Annons

Pentax Scandinavia läggs ner

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ett enormt svaghetstecken från ett fabrikat att inte ha en egen repressentation i ett land som Sverige. De allra flesta företagen vill sköta sin marknadsföring och affärere själva i varje land, de små och svaga tvingas gå via diverse importörer. Sen kan man fråga sig vad Focus hellst säljer, en Pentax eller Samsunga kamera... de är ändå privatägda och skall visa vinst...
 
Dom lär ju inte sälja fler kameror i sverige pga det här. Man kan nog kallt konstatera att Pentax ser Sverige som en iskall marknad och ni som användare kommer få ett ännu större helvete att komma över dels nya produkter (framför allt objektiv), men även delar och service.
 
Det är ett enormt svaghetstecken från ett fabrikat att inte ha en egen repressentation i ett land som Sverige. De allra flesta företagen vill sköta sin marknadsföring och affärere själva i varje land, de små och svaga tvingas gå via diverse importörer. Sen kan man fråga sig vad Focus hellst säljer, en Pentax eller Samsunga kamera... de är ändå privatägda och skall visa vinst...
ett land som sverige? vi som inte ens kan ta ett os guld
Välkommen till fotosidan förresten.
 
Sverige är en liten marknad, inte konstigt att vi ryker först. Hur är det med Pentax Norge/Danmark/Finland/Island?

Vi är bara 9.000.000 människor. Även om 5% av Sveriges befolkning skulle använda systemkamera så skulle det betyda cirka 22-23.000 Pentaxägare. För att det ska hålla behöver de 22-23.000 köpa en hel hög med DA* objektiv per år ;).

De har ju en marknad som säljer objektiv. Köper alla de bästa de har, så har de pengar ett par år, men sen då? :p De kan inte leva på att bara sälja prispressade kameror när folk uppdaterar. Objektiven håller för länge för att de ska kunna leva på endast det.

Om varje Pentaxägare lade ner 10000.- per år på objektiv kanske det skulle funka bättre. Och då menar jag inte begagnat och inte importerat. Det är ju trots allt så många objektiv inhandlas redan idag i Sverige. Och det är även det som rekommenderas tex. här på fotosidan.
 
Nja, servicen är i Linköping hos Ziegler med svårare fall till Hamburg, så där blir det nog ingen skillnad. Men att sköta hela Europa från Tyskland blir nog svårt, jag tänker på annonser, kontakter med press och fotografer samt egen? monter på mässor.
Frågan är oxå om Focus Trading kan sköta det så mycket billigare?
 
Sverige är en liten marknad, inte konstigt att vi ryker först. Hur är det med Pentax Norge/Danmark/Finland/Island?
Pentax scandinavia har väl Sverige, Norge och Finland som marknad även om Norge har nåt eget, distributionen kanske?
Pentax säljer även kompakter och kikare, men Pentax växer ju, då ska man väl inte lägga ner. I övriga Europa känner jag bara till att Frankrike har "egen" agent, övriga länder sköts nog mer eller mindre från Hamburg.
Se mer på en tråd jag startade på Pentaxforum:
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-news-rumors/35782-pentax-scandinavia-shut-down.html

Tänkte mig ner till Photokina, och då ska jag prata med dom...
 
Det är ett enormt svaghetstecken från ett fabrikat att inte ha en egen repressentation i ett land som Sverige. De allra flesta företagen vill sköta sin marknadsföring och affärere själva i varje land, de små och svaga tvingas gå via diverse importörer. Sen kan man fråga sig vad Focus hellst säljer, en Pentax eller Samsunga kamera... de är ändå privatägda och skall visa vinst...
Skall inte Pentax gå med vinst? Om fler företag väljer att centralisera sina distribution kanske prylarna blir billigare. Hur mycket extra kostar en Nikon eller Canon t.ex. för att hålla de lokala förmågorna under armarna?
 
Även om 5% av Sveriges befolkning skulle använda systemkamera så skulle det betyda cirka 22-23.000 Pentaxägare. För att det ska hålla behöver de 22-23.000 köpa en hel hög med DA* objektiv per år ;).
Jag hajade till lite när jag såg siffran 23000. Det är nämligen precis så många exemplar Nikon sålt enbart av modellen D80 i Sverige. I det perspektivet inser man, att så relativt små märken som Pentax kommer att ha/få det svårt bl.a. med det som diskuteras i denna tråd: att kunna upprätthålla en (minst) godtagbar standard på kundkontakt och service.
 
