Annons

Pentax Scandinavia läggs ner

Produkter
(logga in för att koppla)
När såg du senast en fransk film? När såg du senast en tysk film?
Hur många fransk TV-serier har visats i Sverige senaste tre månaderna, på bra sändningstid? När såg du senast en spansk deckare eller en italiensk underhållningsshow? För att inte tala om ett franskt debattprogram?

Senaste italienska underhållningsprogram i svenskt version var väl Tutti frutti med Bruno Wintzell...jag tror verkligen inte vi missar nåt där men jag kan ha fel. Men jag förstår inte frågorna riktigt, europeisk tv har man ju tillgång till 24/7 i comhem och satellitutbud om man önskar.
 
Roland Mabo

Det är dålig marknadsföring då man inte söker tydligt föra ut vad som sker och händer..

Även bolag under "ombyggnad" har marknadsansvariga som kan underhålla marknaden med info så spekulation inte utbryter..

Det är main basic att ha marknaden ej surrande av ryken samt oro hos kunderna oavsett där finns skäl eller ej till oro..

Det är ju kundreaktionerna som räknas och inte vad företagen anser skall räknas..

En kass marknadsföring leder till att företag tappar greppet om kundreaktioner.. Samt en ännu kassare gör inget åt det mer än utalar sig i luddiga former som går att tolka exakt hur som helst.....Vilket i samsung Pentaxfallet spätt på än mer tolkningar och spekulationer..

Kom ihåg att jag säger inte något om att nått skulle gå åt skogen. Utan talar om hur man hanterar "omställningarna" medialt samt i kundnivå så kunder vet allt är coolt..

Denna topic är ju ett makalöst bevis för att man inte sköter sin marknadsföring ett smack...Längre behöver man ju inte gå ens för att se hur bristerna slår ut i konsumentled.....
 
Det är dålig marknadsföring då man inte söker tydligt föra ut vad som sker och händer..

Som jag har skrivit tidigare så deklarerade Hoyas chef Suzuki i ett öppet brev till till marknaden, avsikterna med Pentax när Hoya tog över Pentax. Han deklarerade tydligt och klart att han tror på Pentax, att Pentax är värdefullt för Hoya och att Pentax har en stolt tradition bakom sig som Hoya verkligen ser värdet i.

Trots detta öppna officiella brev, så upphörde inte spekulationerna.
Så Mr Suzuki författade ett nytt öppet brev, där han tillsammans med Mr Ned Bunnel, chef för Pentax US, tydligt och klart deklarerade Hoyas intentioner med Pentax. Där det återigen upprepades att de satsar på Pentax, de kommer genomföra förändringar för att göra märket Pentax framgångsrikt och vinsgivande på marknaden. Ned Bunnel la in att Hoya är det bästa som har hänt Pentax och han, med tanke på sin bakgrund inom fotobranschen (bl a har han varit 4 år hos Adobe och han är själv en professionell yrkesofotograf med egen framgångsrik karriär bakom sig med egen fotostudio etc), kommer genomföra förändringar för att Pentax ska öka sin marknadsandel.

Återigen tog marknaden ingen notis om detta, utan spekulationerna fortsatte.

Mr Ned Bunnel svarade då med att bli intervjua i amerikansk media där han igen, och ännu tydligare, förklarade företagets nya marknadsstrategi och sina åtgärder för att omorganisera en gammal förlegad struktur till en modern, en förändring som konkurrenterna redan gjorde för flera år sedan men som Pentax inte har kunnat göra på grund av ett allt för traditionellt och konservativt tidigare ledarskap.

Återigen struntade marknaden i detta och spekulationerna fortsatte.

Mr Ned Bunnel valde nu att gång på gång på bland annat dpreview återigen försäkra om Hoyas kraftåtgärder inom produktutveckling och omorganisation för att Pentax ska kunna bli rörligare på marknaden och snabbare svara mot marknadens svängningar och snabbare kunna uppfatta trender och så vidare.

