Annons

Photo Mechanic i arbetsflödet

Produkter
(logga in för att koppla)
Du skrev att när det gäller Lightroom är det bara att kopiera in filerna till datorn för att få tillgång till EXIF. Precis som i ACDSee. Men det är inte precis som i ACDSee eftersom jag inte ens behöver plocka in mina filer i datorn för att få tillgång till exif-informationen. Jag ser bilderna med sin exif-information direkt när jag pekar på minneskortet som sitter i minneskortläsaren kopplad till datorn. Redan där kan jag granska bilderna (med exif-information), välja ut vilka bilder som jag vill ha och sedan bara dra dem till mappen där de ska ligga. Med det sagt är inte exif-informationen världens viktigaste sak att kunna se i det läget, utan mer att jag tycker det är trevligt att kunna få så mycket information som möjligt av bilderna jag granskar och jämför med varandra.
Ja absolut, men visst. LR funkar inte så som ACDSee, men bridge liknande.
Men rent praktiskt, vad ska du med exif information till innan du fört över dom till datorn?
Nyfiken! Jag ser inte det som praktiskt, inte heller sållar jag mha tumnaglar.

/Stefan
 
Ja absolut, men visst. LR funkar inte så som ACDSee, men bridge liknande.
Men rent praktiskt, vad ska du med exif information till innan du fört över dom till datorn?
Nyfiken! Jag ser inte det som praktiskt, inte heller sållar jag mha tumnaglar heller.

/Stefan
Som jag skrev tycker jag det mest är trevligt att ha tillgång till exif-informationen när jag granskar eller sållar bilder. Tumnaglar behöver man inte sålla ifrån eftersom bilderna visas i betydligt större storlek än så. Nu brukar jag dock inte sålla filer direkt från minneskortets mapp, utan vanligtvis läser jag in samtliga filer i datorn och granskar dem sedan. Så då är det ju ingen större skillnad jämfört med Lightroom. Jag ville bara visa på att det går att minska antalet "steg" i ACDSee ifall man vill.
 
Om du väljer den kombinationen, kommer du då kunna använda dig av virtuella kopior? Kommer du kunna exportera ut bilderna till JPG i batch?

Inte använt Virtuella kopior så har inte funderat kring det.
Spara Som är PM+ sätt att ta ut en mängd JPG:s av valda bilder.

Skärmavbild 2020-12-27 kl. 14.44.09.png

Lite mer fundersam kring hur LR:s Publiceringstjänst som är riktigt smart. Inte minst för att det är det sätt som vi förordar för bilder mellan Fotosidan album och Lightroom.
 
Inte använt Virtuella kopior så har inte funderat kring det.
Spara Som är PM+ sätt att ta ut en mängd JPG:s av valda bilder.

Visa bilaga 152662

Virtuella kopior är en favorit! Använder det t ex för att göra en svartvit version eller en version med annan beskärning. Säg att jag har en mapp med 40 bilder från födelsedagskalaset som alla är 3:2 förhållande. Nu vill jag ha samma bilder men göra 1:1 beskärning. Då markerar jag bilderna, väljer att lägga dem i en ny collection och att göra nya virtuella kopior. Sedan går jag in i samlingen och gör manuellt 1:1 beskärningen som jag vill ha den och vips så har jag två separata set av bilder utan att behövt skapa några filer.

På samma sätt kan det vara behändigt om jag har en bild som jag vill ha till olika sammanhang med olika Caption efter tänkt användning.

Spara som - om det är RAW-filer som du behandlat i Camera Raw eller annat program, då måste väl det programmet öppnas av PM och sedan "styra" exporten?? Eller? Jag har lite svårt att förstå hur det här skall funka?
 
Senast ändrad:
Det kan vara en mängd olika faktorer som gör att användare kan känna sig inlåsta i ett program som Lightroom. En del kan vara tekniska i det att man exv. kan känna sig osäker kring att gå in i en migrations- och konverteringsprocess om man inte är så särskilt tekniskt bevandrad och en del Lightroom-användare tillhör säkert den gruppen då många Lightroom-användare tilltalats just av Lightrooms låga "ribba".

Andra inlåsningsfaktorer är säkert mer av ekonomisk art som även kan ha att göra med att det blivit mer och mer enkelt och i vissa fall "default" att lagra bilder i molnet, som det kanske heller inte är så enkelt att flytta på alla gånger.