Om varje Pentaxägare lade ner 10000.- per år på objektiv kanske det skulle funka bättre. Och då menar jag inte begagnat och inte importerat. Det är ju trots allt så många objektiv inhandlas redan idag i Sverige. Och det är även det som rekommenderas tex. här på fotosidan.

Original optik dessutom, hur många blir det kvar när man räknat bort alla förrädare som köper piratgluggar :)

/kent
 
Jo jag skriver "FX" ibland, alltså "FF" vilket betyder full format, och av vad? Jo småbildsfilm(35mm, 135 format eller 24X36mm), men det finns oxå andra format av film, så jag tycker att "FX" är ett bättre namn.

K10D har det så kallade APS formatet(ca 16X23mm).

Det är inte omöjligt att Pentax presenterar en "DX" kamera på Photokina eftersom det har varit mycket tjat på bla PentaxForums om att Pentax måste komma med FX eller FF.

FX? DX? Blev tvungen att googla, och om jag fattat rätt så är det alltså Nikons beteckningar på FF och APS-C. Kul för Nikon att hitta på egna namn, men utanför Nikons ramar tycker jag nog man ska hålla sig till de lite mer allmänt kända och märkesobundna beteckningarna FF och APS-C.
 
Samsung verkar tyvärr inte vara 100% hängivna Pentaxfattningen heller iom att de kommer med ny fattning nu.

Trodde först att Hoyas produktionsnerdragningarna hos Pentax samt nerläggningarna för märket i Europa kunde vara ett tecken på att Samsung skulle ta över och "rädda" märket snart. Men iom att Samsung nu satsar på en fattning för mindre kameror kan man undra hur framtiden för Pentax ser ut:
http://www.amateurphotographer.co.u...tal_camera_system_on_the_way_news_266661.html
 
Senast ändrad:
Samsung verkar tyvärr inte vara 100% hängivna Pentaxfattningen heller iom att de kommer med ny fattning nu.

Trodde först att Hoyas produktionsnerdragningarna hos Pentax samt nerläggningarna för märket i Europa kunde vara ett tecken på att Samsung skulle ta över och "rädda" märket snart. Men iom att Samsung nu satsar på en fattning för mindre kameror kan man undra hur framtiden för Pentax ser ut:
http://www.amateurphotographer.co.u...tal_camera_system_on_the_way_news_266661.html

Hur kan det vara dåligt för pentax att deras sensor hamnar i fler kameror?

Omvänt, det här är goda nyheter för pentax. Förutom Sigma har ingen gjort kompaktdigitaler med lite större sensor, nu verkar olympus och samsung ligga bra till. Detta innebär om det går vägen större volymer för pentax och samsung gemensamma sensorteknologi, eller ännu hellre, ytterst kvalificerade kompakter med "stor" (för att vara en kompakt) sensor från även pentax.

Går samsungs satsning bra ökar dessutom samsung sin mindshare på kameramarknaden, vilket även det gagnar pentax eftersom kamerorna delar teknologi.

Jag kan ärligt talat inte se annat än fördelar.
 
Hoppas du får rätt, men Pentax hade känts klart tryggare om Samsung satsat alla sina resurser för objektivutveckling och, viktigare, marknadsföring på den fattningen, än att de väljer att sprida resurserna. Pentax har ju inte direkt haft de bästa resurserna på de områdena hittils.

Ett litet märke behöver i regel satsa ordentligt för att ha en chans att slå sig in på marknaden, frågan är väl om Samsung kommer göra två halvsatsningar eller om de tänker att de har en bättre chans om de satsar rejält på kameror med microfattning som konkurrerar främst med Olympus än om de fortsätter stångas mot Canon, Nikon och Sony.
 
Samsung verkar tyvärr inte vara 100% hängivna Pentaxfattningen heller iom att de kommer med ny fattning nu.

Trodde först att Hoyas produktionsnerdragningarna hos Pentax samt nerläggningarna för märket i Europa kunde vara ett tecken på att Samsung skulle ta över och "rädda" märket snart. Men iom att Samsung nu satsar på en fattning för mindre kameror kan man undra hur framtiden för Pentax ser ut:
http://www.amateurphotographer.co.u...tal_camera_system_on_the_way_news_266661.html

Samsung är inte, har aldrig och kommer inte vara intresserad av att köpa märket Pentax från Hoya. Samsung har sitt eget märke som de satsar på.