Detta hade heller ingen effekt på marknaden.

Det är ju tydligt att vad än Pentax säger och hur många gånger de än säger det, så blir de inte trodda. Och de som tror på vad Pentax säger blir mobbade i forum.

Så som du ser så har Hoya tydligt och klart flera gånger, upprepade gånger, förklarat sina intentioner med Pentax och att de satsar på Pentax och de har förklarat varför de gör sina åtgärder, för de tror på Pentax, de satsar på Pentax.

Trots alla dessa upprepade och tydliga försök, så tror inte marknaden på dem.
Så vad ska då Hoya göra? Uppenbarligen räcker de inte att vara tydliga och klara med vad de tänker göra.

Och vad ska Hoya göra åt det faktum att de som tror på Hoyas försäkran att de satsar på Pentax, blir mobbade och utskrattade i forum och anklagade för både det ena och det andra?

När det inte hjälper att tydligt tala om sina planer och sin policy upprepade gånger, vad kan man då göra? Vad kan man göra åt en marknad som svarar med "Det tror vi inte på".

Det finns ju inlägg i den här tråden som handlar om att man inte ska tro på vad Hoya säger, att man ska vara skeptiska till dem. Om kunderna har denna inställning, så kan ingen marknadsföring i världen förändra det därför att kunderna tror att marknadsföringen är bluff.

Detta är en internetsjuka som handlar om att människor inte accepterar positiva nyheter. Det finns en syn hos konsumenterna om att positiva nyheter automatiskt och alltid är fel, och att negativa påståenden automatiskt och alltid är rätt.
Oavsett avsändare.

Hoya har kommunicerat tydligt och klart till konsumenterna, och ändå så har vi den här diskussionen. Så uppenbarligen är det fel på din teori att lösningen är att kommunicera tydligt och klart.

Den verkliga lösningen är att leverera nya produkter och ny marknadsföring, gång på gång. Snart är det Photokina och om 1 1/2 vecka så går Pentax NDA ut så då blir de nya produkterna, nya kameror och nya objektiv, och en mer progressiv, aggressivare, marknadsattityd kan börja att visa sig.

Det finns ett välkänt talesätt inom all business - Att göra samma sak, och förvänta sig nya resultat, det är vansinne.

Därför la Hoya ner Pentax Scandinavia därför att Scandinavia hade visat för dåliga siffror alltför länge. Det var dags för något nytt. Det är bara genom nya lösningar, att göra på ett annat sätt, som man kan få ett nytt resultat. Att köra i gamla spår som inte längre fungerar, att behålla Pentax Scandinavia som det var, det hade varit vansinne.

Hoya har ingen nostalgisk koppling till gamla medarbetare eller gamla företag, därför kan de genomföra de förändringar som Pentax inte vågade eller inte klarade av för de var för nostalgiska. Hoya kan tänka i andra banor för de ser saker med färska nya ögon. Detta är smärtsamt för många gamla Pentax-medarbetare, som nu tvingas jobba på ett nytt sätt, men denna revolution är också nödvändig.

Pentax var ett väldigt traditionellt japanskt företag med enorm hierarki och långa beslutsvägar och därmed stor tröghet på marknaden. Hoya är ett modern, progressivt och slimmat företag med korta beslutsvägar, en slim organisation med knappt någon hierarki - ett företag som är mer amerikanskt i sin struktur och affärsmodell än traditionellt japanskt. Självfallet har detta inneburit en kulturchock för Pentax-medarbetare.

Sen är det så att många kunder har en nostalgisk koppling till Pentax. De tror inte på ett "nytt Pentax", de vill ha sitt gamla Pentax tillbaka. Och dessa gamla kunder är väldigt negativa till förändringen. Problemet är att Pentax behöver få nya kunder, öka sin marknadsandel och därför måste de moderniseras för att kunna svara upp mot de nya kundernas önskemål och krav, och här ligger en konflikt mellan de gamla och nya kunderna. Svårigheten är att få de gamla kunderna att känna sig bekväma, samtidigt som att locka nya kunder. En balansgång mellan att vara hipp och trendig och att vara trygg och klassisk.