Vad är det här? Jag hittade detta när jag sökte på "leaving Lightroom"


"
Posted by
u/geoffacakes

2 months ago


Leaving lightroom is going to cost me money!!!
renderTimingPixel.png

Finally decided to abandon lightroom as i really dont use it enough to justify the monthly cost. When i go to the leaving page it tells me i have a £54 early termination fee!!! Wtf? How is this even possible on a monthly basis? Is there any way around this as it looks like ill have to keep it for another 5 months before i can get out of it? This is scandalous, i've seen nowhere that even mentions this rip off!! Any help appreciated folks"


en annat exempel:


"
dexter_1438950
250_p.png



10 Messages



260 Points

Mon, Aug 12, 2019 3:23 AM





Looking for a Lightroom exit strategy

Dear Adobe,

Your Lightroom strategy is morally reprehensible and completely unacceptable. Asking people to pay $120 a year just to access their photo library is extortion!

You are forcing me to look for an alternative raw editor and digital archive management software.

Your inconsiderate pursuit of short-term economic self interest, essentially pure greed, is forcing me to end a 20-year relationship of supporting your company and enthusiastically using your products. This has been a hard decision to make and it leaves me feeling deeply saddened.

I was hoping a few years ago that you would offer some way out for people who have trusted you and invested all of their creative photography work (photo editing and organizational tagging) into your Lightroom system, for example, by creating a monthly access plan or selling a perpetual license exit copy of Lightroom, but you have done neither of these things. I cannot imagine paying $120 a year (or more) for the rest of my life just to keep my photo library intact and functional.

Sincerely,
Dexter"
 
Åter igen så handlar det om okunskap. Det kostar inget att lämna Adobe!
Dock får man betala om man bryter bindningstiden tidigare. Är det så konstigt?
Läs avtalen vetja!

/Stefan
 
Åter igen så handlar det om okunskap. Det kostar inget att lämna Adobe!
Dock får man betala om man bryter bindningstiden tidigare. Är det så konstigt?
Läs avtalen vetja!

/Stefan

Jag läste nyss Adobes villkor för uppsägning och enligt dem verkar man utan problem kunna säga upp sin prenumeration. Det finns ingen bindningstid på månadsprenumerationen. Däremot..ifall man i förväg har betalat för en årsprenumeration så får man inte tillbaka några pengar när det har gått fler än 14 dagar sedan starten av den. Tjänsten fortsätter till avtalsperiodens slut.

Jag ser inget konstigt med Adobes uppsägningsvillkor faktiskt.
 
Tack, äntligen lite konkreta funktioner som kan vara bra att känna till 👍
Av vilken anledning vill man ha fler kataloger i PM?
Prestanda eller bara för möjligheten att dela upp bilder per kund, år eller liknande?
Tror dock inte denna tråden skapades för att kritisera din artikel, snarare att lära mer om vad PM är kapabel till. Och vi som använder Lightroom jämför ju såklart med det vi har.

Det finns många skäl att vilja kunna söka i flera kataloger på en gång. Om jag haft PM Plus under den tid när jag jobbade tillsammans med Stadsmuseets Fotoenhet med att gå igenom deras bildarkiv samt alla de olika USB-hårddiskar fototeknikerna hade, så hade det underlättat enormt. Då hade man kunnat söka och skanna av både de bilder man redan visade på den dåvarande webben och de bilder som låg på alla dessa hårddiskar parallellt. Bland annat också för att skapa ett slutligt set av bilder utan dubbletter. PM Plus verkar heller inte ha samma känslighet för att ligga på nätdrivar och lösa USB-diskar som Lightroom- kataloger haft. Jag vet inte om man åtgärda detta än hos Adobe.

För egen del har jag en katalogstruktur för de sessioner jag arbetat igenom på min lokala C:-drive. Här har jag bara de bilder kvar som jag arbetat igenom medan jag har samtliga bilder från varje session kvar på USB-diskarna. De ligger nu i mitt huvudindex/huvudkatalog. Om jag vill gå tillbaka till någon bild jag tagit bort av misstag eller ångrat kan jag hantera detta enkelt om jag kan kolla på båda dessa eller ännu fler så är mycket vunnet med det.

