Annons

Pentax Scandinavia läggs ner

Produkter
(logga in för att koppla)
Marknadsandel

Så bra sammanfattat!!
En kamera är ett verktyg för att nå ett mål och fungerar verktyget och passar för användaren som denne vill, saknar det betydelse hur maknadsandelarna ser ut för just det verktyget man använder. Hur stor marknadsandel verktyget har kommer heller inte att påverka resultatet.
Uffe

Men det är inte så roligt om verktyget och alla tillbehör man har till den plötsligt inte kan uppgraderas. På 70 och kanske halva 80 talet köptes mest systemkameror och instamatic och 110-kamerorna försvann.
När sedan "alla" hade systemkameror som inte behövde bytas på "tio år" dök försäljningen, det kom också kompaktkameror som var billigare än systemarna...
Då försvann systemkamerorna från Richo, Cosina, Vivitar, Olympus och Konica, m fl. En del av dom var innovativa och tillförde nya smarta finesser till kamerautvecklingen. Dom som var kvar var ungefär: Canon, Nikon, Pentax, Yashica och Minolta. Hade inte Sony, Samsung och Panasonic börjat intressera sig för systemkamerorna så hade vi haft få kvar om nåt år, kanske bara Canon och Nikon. Du skriver "verktyget för att nå ett mål och fungerar verktyget och passar för användaren som denne vill" , då är frågan om verktyget passar.

Vi får räkna med att det blir krig framöver, och dom stora aktörerna är Sony, Panasonic, Samsung, Canon och Nikon. Vill det sig illa så kanske bara 2 blir kvar om 5-10 år, det innebär antagligen att "verktyget" inte passar alla utan det blir likartade kameror som bara vissa gillar...

Dom som hoppar av är dom med låg marknadsandel och därmed dålig vinst.
 
Ingalunda!

Expert blev agenter för Konica minst 20 år tidigare. Jag köpte nämligen en Konica Autoreflex T3 på 1960-talet, och minns att jag var orolig över vad som skulle komma att hända med priserna på objektiv och tillbehör framöver, eftersom den tidigare generalagenten skulle hänga kvar på något vis.

Dessa kameror var f.ö. mycket bra, och Konica Hexanon-objektiven var förstklassiga. De hade tveklöst bättre IQ än vad Nikon och Canons objektiv hade på den tiden (dessa gamla manuella Hexanon-objektiv tycks stå sig väldigt bra t.o.m. om man jämför dem med dagens CaNikon-objektiv...)
........
Nåväl, när det gäller marknadsandelar blev Konica aldrig stora. De var en mindre tillverkare, men produkterna var av hög kvalitet. Detsamma gäller deras film- och pappersproduktion - försäljningsmässigt klart mindre än Fuji och Kodak, men kvalitetsmässigt i minst samma nivå. Vi vet ju hur det gick - för ett par år sedan drog de sig ur fotomarknaden. Idag så är storlek allt, förefaller det.

Hoppas för egen del att Pentax och Olympus trots detta kan hitta nischer så att de kan klara sig, när de tre tungviktarna (Nikon, Canon och Sony) kommer att drabba samman här framöver. För det kommer de definitivt att göra...

Må den bäste "sumo-brottaren" vinna!

Ber om ursäkt, så går det när man gissar och generaliserar.
Konica Impresa var en av guldkornen(), visst ska man sörja lite när dom bra försvinner, senast Yashica/Contax.

Nja, Pentax hör hemma i Samsung/Pentax gruppen och Olympus i Panasonic/Leica/Olympusgruppen, så det är 5 som kommer att kriga. Vi får hoppas att det blir olika system/mångfald att välja ur i framtiden oxå, inte bara dom närmaste åren.
 
Men det är inte så roligt om verktyget och alla tillbehör man har till den plötsligt inte kan uppgraderas. På 70 och kanske halva 80 talet köptes mest systemkameror och instamatic och 110-kamerorna försvann.
När sedan "alla" hade systemkameror som inte behövde bytas på "tio år" dök försäljningen, det kom också kompaktkameror som var billigare än systemarna...
Då försvann systemkamerorna från Richo, Cosina, Vivitar, Olympus och Konica, m fl. En del av dom var innovativa och tillförde nya smarta finesser till kamerautvecklingen. Dom som var kvar var ungefär: Canon, Nikon, Pentax, Yashica och Minolta. Hade inte Sony, Samsung och Panasonic börjat intressera sig för systemkamerorna så hade vi haft få kvar om nåt år, kanske bara Canon och Nikon. Du skriver "verktyget för att nå ett mål och fungerar verktyget och passar för användaren som denne vill" , då är frågan om verktyget passar.

Du låter som många gjorde om Macintosh en gång.

Vi får räkna med att det blir krig framöver, och dom stora aktörerna är Sony, Panasonic, Samsung, Canon och Nikon. Vill det sig illa så kanske bara 2 blir kvar om 5-10 år, det innebär antagligen att "verktyget" inte passar alla utan det blir likartade kameror som bara vissa gillar...

Dom som hoppar av är dom med låg marknadsandel och därmed dålig vinst.

Att ha en liten marknadsandel betyder inte att man har så liten vinst att det inte håller. Frågan är om Pentax (eller de andra småpojkarna för all del) kan nischa sig och hålla sig där. 4-5% av marknaden är inte direkt en liten kundkrets. Skulle kunna tänka mig att det finns en hel del företag inom flera områden som skulle jubla över en sådan marknadsandel. Dessutom betyder det inte att du har guds hand ovanför dig bara för att du har en stor marknadsandel. Se till exempel på Sony och Playstation. Eller varför inte lite närmare, Volvo/Saab.

Nåja. Faktum kvarstår, det finns ingen, för mig, bättre kamera just nu än min Pentax K10D. Kanske Sony's A900 kan ändra det. Men jag är tveksam. Varken Nikon eller Canon kommer att tillgodose mina behov.
 
Du låter som många gjorde om Macintosh en gång.
??????????????????????????????????

Att ha en liten marknadsandel betyder inte att man har så liten vinst att det inte håller. Frågan är om Pentax (eller de andra småpojkarna för all del) kan nischa sig och hålla sig där. 4-5% av marknaden är inte direkt en liten kundkrets. Skulle kunna tänka mig att det finns en hel del företag inom flera områden som skulle jubla över en sådan marknadsandel. Dessutom betyder det inte att du har guds hand ovanför dig bara för att du har en stor marknadsandel. Se till exempel på Sony och Playstation. Eller varför inte lite närmare, Volvo/Saab.

Nåja. Faktum kvarstår, det finns ingen, för mig, bättre kamera just nu än min Pentax K10D. Kanske Sony's A900 kan ändra det. Men jag är tveksam. Varken Nikon eller Canon kommer att tillgodose mina behov.

Vovo/Saab är ju bara namn nu i GM/Ford koncernerna, dom var för små.
 
Vovo/Saab är ju bara namn nu i GM/Ford koncernerna, dom var för små.

I Sverige var de störst. Och ja, en gång i tiden så var Macintosh skräp som ingen skulle använda om tio år. Nu, 25 år senare växer de och går hur bra som helst, de hittade sin trogna kundkrets och de nischade sig så pass mycket att de överlevde 86-95 vilket var ganska otippat.
 
Ber om ursäkt, så går det när man gissar och generaliserar.
Konica Impresa var en av guldkornen(), visst ska man sörja lite när dom bra försvinner, senast Yashica/Contax.

Nja, Pentax hör hemma i Samsung/Pentax gruppen och Olympus i Panasonic/Leica/Olympusgruppen, så det är 5 som kommer att kriga. Vi får hoppas att det blir olika system/mångfald att välja ur i framtiden oxå, inte bara dom närmaste åren.
Där är jag med dig till 100% - hoppas verkligen att alla 5 systemen kommer att överleva. Vi var på väg in ett läge med enbart 2 system, och som till råga på allt förra året officiellt gick ut med att de skulle dela upp marknaden mellan sig(!) Hur bra det skulle ha varit för oss konsumenter är ju inte svårt att räkna ut.
 
Vad jag hört så har även folk i USA svårt att hitta Pentax saker i butiker. I alla fall om man ska tro de på Pentaxforums.com. Om de inte bor i en storstad och kan knalla in på Adorama eller liknande.

Så har det varit under hela 90-talet fram till nu.
Eftersom butikerna har haft en för låg försäljning av Pentax-produkter så har de inte velat lagerhålla märket eftersom det kostar dem för mycket pengar att ha produkter på hyllorna som inte säljer. Vi har samma fenomen i Europa. Inget är nytt under solen, den här situationen har funnits i 18 år i USA och Europa.

Just för att förändra den här situationen så ändrar Pentax US sin försäljningsorganisation (vilket sannerligen var på tiden). Och de hoppar ur försöken med de stora kedjorna, förutom online-butikerna (Pentax designar egna butiker som online-butikerna enkelt kan lägga upp på sina egna hemsidor) för att satsa på de riktiga fotoaffärerna och där har Pentax US ett krav att för att bli en Pentax återförsäljare måste man föra hela sortimentet från Optio till systemkamerorna. Detta är ett koncept som de satsar på där de också står för utbildningen av personalen så att de kan bli kunniga om Pentax. Även svenska Pentax har tidigare gjort några steg i den här riktningen med Pentax Premium-koncept.

Hur Focustrading kommer att göra återstår ännu att se.
Nu har iaf pentax.se blivit uppdaterad med adresser till Focustrading istället för till Pentax Sverige (som alltså inte finns längre).
 
Det står förresten nu på Focustradings-förstasida att de kommer vara på plats i Photokina i Pentax-montern. Och det tycker jag iaf är ett positivt tecken från dem.

"Nu är vi igång med Pentax!

De flesta modeller har kommit in på lager. Snart är det Photokina och då är vi givetvis på plats i Pentax-montern.