Jag har inga tvivel på att Hoya kommer att lyckas med detta.

Ett ytterligare problem är att marknaden har extremt kort tålamod och förväntar sig att hela ovanstående process om jag har beskrivit, ska vara färdig och i full effekt på marknaden redan nu. Hoya beräknar att det tar 12 månader, men marknaden förväntar sig att det tar tre månader och vill ha resultaten nu, istället för våren 2009. Att den här differensen finns, beror på marknadens okunskaper om hur det är att driva företag, konsumenternas avsaknad av kunskaper om vilka praktiska svårigheter ett uppköp innebär när två olika företagskulturer ska mötas, och kundernas uppfattning om att de har dessa kunskaper om business som de faktiskt inte har. Så kunderna överskattar sina egna kunskaper, för i kundernas värld så går det ju på två veckor att strukturera ett företag och max 1 månad att utveckla en ny kamera och en marknadsplan löser man på fikarasten.

Så skillnaden mellan verkligheten och kundernas uppfattning om verkligheten, är väldigt stor. Men det är knappast Hoyas uppgift att utbilda konsumenterna till hur företag fungerar och varför processer och produktutveckling tar den tid som det tar och varför man inte kan påskynda det hur mycket pengar man än satsar på det.
 
Senast ändrad:
Jomen.. Detta är just poängen.. Man har skött det illa och gör det ännu.. Då man säger fel saker och gör det i efterskott är redan skadan skedd..Då hjälper det föga att försöka lappa o laga..

Det är detta som är den dåliga marknadsföringen samt strategin ..

Jag tror inte heller Pentax kommer försvinna.. Även om detta rimligt sett torde skada en del tills det blir mer klart och oron ebbar ut..

medans alla ju vet hur kamerafolket fungerar.. Visar ett märke minsta svaghet så sitter andra där i strupen direkt och skall hävda sitt märkes styrka som skäl att det är bäst....

Allt detta bör en marknadskunnig ha koll på innan allt barkar så snett som det ändå gör och gjort.. Där har man "missat" kan jag nog tycka..

Men men. Nog om detta..Jag ser inget självändamål i att argumentera eller "vinna" i detta ämne...Det är tråkigt i alla fall oavsett vem som gjort vad eller inte gjort..

Samt förmodligen totalt onödigt till sist..

Sedan sådant som otrevliga mäniskor som sitter med skadeglädje och söker försämra feelingen än mer är enbart trista typer som tar sitt märke på för stort alvar.. Skillnad om det är två starka märken där man kan bolla små elakheter fram o tillbaks och ha lite skoj..Men då folk är oroliga så är sådant endast fjanterier utan osäkra personer som inte kan se var gränsen går mellan att saker är lite med humor och då man gör folk lesnna...

Synd man inte hade en Pentax så kunde "man" mobba mig lite.. hehe.. Sådant bull sa bill biter absolut noll..Samt är enbart bara kul..

Nä.. Ös på med possetiva toner nu.. pentax K20D för exempel är en kamera vitt överlägsen motsvarande prissatt kamera som helst...

Så där finns inget att ducka för...
 
Jag tycker inte att Hoya har skött sig illa och har sagt fel saker genom att tydligt och klart meddela att de satsar på Pentax, att Pentax fantasiska och innovationsfyllda bakgrund innebär ett stort värde för Hoya som de gör allt för att förvalta på bästa sätt för att göra Pentax till tredje största systemet på marknaden, som är en uttalad målsättning. Vad var kommunikationsfelet i detta?

Felet är snarare den att konsumenter är livrädda för förändringar.
Så är det alltid med konsumenter och detta går inte att göra något åt.
Alla företag som genomför stora och drastiska förändringar, får dras med kunder som visar oro och rädsla. Det får man leva med. Jag tror inte det går att göra något åt det, för kunderna tror inte föränn förändringarna har verkat ett tag och de har fått vänja sig vid det nya. Detta är en process som kan ta flera år, därför att kunder lätt tar till sig negativa yttranden men har väldigt svårt för positiva nyheter. Detta är vetenskapligt bevisat, bland annat så håller Martin Ingvars, docent Karolinska Institutet, föredrag och seminarier om just denna funktion i hjärnan som har att göra med hur hjärnan filtrerar information.
En negativ nyhet går rakt in i hjärnan, men det ska till massvis med positiva nyheter under väldigt lång tid för att det ska passera filtret. Det hör samman med människans försvarssystem som gör att negativ information hoppar över hjärnans valideringssystem. Dvs - människan validerar inte negativa nyheter, utan tror på dem med en gång, men människan tror inte på positiva nyheter.
Detta är vetenskap.
Och Hoya kan knappast förändra människans hjärna och signalsystem.
 
Nja...

Så i Sverige så är engelska ett officiellt andraspråk,


Engelska har ingen officiell status i Sverige. Svenska är det officiella språket i Sverige, och något "officiellt andraspråk" finns inte. Fem minoritetsspråk har särskild status i Sverige: jiddisch, finska, romani chib, meänkieli (tornedalsfinska) och samiska (alla former)
 
Engelska har ingen officiell status i Sverige. Svenska är det officiella språket i Sverige, och något "officiellt andraspråk" finns inte. Fem minoritetsspråk har särskild status i Sverige: jiddisch, finska, romani chib, meänkieli (tornedalsfinska) och samiska (alla former)

Du missförstår mig.
Engelska har i praktiken status som andraspråk i Sverige därför att det första språk, förutom svenska, som det är obligatoriskt att lära sig i Sverige, det är engelska.

Här har Sverige en skillnad till många andra länder där det är vanligt att ungdomarna får välja mellan engelska och andra europeiska språk. Så Sverige är mer koncentrerat på engelska än många andra europeiska länder som erbjuder eleverna fler språkval redan från början.

Detta i samband med att det saknas europeiskt utbud i svensk nationell television och filmdistribution, gör att Sverige blir väldigt anglo-inriktat - till skillnad från många andra europeiska länder där det är vanligt med inter-europeiskt utbud i nationell television och filmdistribution. Sverige får genom detta mindre kunskap om övriga Europa än många andra europeer vilket bidrar till att Sverige isolerar sig från övriga Europa och att svenskarna känner sig som svenskar mer än som europeer som är delaktiga i en europeisk union med gemensam marknad. Svenskarna röstade nej till den monetära unionen och har länge haft stor tveksamhet till EU, så det finns en misstänksamhet mot övriga Europa i Sverige och denna misstänksamhet grundar sig på att svenskarna saknar tillräcklig kunskap om Europa. För människan är misstänksam mot det som människan inte förstår, för det som är nytt och okänt.
 
svenskan är inget officiellt lagfast språk i sverige,det är ett huvudspråk
av alla länder är svenskan bara officiellt språk i Finland och i EU.
 
Detta i samband med att det saknas europeiskt utbud i svensk nationell television och filmdistribution, gör att Sverige blir väldigt anglo-inriktat - till skillnad från många andra europeiska länder där det är vanligt med inter-europeiskt utbud i nationell television och filmdistribution. Sverige får genom detta mindre kunskap om övriga Europa än många andra europeer vilket bidrar till att Sverige isolerar sig från övriga Europa och att svenskarna känner sig som svenskar mer än som europeer som är delaktiga i en europeisk union med gemensam marknad. Svenskarna röstade nej till den monetära unionen och har länge haft stor tveksamhet till EU, så det finns en misstänksamhet mot övriga Europa i Sverige och denna misstänksamhet grundar sig på att svenskarna saknar tillräcklig kunskap om Europa. För människan är misstänksam mot det som människan inte förstår, för det som är nytt och okänt.

Tyskland och Frankrike som dubbar allting i sin tv till sitt eget språk, där har du en bra förebild för europeisk språkutveckling?

Jag tycker den största skillnaden är att fransk/tysk/italienska tv-bolag o.s.v har mer pengar att göra egna produktioner än svenska tv-kanaler har. Andelen importerade produktioner är mycket större hos oss än i dom länderna, och det vi får är väldigt inspårat på att vara engelskspråkigt. Men det finns undantag, svt sände ju en hel vecka med fransk film varje dag för typ två veckor sen eller nåt.
 
Punkk
Det sker både dubbning och visning på originalspråket. Och det är fortfarande så att europeiska mediabolag köper in mer av europeiska produktioner än vad svenska bolag gör. Ja det är sant att svenska bolag köper in många produktioner, men dessa är närmast undantagslös engelska eller amerikanska produktioner. Och nu talade jag om inköpet av fastland-europeiska produktioner, så jag räknar därmed bort engelska och amerikanska produktioner från inköps-ekvationen.

Hursomhelst så finns det en misstänksamhet i Sverige mot övriga Europa vilket EU-omröstningar, undersökningar och debatter har visat, och vi har också sett denna misstänksamhet i den här tråden mot Pentax Europe i allmänhet och tyskar i synnerhet.

Och jag tycker denna skepticism mot Europa och Pentax Europe är en tråkig tendens som inte har en plats i ett modernt samhälle.
 
Det är väldigt märkligt att en förändring av distributionen av Pentax i Sverige, ses av många som bevis för att Hoya inte satsar på Pentax.

Att göra om distributionen är den vanligaste åtgärden som görs när ett företag satsar på ökad försäljning och ökad marknadsandel. Renault var missnöjda med sin distributör, så de sa upp avtalet. Peugeot var missnöjda med den svenska marknadens utveckling och la ner sin egen verksamhet och satsade på danska KW Bruun istället. Arcam är missnöjda med försäljningen i norden och har därför sagt upp avtalet med Ljudtema och satsar nu på Hifi-klubben istället. Och så vidare och så vidare.

Detta är vad företag gör när de är missnöjda med utvecklingen - man lägger ner den gamla idén och provar en annan lösning för att man hoppas att den nya ska fungera bättre. Hoya är inget undantag från andra företag. Problemet är att Pentax var ett undantag från andra företag, för Pentax var för nostalgiska och traditionella för att våga prova nya vägar. Och just därför så misslyckades Pentax Scandinavia med att öka på marknaden så mycket som målet.

Att göra samma sak och förvänta sig nya resultat, det är vansinne.
För att få nya resultat måste man göra på ett nytt sätt.

Det är även förvånande att en nedläggning av en fabrik som aldrig har fungerat bra, tas som ett bevis på att Hoya inte satsar på Pentax. Den fabrik i Kina som Hoya nu säljer, öppnades av Pentax 2003 och har aldrig gått med vinst. Nog tycker jag det är vansinne att ha kvar en fabrik som inte fungerar, men för Pentax fanns ett egenvärde i att göra allting själva även om det kostade dem mer pengar än att lägga ut produktion på entrepenad.

Hoya har en annan affärsmodell och saknar nostalgisk koppling och därför kan de genomföra de förändringar som har varit nödvändiga länge men som Pentax gamla ledarskap inte förmådde sig till att göra. Jag ser inget egenvärde i att Hoya ska producera Optio-serien i egna fabriker. Om Optio-serien kan produceras billigare och bättre av andra företag, än vad Hoya kan i en dålig fabrik i Kina, så varför är det så negativt att Hoya flyttar denna produktion externt?

Nog ser jag detta som ett bevis på att Hoya tänker långsiktigt.
De hade ju kunnat lägga ner hela Optio-serien, men de gör inte detta. De bara flyttar produtkionen in-house till ett externt företag som kan producera bättre och billigare än den egna fabriken i Kina kunde.

Genom detta så krymper Pentax-kostymen och blir mer effektiv, vilket är en förutsättning för att fortsätta vara konkurenskraftig på marknaden.

Det som många här missar, det är att man investerar inte i en verksamhet som man planerar att lägga ner eller sälja av. Den modernisering av Pentax som Hoya nu genomför, görs för att Hoya vill behålla Pentax länge. Det är ju mycket svårare att sälja Pentax ju mer Hoya det blir av det, än det var när Pentax var Pentax. Och om man planerar att lägga ner verksamheten snart, så investerar man inte i en modernisering av den för det skulle ju vara att slänga pengarna i sjön.

Så jag förstår verkligen inte hur dessa positiva förändringar kan uppfattas negativt.
 
Skillnaden är att i Sverige så är engelska obligatoriskt att lära sig, medan i många europeiska länder så får man välja mellan franska, tyska, engelska, spanska och så vidare. Så i Sverige så är engelska ett officiellt andraspråk, medan i många europeiska länder så är det ofta franska, tyska eller spanska.

Det är därför som europeer nedanför norden är kunnigare på franska, tyska och spanska än svenskar är, för många svenskar nöjer sig med att lära sig enbart engelska.

Varför klagar svenskar på språkkunskaper hos tyskar och fransmän? Jo, för att svenskarna inte kan tyska och franska. Om de kunde det så skulle de ju inte behöva klaga på språkkunskaperna hos tyskar och fransmän. Eller se på hur det är i Sverige när tyskar och fransmän kommer hit och anställda i butiker tycker de är så jobbiga för turisterna inte kan engelska... men de skulle ju inte vara jobbiga om de anställda i butikerna kunde franska och tyska.

När såg du senast en fransk film? När såg du senast en tysk film?
Hur många fransk TV-serier har visats i Sverige senaste tre månaderna, på bra sändningstid? När såg du senast en spansk deckare eller en italiensk underhållningsshow? För att inte tala om ett franskt debattprogram?

Dessa typer av program finns överallt i Europa bland europeiska länders TV.
Men de saknas i Sverige. Här finns knappt någon distribution av europeisk film och det finns knappt någon distribution av europeisk TV. Men i Europa är det annorlunda. Där kan man se fransk film i Tyskland.

Detta bidrar också till anglofieringen av det svenska samhället och gör också att svenskar är dåliga på europeiska språk, eftersom här är nästan all TV och film på engelska. Detta är ett stort kulturellt problem i Sverige.


Massa rundsnack, ofantligt lite sanning i texten!

"Skillnaden är att i Sverige så är engelska obligatoriskt att lära sig, medan i många europeiska länder så får man välja mellan franska, tyska, engelska, spanska och så vidare."

I ALLA högre skolor, i vilket väst-europeiskt land det än må vara, är engelskan obligatorisk, sedan att t.ex. fransmännen inte tycker sig behöva kunna annat än sitt eget språk, det är något annat problem!
I ALLA internationella företag, även i Frankrike, är engelskan ett måste, om du skall bli anställd inom någon intressant position, annars är du ute ur matchen!
Men, det egna språket i landet, vilket europeiskt land det än må vara, är nyckeln till få ett socialt nätverk, både privat och i arbetslivet!
ALLA program, inom radio och TV, på alla språk, kan ses i Sverige!
Vilka program Sveriges Radion och TV köper in, spelar väl ingen roll? Vidga vyerna, - vakna!

För övrigt, nästan alla företag, förr eller senare, även Pentax och Hoya, slimmar sina organisationer, för att kunna hänga med, i matchen om kunderna.
 
Och jag tycker denna skepticism mot Europa och Pentax Europe är en tråkig tendens som inte har en plats i ett modernt samhälle.
Så, om man tycker närhet till kunden är en bra idé -- och således är skeptisk till Pentax flytt utomlands -- så är man implicit främlingsfientlig och hyser åsikter som "inte har en plats i ett modernt samhälle"???

Stannar du någonsin upp i din formliga orddiarré och reflekterar över vad du egentligen skriver och påstår, i din kamp för Pentax?
 
Så, om man tycker närhet till kunden är en bra

Närhet till kunden är inte längre nödvändigt. Speciellt inte för ett administrativt kontor. Folk använder inte Google mindre för att det inte finns ett kontor i Angola.

Tiden då man knallar in på ett kontor för att träffa människor är förbi, numer görs kontakterna via mail och hemsidor. Det kommer fortfarande att finnas verkstäder, importörer och liknande utav Pentax. De har bara flyttat runt lite byråkrater. Och tittar man på hur marknadsföring etc har gjorts tidigare, lär det inte spela roll om de är i Tyskland, Japan, Ryssland eller Sverige. Pentax marknadsföring i Sverige har varit urusel som det har varit. Och eftersom inte Sverige kontoret har gjort sitt jobb, spelar det ingen roll om de finns där eller inte. Uppenbarligen har de inte gjort annat än att suttit i ett fikarum och rullat tummarna och väntat på lönebeskedet i alla fall.

När nu lagstiftning, moms, importlagar etc smälter ihop i alla EU länder, så är det väl inte mer än naturligt att företagen nöjer sig med en division per världsdel. Det spelar ju inte Pentax särskilt stor roll om en kamera säljs i England eller Sverige. Lagarna om handeln över gränserna är ju likadana i alla fall. Har de väl fått in grejorna till Tyskland, spelar det ju ingen roll var i EU de ska skickas.

Hade inte större delen av Skandinavien varit en del av EU kanske det hade sett annorlunda ut och det kanske hade behövts ett kontor i något av våra länder, för att mygla till tillstånd etc. Eftersom gränserna är relativt öppna mellan skandinaviska länder (redan innan EU inträdet) behövdes det bara ett kontor över hela skandinavien. Nu behövs inget, eftersom de kan handla och pyssla hur de vill i alla fall.

Jag tänker då inte sluta använda min K10D för att Pentax inte har kontor i Sthlm. Tittade noga på min kamera i morse, och den ser ut att vara likadan som innan jag visste att kontoret lades ner, så det verkar inte ha påverkat den nämnvärt heller.
 
Närhet till kunden är inte längre nödvändigt. Speciellt inte för ett administrativt kontor. Folk använder inte Google mindre för att det inte finns ett kontor i Angola.

Tiden då man knallar in på ett kontor för att träffa människor är förbi, numer görs kontakterna via mail och hemsidor.
Det optimala vore ju då att flytta allt till huvudkontoret i Japan.

Kanske funkar det ändå hyggligt för ett märke som Pentax, helt inriktat på konsument- och entusiast-segmenten? Man kan se det hur man vill, men bara det faktum att denna diskussion förs -- också av redan etablerade Pentax-användare -- visar ju att alla inte håller med om din analys. Inte heller är en åtgärd som denna, något som lockar de *nya* kunder Pentax så väl behöver.

Apropå Pentax marknadsföring:
Jag gick idag förbi det enda(?) stället som säljer Pentax DSLR:er i Sveriges femte största stad (Linköping). Inte en enda Pentax DSLR i skylten! Sony verkade vara det man satsar på för tillfället. En 50/2,8 Macro-låda låg längst ut i hörnet. Och detta är alltså i en av Sveriges största städer. Ser ut som att Sony satsar *betydligt* mer än vad Pentax för närvarande kan/vill/har råd med.
 
Det optimala vore ju då att flytta allt till huvudkontoret i Japan.

Nej. För de måste ha en bas inom EU. Eftersom handelsavtal etc mellan EUS staterna gör att man kan skeppa saker och dylikt överallt inom EU hur som helst, spelar det ingen roll var i EU det är dock.

Kanske funkar det ändå hyggligt för ett märke som Pentax, helt inriktat på konsument- och entusiast-segmenten? Man kan se det hur man vill, men bara det faktum att denna diskussion förs -- också av redan etablerade Pentax-användare -- visar ju att alla inte håller med om din analys. Inte heller är en åtgärd som denna, något som lockar de *nya* kunder Pentax så väl behöver.