Mer fullvuxna DAM har även andra möjligheter som kan vara spännande. De kan t.ex. ha möjligheter att söka parallellt bland både egna bildindex och index skapade av stora bildbyråer såsom ScanPix, Reuters eller TT. Jag vet inte om PM Plus skulle fixa det men andra DAM gör detta. Det finns även andra stora vinster att göra genom den integration som en del program har mot exv. MS Office, In Design och Content Management Program som exv. Wordpress eller EPIServer som bl.a. Stockholm Stad tidigare hade.

Med exv. en plugin för FotoWare kunde användare av MS Office, InDesign och EPI-server direkt i dessa program söka från bilder ur FotoWare-index och klista in dessa i dokument av olika slag eller i webbsidor man arbetade med. Det finns väldigt mycket att tjäna på den typen av integration. Det fanns även mobilappar som vi testade att använda för exv. dokumentation av stadens konst och skulpturers status. Med dessa kunde folk ta bilder och kommentera status för att sedan skicka in till indexerade foldrar i det interna LAN.et.

Nu säger en del kanske att det där är inte vår värld och det är säkert sant men det är också sant att en del Lightroom-Catalog-krascher hängt samman med att fotografer försökt göra om Lightroom till ett fleranvändarsystem, som det faktiskt i grunden inte är. Så steget är ibland inte särskilt långt till ett behov av fleranvändaranvändning.

Det finns också som jag nämnt i listan ovan stora automationsvinster att göra om fotograferna exv. metadatataggar filerna i PM Plus med särskilda flödeskoder som mottagande DAM-system sedan kan använda för att routa bilderna internt i sina egna automatiserade bildflöden. DAM-tekniken är faktiskt en av de mest kraftfulla och spännande tekniker IT-industrin fått fram och det är väldigt kul nu att se att en lite enklare sådan idag kan bli tillgånglig även för enskilda fotografer till ett väldigt bra pris.
 
Jag har testat Photo Mechanic nu..eller snarare bara känt lite på ytan av det. Rent spontant känner jag att det är ett program som jag nog skulle kunna gilla om jag satte mig in mer i hur det verkligen fungerar. Det känns i alla fall inte helt främmande från hur det är att hantera sina bilder i ACDSee.

Att bläddra mellan bilder märker jag går snabbt och utan fördröjning. I ACDSee är där en aning (typ 1/10 sekund) fördröjning innan nästa RAW-fil man bläddrar till blir skarp. Det är alltså en minimal skillnad, men ändå ganska befriande med Photo Mechanic att det inte är någon fördröjning alls (förutom vid bläddring från första till andra bilden i nya mappar med bilder som man kollar igenom).

Eftersom jag inte kan Photo Mechanic är det lätt att bli lite frustrerad av att allt inte verkar fungera som man vill. En sådan sak var att man måste dubbelklicka på en mapp för att få fram bilderna i den mappen. I ACDSee är det bara att peka på mappen så visas bilderna direkt. Men det insåg jag ganska snart att det var en inställningssak i "Preferences", så med ändrad inställning för det fungerade det att bara peka på en mapp i Photo Mechanic också.

Däremot begriper jag inte hur man samtidigt får fram bilder som ligger i olika mappar?! I ACDSee markerar jag bara flera mappar med antingen "Ctrl" eller med "Shift" och vips visas samtliga bilder som ligger i dem mapparna. Men i Photo Mechanic går mapparna inte att markera. Hur gör man?

I Photo Mechanic fick jag också problem när jag pekade på "Den här datorn". Då fick jag upp ett errormedelande som löd: "Error: the specified directory: " does not excist and cannot be opened". Varför blir det så? I ACDSee har jag inga problem med att peka på "Den här datorn" och på så sätt lätt söka eller filtrera bland alla bilder i hela datorn. Det gjorde att jag i ett huj t.ex. kunde hitta bilder tagna med ett speciellt objektiv. Eftersom jag i Photo Mechanic inte kunde peka på "Den här datorn" gjorde det att objektivet inte dök upp bland filtreringsalternativen och jag hittade inte bilderna. Hur löser man det dilemmat?

Jag kommer nog utforska Photo Mechanic lite till, men så som jag ser på saken nu finns det ingen anledning för mig personligen att använda PM istället för ACDSee i mitt bildgranskande. Åtminstone känner jag att jag inte saknar något i ACDSee som Photo Mechanic verkar ha. Men det kanske ändras när jag blir mer bekant med programmet och hur det fungerar. Att ha allt integrerat i ACDSee är annars ett tungt vägande skäl till att INTE använda Photo Mechanic i arbetsflödet känner jag.

