ANNONS
Annons

Pentax Scandinavia läggs ner

Produkter
(logga in för att koppla)
Var någonstans står det att Focus Trading ska ta över import och distribution av Pentax?
På Fotosidan står det:
> "Nu lägger Pentax ner sitt kontor i Sverige, och kommer styra hela sin nordiska verksamhet från Tyskland via Focus Trading."
http://www.fotosidan.se/cldoc/21412.htm#

Man undrar hur det går med kontakterna mot tidningar och kunder, blir det på Engelska? Hur kommer annonserna att se ut i Svenska tidningar, ramlar det in tyska ord? Blir det Pentax i en Focus trading-monter på mässorna? Dom kan säkert inte Pentax lika bra.

Om jag gissar på 3st som jobbar på Pentax scandinavia + försäljare, hur många tjänster spars in om Focus trading sköter distribution och Hamburg sköter kunder och marknadsföring? Det tar oxå tid och personal.

Men servicen är jag inte orolig för.
 
På Samsungs svenska hemsida, inte Focus Trading utan Samsungs egen, www.samsung.se - finns information om både digitala kompakter och systemkamerorna, som nya GX-20.
Jag är inte säker på att Focus Trading verkligen fortfarande distribuerar Samsung kameror i Sverige, jag tycker det verkar som att Samsung själva har tagit över detta, via Samsung Electronics Nordic AB.
Jo det verkar som om Samsung nu har en GX20 på hemsidan, men att en generalagent? som Focus.. var för GX20, så måste man ner i undermenyer för att hitta liknande info som tex Cyberphoto har...Det är ynkligt och definitivt ingen satsning. Sen kan man fråga sig varför inte GX200 lanseras ...
 
Hoya/Pentax och Samsung satsar på olika saker och kommer fortsätta med det i framtiden. 24x36 kameror och objektiv från Samsung är en definitiv möjlighet och är inget hinder för Pentax att fortsätta med sitt APS-C system. Samsung har pengarna och resurserna för 24x36. Hoya/Pentax har visat god styrka i APS-C.

Jag tycker att man ska ge Pentax Europe en chans, de KAN ju faktiskt vara helt fantastiskt underbara att ha å göra med och hur bra som helst. Att döma ut dem innan de ens har fått visa vad de går för, det tycker jag känns något oseriöst.

Det finns ju de som har klagat på Pentax Sverige och kallat dem "konservativa", kanske revoltärer från Tyskland är precis det som behövs för att blåsa liv i den svenska försäljningen så att vi får ännu fler svenska Pentax-vänner här att prata med. :) Förändringar behöver ju inte automatiskt alltid vara av ondo. :)
Visst ger jag Hamburgarna en chans...
Dom kontakter jag haft har varit positiva, men jag har mina misstankar om resultatet(se ovan).

Synd för kunderna, men kanske oundvikligt att Samsung satsar på en egen fattning, för Olympus/Pana/Leicas nya fattning är "öppen" för andra, eller?. Tanken kanske är att Pentax limited gluggar ska designas om(och bli mindre, plastigare och billigare) för en "tajtare" fattning typ Leica M. Då kan Samsung tillverka enkla, kompakta och billiga kameror till "plättarna"(pannkakorna).

Även Pentax kan tillverka en lite mer avancerad kamera till dom.
För jag tycker att Sam/Pentax kan tillverka kameror i samma format, bara kamerorna inte är "lika". Jag gillar Nikons beteckning DX, som antagligen står för Digtal X=format och FX där F=full(format). Men jag hoppas att inte Pentax ger sig in i FX formatet som redan är ockuperat av Canon/Nikon och dessutom är mindre försäljningsmässigt. För att inte tala om att objektiv måste tas fram för FX om skakreducering ska användas. Nej, satsa istället på Hasselblad-formatet med en 645a som det finns objektiv för.
 
På Fotosidan står det:
> "Nu lägger Pentax ner sitt kontor i Sverige, och kommer styra hela sin nordiska verksamhet från Tyskland via Focus Trading."
http://www.fotosidan.se/cldoc/21412.htm#

Man undrar hur det går med kontakterna mot tidningar och kunder, blir det på Engelska? Hur kommer annonserna att se ut i Svenska tidningar, ramlar det in tyska ord? Blir det Pentax i en Focus trading-monter på mässorna? Dom kan säkert inte Pentax lika bra.

Om jag gissar på 3st som jobbar på Pentax scandinavia + försäljare, hur många tjänster spars in om Focus trading sköter distribution och Hamburg sköter kunder och marknadsföring? Det tar oxå tid och personal.

Men servicen är jag inte orolig för.

När Pentax Scandinavia fanns så var det ett gemensamt kontor för hela den skandinaviska marknaden. Det är vanligt bland många stora företag att de har ett gemensamt kontor för marknadsföring och distribution av hela den nordiska marknaden. Men vi i Sverige har inte märkt så mycket av detta därför att dessa kontor brukar ligga just i Sverige, därför att Sverige geografiskt ligger i nordens mitt. Men egentligen så hade Pentax Scandinavia lika gärna kunnat ligga i Norge eller Finland, och det hade knappast inneburit någon praktisk skillnad för den svenska marknaden.

Fungerar Renault i Norge och Finland sämre för att marknadsföring och distribution sköts av Renault Nordic i Kista, Sverige? Vi lever i en globaliserad värld och det är dags att även svenskar inser att Sverige faktiskt är en del av Europa, att svenskar faktiskt är europeer. Idén bakom EU bygger på ett enat europa, en enad marknad. Holland, Luxemburg, Belgien, Österrike med flera regionala marknader i Europa sköts från Tyskland. Och om detta fungerar, varför skulle det inte fungera för att Sverige sköts från Tyskland? Enda skillnaden är ju att man expanderar dessa marknader. Pentax behöver knappast ha ett kontor för varje region i Europa, lika lite som Pentax har ett kontor i varje delstat i USA och USA är ändå större än Europa.

När det gäller Pentax representation på mässorna så kan vi titta i Europa och där är det representanter från Pentax Europe som finns med på mässorna. Och om Pentax Europe i Tyskland kan serva belgiska och holländska butiker och tidningar med information på franska och flamländska så varför skulle de inte kunna klara av svenska? De flesta regionala europeiska marknader sköts redan från Pentax Europe i Tyskland sedan många år tillbaka och språket är inget problem. Om det kan fungera i Belgien, varför skulle det inte fungera i lilla Sverige som har mindre befolkningsmängd än Belgien och därmed är en mindre marknad?

Och varför förutsätter du automatiskt att Pentax Europe kommer att lägga ner pentax.se? Pentax Europe äger domänen pentax.se och jag ser definitivt inget hinder för dem att fortsätta med den hemsidan och fortsätta att ha svensk information på den precis som sker idag.

Jag tycker jag anar fördomar här mot att tyskar inte kan lika bra som svenskar och det tycker jag är väldigt tråkigt att se.
 
Synd för kunderna, men kanske oundvikligt att Samsung satsar på en egen fattning, för Olympus/Pana/Leicas nya fattning är "öppen" för andra, eller?

Varför skulle det vara synd för kunderna att Samsung satsar både på K-fattningen och en mindre variant för utbytbara objektiv på kompakta digitalkameror?
Och nej, Olympus/Panasonics nya Micro 4/3" är ingen öppen standard, som 4/3" var. Så Micro 4/3" är låst till enbart Olympus/Panasonic - vilket i praktiken knappast innebär någon skillnad för även fast 4/3" var "öppen" så har ju knappt några andra företag än Olympus/Panasonic lanserat produkter för det. Så för kunderna blir det knappast någon skillnad.

Jag tycker det bara är positivt att Samsung breddar sin kundkrets och satsar på flera olika marknader för flera olika målgrupper. Och jag tror definitivt att de kommer göra en 24x36 före Pentax gör det. Samsung har ju större marknadsföringskapacitet än Pentax, och även mer pengar att satsa på projekt som mer handlar om status och "show off" än att tjäna pengar.