Jag repeterar vad jag sagt förut. Jag som konsument och Pentax användare har ingen användning av kostymnissar på ett huvudkontor. Lika lite som jag är intresserad av om Volvo har ett huvudkontor i Sverige. Ska jag ha bilen fixad åker jag till en verkstad och får den lagad, inte till något administrativt näste. Volvo kan få ha sina kontor i Ryssland om de vill.

Likadant ringer jag aldrig Ericsson's huvudkontor om jag får fel på mobiltelefonen. Jag ringer till dem som sålde mig telefonen, om Ericssons huvudkontor ligger på månen, i Stockholm eller Tunisien spelar mig ingen roll.

Jag kan inte komma på en enda sak jag äger eller har ägt då jag har behövt vända mig till ett kontor vid problem eller funderingar. Jag använder mig av återförsäljare och websiter. Får jag fel på kameran vänder jag mig till Cyberphoto.


Apropå Pentax marknadsföring:
Jag gick idag förbi det enda(?) stället som säljer Pentax DSLR:er i Sveriges femte största stad (Linköping). Inte en enda Pentax DSLR i skylten! Sony verkade vara det man satsar på för tillfället. En 50/2,8 Macro-låda låg längst ut i hörnet. Och detta är alltså i en av Sveriges största städer. Ser ut som att Sony satsar *betydligt* mer än vad Pentax för närvarande kan/vill/har råd med.

Exakt, själv lär jag åka 30 mil om jag vill se pentax saker i en butik. Så åter igen, varför behöver jag ett kontor och PR människor som gör ett sådant bedrövligt jobb?
 
Avsaknaden av ett FUNGERANDE Pentaxkontor i Sverige är väl kanske en bidragande orsak till att man måste åka 30 mil för att kunna köpa sig en kamera... Det återstår väl att se om man kan göra det bättre nerifrån Europa. Men jag tror personligen att det är fel att dra sig tillbaka från en marknad. Titta t.ex. hur det ser ut inom andra brancher. Vill man slå sig in på en marknad så etablerar man marknad och försäljningskontor där för att finnas nära kunden och ibland startar man även uveckling. Det kan ju mycket väl bli så att Pentax lyckas bygga ut försäljningsnätet och bra verkstäder och supportcenters i Sverige från Tyskland, men jag tror det blir svårt, dom borde satsat hårdare på det svenska kontoret istället.
 
Avsaknaden av ett FUNGERANDE Pentaxkontor i Sverige är väl kanske en bidragande orsak till att man måste åka 30 mil för att kunna köpa sig en kamera

Vad jag förstår är det likadant överallt. Det är inte specifikt för Sverige/Skandinavien att Pentax inte kör hårt på marknadsföring och att peppa butiker att ha Pentax. Tror det är ganska medvetet att de håller sig till internetbutiker/reklam. Det är betydligt billigare och jag tror att de får den kundbas de söker ändå. Uppenbarligen så har de kunder nog, när de lär stå i kö för att få varor.

Jag tror inte Pentax i sig skulle tjäna mycket på att finnas på On-off eller Expert. Att lägga resurser på det blir att kasta pengar i sjön.
 
Vad jag förstår är det likadant överallt. Det är inte specifikt för Sverige/Skandinavien att Pentax inte kör hårt på marknadsföring och att peppa butiker att ha Pentax. Tror det är ganska medvetet att de håller sig till internetbutiker/reklam. Det är betydligt billigare och jag tror att de får den kundbas de söker ändå. Uppenbarligen så har de kunder nog, när de lär stå i kö för att få varor.

Jag tror inte Pentax i sig skulle tjäna mycket på att finnas på On-off eller Expert. Att lägga resurser på det blir att kasta pengar i sjön.

vill man ha volymer är det on off mfl som gäller. Jag har svårt att tro att pentax inte vill sälja mer? Det ger ju värdefulla intäkter fill forskning och utveckling
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.