Annons

Personangrepp

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kanske är det bara jag som missar något i den här diskussionen, men har du inte fått svar på dina frågor?

Min tolkning är att svaren som givits är:

1. Fotosidan upplever inte att modereringen är inkonsekvent
2. Fotosidan anser inte att det är nödvändigt
3. Nej

Men kanske feltolkar jag.
/Maria

Jag tycker det var en kort och bra sammanfattning, men du vet ju också att det sällan k an vara så kort och enkelt i forum ;)

Jag läste reglerna i footern som ni hänvisade till och det står så här:

"Diskutera inte personer eller personers uttalanden (till exempel som en länk till någon annan medlems bildkommentar eller profil) utan att de får en chans att vara med i diskussionen från början, detta är särskilt viktigt om det riktas kritik mot personen."

De personer jag skrivit om deltar i trådarna och skriver inlägg, dvs de får mailnotifiering så fort jag skrivit något.

Bröt jag verkligen mot den regeln?!? (här idag)

Regeln handlar om att jag inte skall skriva saker om _dig_. Dvs

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1972459#post1972459

Dvs, regeln är till för att skydda medlemmar från skitsnack.

(som jag självklart raderar efter detta. Den var bara till för att exemplifiera vad jag menar)

Så länge man håller sig till företagets verksamhet så tycker jag att det ska väldigt mycket till innan det handlar om personangrepp. Osakliga påstående om bolag är väl f.ö. inte heller något att eftersträva direkt?

Det är därför jag tycker att det inte ska vara tillåtet med angrepp av personangreppskaraktär...

Nej, knappast. Den springande punkten är om det är ett enmansbolag.

...på enmansbolag.

Tvärr verkar jag vara rätt ensam om den åsikten.

Senast ändrad:
Självklart handlar det om BO, enbart om BO. (ironi)

Spelar det roll vem det är? Inte ska väl BO har särskilda regler bara för att han är illa omtyckt.

Rör du inte till dina egna begrepp när du skriver både BO och han i samma mening? Men nej, jag kan inte se att vare sig han eller bolaget skulle ha särskilda regler.

Det är därför jag tycker att det inte ska vara tillåtet med angrepp av personangreppskaraktär...

...på enmansbolag.

Tvärr verkar jag vara rätt ensam om den åsikten.

Aha, så han och hans bolag ska alltså ha speciella regler för att det är ett fåmansbolag? Vad är angrepp av personangreppskaraktär mot ett bolag? Jag har frågat tidigare om exempel, men inte sett några.

Föreslår att de enmansföretagare som, eventuellt, känner sig påhoppade skriver några rader alldeles själva om vad de tycker om läget.

För mig kan ett personangrepp endast riktas mot en person, aldrig mot ett bolag.

För mig är personangrepp när man angriper personen, dvs "Nisse är ful", "Lisa är tjock", "Kalle är dum i huvudet".

För mig är det inte personangrepp när man säger "Jag tycker Elmander fuskade" eller "Jag tycker Testes fakturor är en bluff".

Då angriper man inte personen utan personens handlande - det är för mig en skillnad. Men det kanske bara är jag som ser den distinktionen?

För mig kan ett personangrepp endast riktas mot en person, aldrig mot ett bolag.

För mig är personangrepp när man angriper personen, dvs "Nisse är ful", "Lisa är tjock", "Kalle är dum i huvudet".

För mig är det inte personangrepp när man säger "Jag tycker Elmander fuskade" eller "Jag tycker Testes fakturor är en bluff".

Då angriper man inte personen utan personens handlande - det är för mig en skillnad. Men det kanske bara är jag som ser den distinktionen?

Då tycker jag vi tittar lite på "förtal" som är starkare

http://sv.wikipedia.org/wiki/Förtal

"Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning. Med "är ägnade" åsyftas att uppgifterna typiskt sett ska räcka för att få den utpekade missaktad. Det behöver inte visas att uppgifterna faktiskt har lett till missaktning..."

Så om det vore en person vore det inte bara personangrepp utan även förtal.

Jag efterlyser

1) konsekvens. Samma regler bör gälla alla medlemmar och alla företag.

2) Nya regler som stoppar påhopp på fåmansbolag som är så hårt förknippade med person att det är svårt att skilja på personangrepp och företagskritik.

Bortsett från sakfrågan och vad man tycker om den, hur kan man rent logiskt vilja ha, enligt punkt 1), samma regler för alla bolag och samtidigt, enligt punkt 2), nya regler för fåmansbolag?

Bortsett från sakfrågan och vad man tycker om den, hur kan man rent logiskt vilja ha, enligt punkt 1), samma regler för alla bolag och samtidigt, enligt punkt 2), nya regler för fåmansbolag?

Läs företag som fåmansbolag. Tråden fokuserar på "2" och inte den i ett fall inkonsekventa modereringen (lika regler för alla)

Tycker fortfarande det är onödigt att man ska få skriva nedsättande saker om fåmansbolag som om de vore privatpersoner skulle klassas som peronangrepp eller värre.

Dvs så fort någon är ett eget bolag är det fritt fram att skriva i princip vad som helst eftersom man efterråt alltid kan säga att man avsåg bolaget.

"Jag tycker XXX är ohederlig, luras, ockrar och borde skämmas"...är som jag förstår det helt ok enl fotosidan att skriva om juridiska personer (även om de har liknande namn som de fysiska). Egenföretagare har samma namn som bolaget så det går inte att döpa om bolaget för att lättare kunna ta emot personangrepp strukturerat.

Senast ändrad:
Då skulle nästan ingen kritik kunna framföras mot fåmansbolag (som t.ex. Fotosidan är gissar jag). Jag tycker det vore en synnerligen dum regeländring, och jag tror de flesta håller med om det.

Då skulle nästan ingen kritik kunna framföras mot fåmansbolag (som t.ex. Fotosidan är gissar jag). Jag tycker det vore en synnerligen dum regeländring, och jag tror de flesta håller med om det.

Om bara kritiken vore saklig och inte använde nedsättande beskrivningar tycker jag man kan kritisera vem eller vad som helst. Om bara personen/bolaget får en chans att svara.

Har tex BO blivit notifierad?

Skulle du/ni moderera om jag personangrep dig eller David här?

Vad är det som du försöker få fram med dessa hypotetiska tillspetsade frågor? Jag säger det igen. Den aktuella firman har blivit kritiserad. Inte personen som sådan (de personangreppen är modererade).

Emtre sammanfattade för övrigt hela frågeställningen extremt tydligt.

Skulle du/ni moderera om jag personangrep dig eller David här?

Ja, eftersom personangrepp inte är tillåtna, precis som jag och David skrivit tidigare i den här tråden.

Jag är för övrigt (som jag skrivit några gånger tidigare) inte inblandad i företaget Fotosidan. Det här forumet innehåller ganska mycket kritik mot företaget Fotosidans verksamhet, och det har som du kanske sett inte modererats bort.

Om bara kritiken vore saklig och inte använde nedsättande beskrivningar tycker jag man kan kritisera vem eller vad som helst. Om bara personen/bolaget får en chans att svara.

Har tex BO blivit notifierad?

Menar du på allvar att det är vårt ansvar att notifiera alla firmor om att de får kritik? Vilka konstiga krav du ställer. BO har utan tvekan koll på att det försiggår diskussioner om hans firma här. Sen vet jag inte om han är uppdaterar sig dagligen men det måste väl ligga på honom som den som sköter verksamheten och inte på oss.

Vad är det som du försöker få fram med dessa hypotetiska tillspetsade frågor? Jag säger det igen. Den aktuella firman har blivit kritiserad. Inte personen som sådan (de personangreppen är modererade).

Emtre sammanfattade för övrigt hela frågeställningen extremt tydligt.

Det är inte ett dugg tillspetsat, många personer här på fotosidan har/är bolag och med nuvarande regler är det fritt fram för personangrepp efterom "han" tydligen syftar på bolaget, eller gällde det bara BO?

Det är inte ett dugg tillspetsat, många personer här på fotosidan har/är bolag och med nuvarande regler är det fritt fram för personangrepp efterom "han" tydligen syftar på bolaget, eller gällde det bara BO?

Det är dina åsikter att det är så. Jag skulle uppskatta om du tar till dig vad vi tycker istället för att försöka hitta
på saker. Detta gäller

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1972466&postcount=97

Och nej BO har inga specialregler. Och jag kan inte förstå att du tycker att det vore lämpligt att bara en enskild firma skulle stå ut i regelverket. Där får du allt skärpa till din argumentation.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar