Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Personangrepp

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Menar du på allvar att det är vårt ansvar att notifiera alla firmor om att de får kritik? Vilka konstiga krav du ställer. BO har utan tvekan koll på att det försiggår diskussioner om hans firma här. Sen vet jag inte om han är uppdaterar sig dagligen men det måste väl ligga på honom som den som sköter verksamheten och inte på oss.

Det står i reglerna att man inte ska skriva om personer utan att de får en chans att svara.

Jag har aldrig notifierat någon person (utom någon enstaka gång typ KGS) när jag skrivit om dem.

Så jag tror att ST inte fått några mail eller liknande när det skrivits om honom, speciellt som det anses att han alltid är bolaget BO.

(hur vet du att han har koll? han han konto här? )

Det är inte ett dugg tillspetsat, många personer här på fotosidan har/är bolag och med nuvarande regler är det fritt fram för personangrepp efterom "han" tydligen syftar på bolaget, eller gällde det bara BO?

Har du ens läst vad vi skrivit? David skrev nyss följande:

Den aktuella firman har blivit kritiserad. Inte personen som sådan (de personangreppen är modererade).

Emtre sammanfattade för övrigt hela frågeställningen extremt tydligt.

Ja, eftersom personangrepp inte är tillåtna, precis som jag och David skrivit tidigare i den här tråden.

Jag är för övrigt (som jag skrivit några gånger tidigare) inte inblandad i företaget Fotosidan. Det här forumet innehåller ganska mycket kritik mot företaget Fotosidans verksamhet, och det har som du kanske sett inte modererats bort.

Ni skrev ju att i "fotosidan.se" - då är ni alltid bolaget.

Så då kan det ju inte vara peronangrepp, även om det ser ut som det.

Ni skrev ju att i "fotosidan.se" - då är ni alltid bolaget.

Så då kan det ju inte vara peronangrepp, även om det ser ut som det.

Du verkar blanda ihop det hela. Igen. Den aktuella firman heter samma sak som personen bakom. Så jag tror inte du är enda som tror att det är personen som diskuteras här. Men som jag nog sagt tio gånger så är det nackdelen med det firmanamnet.

Du verkar blanda ihop det hela. Igen. Den aktuella firman heter samma sak som personen bakom. Så jag tror inte du är enda som tror att det är personen som diskuteras här. Men som jag nog sagt tio gånger så är det nackdelen med det firmanamnet.

Klargör min ihopblandning, ni skrev ovan, eller möjligen andra tråden, att ni skriver som företaget i detta forum. Även om hi heter olika saker än firman.

Dvs när jag skriver till "er"/"ni", Anders eller David så skriver jag till en juridisk person. Det stämmer faktisk rätt bra med ansvar enligt tidigare erfarenheter, dvs att det ni gör och skriver görs i företagets namn, ni är inte personligen ansvariga.

Så varför skulle ni då i konsekvensens namn moderera något som ser ut som ett personangrepp mot er?

Klargör min ihopblandning, ni skrev ovan, eller möjligen andra tråden, att ni skriver som företaget i detta forum. Även om hi heter olika saker än firman.

Dvs när jag skriver till "er"/"ni", Anders eller David så skriver jag till en juridisk person. Det stämmer faktisk rätt bra med ansvar enligt tidigare erfarenheter, dvs att det ni gör och skriver görs i företagets namn, ni är inte personligen ansvariga.

Så varför skulle ni då i konsekvensens namn moderera något som ser ut som ett personangrepp mot er?

Du menar alltså att vi inte skulle modererat det som skulle kunna uppfattas som personangrepp mot BO. Jag fattar mig inte på dig.

Du menar alltså att vi inte skulle modererat det som skulle kunna uppfattas som personangrepp mot BO. Jag fattar mig inte på dig.

Suck, en gång till, ska skriva kort:

- Ni sa nyss att ni skulle modererat om jag gjort peronangrepp på er. Med er/ni syftar jag på Anders och David (och enligt nedan är det företaget fotosidan.)

- Enligt er själva agerar ni som företaget fotosidan.se, åtminstone i denna tråd.

- Så hur förklarar ni att angreppet ändå skulle modereras här när det görs något som ser ut som ett personangrepp men inte kan vara det eftersom ni är en juridisk person?

Suck, en gång till, ska skriva kort:

- Ni sa nyss att ni skulle modererat om jag gjort peronangrepp på er. Med er/ni syftar jag på Anders, och David. (klart och tydligt?)

