Nu var det väl så att den här tråden var tänkt att handla om fåmansbolag generellt, och inte BOSTAB specifikt att göra, och det är som David skrev inte upp till FS att notifiera alla företag det skrivs om i forumtrådarna (de har nog koll på det ändå)
Låt oss anta att Fotosidan skulle införa något slags regel att man inte får skriva något som kan uppfattas vara av "personangreppskaraktär" (hur man nu vet vad som ingår i det begreppet) och följande scenario utspelar sig:
Polarna Nisse och Gurra som har en hel del stålar kommer på den briljanta idén att starta en e-handel för bland annat fotoprylar. De registrerar ett företag, men vill av olika anledningar inte själva stå som ägare eller ansvariga för företaget, så de anlitar en tredje person som gladeligen låter sig registreras i alla möjliga roller i företaget för en ringa ersättning.
Nisse och Gurra startar upp en e-handel med hjälp av någon av massor av villiga konsulter som gör detta för ringa pengar, och där säljer de attraktiva kameror och objektiv för priser som är mycket lägre än konkurrenternas. De köper in prylarna så billigt de kan, och levererar dem till köparna trots att de förlorar pengar på varje affär.
FS-medlemmen med signaturen Aktersnurra reagerar på att det går att köpa fotoprylar jättebilligt med fulla garantier, gula lappar och allt, och skriver ett inlägg i forumet Butiker och leverantörer där han ifrågasätter om det verkligen kan vara ett seriöst och pålitligt företag som kan sälja för så låga priser.
Aktersnurras inlägg rapporteras av en medlem som tycker att man inte ska ifrågasätta företag utan att ha grund för det, och forumvärden AFE raderar inlägget och alla följdinlägg eftersom det konstateras att det handlar om ett fåmansbolag.
Några veckor senare visar det sig att endast de första 23 kunderna fick leveranser, och ett hundratal FS-medlemmar som köpt mycket dyrare prylar blev utan både pengar och prylar.
Det här är förstås ett extremt exempel, men att begränsa möjligheten att skriva om fåmansföretag skulle kunna resultera i något liknande.
Observera att jag inte på något sätt likställer företaget som diskuterats tidigare i tråden med mitt exempelföretag. Min poäng är helt enkelt att det blir rätt så svårhanterligt om vi ska göra skillnad på olika företag i diskussionerna - i synnerhet om vi måste göra skillnad mellan olika fåmansbolag.