Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
På vilket sätt äger filerna i PM metadatat?
Skrivs förändringar direkt in i originalfilen eller ligger det som en sidecar brevid originalfilen?
När det gäller RAW-filerna kan man välja. Vill man skriva in metadata i dessa så kan PM göra detta, men man kan också välja att lägga metadatat i en XMP-sidecarfil. I de fall metadata skrivits in i RAW och man ångrar sig, så kan man även konvertera detta i efterhand och lägga det i sidecars istället. Full frihet där. Default är att skriva in XMP-metadata i XMP-kompatibla filer typ JPEG, TIFF och DNG.
I Lightroom äger Catalog-databasen datat. Lightroom utgår i all hantering från Catalog-databasen. Det är det som gör att det systemets databas blir "single point of failure" och mer sårbart än upplägget i riktiga DAM som vilar på ett system med distribuerat dataägande i filerna. Pajar Lightrooms Catalog-databas och backupen är korrupt, så har verkligen skiten träffat fläkten. Tyvärr har en hel del råkat ut för just det under årens lopp, då alla inte riktigt fattat hur detta funkar och bör hanteras (kolla gärna nätet om ni inte tror mig) .
Om Catalog-databasen pajat i PM Plus, så är det förstås också tråkigt, för även det måste åtgärdas om backupen är korrupt men det är faktiskt ingen som helst fara eftersom all metadata finns i filerna eller som sidecars till RAW. För David med sitt arkiv på 65000 filer skulle det ta en timme lite drygt att vara uppe igen och för mig ca två timmar, då jag har en äldre och tröttare dator. Det fina med detta är som ni förstår också att skulle man nu byta system en gång, så är det bara att peka på "toppfoldern" i filhierarkin och starta indexeringen i det nya programmet, så är man på banan med en ny Catalog-databas igen.
Sedan måste man förstås även där konfigurera scheman och inmatningsformulär. I riktiga DAM är det ofta två skilda processer: en för att skapa XMP/ITPC-scheman som passar data och en för att bygga formulär baserat på dessa scheman. I PM sker detta i ett och samma sammanhang, vilket gör det hela mer anpassat för användare som inte är DAM-proffs.
I PM ligger heller inte allt i PM-catalogerna. Till exempel ligger dina keywords i inställningsfiler som sparas för sig. Så de förloras inte vad som än händer med filerna.
PM Plus jobbar enbart med ITPC-variablerna. Det är bara dessa man kan använda i formulären man bygger. Man kan välja mellan att köra ITPC-klassik (av kompatibilitetsskäl med äldre system) eller använda den inbäddade ITPC som är standard i XMP. ITPC är ju väldigt mediaorienterat och det är väl OK när man vänder sig helt till fotografer, men i den verkliga DAM-världen hänger det mesta av interoperabiliteten faktiskt på XMP-namnrymden Dublin Core, som egentlige tagits fram av biblioteksvärlden. Det kanske är lite synd att det inte är öppet att använda i PM Plus. Det är bl.a. därför jag inte riktigt tycker PM Plus lever upp till DAM-epitetet fullt ut.
Jag ser dock en stor potential annars för de fotografer som levererar in sina bilder exv. till en FTP-folder som övervakas av ett DAM-automationsnav på exv. en tidning eller publishinghus e.d. Med sådana upplägg kan man få verklig snurr på flödena om fotograferna taggar sina bilder med koder som används för att styra dessa flöden.