- Enligt er själva agerar ni som företaget fotosidan.se, åtminstone i denna tråd.

- Så hur förklarar ni att angreppet ändå skulle modereras här när det görs något som ser ut som ett personangrepp men inte kan vara det eftersom ni är en juridisk person?

Jag kan omöjligen förstå vad du är ute efter. Du vill helst plötsligt att modereringen kring BO skall återkallas. Varför skapade du då denna tråden?

Jag kan omöjligen förstå vad du är ute efter. Du vill helst plötsligt att modereringen kring BO skall återkallas. Varför skapade du då denna tråden?

Kan du inte bara svara på mitt inlägg?

Edit: #131, för tydlighetens skull

Kan du inte bara svara på mitt inlägg?

Edit: #131, för tydlighetens skull

Du är välkommen att göra ett personangrepp i denna tråden. Skulle det vara rejält grovt så skulle vi kanske överväga moderering med hänvisning till personangrepp eller någon annan av våra trivselregler. Så välkommen med ditt värsta personangrepp. Jag sitter inte här och diskuterar vad jag som person tycker utan jag representerar Fotosidan så jag skriver bara saker jag och firman kan stå för.

Då tycker jag vi tittar lite på "förtal" som är starkare

Förtal är för mig ett juridiskt begrepp som det möjligen kan bli aktuellt med i extrema fall. Jag tror dock att det som skrivs här på fotosidan ligger långt ifrån att kunna leda till ett åtal om förtal.

Personangrepp är för mig inget du hittar i lagboken utan är en vardaglig term. Det är allmänt vedertaget att man inte skall ägna sig åt personangrepp i diskussioner, inte minst på Internet. Fotosidan har - som alla andra seriösa fora - regler mot personangrepp.

De flesta tycker att fotosidan följer sina regler och att tråden om BO inte innehåller några personangrepp.

Du tycker annorlunda och har framfört dina argumen utan att få gehör för din åsikt. Det räcker väl med det?

Ibland måste man faktiskt "ge sig" i en diskussion när man inte kommer längre. Jag vet själv hur svårt det kan vara men ibland är det helt enkelt bäst! :)

Ha en bra dag!

Anders

Jag tror faktiskt inte att firmanamnet har så stor betydelse.

Om mitt företag (ett aktiebolag som har ett namn som inte går att associera till mitt namn) t ex genom annonser på FS systematiskt lurade folk att betala alldeles för mycket för mer eller mindre värdelösa fotoprodukter skulle det förmodligen uppstå en forumtråd där jag kallades bluffmakare och lurendrejare, eller i alla fall inkompetent och liknande. Att skilja på person och bolag vore i ett sådant fall både omöjligt och meningslöst, eftersom jag är ensam ägare, ensam styrelseledamot, vd och ensam anställd i aktiebolaget. Allt bolaget gör är jag alltså ansvarig för. Att kalla bolaget för bluffmakare eller mig för bluffmakare vore alltså samma sak och ingetdera, enligt min uppfattning, något personangrepp eller förtal.

Om jag inte tar helt fel gäller samma förhållanden Staffan Testes bolag.

Så, då förväntar jag mig ett svar på varför du tycker att vi skall lägga tillbaka bortmodererade inlägg om BO.

Det måste vara något missförstånd. Det vill jag inte.

Jag skev ovan något om att jag hade svårt att hitta vissa inlägg (som nog raderats i efterhand i samband med att tråden stängdes), kan det vara det?

Du är välkommen att göra ett personangrepp i denna tråden. Skulle det vara rejält grovt så skulle vi kanske överväga moderering med hänvisning till personangrepp eller någon annan av våra trivselregler. Så välkommen med ditt värsta personangrepp. Jag sitter inte här och diskuterar vad jag som person tycker utan jag representerar Fotosidan så jag skriver bara saker jag och firman kan stå för.

Ja, eftersom personangrepp inte är tillåtna, precis som jag och David skrivit tidigare i den här tråden.

...

Jag får väl nöja mig med att det blir inkonsekvent ibland.

Inläggen kom efter klargörandet att åtminstone David agerade som juridisk person.

Och för att vi inte ska hänga upp på på ordet "personangrepp" när det gäller ett angrepps innehåll: jag skrev angrepp som om de vore mot en person skulle det räknas som personangrepp, och även "personangreppskaraktär" för att särskilja det som skrevs från motagarens juridiska status.

Och klarhet om angrepp på alla våra egna företagare på fotosidan får vi väl ta upp när det händer, det är bara en tidsfråga.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar