Nej det går inte. Om bilderna ligger på ett minneskort som sitter i en läsare är valet "Add" inte tillgängligt, endast "Copy". Så är det i alla fall för mig.
Ok, som sagt. Har inte testat. Har bara lagt till när de funnits på extern HD eller på en mapp från början. Bra att veta, men undrar hur många som gör denna manöver.
Överförde 62 bilder från minneskortet inne i ACDSee till en mapp på 8 sekunder. Dock var det bara 1,4 GB i storlek. Men det motsvarar ungefär 28 sekunder om man skulle flytta 4.92 GB. För 1000 bilder är det ca 7,5 minuter jämfört med Lightrooms ca 13 minuter.
...
Hur fick du fram LR tid? Min var alltså 1s "söligare" på 62 bilder och jag tror den sekunden minimeras ju fler bilder man har. 48s ren kopiering från windows mot 49s i LR. Det är ju busshastigheten som mätts upp.
Martin och Magnus som jobbar som fotografer och faktiskt har använt och använder såväl PM som LR berättar om att import/gallring/taggning går fortare i PM än i LR. Stefan säger att det går lika fort med LR - utan att ha provat PM.
Hur mycket jag än gillar LR så väljer jag att lita på Martin o Magnus - jag känner dem som högst trovärdiga och inga lögnare!
Som Martin påpekade i kommentarerna till artikeln handlar det inte bara om själva importen utan lika mycket om processen med att tagga bilderna, bläddra etc.
Ju fler bilder och ju mer bråttom man har, desto större fördel med ett snabbt verktyg. För mig är det sekundärt, LR är tillräckligt snabbt.
Jag ifrågasätter inte att det går fortare med PM+ eller ACDSee för dessa personer i jämförelse med LR. Jag ifrågasätter ifall de använder exakt samma metodik och jämför så det blir mer vetenskapligt än deras arbetsssätt.
De får gärna komma exakt hur de jämfört.
Så jag kunde alltså på 49s kopiera över 62st på totalt 4.92 GB filerna till datorn (i stort sett samma hastighet som begränsas av busshastigheten), få in EXIF i biblioteket, få filerna med rätt namn och i rätt mappstruktur och med vald framkallningsrecept. Exempelvis highkey svartvit.
Så jag får väl mäta tiden då det tar för att få ut alla dessa 62 filer, en för FB, en för instagram och en för 500px. Alla har olika storlekar och komprimering.
Att tänka på är att det vid en rättvis jämförelse så bör man välja samma betingelser för export för olika filformat tar olika tid att exportera och det gäller även storlek och kompression. Samma sak att tänka på är att om man väljer göra 1:1 previews under tiden man jobbar så går även exporten snabbare.
Det är mycket att tänka på och veta för att en rättvis jämförelse ska ske,
Så vad tar det för tid för ACDSee att kopiera, döpa och få in filerna i mappen där man ska spara dom, lägga på din framkallning och sedan exportera ut dessa filer i 3 replikat där alla har olika storlekar och komprimeringar. Då har vi nog en rätt bra jämförelse.
När man ska ta tiden på ren export och dess belastning på CPU. Utgår man från att programmet inte skapat egna tumnaglar? Eller utgår man från annat. LR jobbar saktare om den inte har 1:1 preview färdiga vid export.
Jag har nämnt tidigare att LR inte har kamerans tumnagel vid import som standard. Då tar det mycket längre tid om man väljer att inte gör det.
Vid gallring. Använder de LR sprayfunktion. Mkt effektiv vid enorma bildmängder. Vid taggning, använder de ansiktigenkänning för personer (orättvist då PM+ inte har funktionen, men jag använder den vid taggning). Så hur lång tid kräver de som inte har ansiktsigenkänning att tagga 5 personer från en samma fest på 100 bilder som alla är utspridda på alla bilder.
Taggning utförs även redan vid import för den delen om man vill. Har man sedan färdiga nycklar i grupper så kan arbetsförfarandet förenklas.
Taggning om man kör tumnaglar från kameran eller 1:1 previews går också olika fort så man tänker detta. Vad är prio?
Viss sållning behöver jag t,ex tillgång till 1:1 preview. Dessa sker vid senare tillfälle.
Detta utlägg är bara för att visa att hur man jobbar och hur mycket man kan av programmens specialfunkioner eller hur programmet kan effektiveras påverkar hur man gör en rättvis test av hastighet vid ett jobb.
Vissa testar enbart import/export hastighten, men för mig är den en bråkdel av tiden jag jobbar i LR. Även sållning och taggning är faktiskt en mindre del av flödet även om den ibland tar nån timme. Den stora delen är framkallningsmodulen för mig, trots jag byggt upp ett bibliotek av framkallningsrecept.
/Stefan