Så det blir troligen så att Samsung kommer att ha ett bredare program inom K-fattningen och den mindre varianten, än Pentax för Pentax kommer nischa in sig mot vissa specifika målgrupper medan Samsung försöker nå så många som möjligt istället.

Lite som Olympus och Panasonic försöker göra, där Olympus är massmärket medan Panasonic nischar in sig och där även använder Leica som väldigt nischad produkt.
Jag tror att Samsung och Pentax måste göra en liknande grej, just därför att de delar så mycket teknik under skalet och därmed konkurrerar för mycket med varandra om de gör samma kameror mot samma målgrupp.
 
..............
Fungerar Renault i Norge och Finland sämre för att marknadsföring och distribution sköts av Renault Nordic i Kista, Sverige? Vi lever i en globaliserad värld och det är dags att även svenskar inser att Sverige faktiskt är en del av Europa, att svenskar faktiskt är europeer. Idén bakom EU bygger på ett enat europa, en enad marknad. Holland, Luxemburg, Belgien, Österrike med flera regionala marknader i Europa sköts från Tyskland. Och om detta fungerar, varför skulle det inte fungera för att Sverige sköts från Tyskland? Enda skillnaden är ju att man expanderar dessa marknader. Pentax behöver knappast ha ett kontor för varje region i Europa, lika lite som Pentax har ett kontor i varje delstat i USA och USA är ändå större än Europa.
........
I USA är standardspråket Engelska(eller Amerikanska).
Språket har vi inte standardiserat i EU(än).
Titt som tätt stöter man på Svengelska i tex bruksanvisningar, men det ser inte bra ut i annonser...

Jag kan kontra med att det märks att du bor i Stockholm...
Själv bor jag oxå i Stockholms län, men i periferin av Norrtälje Kommun. Och som så många andra ser "vi" hur "allt" centraliseras in till kommuncentra och länets eller landets huvudort, och till vilket pris som helst. Om vi nu tittar på Pentax så är Europaagenten "centraliserad" till Hamburg, och varför? Jo "störst går först", Holland och Frankrike-agenterna var mindre...
Du kan kontra med att Hamburg har den största hamnen eller nåt...
Men vi som har rest en del vet att tyskarna är dåliga på språk, så skulle vettet bestämma så låg Europaagenten kanske i Holland eller Sverige...
 
I USA är standardspråket Engelska(eller Amerikanska).
Språket har vi inte standardiserat i EU(än).
Titt som tätt stöter man på Svengelska i tex bruksanvisningar, men det ser inte bra ut i annonser...

Jag kan kontra med att det märks att du bor i Stockholm...
Själv bor jag oxå i Stockholms län, men i periferin av Norrtälje Kommun. Och som så många andra ser "vi" hur "allt" centraliseras in till kommuncentra och länets eller landets huvudort, och till vilket pris som helst. Om vi nu tittar på Pentax så är Europaagenten "centraliserad" till Hamburg, och varför? Jo "störst går först", Holland och Frankrike-agenterna var mindre...
Du kan kontra med att Hamburg har den största hamnen eller nåt...
Men vi som har rest en del vet att tyskarna är dåliga på språk, så skulle vettet bestämma så låg Europaagenten kanske i Holland eller Sverige...

Jag vet många svenskar som skriver och uttrycker svenengelska dagligen.
Jag vet annonser skapade av svenskar som innehåller massor med särskrivningar och icke-svenska uttryck. Vi svenskar är väldigt anglofierade och jag tror det snarare är en fördel än en nackdel att överlåta marknadsföringen åt tyskar som kan ha en annan blick på saker och ting än folket som hyllar landet på andra sidan Atlanten som har varit den viktigaste påverkan av "svensk" kultur sedan 50-talet. Elvis är fortfarande kung i Sverige. Brylcreme, caddilac och rockabilly.
Svensk landsbygd ser ju ut som en kopia av Minnesota och annnan amerikansk landsbygd.

