Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax Scandinavia läggs ner

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har faktiskt kontaktat Pentax Sverige. Frågade om man inte kunde köpa USA-varianten av "sling bag" via dem. Men de sa nej. Så det var inte särskilt givande. Jag köpte en beg. Slingshot 200 istället och får brodera dit Pentax-emblemet. ;)
 
varför göra reklam för ett märke som inte vill serva sina kunder för? Jag skulle aldrig ge tillverkaren ett bidrag via sy på namnet på tillverkaren på en väska om tillverkaren nobbade sälja mig en väska orginal.. Då kan dom va utan gratisreklam anser jag...
 
varför göra reklam för ett märke som inte vill serva sina kunder för? Jag skulle aldrig ge tillverkaren ett bidrag via sy på namnet på tillverkaren på en väska om tillverkaren nobbade sälja mig en väska orginal.. Då kan dom va utan gratisreklam anser jag...

Såg du smileyn efter den meningen? Den betyder nämligen att det var skrivet med ironi.
 
Jag kontaktade Pentax angående sensorrengöring som garantiåtgård inom ett år efter köp av Pentax-dslr.

Jojo. Men det kan du väl fortfarande göra vid auktoriserad verkstad? Inte behöver du kostymnissar som administrerar ett kontor i Sverige för det? Eller höra av sig till affären man köpt varan hos?
 
Jag tycker det är förmätet att påstå att tyskar är dåliga på språk, när svenskar bara klarar svenska och engelska och de flesta tyskar är bättre på franska eller spanska än svenskar är.

Det är väl exakt lika förmätet att påstå att "svenskar bara klarar svenska och engelska"? Vad vet du om gemene mans språkkunskaper?
Jag respekterar absolut att man står upp när man tycker ngt är fel, men att kasta samma scheisse tillbaka är inte så sympatiskt.
 
Nej det är förstås ;). Vi (Pentaxianer) får väl helt enkelt ligga på tyskarna att de ska ha en uppdaterad svensk hemsida med sådan information på.

Vet inte om all info behöver finnas på en hemsida, bara att det finns nån kontakt som kan hjälpa mig. Sen om den är i Tyskland eller Sverige spelar mindre roll. Kanske inte alla behöver det, men för oss som ännu inte kan allt om Pentax så.
 
Fakta från nätet!

Pentax har slutit avtal med hela Focus Nordic-gruppen. Fr.o.m. den 8:e september sköter Focus Trading AB försäljning, distribution och marknadsföring av Pentax i Sverige.

Samarbetet med Focus Nordic gruppen ger Pentax en effektivare distribution och kommunikation mot Nordens cirka 25 millioner invånare.

Pentax som är en av Japans ledande producenter av optiska produkter grundades redan 1919, då under namnet Asahi Optical Joint Stock Co. of Tokyo. Från början var det glasögonglas som producerades, men 1931 var det dags för den första stillbildskameran. Företagsnamnet ändrades till Pentax 1957, och kom från PENTAprisma och refleX, eftersom Asahi Optical var först med att sätta in en Pentaprismasökare i en spegelreflexkamera.

Pentax varumärke är känt över hela världen och förknippas med produkter av hög kvalité. Med ett nätverk av agenter och dotterföretag täcker man in distribution i över 100 länder.

“Världens första” har många gånger gällt Pentax produktutveckling. Exempel på det är den allra första japanska 35 mm-kameran 1951, och världens första kompaktkamera med inbyggd zoom 1986.

Pentax har sitt huvudkontor i Japan och tillverkning i hela Asien, bl.a. Japan, Hong Kong, Filipinerna och Vietnam.

Focus Nordic gruppen består av Focus Trading AB (Sverige), Westheimer A/S (Danmark), Aronsen A/S (Norge) och Focus Image Nordic Oy (Finland).

Hämtat från nätsidan Webfinanser !
 
Pentax har slutit avtal med hela Focus Nordic-gruppen. Fr.o.m. den 8:e september sköter Focus Trading AB försäljning, distribution och marknadsföring av Pentax i Sverige.

Samarbetet med Focus Nordic gruppen ger Pentax en effektivare distribution och kommunikation mot Nordens cirka 25 millioner invånare. ........

Focus Nordic gruppen består av Focus Trading AB (Sverige), Westheimer A/S (Danmark), Aronsen A/S (Norge) och Focus Image Nordic Oy (Finland).

Hämtat från nätsidan Webfinanser !
Då undrar man varför inte info står på Pentax.se och att nyhetsbrev om den infon inte kommit.....senaste jag har fått är från November -07. Om nu inte Pentax har fattat att vi lever i 80-talet, borde Hoya eller Pentax Tyskland veta att man kan kommunicera med internet. Fram till Nov -07 var det bättre, men det var kanske dom på Sverigekontoret som grejade det?

Vi får se om jag kommer ner till Photokina, då blir det frågor.
Sen blir det intressant att se Pentax på Stockholms mässan nån månad senare. Gärna lite info om micro-APS systemet i ett nyhetsbrev i höst oxå...
 
Hoya satsar på expansion och utveckling av Pentax?
"Concerning the digital camera business operated by Pentax, Hoya said it will aim to secure its profit by reducing the business scale from now on. ... The company is planning to cut costs by streamlining its bases in Japan by shifting production overseas and outsourcing, as well as reducing production to an appropriate level from now, it said."

Det är ingen hemlighet att Hoya överför resurser från de kompakta digitalkamerorna till systemkamerorna. Denna process började redan när Pentax var sig själva.

Det är sant att Hoya minskar sin kostym för digitalkameror, genom att lägga ner fabriken i Kina för digitalkameror - en fabrik som aldrig gick med vinst och bara har kostat pengar sedan 2003. Jag tycker det är positivt att man flyttar den produktionen till andra fabriker, och även till externa företag. E och M serien görs av ett företag i Taiwan som även gör åt BenQ och flera andra tillverkare.
Så detta är vad "reducing business scale" innebär.
Redan när Pentax introducerade K10D så sa Pentax att de är i en process av att flytta allt mer resurser från digitalkamerorna till systemkamerorna, därför att digitalkamerorna har för lite vinstmarginal.
Så det är ju ingen nyhet att de lägger ner sina egna fabriker för de kompakta digtalkamerorna och flyttar ännu mer av produktionen av dessa till OEM tillverkare. Effekten av detta blir givetvis "reducing business scale".
För stänger man en fabrik och låter någon annan tillverkare de kompakta ditalkamerorna så blir ju businessen krympt. Ok?

Detta tar du som bevis på att Hoya inte satsar på Pentax.
Ärligt talat så tar jag detta som bevis på att Hoya just satsar på Pentax.
För om de inte vore intresserade av Pentax, varför ens flytta produktionen av sina billigaste digitalkameror till andra tillverkare och göra upp avtal? Om de inte vore intresserade så vore det ju betydligt enklare att sälja av rubbet.
Men de säljer inte, de omstrukturerar.
Som omstruktureringen är beviset på att Hoya satsar på Pentax.

Ett annat bevis är de förändringar som Hoya gör på den amerikanska marknaden.
Om nu Hoya är på väg att lägga ner Pentax, varför satsar de miljoner på att bygga upp ett nät av service med proffskompetens? Och varför bygger de upp ett nät med proffs-kompetens, om de inte har en proffskamera på gång? Och om de har en proffskamera på gång, är inte detta att satsa?
Svara mig Will Saar, varför satsar Hoya miljoner på pro-service om de ämnar lägga ner företaget?

Och varför satsar Hoya miljoner på en omstrukturering av hela den amerikanska försäljnings och distributionsverksamheten som de genomför sedan flera månader tillbaks? Vore inte detta pengar i sjön om avsikten var att lägga ner företaget?
Varför byta från en konservativ och föråldrad säljmodell till samma progressiva och moderna säljmodell som konkurrenterna har, om syftet var att lägga ner verksamheten?

Den förändring som Hoya nu gör på den amerikanska marknaden, och på flera marknader, är strukturella förändringar som konkurrenterna gjorde redan för flera år sedan. Men Pentax gjorde det inte då därför att de hade en konservativ ledningsgrupp. Hoya är en helt annan typ av företag.

Det tar självfallet tid för ett modernt företag som Hoya att passa in konservativa Pentax ålderdomliga försäljnings och produktionsmodeller in i ett modernt och progressivt företag. En stor del av detta handlar om att utbilda personalen så att de förstår Hoya affärsmodell. Detta tar tid.

Detta är en förändring som pågår på alla plan -
en modernisering av försäljnings- och distributionsmodeller, en modernisering av produktutvecklingen, en modernisering av personalpolitik och management, en modernisering av så enkla saker som hur kommunikationen går till internt i företaget och vem som är ansvarig för vad och vem som bör tala med vem.
Här fungerade Pentax helt annorlunda än Hoya.
Denna förändring gör man inte på en vecka.
Internt inom Hoya beräknar man att hela den här processen att modernisera Pentax kommer ta 12 månader.

Detta är ett citat från ett inoficiellt brev. Jag vill inte säga vem inom Hoya/Pentax som har skrivit det, för det får jag inte, men här är ett utdrag:

"The real story here is about a company trying quickly to change an acquired divisions outdated and frankly out of touch culture and philosophy. The folks I deal with at Hoya know we need to change our product planning and go to market strategies, as well as our mfg process and this will take 12 months before we see the fruits of our labor. Meanwhile, each sales subsidiary is working overtime to transition into the appropriate model that will work with our new positioning.
"

Ja, Hoya satsar på expansion och utveckling av Pentax.
Men om du tror det tar en vecka att förvandla ett ålderdomligt företag med ålderdomligt ledarskap och management- och beslutprocesser till ett modernt företag för framtiden, så är din tro inte realistisk.
Det tar tid och det måste få ta den här tiden för att man ska kunna göra stora vinster sen. Slutkunderna kommer inte se så mycket av detta än, för de ser inte vad som sker internt på kontoren.
 
Senast ändrad:
varför göra reklam för ett märke som inte vill serva sina kunder för? Jag skulle aldrig ge tillverkaren ett bidrag via sy på namnet på tillverkaren på en väska om tillverkaren nobbade sälja mig en väska orginal.. Då kan dom va utan gratisreklam anser jag...

I det här fallet handlar det om att Pentax USA har lånat ut sitt namn till en extern tillverkare av väskor i USA. Det är ett avtal som har slutits mellan Pentax Imaging Systems USA och väsktillverkaren enbart för den amerikanska marknaden.
På grund av detta så varken kan eller får Pentax Europa sälja den väskan, för om de gjorde det så skulle de bryta mot det avtal som amerikanska Pentax har gjort med väsktillverkaren för den amerikanska marknaden.

I Europa så finns det andra väskor, som Pentax Europe har tagit fram och gjort avtal om här, och dessa väskor finns tillgängliga i Sverige för den som söker en kameraväska med Pentax-logotyp.
 
Det är väl exakt lika förmätet att påstå att "svenskar bara klarar svenska och engelska"? Vad vet du om gemene mans språkkunskaper?
Jag respekterar absolut att man står upp när man tycker ngt är fel, men att kasta samma scheisse tillbaka är inte så sympatiskt.

Skillnaden är att i Sverige så är engelska obligatoriskt att lära sig, medan i många europeiska länder så får man välja mellan franska, tyska, engelska, spanska och så vidare. Så i Sverige så är engelska ett officiellt andraspråk, medan i många europeiska länder så är det ofta franska, tyska eller spanska.

Det är därför som europeer nedanför norden är kunnigare på franska, tyska och spanska än svenskar är, för många svenskar nöjer sig med att lära sig enbart engelska.

Varför klagar svenskar på språkkunskaper hos tyskar och fransmän? Jo, för att svenskarna inte kan tyska och franska. Om de kunde det så skulle de ju inte behöva klaga på språkkunskaperna hos tyskar och fransmän. Eller se på hur det är i Sverige när tyskar och fransmän kommer hit och anställda i butiker tycker de är så jobbiga för turisterna inte kan engelska... men de skulle ju inte vara jobbiga om de anställda i butikerna kunde franska och tyska.

När såg du senast en fransk film? När såg du senast en tysk film?
Hur många fransk TV-serier har visats i Sverige senaste tre månaderna, på bra sändningstid? När såg du senast en spansk deckare eller en italiensk underhållningsshow? För att inte tala om ett franskt debattprogram?

Dessa typer av program finns överallt i Europa bland europeiska länders TV.
Men de saknas i Sverige. Här finns knappt någon distribution av europeisk film och det finns knappt någon distribution av europeisk TV. Men i Europa är det annorlunda. Där kan man se fransk film i Tyskland.

Detta bidrar också till anglofieringen av det svenska samhället och gör också att svenskar är dåliga på europeiska språk, eftersom här är nästan all TV och film på engelska. Detta är ett stort kulturellt problem i Sverige.
 
Då undrar man varför inte info står på Pentax.se och att nyhetsbrev om den infon inte kommit.....senaste jag har fått är från November -07. Om nu inte Pentax har fattat att vi lever i 80-talet, borde Hoya eller Pentax Tyskland veta att man kan kommunicera med internet. Fram till Nov -07 var det bättre, men det var kanske dom på Sverigekontoret som grejade det?

Vi får se om jag kommer ner till Photokina, då blir det frågor.
Sen blir det intressant att se Pentax på Stockholms mässan nån månad senare. Gärna lite info om micro-APS systemet i ett nyhetsbrev i höst oxå...

Hela Pentax stöps om innifrån. Människor flyttas omkring, anställda får nya titlar, nya uppgifter, det skapas nya beslutsvägar, hela Pentax företagsorganisation och affärsmodell omstöps till Hoya, och det pågår väldigt mycket internutbildning för att den gamla personalen ska kunna acklimatisera sig efter det nya företaget.
Därför har man inte hunnit med nyhetsbrev och liknande saker, för resurserna går åt till omstrukturering.

Se Pentax som ett företag där "ombyggnad pågår". Inte så lätt att jobba när det är fullt av konsulter som springer omkring och bygger om arbetsplatsen...

Sen förstår inte jag varför du vill ha information om micro-APS för kompakta digitalkameror från Pentax när det är Samsung som har annonserat att de planerar för det.
 
Det som tyder på oerhört kassa marknadsföringsenheter inom denna vad man nu måste kalla "soppa Pentax Samsung" är att dom inte stoppat allt sådant här spekulerande via riktig rejäl enkel information om vad som händer..

Det är inte frågan om kassa marknadsföringsenheter, det handlar snarare om en utbredd åsikt bland internetanvändare om att allt det positiva som ett företag säger om sina planer och sin utveckling alltid är fel och det negativa är det som man ska ta fasta på.

Det blir lätt komiskt när människor klagar på en om man hänvisar till officiella och positiva pentax nyheter, för då får man massa skit på sig för att man inte är tillräckligt skeptisk och bla bla... och samma människor hänvisar till andra källor som kommer med negativa åsikter och de sväljer detta med hull och hår och visar ingen skepticism alls från de nyheterna.

För vi vet ju att positiv information alltid är fel och att negativ information alltid är rätt.

Som när analysfirmor skriver positivt om ett företags utveckling, då är det ingen som tror dem. "var skeptisk, bla bla"... Och när samma analysfirmor skriver negativt, då blir de plötsligt betrodda. "såg du vad de skrev, ojoj... nu är det dags byta märke. Det här går illa".

Så här fungerar internet.
Så det saknar därför helt betydelse vad Pentax eller Hoya går ut med för information, för om det är positiv information så blir de inte betrodda.
Och skulle någon tro på dem så blir den personen mobbad i månader för det.

För det finns inget mer provocerande bland internetanvändare som positiva nyheter och positiv information. Vi lever uppenbarligen i en väldigt negativ värld där allt ska svartmålas och det ska ses problem överallt för annars har man ju "rosa glasögon" på sig och ser inte verkligheten.

Människor är allt bra underliga ibland...
 
Nu när Pentax satsar verkar beslutet korkat, speciellt som Focus Trading ska ta över. Focus Tradings hemsida om Samsung bådar inte gott.
Nåväl vi får se hur det går, kanske blir det Sony för mig så småningom ...

På vilket sätt är Focus hemsida för Sony bättre än deras för Samsung?
Vad jag kan se på Focus hemsida så ser den likadan ut för alla märken som de distribuerar. Ingen får mer och ingen får mindre. Det är samma struktur på allt, vilket troligen beror på att de har en låst användarmiljö som kör mot ett publiceringssystem och en databasmotor där varje produkt läggs in, och det är samma för alla märken som de har hand om.

Nu har de stoppat in Pentax där. Inte en komplett sida, men det är den inte för Sony heller. Så det blir väl som det blir med Sony, att Focus Trading sida kompletteras av märkets egen sida.

Och om Focus kan lyckas med Sony så kan de nog klara av Pentax också.

Det är helt enkelt så att Hoya lade ner Pentax Scandinavia därför att de tyckte att de gjorde ett för dåligt jobb. Samma sak hände med Peugeot Sverige som var ett dotterbolag till Autogruppen, som ägdes av PSA-gruppen (Pegeuot Citroen SA i Frankrike).

Försäljningen sjönk och sjönk och Peugeot var i stort uträknad på den svenska marknaden. Så vad hände? Jo, man lade ner det egna dotterbolaget och så lät man ett danskt företag - KW Bruun Autoimport - ta över.

Idag är Peugeot ett av de större märkena i Sverige och har kraftfullt ökat sin marknadsandel.

Det är inte alltid det är bra att ha sitt eget dotterbolag...
Så det kan mycket väl vara så att Focus Trading lyckas göra ett bättre jobb än Pentax Scandinavia lyckades med. De har ju uppenbarligen lyckats bättre med Sony och Samsung, iaf för digitalkompakterna som har blivit stora i Sverige. (att systemkamerorna inte helt har slagit igenom är snarare Samsungs fel än Focus, för Samsung har inte fullt ut satsat på Europa-marknaden för GX-systemet. De har huvudsakligen satsat på Asien, för det har tagit tid för dem att bygga upp det europeiska distributionssystemet för systemkamerorna, och det är knappast Focus fel.).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.