pogu
Aktiv medlem
OJ! Jo självklart menar jag PM. Redigerat nu!Du menar väl PM som i Photo Mechanic?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
OJ! Jo självklart menar jag PM. Redigerat nu!Du menar väl PM som i Photo Mechanic?
Jag vet inte om det finns en viss förvirring kring detta med "virtuella kopior". Virtuella kopior förknippar jag nog med motsvarande "Develop"-delen i Lightroom eller i mitt Photolab.
Men man kan ju skapa en form av virtualitet genom att i PM skapa "Collections" men det är ju en uppsättning filer som motsvara ett visst kritrium mer. Jag vet inte riktigt vad det är vi pratar om för det är skillnad på arkivet och "Developdelen".
Röda Obehandlade och Gula som inte är riktigt klar (saknar metadata)
Dessutom - om man vill så kan man faktiskt redigera många av kortkommandona i LR - det är vanliga textfiler som styr. Jag har använt mig av detta eftersom jag kör LR på engelska och en del shortcuts inte funkar så bra på svenskt tangentbord.
Jättebra tips, Anders!!Testade nu och den här texten i filen för translated strings
"$$$/AgLibrary/Menu/Metadata/CopyMetadata=&Kopiera metadata..."
"$$$/AgLibrary/Menu/Metadata/CopyMetadata/Key=F3"
Gör att diaologrutan för att kopiera metadata kallas upp med tangenten F3.
Man får förstås vara försiktig när man redigerar detta så det inte blir konflikter mellan redan existerande genvägar.
Översättningarna hittar man här:
C:\Program Files\Adobe\Adobe Lightroom Classic\Resources
Om man kör engelsk variant måste man först skapa mappen "en" och sedan skapa filen "TranslatedStrings_Lr_en_US.txt"
Tack själv.Jättebra tips, Anders!!
Isåfall har jag ett tips tillTack själv.
Nu ser min ut så här:
"$$$/AgLibrary/Menu/Metadata/CopyMetadata/Key=F3"
"$$$/AgLibrary/Menu/Metadata/PasteMetadata/Key=F4"
"$$$/AgLibrary/Menu/View/ShowFilterBar=Show Filter Bar"
"$$$/AgLibrary/Menu/View/ShowFilterBar/Key=,"
"$$$/AgDevelop/Menu/View/BeforeAfter/Before/Key=<"
Egentligen gillar jag keyboard shortcuts men jag tycker mig få svårare och svårare att få dem att stanna i minnet nu när jag passerat 60 så till vardags använder jag mycket menyval och högerklick.
Ursäkta om det blev lite Off Topic...
Jag brukar använda högerklick - och välja metada presets.
Eller så kan man använda "spray-burken".
Men visst, jag köper att gränssnittet för att editera metadata i LR inte är perfekt.
Har PM enkla kortkommandon för ALLA sina åtgärder?
Själv använder jag mig av funktionen att kopiera metadata en gång i halvåret så jag kan leva med att det är ett menyval.
Dessutom - om man vill så kan man faktiskt redigera många av kortkommandona i LR - det är vanliga textfiler som styr. Jag har använt mig av detta eftersom jag kör LR på engelska och en del shortcuts inte funkar så bra på svenskt tangentbord.
Gränssnittet i PM formulären är inte heller "perfekt" (mer om det i detalj nedan) men det har den fördelen att i princip alla ITPC-fält kan konfigureras.
Helt rätt!Nu så här efter nästan 200 inlägg i den här tråden måste jag fråga något som jag har undrat över hela tiden. Du skriver jämt "ITPC"...varför? Är inte "IPTC" den korrekta förkortningen egentligen?! Vill bara veta så att jag kan sova gott i natt...
Helt rätt!
IPTC skall det vara.
Photo Metadata IPTC
IPTC Photo Metadata sets the industry standard for administrative, descriptive, and copyright information about images.iptc.org
Tänkte väl det!
Sten-Åke har skrivit "ITPC" hur många gånger som helst (nåja..) i sina inlägg genom hela den här tråden men ingen har hittills påpekat att han skriver fel förkortning. Började nästan undra om det kan förkortas på det viset också.. ☺
Om du har 70 000 bilder som INTE är taggade redan och har planer på att tagga allt med 20 olika fält - ja då har du mycket jobb framför dig! Bra om du funnit verktyget som passar dig!
Det är en preset som gäller för generella fält, precis som i ACDSee.Fast de allra flesta av dem fälten är väl fält som inte skiftar från bild till bild antar jag, utan dem taggar ni väl med en förinställd preset?! Inte fyller man i alla 20 olika fält på nytt för varje bild inte. Jag gör i alla fall inte det. I ACDSee Ultimate har jag bara valt att använda mig av 13 olika fält och det är bara några av dem fälten jag fyller i för hand (keywords och exakt var bilden är tagen). I bifogad bild ser ni hur mina IPTC-fält ser ut i ACDSee.
En virtuell kopia kan i LR skapas i såväl Develop som Library. Syftet är ju att "kopiera" en bild utan att för den skull behöva skapa en fysisk fil på disken som tar upp plats och måste hanteras. Jag använder det för varianter av samma bild, t ex en färg och en svartvit, en 3:2 en 1:1. Det kan också vara så att jag vill ha olika Caption för samma bild beroende på sammanhang. Om det vore så att dessa virtuella kopior inte gick att hantera i Library modellen (för t ex export, urval) etc vore det en allvarlig begränsning.
Collections och smart collections är visserligen också "virtuella" konstruktioner utan någon motsvarighet på hårddisken men de har en annan funktion än virtuella kopior av bilder. Att du inte vet vad vi pratar om antyder att du har missat några smarta funktioner som Lightroom har.
Att ha en bildhanterare som inte kan klara av att "se" och hantera mina virtuella kopior är en showstopper - för mig.
Behöver du använda färgkoder för detta? I Lightroom kan jag skapa smarta Collections och t ex sätt villkoret att "Adjustment" = False så visas de bilder som är obehandlade. Likaså kan jag ha villkoret "Keywords" = are empty för att få fram de bilder som saknar nyckelord eller sortera på andra metadata. Jag antar att PM har samma funktionalitet?
Tänkte väl det!
Sten-Åke har skrivit "ITPC" hur många gånger som helst (nåja..) i sina inlägg genom hela den här tråden men ingen har hittills påpekat att han skriver fel förkortning. Började nästan undra om det kan förkortas på det viset också.. ☺
Haha och ursäkta, jag har inte hittat på någon egen standard Får ta av mig solglasögonen.