Annons

Pentax Scandinavia läggs ner

Produkter
(logga in för att koppla)
vill man ha volymer är det on off mfl som gäller. Jag har svårt att tro att pentax inte vill sälja mer? Det ger ju värdefulla intäkter fill forskning och utveckling

De är chanslösa på On off och expert etc. Försäljarna kan på sin höjd med både Nikon och Canon. Oftast bara en av dem. Jag har varit in på två olika Expert butiker och frågat om de kunde ta hem Pentax batterigrepp och objektiv på beställning. Jag blev idiotförklarad på båda ställena.

Innan jag köpte min K10D och var ute på "kläm och känn" uppdrag och frågade om de hade Pentax K10D och K100D. Och fick till svar att jag skulle köpa en Canon 350 istället. Det var en mycket bättre kamera. osv osv.

Att Pentax skulle skicka ut kameror bara för att ta dem i retur när de blivit för "gamla" skulle kosta dem för mycket tror jag. Med den marknadsandel de har. Jag tror faktiskt att det går ganska bra för dem att leva på ryktet bara. Jag själv var inne på Canon 450D tills jag läst på och frågat runt, sen blev det en K10D.

Hade jag inte läst på och så, så hade det blivit en Canon eller Nikon, för att en försäljare hade talat om hur mycket bättre det var.
 
De är chanslösa på On off och expert etc. Försäljarna kan på sin höjd med både Nikon och Canon.
[...]
Innan jag köpte min K10D och var ute på "kläm och känn" uppdrag och frågade om de hade Pentax K10D och K100D. Och fick till svar att jag skulle köpa en Canon 350 istället. Det var en mycket bättre kamera. osv osv.
[...]
Hade jag inte läst på och så, så hade det blivit en Canon eller Nikon, för att en försäljare hade talat om hur mycket bättre det var.
Nu kanske du förstår vad personerna du lite föraktfullt kallar "kostymnissarna på ett huvudkontor" sysslar med? Tror du situationen du beskriver ovan kommer att bli bättre, sämre eller lika, av att Pentax-organisationen lämnar Sverige för ett Europa-kontor i Tyskland (där Sverige förmodligen kommer att ses lite som "en avkrok på kartan", med sin begränsade Pentax-marknad)?
 
Nu kanske du förstår vad personerna du lite föraktfullt kallar "kostymnissarna på ett huvudkontor" sysslar med? Tror du situationen du beskriver ovan kommer att bli bättre, sämre eller lika, av att Pentax-organisationen lämnar Sverige för ett Europa-kontor i Tyskland (där Sverige förmodligen kommer att ses lite som "en avkrok på kartan", med sin begränsade Pentax-marknad)?

Det har sett likadant ut, medans svenska kontoret fanns här. Som det har klagats på här, så har deras hemsida varit delvis tysk delvis svensk. De har haft länkar som inte fungerat etc.

Pentax har inte existerat på flera år i butiker runt om i landet. Folk i USA, England, Frankrike, Italien, ja till och med Tyskland klagar på att det är svårt att få tag på Pentax saker i butik. Titta på Pentaxforums.com.

Jag är föraktfull, när det sitter ett kontor med folk som inte gör ett dugg. Vare sig det står Pentax, Landstinget, Carlsberg på det. Och eftersom det inte har existerat marknadsföring medans de fanns där, lär det inte bli sämre för att de sparkar ut lite folk som rullar tummarna.

Eller har du bevis på att de har arbetat?
 
Det har sett likadant ut, medans svenska kontoret fanns här.
[...]
Jag är föraktfull, när det sitter ett kontor med folk som inte gör ett dugg. Vare sig det står Pentax, Landstinget, Carlsberg på det. Och eftersom det inte har existerat marknadsföring medans de fanns där, lär det inte bli sämre för att de sparkar ut lite folk som rullar tummarna.
Då är det alltså inte att vara representerade inom landet som är problemet, utan snarare personalen som jobbat där (om det varit så illa som du beskriver)?

Om det hade varit duktiga människor som jobbade där, hade det då varit bättre, sämre eller likgiltigt, om man flyttade allt till Tyskland?
 
De är chanslösa på On off och expert etc. Försäljarna kan på sin höjd med både Nikon och Canon. Oftast bara en av dem. Jag har varit in på två olika Expert butiker och frågat om de kunde ta hem Pentax batterigrepp och objektiv på beställning. Jag blev idiotförklarad på båda ställena.

Innan jag köpte min K10D och var ute på "kläm och känn" uppdrag och frågade om de hade Pentax K10D och K100D. Och fick till svar att jag skulle köpa en Canon 350 istället. Det var en mycket bättre kamera. osv osv.

Att Pentax skulle skicka ut kameror bara för att ta dem i retur när de blivit för "gamla" skulle kosta dem för mycket tror jag. Med den marknadsandel de har. Jag tror faktiskt att det går ganska bra för dem att leva på ryktet bara. Jag själv var inne på Canon 450D tills jag läst på och frågat runt, sen blev det en K10D.

Hade jag inte läst på och så, så hade det blivit en Canon eller Nikon, för att en försäljare hade talat om hur mycket bättre det var.

Om Pentax hade haft en organisation i Sverige som kontinuerligt jobbade med att Sälja in Pentax hos stora återförsäljare, bjuda dem på utbildningar om nya produkter etc så hade antagligen säljaren på on off sagt att Canon Nikon OCH Pentax varit mycket bättre än allt annat...
 
Då är det alltså inte att vara representerade inom landet som är problemet, utan snarare personalen som jobbat där (om det varit så illa som du beskriver)?

Om det hade varit duktiga människor som jobbade där, hade det då varit bättre, sämre eller likgiltigt, om man flyttade allt till Tyskland?

Jag personligen ser det som en förbättring om de har bra folk på ett kontor. Hade jag varit aktieägare så hade jag tyckt det var prima att det effektiviserades så. Eftersom det som sagt verkar som att de nöjer sig med att leva på ryktet och internetreklam. Dessutom har de inga problem att styra distrubitionen inom hela EU från Tyskland. Så vad ska de med flera kontor till?

Och eftersom de har reparationer och försäljning på entreprenad så är det väl ypperligt att dra ner på antalet administratörer.

Flera kontor inom samma distributionsområde är bara en kostnad som kan läggas på andra saker, till exempel forskning.
 
Om Pentax hade haft en organisation i Sverige som kontinuerligt jobbade med att Sälja in Pentax hos stora återförsäljare, bjuda dem på utbildningar om nya produkter etc så hade antagligen säljaren på on off sagt att Canon Nikon OCH Pentax varit mycket bättre än allt annat...

Som jag skrev tidigare, jag tror inte de är intresserade av att pyssla med att sälja genom butiker. Du har Canon, Nikon och Sony att konkurrera med där till enorma kostnader. På internet har du betydligt lägre kostnader för marknadsföring, ingen personal som behöver mutas, inga gigantiska hyror för reklampelare etc.

Dessutom, verkar det det som att Pentax fabriker redan går på högvarv, de hinner inte med att leverera alla objektiv de tar fram och de blir slutsålda. Vilket betyder att de alltså säljer så mycket de planerat och har kapacitet för. Ska de sälja mer, behöver de mer produktionskapacitet.

Får väl se var det tar vägen till slut, men jag tror inte att nedläggningen av kontor inom EU är en dålig sak. Det är trots allt det vi har EU för. Fri handel.
 
Flera märken under samma tak

Om det är nåt ljushuvé på Hoya eller Pentax Tyskland som kommit på idén spelar ingen roll. Nu när Pentax satsar verkar beslutet korkat, speciellt som Focus Trading ska ta över. Focus Tradings hemsida om Samsung bådar inte gott.

Nåväl vi får se hur det går, kanske blir det Sony för mig så småningom ...

Har just tittat lite på Sonys nya flaggskepp a900. Verkar vara en intressant kamera. Focustrading har med Sony under digitala systemkameror. Där hittar man även Samsung. Klickar man på Samsungs svenska kamerasida på loggan Focustrading är det första man ser en Pentax:).. man blir lite undrande.

Som det nu ser ut med Pentax så har de hamnat hos Focustrading ihop med Samsung och Sony. Men Sony har ju eget kontor och vinkar där för sin egen produkt? Kan det vara så att Samsung kommer att köra egen distribution på lite sikt och Sony tänker göra likadant. Både Nikon och Canon har egna organisationer när det gäller systemkameror och kör så det rycker. Sony är ju ingen liten firma och har dessutom eget kontor i Sverige, Samsung likaså.

Min tanke är att det måste vara svårt att ha flera liknande konkurrentprodukter under samma tak. Vilken ska man sälja först och varför. Hur det blir lär väl framtiden utvisa. Min tanke är att Pentax säljs och marknadsförs hårt via Focustrading de övriga försvinner mer eller mindre från denna distributör. Någon som vet något mer?
 
Som det nu ser ut med Pentax så har de hamnat hos Focustrading ihop med Samsung och Sony. Men Sony har ju eget kontor och vinkar där för sin egen produkt? Kan det vara så att Samsung kommer att köra egen distribution på lite sikt och Sony tänker göra likadant. Både Nikon och Canon har egna organisationer när det gäller systemkameror och kör så det rycker. Sony är ju ingen liten firma och har dessutom eget kontor i Sverige, Samsung likaså.

Förut så togs Samsungs kameror fram av Samsung Techwind, som också är det företag som Pentax ingick partnerskap med för utveckling av digitalkameror. Detta företag ägdes av Samsung Electronics, men var fristående. Samsung Techwinds produkter har haft egen distribution fristående från Samsung Electronics. (ett annat Samsung företag med fristående distribution är Samsung Motors vars produkter inte säljs i Sverige). Därför har Focustrading distribuerat Samsungs kameror i Sverige, men inte Samsung Electronics. Det var först relativt nyligen som Techwind upphörde som fristående bolag och blev en del av Samsung Electronics. Detta innebär även en förändring av distributionskanalerna och det kommer ta en stund för Samsung att fintrimma dem.

En poäng i sammanhanget - Focustrading lever på att sälja kameror och relaterade tillbehör. Det kostar pengar för dem att lagerhålla produkter, att annonsera och att sköta distribution för de produkter som de har. Det ingår alltså i deras affärsidé att vara intresserade av de produkter som de distribuerar, för annars skulle de ju förlora pengar. Det ligger alltså i Focustradings egenintresse att tjäna pengar på Pentax kameror och tillbehör, och de kan endast tjäna dessa pengar om de marknadsför och säljer intensivt, alltså att de satsar på att sälja mycket av detta märke. För det är vad de lever på.

Om Focustrading inte har detta intresse, så skulle de aldrig blivit distributör.
Det är ju inte så att någon har tvingat dem till att distribuera Pentax och sen skiter Focustrading i Pentax. Det är deras eget intresse att distribuera Pentax, deras eget fria val att teckna ett distributionskontrakt med Pentax.
 
Om Pentax hade haft en organisation i Sverige som kontinuerligt jobbade med att Sälja in Pentax hos stora återförsäljare, bjuda dem på utbildningar om nya produkter etc så hade antagligen säljaren på on off sagt att Canon Nikon OCH Pentax varit mycket bättre än allt annat...

Allt det där har försökts i omgångar med mycket begränsat resultat.
Pentax har sedan slutet av 80-talet haft problemet med att synas i butikerna. En stor del av problemet hänger samman med att när Pentax hade ett fullständigt och väldigt bra manuellt system klart i mitten av 80-talet så dog marknaden för manuella serier därför att autofokus slog igenom. Pentax var till en början tveksamma till autofokus och satsade inte lika hårt på nya objektiv och kameror för systemet, som sina konkurrenter - detta gjorde att de tappade marknadsandelar och att konsumenterna tappade intresse för dem.

Ända sedan slutet på 80-talet har jag hört säljare som sagt "Man får jobba hårdare med kunden för att sälja in Pentax, det går mycket lättare att sälja in Canon eller Nikon". Canon och Nikon säljer sig själv, säljaren behöver bara stå i kassan och ta betalt. Pentax kräver ett större engagemang av säljaren. Eftersom säljare lever på provision så vill ju säljaren hellre sälja Canon och Nikon eftersom det är mycket lättare, än att spendera tid på att försöka sälja Pentax hos svårövertalade kunder.

Detta gör att butikerna ogärna vill lagerhålla Pentax och ogärna vill ha objektiv i lager, eftersom det kostar för mycket för butikerna att ha produkter som får stanna länge i lager innan de blir sålda. Pentax kan inte tvinga butikerna till en större lagerhållning.

Ändå är situationen mycket bättre nu än den var för bara några år sedan i slutet av 90-talet. Då existerade Pentax systemkameror knappt hos butikerna, och detta var före internetboomen. I praktiken var det bara Scandinavian Photo som sålde några Pentax systemkameror. Visst kunde andra butiker ta hem på specialbeställning, men de hade inte i butiken annat än den billigaste därför att det var för låg efterfrågan.

Det var väldigt vanligt att butikerna försökte sälja ut sitt enstaka exemplar av en kamera där tillverkningen upphört, istället för att ta in de nya modellerna. Och jag kan förstå att butikerna inte ville ta in de nya modellerna när de fortfarande hade utgångna kameror kvar i lager.

När MZ-serien kom försökte många fortfarande kränga ut Z-10 som lades ner flera år tidigare...

Jag vet inte hur man övertalar motstridiga kunder och därmed motstridiga butiker att sälja något som de inte tycker om, men skillnaden nu jämfört med slutet av 90-talet är att Pentax har en aggressivare produktutveckling och satsar hårdare på systemkamerorna (under 90-talet var det kompaktkamerorna som Pentax tjänade pengar på). Kamerorna har fått väldigt många goda omdömen av tidningar, vilket skapar ett annat intresse än under 90-talet. Men för att slå sig fram behöver man en effektivare och billigare distribution och detta är de väl medvetna om. Det fungerar inte att sälja på de gamla sätten längre. Internet innebär en kraftig förändring av marknaden.
 
Det har sett likadant ut, medans svenska kontoret fanns här. Som det har klagats på här, så har deras hemsida varit delvis tysk delvis svensk. De har haft länkar som inte fungerat etc.

Pentax har inte existerat på flera år i butiker runt om i landet. Folk i USA, England, Frankrike, Italien, ja till och med Tyskland klagar på att det är svårt att få tag på Pentax saker i butik. Titta på Pentaxforums.com.

Jag är föraktfull, när det sitter ett kontor med folk som inte gör ett dugg. Vare sig det står Pentax, Landstinget, Carlsberg på det. Och eftersom det inte har existerat marknadsföring medans de fanns där, lär det inte bli sämre för att de sparkar ut lite folk som rullar tummarna.

Eller har du bevis på att de har arbetat?

Att hemsidan varit lite på Tyska beror på att Pentax Tyskland har tagit över hemsidan efter att Pentax scandinavia blev filial, tidigare hade Pentax scandinavia en egen hemsida, titta in på http://www.pentax.de/ och jämför med pentax.se.

Jag köpte min DS från hylla i februari -06 i butik i Uppsala(OK, Pentax ligger i Uppsala). Råkade gå in i Elgiganten för ca 1,5 år sen och där stod en försäljare och argumenterade för en K100D, men det var ju i Uppsala det oxå...

Pentax har annonserat bra i tex Foto och funnits på mässor dom senaste åren, så där fattas inget tycker jag, sen känner jag inte till hur det är i övriga landet. Expert som det pratas om i tråden tror jag slutade med Pentax på 80-talet, kanske för att dom blev agent för Konica.

Visst är det billigare att ha samma hemsida med olika språk för hela Europa, men om tyska letar sig in i annonser(som på hemsidan) blir det ingen bra reklam. Gissar för övrigt att vi får skriva på Engelska i mejlen framöver.

Jag hoppas att det hela går bra och att försäljningen ökar med dom nya kamerorna, samt att jag inte kommenterar Mabos politiska inlägg.
 
Visst är det billigare att ha samma hemsida med olika språk för hela Europa, men om tyska letar sig in i annonser(som på hemsidan) blir det ingen bra reklam. Gissar för övrigt att vi får skriva på Engelska i mejlen framöver.

Att det tidigare fanns lite tyska på den svenska hemsiden berodde på att man la ut hela hemsidan innan man hade genomfört hela översättningen till svenska. Många företag arbetar efter "You don't have to get it right, you have to get it going". Bl a Microsoft är ett tydligt exempel på detta (det tog flera år för dem att göra en fungerande Windows...). Översättningen på hemsidan infördes efter hand som den blev klar. Om man hade väntat tills hela översättningen var klar så hade det tagit ännu längre tid att implementera den nya hemsidan och då hade det säkert klagats i detta forum på att hemsidan inte var uppdaterad...

Nu är det ju inget företag som annonserar på det viset, alltså släpper delvis färdiga annonser och sedan uppdaterar dem efter hand de blir klara - för det går inte att göra så med tryckt media. Delvis beroende på det tryckta mediets begränsningar gällande möjligheten att uppdatera efter att det tryckts, och delvis beroende på tidningars och andra publikationers motsträvighet att ta in material efter att sista datumet för inlämnandet gått ut. Så med anledning av detta tror jag inte det blir någon tyska i svenska annonser, särskilt inte som annonseringen kommer gå via Focustrading och jag tror de kommer se till att anlita en översättare av de dokument som de får från Pentax Europe innan de skickar iväg materialet till tidningar och publikationer.

Sen tänker jag iaf skriva till Focustrading på svenska, men för den som vill skriva till dem på engelska så går det säkert också bra.
 
Hela Pentax stöps om innifrån. Människor flyttas omkring, anställda får nya titlar, nya uppgifter, det skapas nya beslutsvägar, hela Pentax företagsorganisation och affärsmodell omstöps till Hoya, och det pågår väldigt mycket internutbildning för att den gamla personalen ska kunna acklimatisera sig efter det nya företaget.
Därför har man inte hunnit med nyhetsbrev och liknande saker, för resurserna går åt till omstrukturering.

Se Pentax som ett företag där "ombyggnad pågår". Inte så lätt att jobba när det är fullt av konsulter som springer omkring och bygger om arbetsplatsen...

Sen förstår inte jag varför du vill ha information om micro-APS för kompakta digitalkameror från Pentax när det är Samsung som har annonserat att de planerar för det.

OK, framtiden är ljus.

Att Pentax blir med på mikro-APS ser jag som självklart, tex ligger det säkert Pentax patent i den nya fattningen. Objektiven kommer nog från Pentax oxå. Att Samsung kommer med riktigt billiga kameror i den fattningen hindrar inte att Pentax kommer med mer avancerade kameror. Panasonic har ju redan visat en kamera i 3! färger för mikro 4/3 så Samsung har nog bråttom med sina. Själv är jag sugen på en liten avancerad Pentax mikro-APS som med en liten pannkaka på 20-30mm kan(nästan) konkurrera i storlek med kompakter som Fuji F100 Pentax A40 osv. Om 1-2 år kanske...
 
Senast ändrad:
Att Pentax blir med på mikro-APS ser jag som självklart, tex ligger det säkert Pentax patent i den nya fattningen. Objektiven kommer nog från Pentax oxå. Att Samsung kommer med riktigt billiga kameror i den fattningen hindrar inte att Pentax kommer med mer avancerade kameror.

Jag tror att Photokina-mässan kommer att bli upplysande på mycket om vad Pentax och Samsung kommer med, men personligen är jag tveksam till mikro-APS för Pentax därför att konceptet känns betydligt mer Samsung. Samsung har lyckats bättre med sina digitala kompakter på marknaden och har därför en marknadsposition och kundunderlag som borde vara positiv för en smidig mindre systemkamera utan optisk sökare.

Problemet för Pentax är kompatibiliteten. Redan mikro 4/3-systemet visar ju på en väldigt begränsad kompatibilitet med 4/3 systemet. Endast ett fåtal objektiv klarar kontrast AF (Leicas D-objektiv klarar det och så Olympus SWD-objektiv) och de som klarar det fungerar inte med AF tracking och AF-C, utan det blir bara enkel AF-S. De övriga 4/3 objektiven blir manuellt fokuserade.
Detta beror på tekniska skillnader mellan kontrast AF och spegelkamerors fas AF, där kontrast AF behöver stämma av fokus flera gånger i sekunden löpande.

För Samsung är detta med kompatibilitet av mindre betydelse, men Pentax har mycket investerat på kompatibilitetsområdet så jag frågar mig om Pentax varumärke klarar det. Säkerligen kommer Pentax leverera objektiv till ett sådant system från Samsung, och dela många interna komponenter (sensor, bildprocessor etc) som kan användas i spegel-APS-kamerorna. Men visst finns det en logik i mikro-systemet, men jag gissar att Pentax komma vara mer avvaktande i bakgrunden för att se vad som händer när Samsung är redo att lansera på marknaden. Om det blir en succé för Samsung så borde det gå lätt och snabbt för Pentax att introducera modeller, men... ja, 4/3-mikro kan ju faktiskt floppa. :) Vi vet inte än. Detta kanske inte alls är framtiden för små systemkameror. Att vara först har både risker och fördelar, jag tror Pentax hellre ser att Samsung tar riskerna.
Men men, vi får väl se vad Photokina säger.
Hursomhelst så kommer det nya spegel APS från både Pentax och Samsung, nyhetsläpp borde bli slutet av denna vecka eller början av nästa.
 
Som jag skrev tidigare, jag tror inte de är intresserade av att pyssla med att sälja genom butiker. Du har Canon, Nikon och Sony att konkurrera med där till enorma kostnader. På internet har du betydligt lägre kostnader för marknadsföring, ingen personal som behöver mutas, inga gigantiska hyror för reklampelare etc.

Kära nån.... Om ingen förutom Pentax fanatiker pratar om Pentax (och ni är inte många tot.världen en marknadsandel på ca 3-5%), så finns inte förutsättningarna för att växa, och växer man inte så måste man till slut avveckla. Det måste man inte vara kärnfysiker för att förstå.

//Adam
 
Kära nån.... Om ingen förutom Pentax fanatiker pratar om Pentax (och ni är inte många tot.världen en marknadsandel på ca 3-5%), så finns inte förutsättningarna för att växa, och växer man inte så måste man till slut avveckla. Det måste man inte vara kärnfysiker för att förstå.

I USA satsar Pentax på de traditionella fotobutikerna istället för stora hemelektronik kedjor, på kunniga handlare som kan det som de säljer. I första hand handlar det om att skapa ett tryggt, stabilt och stadigt underlag, en plattform som man sedan senare kan utvidga för att växa yterligare, men målet är inte att bli störst på marknaden, målet är att i första hand få en stabil marknadsandel som man tjänar pengar på.
 
Kära nån.... Om ingen förutom Pentax fanatiker pratar om Pentax (och ni är inte många tot.världen en marknadsandel på ca 3-5%), så finns inte förutsättningarna för att växa, och växer man inte så måste man till slut avveckla. Det måste man inte vara kärnfysiker för att förstå.

//Adam

Vad har hasselblad och leica för andel? :p Hur mycket växer de? Jag är ingen Pentax fanatiker, som jag sagt många gånger, kommer det en Canon som passar mig bättre byter jag utan att blinka. Men det tror jag inte det kommer att göra. Den enda andra tillverkaren som har en kamera jag skulle kunna snegla på nu är Sony, som jag å andra sidan har svurit en ed på att jag aldrig mer ska köpa något ifrån. Så det kan gå.

Hur som helst, jag köpte min första systemkamera i år. En Pentax, för att den passade mig bäst. En vän till mig köpte ett par månader senare en Pentax för att den passade honom. En tredje person jag känner tänker köpa en Pentax så snart hans Canon 350D lägger av, för att den passar honom.

Ingen av oss behövde Canons, Nikons eller Sonys marknadsföring för att hitta till de kameror vi ville ha. Det räckte med att vi pratade med folk som visste mer än oss och tala om vad vi ville ha och vi hamnade hos Pentax, vilket är det enda märket som ger oss det vi vill ha, för stunden (Samsung nästan också iofs). Men den dagen Canon kommer med en stabiliserad fullformatare så blir det byte, om inte Pentax har en ute före, vilket jag tvivlar på.

Sen skiter jag fullständigt om 49% av DSLR användarna har varit på onoff och fått en Nikon D40 på rabatt. Eller om Sony har sålt 6% av DSLR till tvspelare. Rör mig inte i ryggen. Vad jag vet är att jag liksom andra har hittat en kamera som passar oss, utan att vi behövde få det intutat i oss av en försäljare eller reklamfilm.
 
I USA satsar Pentax på de traditionella fotobutikerna istället för stora hemelektronik kedjor, på kunniga handlare som kan det som de säljer. I första hand handlar det om att skapa ett tryggt, stabilt och stadigt underlag, en plattform som man sedan senare kan utvidga för att växa yterligare, men målet är inte att bli störst på marknaden, målet är att i första hand få en stabil marknadsandel som man tjänar pengar på.

Vad jag hört så har även folk i USA svårt att hitta Pentax saker i butiker. I alla fall om man ska tro de på Pentaxforums.com. Om de inte bor i en storstad och kan knalla in på Adorama eller liknande.
 
...
Expert som det pratas om i tråden tror jag slutade med Pentax på 80-talet, kanske för att dom blev agent för Konica.
...

Ingalunda!

Expert blev agenter för Konica minst 20 år tidigare. Jag köpte nämligen en Konica Autoreflex T3 på 1960-talet, och minns att jag var orolig över vad som skulle komma att hända med priserna på objektiv och tillbehör framöver, eftersom den tidigare generalagenten skulle hänga kvar på något vis.

Dessa kameror var f.ö. mycket bra, och Konica Hexanon-objektiven var förstklassiga. De hade tveklöst bättre IQ än vad Nikon och Canons objektiv hade på den tiden (dessa gamla manuella Hexanon-objektiv tycks stå sig väldigt bra t.o.m. om man jämför dem med dagens CaNikon-objektiv...)

Hexanon-objektiven användes på den tiden av Japanska Industriministeriet som normaler när det gällde att kolla att kvaliteten för alla de övriga japanska tillverkarnas objektiv höll acceptabel standard(!) Kan vara kul att känna till ifall man skulle få lust att retas lite med CaNikon-gänget...

Nåväl, när det gäller marknadsandelar blev Konica aldrig stora. De var en mindre tillverkare, men produkterna var av hög kvalitet. Detsamma gäller deras film- och pappersproduktion - försäljningsmässigt klart mindre än Fuji och Kodak, men kvalitetsmässigt i minst samma nivå. Vi vet ju hur det gick - för ett par år sedan drog de sig ur fotomarknaden. Idag så är storlek allt, förefaller det.

Hoppas för egen del att Pentax och Olympus trots detta kan hitta nischer så att de kan klara sig, när de tre tungviktarna (Nikon, Canon och Sony) kommer att drabba samman här framöver. För det kommer de definitivt att göra...

Må den bäste "sumo-brottaren" vinna!
 
Senast ändrad:
Sen skiter jag fullständigt om 49% av DSLR användarna har varit på onoff och fått en Nikon D40 på rabatt. Eller om Sony har sålt 6% av DSLR till tvspelare. Rör mig inte i ryggen. Vad jag vet är att jag liksom andra har hittat en kamera som passar oss, utan att vi behövde få det intutat i oss av en försäljare eller reklamfilm.

Så bra sammanfattat!!
En kamera är ett verktyg för att nå ett mål och fungerar verktyget och passar för användaren som denne vill, saknar det betydelse hur maknadsandelarna ser ut för just det verktyget man använder. Hur stor marknadsandel verktyget har kommer heller inte att påverka resultatet.

Uffe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.