Om Pentax hade haft en organisation i Sverige som kontinuerligt jobbade med att Sälja in Pentax hos stora återförsäljare, bjuda dem på utbildningar om nya produkter etc så hade antagligen säljaren på on off sagt att Canon Nikon OCH Pentax varit mycket bättre än allt annat...
Allt det där har försökts i omgångar med mycket begränsat resultat.
Pentax har sedan slutet av 80-talet haft problemet med att synas i butikerna. En stor del av problemet hänger samman med att när Pentax hade ett fullständigt och väldigt bra manuellt system klart i mitten av 80-talet så dog marknaden för manuella serier därför att autofokus slog igenom. Pentax var till en början tveksamma till autofokus och satsade inte lika hårt på nya objektiv och kameror för systemet, som sina konkurrenter - detta gjorde att de tappade marknadsandelar och att konsumenterna tappade intresse för dem.
Ända sedan slutet på 80-talet har jag hört säljare som sagt "Man får jobba hårdare med kunden för att sälja in Pentax, det går mycket lättare att sälja in Canon eller Nikon". Canon och Nikon säljer sig själv, säljaren behöver bara stå i kassan och ta betalt. Pentax kräver ett större engagemang av säljaren. Eftersom säljare lever på provision så vill ju säljaren hellre sälja Canon och Nikon eftersom det är mycket lättare, än att spendera tid på att försöka sälja Pentax hos svårövertalade kunder.
Detta gör att butikerna ogärna vill lagerhålla Pentax och ogärna vill ha objektiv i lager, eftersom det kostar för mycket för butikerna att ha produkter som får stanna länge i lager innan de blir sålda. Pentax kan inte tvinga butikerna till en större lagerhållning.
Ändå är situationen mycket bättre nu än den var för bara några år sedan i slutet av 90-talet. Då existerade Pentax systemkameror knappt hos butikerna, och detta var före internetboomen. I praktiken var det bara Scandinavian Photo som sålde några Pentax systemkameror. Visst kunde andra butiker ta hem på specialbeställning, men de hade inte i butiken annat än den billigaste därför att det var för låg efterfrågan.
Det var väldigt vanligt att butikerna försökte sälja ut sitt enstaka exemplar av en kamera där tillverkningen upphört, istället för att ta in de nya modellerna. Och jag kan förstå att butikerna inte ville ta in de nya modellerna när de fortfarande hade utgångna kameror kvar i lager.
När MZ-serien kom försökte många fortfarande kränga ut Z-10 som lades ner flera år tidigare...
Jag vet inte hur man övertalar motstridiga kunder och därmed motstridiga butiker att sälja något som de inte tycker om, men skillnaden nu jämfört med slutet av 90-talet är att Pentax har en aggressivare produktutveckling och satsar hårdare på systemkamerorna (under 90-talet var det kompaktkamerorna som Pentax tjänade pengar på). Kamerorna har fått väldigt många goda omdömen av tidningar, vilket skapar ett annat intresse än under 90-talet. Men för att slå sig fram behöver man en effektivare och billigare distribution och detta är de väl medvetna om. Det fungerar inte att sälja på de gamla sätten längre. Internet innebär en kraftig förändring av marknaden.