Pentax och Samsung har ett avtal om tekniskt samarbete som innebär att de utvecklar ny teknik för digitala systemkameror. För att snabbt slå sig in på marknaden så har Samsung valt att stämpla sitt namn på Pentax-kameror. Detta har gett dem möjlighet att få ut systemkameror med sitt eget namn på, samtidigt som de också har fått tid på sig att utveckla sina egendesignade kameror.
Samsungs intresser är inte att sälja Pentax-kameror, deras intresse är att sälja sina egna kameror. De samarbetar med Pentax för att få ner utvecklingskostnaderna, men om de skulle köpa upp sin partner så skulle ju förlora samkörningsfördelarna för då skulle de ju bekosta hela utvecklingen själv istället för som nu dela kostnaderna med Hoya.

Jag har sagt ända sedan Pentax och Samsung inledde sitt samarbete, att det inte skulle bli något annat än ett samarbete. Pentax och Samsung skulle fortsätta med sina egna varumärken och göra sina egna produkter. Samsung skulle inte köpa Pentax och förhoppningsvis kan vi nu lägga ner den långlivade myten om att Samsung kommer köpa Pentax. Det kommer inte att hända.

Det finns inget som säger att de nya kamerorna från Samsung som kommer att använda den nya "hybrid"-fattningen, inte kommer att innehålla teknik från samarbetet mellan Samsung och Pentax.

Att Samsung satsar på hybrid-kameror berör inte Pentax APS-C modeller och det påverkar inte heller Pentax framtida planer. Det är ett missförstånd att Pentax och Samsung måste göra samma kameror och samma produkter. I själva verket så önskar båda fabrikaten skilja sig åt. Det har varit en temporär lösning att Samsung stämplar sitt namn på Pentax-kameror, självfallet kan de inte fortsätta med det om de vill ha trovärdighet på marknaden.

Pentax och Samsung måste göra olika kameror. Det finns ingen motsättning i det och att fortfarande samarbeta. För det som de samarbetar om är saker som bildbehandling, sensorer, ljusmätningssystem, autofokussystem, blixtstandarder och andra tekniker. Kamerorna behöver inte se likadana ut och ha samma funktioner, även fast de delar mycket teknik under skalet.

Det finns heller ingen motsättning i att Samsung gör en mindre fattning, samtidigt som de fortsätter med kameror för den större fattningen.

En poäng i sammanhanget är att Pentax för två år sedan på Tokyo Photo Expo visade upp ett antal designstudier, bland dessa fanns en systemkamera utan optisk sökare. Så det är ju lite kul nu att Samsungs nya fattning och modeller påminner om det projekt som Pentax visade upp ett studium av för två år sedan.

Jag ser det som fullkomligt logiskt att Pentax och Samsung delar upp marknaden mellan sig. Liknande teknik i modellerna under skalet, men olika kameror för olika kunder och marknadssegment. Genom detta så har de större möjligheter för att expandera jämfört med dagsläget där de konkurrerar om samma kunder med samma kameror under olika namn.
 
Hoppas du får rätt, men Pentax hade känts klart tryggare om Samsung satsat alla sina resurser för objektivutveckling och, viktigare, marknadsföring på den fattningen, än att de väljer att sprida resurserna. Pentax har ju inte direkt haft de bästa resurserna på de områdena hittils.

Ett litet märke behöver i regel satsa ordentligt för att ha en chans att slå sig in på marknaden, frågan är väl om Samsung kommer göra två halvsatsningar eller om de tänker att de har en bättre chans om de satsar rejält på kameror med microfattning som konkurrerar främst med Olympus än om de fortsätter stångas mot Canon, Nikon och Sony.

Samsung har större resurser än Hoya och kan sprida ut sina satsningar på fler områden än vad Pentax har möjlighet till. Redan innan Hoya tog över Pentax så talade Pentax ledning om att nischa in Pentax. Om Samsung väljer att ta sin med Pentax samutvecklade teknik och även satsa på en egen fattning, så varför skulle detta vara negativt för Pentax? Pentax har inte de marknadsresurser som behövs för att marknadsföra en slags mini-systemkamera och jag tror inte att de behöver ha det heller. Pentax satsar idag på APS-C och kommer fortsätta att göra det.
Pentax behöver inte finnas alla marknadssegment och möta alla kunder. Det viktiga är att Pentax och Samsung kan möta olika kunder, och på så sätt sprida ut sina samutvecklade tekniker och lösningar. Genom detta så sänker man utvecklingskostnaderna och Pentax får möjlighet att fortsätta satsa på det som Pentax är starkast på.

Pentax har idag goda resurser för objektivutveckling genom att de licensierar ut flera konstruktioner till Tokina. Och de Schneider-objektiv som Samsung säljer är konstruerade och tillverkade av Pentax. Samsung har alltså hitills inte lagt en spänn på objektivutveckling för K-bajonetten, utan det är Pentax som har skött hela den biten.

Om Samsung flyttar sin icke-existerande objektivutveckling från APS-C formatet till ett nytt format, varför skulle detta vara negativt?

Dessutom finns det många rykten om att Samsung satsar på en ny serie av 24x36 objektiv för K-fattningen. Det kan mycket väl bli så att Samsung satsar på 24x36 och en slags mini-hybrid fattning, och låter Pentax ta hand om APS-C marknaden.
Och varför skulle detta vara negativt? Jag ser det som bra för K-fattningen att mmärkena börjar skilja sig åt och vända sig mot olika målgrupper därför att man i längden inte kan marknadsföra samma kamera, om än med olika namn, till samma kunder.
 
Senast ändrad:
Om det är nåt ljushuvé på Hoya eller Pentax Tyskland som kommit på idén spelar ingen roll. Nu när Pentax satsar verkar beslutet korkat, speciellt som Focus Trading ska ta över. Focus Tradings hemsida om Samsung bådar inte gott.

Var någonstans står det att Focus Trading ska ta över import och distribution av Pentax? Den enda information jag ser är att man lägger ner det svenska marknadskontoret för istället sköta marknadsföring och distribution direkt från Pentax Europe i Tyskland. Det är en samordning av resurserna som gör distributionen billigare, och förhoppningsvis även effektivare. Jag hittar ingenting om Focus Trading eller Samsung bland dessa nyheter och förstår därför inte kopplingen du gör.
 
Focus Tradings hemsida om Samsung innehåller nog mycket mindre än Cyberphotos ....
http://www.focustrading.se/Index.aspx
Ja, leta får man...

På Samsungs svenska hemsida, inte Focus Trading utan Samsungs egen, www.samsung.se - finns information om både digitala kompakter och systemkamerorna, som nya GX-20.
Jag är inte säker på att Focus Trading verkligen fortfarande distribuerar Samsung kameror i Sverige, jag tycker det verkar som att Samsung själva har tagit över detta, via Samsung Electronics Nordic AB.

Det är troligen så att Focus Tradings hemsida inte har uppdaterats på ett tag och därför ligger några gamla sidor kvar i systemet.
 
Ska Pentax/Hoya/Samsung satsa på "allt" dvs APS, FX, 645, 67(senare?), kompaktkameror och objektiv till allihopa samt kanske nåt mera?
Och samtidigt lägga ner tex Pentax Scandinavia?

Hoya/Pentax och Samsung satsar på olika saker och kommer fortsätta med det i framtiden. 24x36 kameror och objektiv från Samsung är en definitiv möjlighet och är inget hinder för Pentax att fortsätta med sitt APS-C system. Samsung har pengarna och resurserna för 24x36. Hoya/Pentax har visat god styrka i APS-C.
Genom att utveckla kameror för olika målgrupper och sälja dem genom olika varumärken så når de olika marknader och slipper den inbördes konkurrensen som de har nu.

Samsung och Hoya/Pentax har sina egna distributionsnät. Jag ser inget som visar på att de skulle samköra distribution och service, även om det skulle ge kostnadsmässiga fördelar.

Jag tycker att man ska ge Pentax Europe en chans, de KAN ju faktiskt vara helt fantastiskt underbara att ha å göra med och hur bra som helst. Att döma ut dem innan de ens har fått visa vad de går för, det tycker jag känns något oseriöst.

Det finns ju de som har klagat på Pentax Sverige och kallat dem "konservativa", kanske revoltärer från Tyskland är precis det som behövs för att blåsa liv i den svenska försäljningen så att vi får ännu fler svenska Pentax-vänner här att prata med. :) Förändringar behöver ju inte automatiskt alltid vara av ondo. :)
 
Senast ändrad:
I tidningen Ljud och Bilds sommarnummer så hittar jag en notis från Samsung om att de nu i sommar släpper sin nya GX-20 på den svenska marknaden.
Det känns ju lite underlig eftersom kameran redan har funnits här sedan i våras, men om det är så att Samsung Electronics Nordic AB har övertagit distributionen från Focus Trading, så blir plötsligt detta begriplig. Dvs att de nylanserar och gör en nysatsning. Om Samsung har arbetat på att Samsung ska ta över sin egen distribution här, så kan detta även förklara Focus Tradings leveransproblem av kameror och tillbehör.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.