en bild utan att för den skull behöva skapa en fysisk fil på disken som tar upp plats och måste hanteras. Jag använder det för varianter av samma bild, t ex en färg och en svartvit, en 3:2 en 1:1. Det kan också vara så att jag vill ha olika Caption för samma bild beroende på sammanhang. Om det vore så att dessa virtuella kopior inte gick att hantera i Library modellen (för t ex export, urval) etc vore det en allvarlig begränsning.

Collections och smart collections är visserligen också "virtuella" konstruktioner utan någon motsvarighet på hårddisken men de har en annan funktion än virtuella kopior av bilder. Att du inte vet vad vi pratar om antyder att du har missat några smarta funktioner som Lightroom har.

Att ha en bildhanterare som inte kan klara av att "se" och hantera mina virtuella kopior är en showstopper - för mig.

Behöver du använda färgkoder för detta? I Lightroom kan jag skapa smarta Collections och t ex sätt villkoret att "Adjustment" = False så visas de bilder som är obehandlade. Likaså kan jag ha villkoret "Keywords" = are empty för att få fram de bilder som saknar nyckelord eller sortera på andra metadata. Jag antar att PM har samma funktionalitet?

Nää, jag har verkligen inte missat några smarta funktioner som Lightroom har. Jag har som sagt haft LR i 10 år (och har det fortfarande även om jag aldrig använder det längre) och har varit med på hela den resan som alla andra varit med på och läst varenda releaseinfo med reklam för ev. nyheter. En del har jag använt men andra har jag inte använt för jag inte haft någon större användning av dem i mina flöden när jag ändå inte försett dem med metadata av känd anledning.

Jag har använt virtuella kopior även i Lightroom när jag framkallat i Develop men faktiskt aldrig i LR Library. Eftersom jag aldrig (precis som förmodligen en förkrossande majoritet heller inte använt metadatataggningen p.g.a. dess ineffektivitet, så har jag bara använt Library som "kontaktkarta"-browser i de bibliotek jag arbetat med. Jag kör alltid sessionsorienterat, så det har inte varit något jag saknat. Jag har aldrig behövt söka redan på några bilder via databassökningar eftersom jag haft koll på min katalogstruktur. Men det blir det ändring på nu när jag får riktigt bra metadata på allt. Jag ser redan vilken potential detta har.

I PM finns också Collections om man vill plocka ut samlingar så det går men du har ju annars helt rätt i ditt genmäle till David kring den ursprungliga blänkaren om PM Plus - PM Plus är inte ett Lightroom utan bara en metadataredigerare med arkivdatabas och inget annat. Alla som kommer vara intresserade av PM kommer att ha andra konverterare än LR. Att köra exv. Photolab eller Capture One och LR är bara onödig tårta på tårta.

Virtuella kopior använder jag och många med mig väldigt ofta i Photolab (för exv. svart/vitt) men även för reprofotade dia eftersom dessa original ofta är i dåligt skick. Jag tycker det är intressant att ha originalet helt som det var som en jämförelse.

Min färgkodning har inget med Collections att göra. Kom ihåg att jag kör två parallella databaser samtidigt (vilket man inte ens kan i LR) och min rödkodning används bl.a. för dubblettkontroll dynamiskt när jag tittat på alla bilder samtidigt i båda arkiven. En del av mina framkallade bibliotek innehåller fler bilder och det ger idag en möjlighet att kolla om jag ska "lyfta upp" några bilder ur det obehandlade arkivet till det Behandlade bl.a. Färgmärkningar är en del av mitt flöde bara och för kontroll av detta. Färgmärkningen är bearbetningsstatus för mig och inget annat. För mig finns ingen poäng att göra Collections av detta. För mig kommer de mer fylla en statisk och ingen dynamisk funktion.

Jag har hittills inte sett något större skäl att använda Collections i PM heller, men jag kommer göra det senare när jag kommer utnyttja det för exv. en digitala utställningar eller för teman jag tycker kan vara intressanta. Men jag kanske lika gärna göra ett metadatabaserat urval och kopiera ut dem rent fysiskt om det är mer passande. Men att använda Collections och spara dessa är ju ett bra sätt hålla redan på vilka bilder som man använt i ett projekt utan att dubbellagra.

Tänkte väl det!

Sten-Åke har skrivit "ITPC" hur många gånger som helst (nåja..😉) i sina inlägg genom hela den här tråden men ingen har hittills påpekat att han skriver fel förkortning. Började nästan undra om det kan förkortas på det viset också.. ☺

Haha och ursäkta, jag har inte hittat på någon egen standard :cool: Får ta av mig solglasögonen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar