Undrar vad deras ovilja att ge ut riktig trovärdig info kostar dom just nu med detta samelsurium av osäkerhet...
Problemet är att människor älskar att spekulera och odla domedagsprofetior oavsett vad Pentax eller Samsung släpper för information.
När Hoya köpte Pentax så spekulerades det hej vilt i forumen om att nu ska Pentax läggas ner, tillverkningen av kamerorna ska upphöra och hela rubbet ska säljas till Samsung. För att stävja detta så publicerades det ett brev från Hoyas chef H Suzuki där han skrev att Pentax är värdefullt för Hoya, men det hjälpte inte ett dugg för ingen trodde på honom. Nästa försök var ett brev som Suzuki författade med Ned Bunnel för Pentax USA, som återigen tryckte på att Pentax är värdefullt för Hoya. Ned Bunnel skrev även att med Hoya så upplever han att han nu har de möjligheter och resurser som behövs för att bringa framgång och expansion för kameramärket Pentax.
Inte heller detta hjälpte för ingen trodde på dem, och det spekuleras fortfarande i att Samsung ska köpa Pentax - alternativt att kamerorna ska läggas ner.
Tittar vi historiskt sett så såg jag spekulationer om att Pentax kommer sluta med systemkameror redan 1988 och sen dess har jag sett det typ varje år återkommande.
Konklusion - det spelar ingen roll hur många gånger och hur tydliga Hoya än är om att de satsar på Pentax, de tror på en framtid för Pentax, de satsar på expansion och utveckling, därför att människor hellre tror sina egna domedagsspekulationer än vad företag som Hoya säger.
Se bara det senaste missförståndet när Hoya gör miljoninvesteringar i Pentax och förändrar försäljningsorganisationen för att göra Pentax mer effektivt och kunna expandera på marknaden. Eftersom dessa förändringar kostar stora stora pengar, så har detta inneburit att Pentax tillfälligt redovisar en marginell förlust.
Och detta har alltså tolkats, givetvis, av marknaden som att Pentax går dåligt och att Pentax kommer läggas ner alternativt säljas till Hoya.
Därför att människor inte begriper att ett företag som Hoya satsar inte miljoner i strukturella förändringar av en division som de planerar att sälja eller lägga ner. Man satsar dessa miljoner därför att man tror på enheten, för att man investerar för framtiden och vill gå med vinst. Men människor fattar inte detta.
Tyvärr är det så att människor tolkar alla förändringar som negativt.
Så Hoya har redan flera gånger om talat om vart de är på väg med Pentax.
Samsung har också flera gånger om talat om vart de är på väg.
Men människor bryr sig inte, läser det inte, tror inte på det, glömmer bort det eller helt enkelt bara totalt ignorerar det.
Givetvis har människors spekulationer högre trovärdighet för internetläsare än vad företagen säger officiellt och publikt. Dvs, om lille mystiske X som använder sig av någon pseudonym i ett forum säger att Pentax kommer läggas ner, så har detta för den stora massan större trovärdighet än om Hoyas högsta chef säger "Vi tror på Pentax och gör stora investeringar i Pentax".
Detta är en sjuka på Internet och jag tycker det är beklämmande.
Sen är det vetenskapligt bevisat att människor hellre tar till sig det negativa än det positiva, och detta hör ihop med hur hjärnan fungerar. I kroppen så har vi en försvarsmekanism som hör ihop med överlevnadsinstinkten, och den gör att negativ information går rakt in och memoreras medan positiv information går igenom ett värderingsfilter där det mesta sorteras ut. Så negativ information, sann eller osann, kommer människan ihåg mycket bättre än positiv information.