Alla artiklar kommer så småningom även ligga på webben för beställning med bilder och text.".

Den lansering som jag tror och hoppas mycket på, det är den nya instegsmodellen från Pentax. Det sägs att NDA (avtal om tystnadsplikt) går ut antingen nu på fredag eller måndag nästa vecka. Alltså precis innan Photokina.
 
Fokustrad..

Kollade in på Fokustrading, K20D finns i många kit ser jag, med 18-55, 16-45, 17-70, 16-50, 16-50 + 50-135, 18-250, 18-55 + 55-300. Men om man vill spara stålar med att köpa kit får man nog
beställa i de flesta fall...

Apropå mikrosystemen från Panasonic och Samsung, nya Panasonicen är inte mycket mindre än Olympus 420. Men vi får se hur små dom blir, elektronisk sökare kommer nog oxå, åtminstone jag vill ha det. Vill ha en mikro-APS om nåt år som går ner i bröstfickan och som har sökare och objektiv som är kompatibla med Pentax K-serie...
 
Apropå mikrosystemen från Panasonic och Samsung, nya Panasonicen är inte mycket mindre än Olympus 420. Men vi får se hur små dom blir, elektronisk sökare kommer nog oxå, åtminstone jag vill ha det. Vill ha en mikro-APS om nåt år som går ner i bröstfickan och som har sökare och objektiv som är kompatibla med Pentax K-serie...

G1:an har elektronisk sökare. :)
De lär ha gjort den något större än som behövs för att vara av intresse för den kundkrets som är intresserad av systemkameror. Det kommer nog komma tunnare modeller som mer liknar de kompakta digitalkamerorna.

Jag tror inget mikro från Pentax-Samsung i år. En engelsk artikel pekade ut 2010 som lanseringsår för Samsung. Vi får väl se...
 
Hoya förväntar sig kunna öka produktionen av digitala systemkameror med 49%, samtidigt som de förväntar sig en minskning av produktionen för de digitala kompakterna med 22%. Som ett ytterligare steg i sin effektivitetshöjning och kostnadsjakt så flyttar de resterande kameraproduktion i Japan till fabriken i Filippinerna. (i och med att produktionen av Samsungs GX-1L och GX-1S är nedlagd så finns det utrymme i fabriken, min anmärkning).
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=29379661

Min kommentar:
Eftersom Hoya förväntar sig en nedgång för den billiga Optio-serien på marknaden, så var det ju inte så konstigt att de sålde av en av de fabriker (den i Kina) där de tillverkades... Resurserna trimmas och koncentreras nu alltmer på systemkamerorna.
 
Hoya förväntar sig kunna öka produktionen av digitala systemkameror med 49%, samtidigt som de förväntar sig en minskning av produktionen för de digitala kompakterna med 22%. Som ett ytterligare steg i sin effektivitetshöjning och kostnadsjakt så flyttar de resterande kameraproduktion i Japan till fabriken i Filippinerna. (i och med att produktionen av Samsungs GX-1L och GX-1S är nedlagd så finns det utrymme i fabriken, min anmärkning).
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=29379661

Min kommentar:
Eftersom Hoya förväntar sig en nedgång för den billiga Optio-serien på marknaden, så var det ju inte så konstigt att de sålde av en av de fabriker (den i Kina) där de tillverkades... Resurserna trimmas och koncentreras nu alltmer på systemkamerorna.

Kommer man fortsätta göra några objektiv i Japan?
Kjelle
 
Kommer man fortsätta göra några objektiv i Japan?
Kjelle

Det vet jag inte. Nyheten handlar om fabriken för digitalkameror i Japan, det står inget om objektiven. De enda objektiv idag som fortfarande tillverkas i Japan är några gamla från FA-serien. Alla i DA och D FA serien tillverkas i Vietnam. Eftersom FA serien ersätts med DA och D FA objektiv så lever de på lånad tid, så min gissning är - nej, inga fler objektiv gjorda i Japan.
Och ärligt talat spelar det ingen roll. Mina bästa objektiv, både mekaniskt och byggmässigt, är från Vietnam.
 
Köper inte alla sina kameror efter behov, inte för att hålla en viss tillverkare vid liv?
Mycket rundsnack, om varför den ena tillverkaren var tvungen att lägga ner, försäljningen sjönk, därmed vinsten, så är det väl med alla tillverkare av, foto, elektronik, bilar, fartyg, m.m., va?
Vill Pentax fanklubben, att kamerorna skall tillverkas med en inbyggd livslängd av några år, datum notering, med senaste andvändningsbar dag, sedan nödvändigt med ett nytt kamerahus?

Kanske, hyra ut sina kameror, inte sälja, kunde ge Pentax ett stadigt inlopp av stålar, ägarna sätter in stålar via Internet, innovativt eller inte?

Använd kameran, idag, snart kommer nya modeller, de är säkert bättre, de måste köpas, för att rädda Pentax, gå ut å ta frisk luft samtidigt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.