Jag har löst just detta i LR genom att skapa olika mallar för olika kameror att använda vid importen. Det gäller bara att komma ihåg att använda rätt mall, vilket inte alltid lyckas!
Förstår att PM är smartare här! Detta är dock inget prioriterat för mig, jag använder i princip bara en kamera plus mobilen.
Tack för detaljerade svar!
Export och virtuella kopior är väsentliga funktioner för mig och viktigt att det funkar smidigt.
Att först använd PM och sedan importera till LR känns för mig som en ganska onödig omväg, speciellt som jag inte upplever några som helst prestandaproblem i LR. Har inte så mycket bilder.
En av finesserna med PM är att man i filterfunktionen redan har möjlighet att filtrera fram de kameror man använt och de objektiv man använt genom befintlig EXIF. Programmet läser genom allt metadata i bilderna man indexerat och bygger sedan snabbvalslistor att filtrera med automatiskt. Så vill jag kolla alla bilder som tagits med NEX 7 eller DYNAX 7 eller något av alla objektiv jag använt så går det mycket smidigt. Som ni kan se av bilderna nedan. Att hålla på att lägga sånt i katalognamn (som jag i en del fall gjort tidigare) och eller i filnamn kommer i alla fall jag sluta med direkt för det är helt bortkastad tid. Det här är bara ett exempel på att man bör tänka om om man går in i DAM- eller DAM-liknande system som kan använda filernas metadata istället. Nedan ser nu två skärmdumpar på hur det kan se ut.
Jag har nu indexerat ca 25 000 bilder i mitt huvudindex för bearbetade filer och det tog några timmar i anspråk. Men det var det värt.
Listorna nedan bygger systemet alltså helt själv.
Du verkar rätt nöjd med LR så PM är nog säkert inget alternativ för dig med det kan nog tillföra en hel del till de som inte använder LR och som verkligen är öppna för att arbeta mer konsekvent metadataorienterat. Men jämför jag med LR som jag lämnade i version 6.x, så är detta program väldigt mycket effektivare i XMP-hanteringen. Jag fann aldrig det vara mödan värt att fippla med det i LR tyvärr.
Som jag tidigare förklarat så går det fint att integrera exv. både Capture One och Photolab med PM, men man behöver labba lite för att förstå vad det kan och inte kan ihop med den konverterare man valt. Det är stor skillnad exv. på vad CO kan när det gäller XMP/ITPC-metadatahantering och allt Photolab saknar av sådan funktionalitet. Hur interoperabiliteten med PM ser ut för dessa skiljer sig starkt åt. Capture One kan utbyta metadata både enkel och dubbelriktat med PM. Det kan inte Photolab för i princip har det programmet inget XMP-stöd alls men det tycker jag nästan är bra för det vore värre om det ställde till det istället för att lämna den metadata ifred som PM adderat. Jag har verkligen testat med Photolab och de ändringar man gör i metadatat i PM ligger kvar orört även när en JPEG exporteras ut från Photolab. Det ser man enkelt i PM efteråt när man kört "Scan to Catalog" i PM.
Så jag börjar med att skapa en katalog där jag bara kopierar in alla RAW-filerna med filhanteraren. Sedan behandlar jag dessa och exporterar ner i de storlekar jag vill ha i två underkataloger för 4K och full storlek för print..
När jag gjort detta går jag in i PM och aktiverar en funktion som heter "Scan to Catalog". Det som händer då är att filerna indexeras. Efter det kan man batcha på alla grundmetadata med metadatamallen. Därefter kan man lägga på resten med de verkligt eminenta redigeringsverktyg som finns. Jag tycker PM exv. är väldigt mycket mer genomtänkt effektivitetsmässigt än säg FotoWares Fotostation som där bl.a. används för samma typ av arbete. Men det ska även sägas att FotoStation är ett mycket mer allsidigt och kompetent verktyg än PM, eftersom det är kontrollapplikationen från vilken hela gränssnittet mot FotoWare DAM byggs, underhålls och konfigureras.
Om man behöver arbeta åt andra hållet så går det jättebra det med. Man söker bara fram de filer man vill arbeta med i Photolab och trycker på Shift + "E" så öppnas Photolab med den fil man vill bearbeta av något skäl. Bilder behöver f.ö. aldrig "importeras" som jag arbetar med Photolab. Previews skapas "on the fly" så fort man öppnar en folder med bilder i Photolab. Om Photolab är uppe och går , så går importen av markerad bild i PM utan fördröjning. Vill man så skapar man sina virtuella bilder att jobba med i Photolab som vanlig om man nu vill det. I PM redigeras inga bilder överhuvudtaget.
Man ska kunna öppna flera bilder på en gång (det finns ett menyval för det ) men det verkar inte funka så nu gäller en bild i taget men det ska jag påpeka för tillverkaren, liksom det faktum att PM inte verkar stöda automatisk indexuppdatering när man lägger en ny folder eller nya filer i en folder i den indexerade folderhierarkin. Nu måste man själv komma ihåg att köra "Scan to Catalog" för att bilderna ska ses av systemet. PhotoWare läser filsystemets loggar och sniffar efter ändringar att indexera automatiskt och det tycker jag är ett måste för ett DAM. En ny fil eller en ändring syns normalt där efter ett par sekunder. PM Plus är version 1.0 så det må vara ursäktat kanske av det skälet men så här kan man nog inte ha det framöver och det tänker jag också påpeka. Jag har jobbat många år professionellt med att hjälpa amerikanska mjukvaruföretag att rätta till mjukvaruproblem som inte funkat på den nordiska marknaden, så jag ska ge det en chans i alla fall. Men det här är som ni förstår viktigt att man vet.
I huvudsak har jag blivit än mer imponerad över hur bra och genomtänkt detta system faktiskt är, men det tar lite labbande, konfigurerande och läsande för att komma in i det. Ribban ligger dock väldigt mycket lägre än för riktiga mer komplexa DAM och att implementera sådan kan kosta miljoner i större organisationer och företag. 2000 spänn är verkligen en skitsumma i det sammanhanget och man är igång redan efter några få timmar.
Till er som använder Capture One:
Det finns lite diskussioner om XMP-utbytesmetoder hos bl.a. Image Alchemist och man kan lära sig en del även av de diskussioner om de fel man upptäckt och korrigerat under Beta-testningen.
Sync Metadata Between Photo Mechanic And Capture One • Image Alchemist