EDIT: För att i Photo Mechanic kunna se alla bilder som ligger i undermappar verkar det som att man måste högerklicka på huvudmappen och välja "Open Folder and Subfolders in new Contact Sheet". Det fungerar, om än inte lika smidigt som i ACDSee. Men frågan återstår delvis ändå..hur får man fram alla bilder som ligger i olika huvudmappar?

SkärmklippFS.JPG

I PM måste du peka ut den toppfolder under vilka dina kataloger ligger när du indexerar en ny Catalog.

På bilden ovan ser att jag har en Default Catalog och det är där jag har mitt huvudindex. Sedan har jag gjort två test index på två kataloger till. Om du vill söka i alla så markerar du bara de tre alternativen som finns i övre vänstra hörnet. Där kan man även välja bara Search och /eller Add/Modify. Det är verkligt smidigt.

I panelen under kan man skriva in sökningar, välja filtreringar och spara dessa samt bygga s.k. Collections.

Fälten i den vita rutan till höger måste konfigureras med de fält du vill se när du markerar en fil i kontaktkartan. Längst ner har jag just EXIF-data kring kamerainställningarna. Jag tycker det är rätt bra faktiskt. ICC-profil är ett fält jag tycker är viktigt.


SkärmklippPMlista.JPG

På samma sätt måste man själv konfigurera XMP/ITPC-formulären. Det finns ett för inmatning på enskild bild och ett mall-formulär. Detta för att slippa se alla de fält som finns där default som är alla ITPC-fält tillverkaren valt att visa. Det finns även en massa andra variabler man kan aktivera i formulären om man vill som exv. visar dina kamerainställningar m.m.

Min erfarenhet av gränssnittet är att det är rätt "old fashion" och jag kommer ständigt på mig att högerklicka bara för att upptäcka att det inte händer ett dugg . Känns rätt 90-tal :) .

Mitt inmatningsformulär så långt. Jag är inte riktigt färdig än. Nedre del avklippt lite och där ligger alla mina kontaktuppgifter. Högra delen är viktig för där kan man exv. spara och flytta till nästa eller spara och/eller skicka iväg bilden dit bilderna ska med Upload till valfri mottagare. Jag gillar den lösningen för efter man mallat allt med grunddata så är det bara att gå igenom det som är speciellt med varje bild. Innan denna konfiguration var det ca 70 fält på formuläret och det var ju helt omöjligt och det finns även en del som inte var aktiverat. Innan man gör detta bör man kolla vilka ITPC-fält som gäller nu och hur de är avsedda att användas, för det har ändrats en del över tiden (men det gäller ju alla XMP/ITPC-metadataeditorer). Jag har sett åtminstone 4 olika ITPC-revisioner.

Det finns en möjlighet också att fördefiniera i lookupfält så att man fördefinierar exv. Country, City och Location så man bara väljer i en lista så alla fylls i på en gång. Jag har inte börjat med det ännu och det får ge sig efter behov.



SkärmklippPM_form.JPG
 
Senast ändrad:
Vad är det här? Jag hittade detta när jag sökte på "leaving Lightroom"

Sten-Åke, den här tråden handlar inte om ur värdelöst Lightroom är eller hur usla Adobe är. Det är känt att många av oss inte gillar prenumerationsmodellen (jag är en av dem), men här hade jag tänkt att vi skulle avhandla hur man jobba med PM i sitt arbetsflöde och vilka skillnader som finns jämfört med LR.
 
Nu säger en del kanske att det där är inte vår värld och det är säkert sant men det är också sant att en del Lightroom-Catalog-krascher hängt samman med att fotografer försökt göra om Lightroom till ett fleranvändarsystem, som det faktiskt i grunden inte är. Så steget är ibland inte särskilt långt till ett behov av fleranvändaranvändning.

Nej, Lightroom är inte gjort för mer än en användare. Det är tydligt dokumenterat och kommunicerat från Adobe. Om någon jobbar sig runt det och programmet/databasen kraschar så kan man väl inte klandra Adobe eller programmet för det?

Visst kan det finnas ett behov för fleranvändare men inte heller PM fyller det eftersom det har samma uttalade begränsningar som LR.
 