Tyskar är inte dåliga på språk, men de är dåliga på engelska.
Svenskarna är usla på språk. Hur många svenskar kan spanska, franska och italienska? Svenskar är bara bra på engelska, men de klarar inte några andra språk. Många tyskar är bra på franska exempelvis. Många fransmän är lysande på spanska och italienska och många italienare är bättre på franska än de är på engelska.

Jag tycker det är förmätet att påstå att tyskar är dåliga på språk, när svenskar bara klarar svenska och engelska och de flesta tyskar är bättre på franska eller spanska än svenskar är.

Det är helt enkelt dags att Sverige accepterar sig som en del av europa istället för att vara en amerikansk ö mitt bland europeer. Jag är för ett enat europa, en enad marknad och ett Sverige som är en del av europa istället för ett land med befolkning som tror sig vara bättre än andra europeer.

Jag tycker att vi ska ge tyskarna en chans. Om de kan klara av den belgiska och holländska marknaden, så kan de säkert klara av den betydligt mindre svenska marknaden också.

Nationalism är ålderdomligt, konservativt och hör inte hemma i ett modernt samhälle. Jag är en stolt europé och för mig spelar det ingen roll om det är svenskar, holländare, tyskar eller italienare som sköter marknadsföring av den europeiska regionen Sverige. Det viktiga är inte nationaliteten, det viktiga är att det görs ett bra jobb. Jag skulle aldrig komma på tanken att påstå att tyskar gör ett dåligt jobb bara för att de är tyskar istället för svenskar.
 
Det som tyder på oerhört kassa marknadsföringsenheter inom denna vad man nu måste kalla "soppa Pentax Samsung" är att dom inte stoppat allt sådant här spekulerande via riktig rejäl enkel information om vad som händer..

För då man inte gör det brukar det ligga ugglor i mossen har man lärt sig.... Goda nyheter berättar man snabbare än nyheterna finns snudd på.. Sämre sådana håller man truten om i det längsta...

och till slut startat domedagstopics.. Vilket skadar företagen med det grövsta..

Tills idag innan jag sett detta senaste hade jag kunnat handla en pentax Samsung.. Ja för bara någon timme sedan skrev jag att det var mitt andraval..har till o med haft funderingar åt det hållet då den där Samsung GX 20 är billig samt har sjukt fina stora knappar.Ren Semipro till rea på reapriset.... Nu vete tusan om jag skulle göra detta utan ha raka klara besked om vad som är på G och hur saker skall se ut...Eller.. Jag skulle inte göra det .Inte utan mycket klara besked om vad som är på G..



Undrar vad deras ovilja att ge ut riktig trovärdig info kostar dom just nu med detta samelsurium av osäkerhet... .... Bara tappet i Sverige kommer ju bli dramatiskt om info inte kommer med et raskaste.. ..I alla fall om folk tänker som jag gör lär det bli stora tapp...

Jaja. klantigt aggerat utan snack ser det ut..men Sverige var väl så litet så det var obetydligt kanske för dom.. Dom övriga EU länderna är ju en hel del större....trist...
 
Det som tyder på oerhört kassa marknadsföringsenheter inom denna vad man nu måste kalla "soppa Pentax Samsung" är att dom inte stoppat allt sådant här spekulerande via riktig rejäl enkel information om vad som händer..

För då man inte gör det brukar det ligga ugglor i mossen har man lärt sig.... Goda nyheter berättar man snabbare än nyheterna finns snudd på.. Sämre sådana håller man truten om i det längsta...

och till slut startat domedagstopics.. Vilket skadar företagen med det grövsta..

Tills idag innan jag sett detta senaste hade jag kunnat handla en pentax Samsung.. Ja för bara någon timme sedan skrev jag att det var mitt andraval..har till o med haft funderingar åt det hållet då den där Samsung GX 20 är billig samt har sjukt fina stora knappar.Ren Semipro till rea på reapriset.... Nu vete tusan om jag skulle göra detta utan ha raka klara besked om vad som är på G och hur saker skall se ut...Eller.. Jag skulle inte göra det .Inte utan mycket klara besked om vad som är på G..



Undrar vad deras ovilja att ge ut riktig trovärdig info kostar dom just nu med detta samelsurium av osäkerhet... .... Bara tappet i Sverige kommer ju bli dramatiskt om info inte kommer med et raskaste.. ..I alla fall om folk tänker som jag gör lär det bli stora tapp...

Jaja. klantigt aggerat utan snack ser det ut..men Sverige var väl så litet så det var obetydligt kanske för dom.. Dom övriga EU länderna är ju en hel del större....trist...

Vänta till photokina och se vad pentax släpper, om vi får som vi vill så kommer det lite godbitar, DA*15 DA*30 DA*55 DA*60-250, och kanske en mediumformats kamera som många vill se. Får domedagsprofeterna som de vill så får vi se ett ensamt 60-250DA* objektiv i montern.
 
ååh vilka domedagsprofetior

poppa lite popcorn och läsa på forum slår allt


Självklart blir en del diskussioner då det sker saker som nu sker helt utan vidare medelanden av vart saker är på väg.... Det är väl ett friskhets tecken att folk reagerar då man är konsumenter kan man tycka.. Och då kameror bevisligen är kära ägodelar där man försvarar sitt märke med "hugg o slag" snudd på så är saker som rubbar tryggheten att man satsat "rätt" rejält trist..

Ingen med kontakter inom Pentax/Samsung som kan meddela dom att folk är klart undrande?? Så kanske det kommer lite mer klargörande info ....
 
Så mycket vet jag att killarna på Focus Trading, är sjukt mycket duktigare på att kränga kameror än tröttmössorna som jobbade på Pentax.

Hälsningar

Adam
 
Undrar vad deras ovilja att ge ut riktig trovärdig info kostar dom just nu med detta samelsurium av osäkerhet...

Problemet är att människor älskar att spekulera och odla domedagsprofetior oavsett vad Pentax eller Samsung släpper för information.

När Hoya köpte Pentax så spekulerades det hej vilt i forumen om att nu ska Pentax läggas ner, tillverkningen av kamerorna ska upphöra och hela rubbet ska säljas till Samsung. För att stävja detta så publicerades det ett brev från Hoyas chef H Suzuki där han skrev att Pentax är värdefullt för Hoya, men det hjälpte inte ett dugg för ingen trodde på honom. Nästa försök var ett brev som Suzuki författade med Ned Bunnel för Pentax USA, som återigen tryckte på att Pentax är värdefullt för Hoya. Ned Bunnel skrev även att med Hoya så upplever han att han nu har de möjligheter och resurser som behövs för att bringa framgång och expansion för kameramärket Pentax.

Inte heller detta hjälpte för ingen trodde på dem, och det spekuleras fortfarande i att Samsung ska köpa Pentax - alternativt att kamerorna ska läggas ner.

Tittar vi historiskt sett så såg jag spekulationer om att Pentax kommer sluta med systemkameror redan 1988 och sen dess har jag sett det typ varje år återkommande.

Konklusion - det spelar ingen roll hur många gånger och hur tydliga Hoya än är om att de satsar på Pentax, de tror på en framtid för Pentax, de satsar på expansion och utveckling, därför att människor hellre tror sina egna domedagsspekulationer än vad företag som Hoya säger.

Se bara det senaste missförståndet när Hoya gör miljoninvesteringar i Pentax och förändrar försäljningsorganisationen för att göra Pentax mer effektivt och kunna expandera på marknaden. Eftersom dessa förändringar kostar stora stora pengar, så har detta inneburit att Pentax tillfälligt redovisar en marginell förlust.
Och detta har alltså tolkats, givetvis, av marknaden som att Pentax går dåligt och att Pentax kommer läggas ner alternativt säljas till Hoya.

Därför att människor inte begriper att ett företag som Hoya satsar inte miljoner i strukturella förändringar av en division som de planerar att sälja eller lägga ner. Man satsar dessa miljoner därför att man tror på enheten, för att man investerar för framtiden och vill gå med vinst. Men människor fattar inte detta.

Tyvärr är det så att människor tolkar alla förändringar som negativt.
Så Hoya har redan flera gånger om talat om vart de är på väg med Pentax.
Samsung har också flera gånger om talat om vart de är på väg.
Men människor bryr sig inte, läser det inte, tror inte på det, glömmer bort det eller helt enkelt bara totalt ignorerar det.

Givetvis har människors spekulationer högre trovärdighet för internetläsare än vad företagen säger officiellt och publikt. Dvs, om lille mystiske X som använder sig av någon pseudonym i ett forum säger att Pentax kommer läggas ner, så har detta för den stora massan större trovärdighet än om Hoyas högsta chef säger "Vi tror på Pentax och gör stora investeringar i Pentax".

Detta är en sjuka på Internet och jag tycker det är beklämmande.

Sen är det vetenskapligt bevisat att människor hellre tar till sig det negativa än det positiva, och detta hör ihop med hur hjärnan fungerar. I kroppen så har vi en försvarsmekanism som hör ihop med överlevnadsinstinkten, och den gör att negativ information går rakt in och memoreras medan positiv information går igenom ett värderingsfilter där det mesta sorteras ut. Så negativ information, sann eller osann, kommer människan ihåg mycket bättre än positiv information.
 
Konklusion - det spelar ingen roll hur många gånger och hur tydliga Hoya än är om att de satsar på Pentax, de tror på en framtid för Pentax, de satsar på expansion och utveckling, därför att människor hellre tror sina egna domedagsspekulationer än vad företag som Hoya säger.
Hoya satsar på expansion och utveckling av Pentax?
"Concerning the digital camera business operated by Pentax, Hoya said it will aim to secure its profit by reducing the business scale from now on. ... The company is planning to cut costs by streamlining its bases in Japan by shifting production overseas and outsourcing, as well as reducing production to an appropriate level from now, it said."
Källa, sista stycket i artikeln:
http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20080812/156393/

Det är knappast fel att folk drar egna slutsatser utifrån observationer av ett företags handlingar istället för att okritiskt ta in vad företagsägare säger. Att prata om att ett område är viktigt är klart mycket billigare än att investera sina pengar i området.
 
Givetvis har människors spekulationer högre trovärdighet för internetläsare än vad företagen säger officiellt och publikt. Dvs, om lille mystiske X som använder sig av någon pseudonym i ett forum säger att Pentax kommer läggas ner, så har detta för den stora massan större trovärdighet än om Hoyas högsta chef säger "Vi tror på Pentax och gör stora investeringar i Pentax".

Detta är en sjuka på Internet och jag tycker det är beklämmande.
Sen har vi ju dom som konstant sväljer all företagsinformation med hull och hår, och blint litar på allt som sägs, bara det kommer från någon med "ett trovärdigt namn". Behöver jag mer än peka på den debatt om Pentax 645D, som förts här de senaste åren?
 
Att Hoya jagar kostnader för att förbättra resultatet är ingen nyhet, det gick man ut med redan vid förvärvet av Pentax.

Undrar hur satsningen nedan kommer att te sig i praktiken. Avser man objektiv enbart med K-fattning eller gäller det även andra fabrikat?

"From now, the company will attempt to expand its business through entering the SLR camera lens market, which it has been holding back from entering as it believes margins are lower than for compact cameras lenses."
 
Det kanske tom blir tvärtom? Jävligt mycket bättre?

Med tanke på alla som gnällt tidigare så kan det väl inte bli sämre.

Själv ställer jag mig frågorna.

"Har jag någonsin varit på Pentax.se site?"
"Har jag någonsin behövt ha tag på Pentax i Sverige?"
"Har jag någonsin känt att det är bra med ett Pentax kontor i Sverige?"

Svaren är nej på samtliga.
 
Med tanke på alla som gnällt tidigare så kan det väl inte bli sämre.

Själv ställer jag mig frågorna.

"Har jag någonsin varit på Pentax.se site?"
"Har jag någonsin behövt ha tag på Pentax i Sverige?"
"Har jag någonsin känt att det är bra med ett Pentax kontor i Sverige?"

Svaren är nej på samtliga.

Jag har tre raka "ja" på dom frågorna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.