Zewrak
Aktiv medlem
Jag har tre raka "ja" på dom frågorna.
Kan du ge mig något exempel på när man behöver ha tag på Pentax i Sverige? För mig är det lika främmande som att behöva ha tag på Intel i Sverige.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har tre raka "ja" på dom frågorna.
Kan du ge mig något exempel på när man behöver ha tag på Pentax i Sverige? För mig är det lika främmande som att behöva ha tag på Intel i Sverige.
varför göra reklam för ett märke som inte vill serva sina kunder för? Jag skulle aldrig ge tillverkaren ett bidrag via sy på namnet på tillverkaren på en väska om tillverkaren nobbade sälja mig en väska orginal.. Då kan dom va utan gratisreklam anser jag...
Jag kontaktade Pentax angående sensorrengöring som garantiåtgård inom ett år efter köp av Pentax-dslr.
Jojo. Men det kan du väl fortfarande göra vid auktoriserad verkstad? Inte behöver du kostymnissar som administrerar ett kontor i Sverige för det? Eller höra av sig till affären man köpt varan hos?
Jo, fast jag är inte så klipsk som du är.
Såg du smileyn efter den meningen? Den betyder nämligen att det var skrivet med ironi.
Jag tycker det är förmätet att påstå att tyskar är dåliga på språk, när svenskar bara klarar svenska och engelska och de flesta tyskar är bättre på franska eller spanska än svenskar är.
Nej det är förstås . Vi (Pentaxianer) får väl helt enkelt ligga på tyskarna att de ska ha en uppdaterad svensk hemsida med sådan information på.
Då undrar man varför inte info står på Pentax.se och att nyhetsbrev om den infon inte kommit.....senaste jag har fått är från November -07. Om nu inte Pentax har fattat att vi lever i 80-talet, borde Hoya eller Pentax Tyskland veta att man kan kommunicera med internet. Fram till Nov -07 var det bättre, men det var kanske dom på Sverigekontoret som grejade det?Pentax har slutit avtal med hela Focus Nordic-gruppen. Fr.o.m. den 8:e september sköter Focus Trading AB försäljning, distribution och marknadsföring av Pentax i Sverige.
Samarbetet med Focus Nordic gruppen ger Pentax en effektivare distribution och kommunikation mot Nordens cirka 25 millioner invånare. ........
Focus Nordic gruppen består av Focus Trading AB (Sverige), Westheimer A/S (Danmark), Aronsen A/S (Norge) och Focus Image Nordic Oy (Finland).
Hämtat från nätsidan Webfinanser !
Sen blir det intressant att se Pentax på Stockholms mässan nån månad senare. Gärna lite info om micro-APS systemet i ett nyhetsbrev i höst oxå...
Hoya satsar på expansion och utveckling av Pentax?
"Concerning the digital camera business operated by Pentax, Hoya said it will aim to secure its profit by reducing the business scale from now on. ... The company is planning to cut costs by streamlining its bases in Japan by shifting production overseas and outsourcing, as well as reducing production to an appropriate level from now, it said."
Det är ingen hemlighet att Hoya överför resurser från de kompakta digitalkamerorna till systemkamerorna. Denna process började redan när Pentax var sig själva.
Det är sant att Hoya minskar sin kostym för digitalkameror, genom att lägga ner fabriken i Kina för digitalkameror - en fabrik som aldrig gick med vinst och bara har kostat pengar sedan 2003. Jag tycker det är positivt att man flyttar den produktionen till andra fabriker, och även till externa företag. E och M serien görs av ett företag i Taiwan som även gör åt BenQ och flera andra tillverkare.
Så detta är vad "reducing business scale" innebär.
Redan när Pentax introducerade K10D så sa Pentax att de är i en process av att flytta allt mer resurser från digitalkamerorna till systemkamerorna, därför att digitalkamerorna har för lite vinstmarginal.
Så det är ju ingen nyhet att de lägger ner sina egna fabriker för de kompakta digtalkamerorna och flyttar ännu mer av produktionen av dessa till OEM tillverkare. Effekten av detta blir givetvis "reducing business scale".
För stänger man en fabrik och låter någon annan tillverkare de kompakta ditalkamerorna så blir ju businessen krympt. Ok?
Detta tar du som bevis på att Hoya inte satsar på Pentax.
Ärligt talat så tar jag detta som bevis på att Hoya just satsar på Pentax.
För om de inte vore intresserade av Pentax, varför ens flytta produktionen av sina billigaste digitalkameror till andra tillverkare och göra upp avtal? Om de inte vore intresserade så vore det ju betydligt enklare att sälja av rubbet.
Men de säljer inte, de omstrukturerar.
Som omstruktureringen är beviset på att Hoya satsar på Pentax.
Ett annat bevis är de förändringar som Hoya gör på den amerikanska marknaden.
Om nu Hoya är på väg att lägga ner Pentax, varför satsar de miljoner på att bygga upp ett nät av service med proffskompetens? Och varför bygger de upp ett nät med proffs-kompetens, om de inte har en proffskamera på gång? Och om de har en proffskamera på gång, är inte detta att satsa?
Svara mig Will Saar, varför satsar Hoya miljoner på pro-service om de ämnar lägga ner företaget?
Och varför satsar Hoya miljoner på en omstrukturering av hela den amerikanska försäljnings och distributionsverksamheten som de genomför sedan flera månader tillbaks? Vore inte detta pengar i sjön om avsikten var att lägga ner företaget?
Varför byta från en konservativ och föråldrad säljmodell till samma progressiva och moderna säljmodell som konkurrenterna har, om syftet var att lägga ner verksamheten?
Den förändring som Hoya nu gör på den amerikanska marknaden, och på flera marknader, är strukturella förändringar som konkurrenterna gjorde redan för flera år sedan. Men Pentax gjorde det inte då därför att de hade en konservativ ledningsgrupp. Hoya är en helt annan typ av företag.
Det tar självfallet tid för ett modernt företag som Hoya att passa in konservativa Pentax ålderdomliga försäljnings och produktionsmodeller in i ett modernt och progressivt företag. En stor del av detta handlar om att utbilda personalen så att de förstår Hoya affärsmodell. Detta tar tid.
Detta är en förändring som pågår på alla plan -
en modernisering av försäljnings- och distributionsmodeller, en modernisering av produktutvecklingen, en modernisering av personalpolitik och management, en modernisering av så enkla saker som hur kommunikationen går till internt i företaget och vem som är ansvarig för vad och vem som bör tala med vem.
Här fungerade Pentax helt annorlunda än Hoya.
Denna förändring gör man inte på en vecka.
Internt inom Hoya beräknar man att hela den här processen att modernisera Pentax kommer ta 12 månader.
Detta är ett citat från ett inoficiellt brev. Jag vill inte säga vem inom Hoya/Pentax som har skrivit det, för det får jag inte, men här är ett utdrag:
"The real story here is about a company trying quickly to change an acquired divisions outdated and frankly out of touch culture and philosophy. The folks I deal with at Hoya know we need to change our product planning and go to market strategies, as well as our mfg process and this will take 12 months before we see the fruits of our labor. Meanwhile, each sales subsidiary is working overtime to transition into the appropriate model that will work with our new positioning.
"
Ja, Hoya satsar på expansion och utveckling av Pentax.
Men om du tror det tar en vecka att förvandla ett ålderdomligt företag med ålderdomligt ledarskap och management- och beslutprocesser till ett modernt företag för framtiden, så är din tro inte realistisk.
Det tar tid och det måste få ta den här tiden för att man ska kunna göra stora vinster sen. Slutkunderna kommer inte se så mycket av detta än, för de ser inte vad som sker internt på kontoren.
varför göra reklam för ett märke som inte vill serva sina kunder för? Jag skulle aldrig ge tillverkaren ett bidrag via sy på namnet på tillverkaren på en väska om tillverkaren nobbade sälja mig en väska orginal.. Då kan dom va utan gratisreklam anser jag...
Det är väl exakt lika förmätet att påstå att "svenskar bara klarar svenska och engelska"? Vad vet du om gemene mans språkkunskaper?
Jag respekterar absolut att man står upp när man tycker ngt är fel, men att kasta samma scheisse tillbaka är inte så sympatiskt.
Då undrar man varför inte info står på Pentax.se och att nyhetsbrev om den infon inte kommit.....senaste jag har fått är från November -07. Om nu inte Pentax har fattat att vi lever i 80-talet, borde Hoya eller Pentax Tyskland veta att man kan kommunicera med internet. Fram till Nov -07 var det bättre, men det var kanske dom på Sverigekontoret som grejade det?
Vi får se om jag kommer ner till Photokina, då blir det frågor.
Sen blir det intressant att se Pentax på Stockholms mässan nån månad senare. Gärna lite info om micro-APS systemet i ett nyhetsbrev i höst oxå...
Det som tyder på oerhört kassa marknadsföringsenheter inom denna vad man nu måste kalla "soppa Pentax Samsung" är att dom inte stoppat allt sådant här spekulerande via riktig rejäl enkel information om vad som händer..
Nu när Pentax satsar verkar beslutet korkat, speciellt som Focus Trading ska ta över. Focus Tradings hemsida om Samsung bådar inte gott.
Nåväl vi får se hur det går, kanske blir det Sony för mig så småningom ...