Senast ändrad:
Virtuella kopior är en favorit! Använder det t ex för att göra en svartvit version eller en version med annan beskärning. Säg att jag har en mapp med 40 bilder från födelsedagskalaset som alla är 3:2 förhållande. Nu vill jag ha samma bilder men göra 1:1 beskärning. Då markerar jag bilderna, väljer att lägga dem i en ny collection och att göra nya virtuella kopior. Sedan går jag in i samlingen och gör manuellt 1:1 beskärningen som jag vill ha den och vips så har jag två separata set av bilder utan att behövt skapa några filer.

På samma sätt kan det vara behändigt om jag har en bild som jag vill ha till olika sammanhang med olika Caption efter tänkt användning.

Spara som - om det är RAW-filer som du behandlat i Camera Raw eller annat program, då måste väl det programmet öppnas av PM och sedan "styra" exporten?? Eller? Jag har lite svårt att förstå hur det här skall funka?

Ja virtuella är smart! Jag har bara inte använt det så utan behandlat själva filen. Sen är ju det saker i Develop-modulen i LR och Develop finns inte i PM+ som vi avhandlat.

Ah du menar framkallade filer som skall exporteras som .jpg. Det skulle då bli Pm+ -> ACR -> spara framkallad som .DNG - Spara som Jpg i Pm+. Har inte testat att sidecar XMP också kan spara i filen så Pm+ skulle kunna läsa av. Får grotta lite i det.
 
- Till skillnad mot Lightrooom har alla moderna DAM som jobbar med XMP-metadata en enda källa som äger metadata och det är filerna och det är just det som gör det så enkelt att kasta ut exv. PM Plus och välja något annat som arbetar på motsvarande sätt. Det finns en stor trygghet i att metadata ligger i filerna och kan läsas av vilket annat XMP-baserat system som helst. Som jag tidigare lyft så händer det att Catalog-databasen blir korrupt av olika skäl. Skulle man inte lyckas med en restore, så är man illa ute. Det är man inte med den lösning där filerna äger metadata.
På vilket sätt äger filerna i PM metadatat?
Skrivs förändringar direkt in i originalfilen eller ligger det som en sidecar brevid originalfilen?
 
Ah du menar framkallade filer som skall exporteras som .jpg. Det skulle då bli Pm+ -> ACR -> spara framkallad som .DNG - Spara som Jpg i Pm+. Har inte testat att sidecar XMP också kan spara i filen så Pm+ skulle kunna läsa av. Får grotta lite i det.

Japp, tänker på framkallade bilder. Mitt typiska arbetsflöde är:

- Åker på resa, fotar under någon vecka eller två.
- Importerar till LR, en mapp per dag.
- Gallrar, taggar, redigerar
- Skapar sedan samlingar typ "2020-10-00 Spanien Golf" och "2020-10-00 Spanien Utflykter" med utvalda bilder.
- Exporterar ut samlingarna till JPG i en struktur som ligger utanför LR för att sedan lägga upp på min hemsida (använder jAlbum för den biten)

När jag använder LR så är exporten väldigt smidigt. Markerar bilderna i samlingen, export, väljer en preset och sedan ett klick. Det är där jag "oroar" mig lite för hur den processen skall se ut om jag inte längre har en helt integrerad lösning.
 
Har letat och letat, men hittar inte. Har PM ansiktsigenkänning?

/Stefan

Googlade och första träffen var från Camera Bits forum där deras Senior Sotfware Engineer skrev:

We do not have plans to implement facial recognition at this time. I do not have a solution for you.

-Kirk


Detta var dock juli 2019 så det kan ju ha ändrats.

För mig är det ingen show stopper men på senare tid har jag börjat använda funktionen i LR och gillar den. Det är lite segt och inte 100% träffsäkert men hjälper onekligen till när man skall tagga bilder från midsommarfirandet med familjen.
 
Googlade och första träffen var från Camera Bits forum där deras Senior Sotfware Engineer skrev:

We do not have plans to implement facial recognition at this time. I do not have a solution for you.

-Kirk


Detta var dock juli 2019 så det kan ju ha ändrats.

För mig är det ingen show stopper men på senare tid har jag börjat använda funktionen i LR och gillar den. Det är lite segt och inte 100% träffsäkert men hjälper onekligen till när man skall tagga bilder från midsommarfirandet med familjen.

Tycker den träffar rätt bra. Den lär ju sig hela tidden. Taggar bara vissa personer. Fotar en del folk liksom :)
Men det tar tid om man ska göra det från början och man redan har ett stort arkiv.

