Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ringleholm

Avslutat medlemskap
Jag funderar över att köpa någon pentax med af, framförallt av den anledningen att det är bländaring på dem...Finns det några andra AFsystem med bländaring? Är Pentax bra, vilka modeller etc? Om man skulle köpa nytt, Är pentax mz-s prisvärd?

/Anders

Nej, jag tycker inte MZ-S är värd priset. MZ-S är bra, men det finns bättre.

Min rekommendation är att du letar efter en Z-1 eller Z-1p, enligt mitt tycke en mycket bra kamera, dessutom går de att få tag i till bra pris begagnat.
(Kolla radannonserna här på FS)

Bländarring? Det är klart det finns en ring för att sätta bländaren även på objektiven utan autofokus.

Pentax är bra, prisvärt. Köp hellre någon några år äldre beg, istället för någon av dom senaste "plastmodellerna".

/Henri

Även Nikon har bländarring om du väljer rätt optik och hus.

Ringleholm skrev:
Finns det några andra AFsystem med bländaring?

Alla gamla objektiv har bländaarring. Däremot har jag sett att Pentax släppt en ny modell objektiv som saknar just detta. Varför i hela friden de beslutata att göre en sån korkad grej kan man ju fundera på. Dumt är det i vilket fall.

Må solen skina på dina stigar

Niklas

Tack för alla svar! men vilka nikon är det som har bländarring? Varför finns det en marknad för kameror utan detta?!

Åh
Funktionen är inte borta, den är normalt flyttad till en ratt.

Titta på bilderna på Nikon´s hemsida så syns det tydligt vilka som har och inte har ring.

Ringleholm skrev:
Tack för alla svar! men vilka nikon är det som har bländarring? Varför finns det en marknad för kameror utan detta?!

Kan du förklara lite mer varför du absolut måste ha bländarring? Självklart kan du ställa bländaren på alla nya kameror, fast oftast med en ratt på kamerahuset. Själv har jag en Nikon D70 med 2 objektiv, ett utan bländarring där jag ställer bländaren via kamerahuset och ett objektiv med bländarring där jag ändå stället bländaren via kamerahuset.

Oki...Jag har ju faktiskt aldrig provat en kamera med bländarinställningen på "fel" ställe. Men har svårt att tänka mig något annat ställe än just på objektivet! Men är kanske bara vana och fördomar...

På Nikon F100 kan man, om jag inte har fel, välja att ställa bländaren med en ratt på huset eller objektivets bländarring (förutsatt att den har en bländarring förstås). Kanske finns det andra kameror/märken med samma valmöjlighet.

Själv använder jag ofta "P"rogramläget.
Kameran väljer tid & bländare automatiskt.
sedan vrider man kommandoratten & tid & bl. flyttas automatiskt.

Ringleholm skrev:
Oki...så det är en ratt till tid och en till bländare?
På Nikon ja, på Canon förmodligen för jag tror att Nikon "lånat" idén från dem.

P-läget som Erik nämner är mkt smidigt då man har automatik men ändå kan ändra kombinationen tid/bländare, tror Pentax har ngt liknande som de kallar hyper-nånting.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar