Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Personliga foto stila

Produkter
(logga in för att koppla)

appel79

Aktiv medlem
Jag undrar vad det finns för olika stilar inom fotografering? Jag själv gillar när bilderna ser lite dassiga ut, nästan lite förstörda.

Man ser att en del fotografer gillar när det är mer toning av tex grönt i bilderna, kallas det något? Jag har läst den senaste av FOTO, där dom visar JH Engströms bilder. Gillar när bilderna är så där dassiga och liksom lite skitiga. Någon som kan beskriva denna teknik?

Sen undrar jag vad som menas med cross inom foto?

Ex: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=157262

Man har hört talas om olika fotografer och deras stilar, men någon som kan förklara lite mer?

Svar på fråga 3: fel film i fel soppa. Bilden du länkar till är ett exempel på diafilm i negativprocess.

Fotografiska stilar går nog inte att räkna upp sådär bara. De är oräkneliga och föds och dör. Plåta på som du känner bara så blir det bra.

Men är det någon som kan ge mig ett exempel på någon som har sin egna stil, som är en världskänd fotograf?

Men är det någon som kan ge mig ett exempel på någon som har sin egna stil, som är en världskänd fotograf?

Robert Mapplethorpe och Helmut Newton är två fotografer vars stilar är distinkta. Man kan oftast se att det är de som har tagit en bild även om man inte visste det innan.

Mapplethorpes blomsterbilder är ett bra exempel. Även om han mest tog homoerotiska bilder av män kan man känna igen hans stil även i hans bilder av blommor.

Asmussen har en hemsidsa också, tyvärr lite trög och småstökig navigering, men helt underbara bilder. Han är väl ett exempel så gott som något på fotografer som utvecklat en stil. En del av hans verk kan även ses på photoinspiration.dk.
Tyvärr verkar han vara tämligen hemlighetsfull om sina metoder, men det är ju inget ovanligt bland artister.

Sedan kan man ju även nämna några andra som också utvecklat en egen stil, t ex. Emil Schildt, eller Piotr Kowaliks serie med några hårt redigerade men mycket starka bilder på förstånds-handikappade (har för mig de var tagna på ett mentalsjukhus).

Har även hittat en kille som verkar vara på väg att hitta en egen stil, Michael Chang, kolla in hans serie bilder på den där väderkvarnen, de är imponerande. Han blev anklagad i en tråd av kommentarer till en av dessa bilder att han hade fotograferat en tavla, men det var av folk som bara sett den bilden och inte portfolion med alla de andra med samma objekt i olika ljus, väder osv..

Vilka fotografer här på fotosidan kan sägas ha utvecklat en egen distinkt stil som känns igen?
(jag har inte "häckat" här så länge)

Bernt Carlzon och Tom Holmlund tycker jag har en egen stil som jag känner igen redan på thumbnailsen. De är också några av mina favvisar här på Fotosidan. Kreativa och inspirerande.

Mvh,
Jessica

Det är inget fel i att härma andra och experimentera fritt med olika stilar. Sin egen unika stil får man tids nog mer eller mindre automatiskt, eftersom stilen avspeglar hur man som konstnär ser på världen. Om man söker med ljus och lykta efter en egen stil är risken att man låser sig och bilderna blir enformiga: Man misstolkar att ha en egen stil som att bara fotografera en viss typ av motiv med en viss typ av obskyr teknik.

Ett exempel på en unik stil här på fotosidan är Terje. Oftast känner jag igen hans bilder direkt, bara genom att titta på tumnaglarna, och detta trots att både motiven och teknikerna skiftar.

/Pontus

ANNONS