/Stefan
 
- Till skillnad mot Lightrooom har alla moderna DAM som jobbar med XMP-metadata en enda källa som äger metadata och det är filerna och det är just det som gör det så enkelt att kasta ut exv. PM Plus och välja något annat som arbetar på motsvarande sätt. Det finns en stor trygghet i att metadata ligger i filerna och kan läsas av vilket annat XMP-baserat system som helst. Som jag tidigare lyft så händer det att Catalog-databasen blir korrupt av olika skäl. Skulle man inte lyckas med en restore, så är man illa ute. Det är man inte med den lösning där filerna äger metadata.
Förstår mer och mer att du inte har full koll på hur Lightroom fungerar eller hur metadata bör hanteras,
Inte ok att skriva felaktig information och vilseleda eventuella villrådiga fotografer.
Lightroom sparar alltid metadatat i katalogen, helt rätt. Men du kan även välja att skriva metadatat till en XMP-sidecarfil per bild. Antingen under tiden du jobbar eller i efterhand. Vilket då bör ge Lightroom större trygghet med metadatat lagrat på två ställen. Att skriva in direkt i RAW-filer är inget som rekommenderas, mest för att undvika eventuella filfel men dessutom stöds det inte av alla format.
Se urklipp från Camera Bits (Photo Mechanics) egna forum nedan:

I hate to break the bad news to you but Fuji RAF files will likely never have embedded XMP added. These files are not a TIFF-based RAW format like pretty much every other RAW format. If I recall they are more like a modified JPEG.

Another exception currently are ISO BMFF formats such as Canon's CR3 files, Apple's iOS-created HEIC files, and Canon's upcoming HEIF files that end in HIF extension. We are hoping to find a solution for these formats but the open source libraries out there do not have methods to update these files with new XMP.


Dessutom säger Kirk Baker som är Senior Software Engineer på Camera Bits Staff följande:
- XMP sidecar files are the "industry standard"

Och det finns inget som hindrar dig från att använda det i Lightroom.

Att sedan använda XMP-sidecarfiler som säkerhetskopia för att rädda dig ifall din Lightroomkatalog blir korrupt är inte hur man upprätthåller att data skyddas.
Säkerhetskopiering av katalogen fungerar nämligen också som en säkerhetskopia till katalogen.
 
Sten-Åke, den här tråden handlar inte om ur värdelöst Lightroom är eller hur usla Adobe är. Det är känt att många av oss inte gillar prenumerationsmodellen (jag är en av dem), men här hade jag tänkt att vi skulle avhandla hur man jobba med PM i sitt arbetsflöde och vilka skillnader som finns jämfört med LR.

Nu skjuter du nog på budbäraren Anders.


Jag lyfte det senare exemplet bl.a. för denna passage:

" I cannot imagine paying $120 a year (or more) for the rest of my life just to keep my photo library intact and functional. "

Jag undrar vad det här är. Det är inte mina åsikter. Jag har bara refererat.

Han undrar tydligen hur han ska göra om han slutar prenumerera. Han är ju uppenbart orolig för att inte längre kunna läsa sina bildfiler och se på bilderna när han inte längre prenumererar. Hur ser villkoren egentligen ut när vi sparat våra bilder i molnet. Det är ju intressant även för andra providers folk använder. Det kan ju även gälla Fotosidan.

Det är ju inga problem att läsa mina gamla ändringar mot filfoldrar i min dator med mitt gamla Lightroom 6.x. Kan man göra som med Lightroom CC som med Lightroom 6.x eller kan man inte är frågan.
 
Nu skjuter du nog på budbäraren Anders.

Ja, det gör jag när budskapet är irrelevant.

Min tanke med tråden var inte att vi skall citera olyckliga LR-användare. Jag hade hoppats på lite mer kvalitativa inlägg med egna erfarenheter och en diskussion om konkreta skillnader mellan PM och LR och hur det påverkar arbetsflödet.

Jag gillar inte heller prenumerationsmodellen, det har jag uttryckt många gånger förr och jag var väldigt tveksam att hoppa på den men valde till sist detta. Jag ångrar inte mitt beslut, LR har blivit bättre i senaste versioner, både vad gäller Library och Develop.

Du behöver inte tjata om hur värdelöst du tycker Lightroom är. Jag vill höra hur du använder PM+. Hur du har integrerat de med din RAW-konverterare och redigeringsprogram. Hur fungerar det i praktiken, vilka saker funkar bra, vilka funkar mindre bra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.