Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pentax optio wp bra bilder??, övr?

Produkter
(logga in för att koppla)

flunkan

Medlem
är det ngn som vet om det blir bra bilder lätt att använda osv??

hade annars tänkt att införskaffa sony cybershot 200p, men pentaxen verkade prisvärd.

Sådär

Hej, läste test för ett tag sen, tror det var Digitalfoto (eller allt om)
Det var bästa kompaktkameran för vatten o så.
Men det fanns en del invändningar bla bildkvalitet.

Bilderna blir bra och den är lättanvänd. Dock så kan bilderna brusa på höga ISO tal (typiskt för små digitalkompakter) och kantskärpan är inte den bästa vid stora bländaröppningar (igen typiskt för små digitalkompakter). Men optiken har låg distorsion och liten kromatisk abberation. I standardläget skärper den till lite för mycket, men det går ju att ändra. Ett bra köp, men man får ju betala lite extra för att den är vattenskyddad. Är det ultimat bildkvalitet man är ute efter ska man inte ha någon av de små kompakterna, men WP:n tillhör iaf de bättre.

Hälsningar
* Roland

hej och tack för svaren.

en liten undran av den oinvigde......:)

va e distortion och kromatisk abberation?

M V H
Åsa

flunkan skrev:
är det ngn som vet om det blir bra bilder lätt att använda osv??

hade annars tänkt att införskaffa sony cybershot 200p, men pentaxen verkade prisvärd.

har själv en pentax s5i. och utomhus är den helt okej. men vid fest foto och inne där suger den helt totalt.
blir enbart röda ögon. även om man avänder röda ögon funktion.

flunkan skrev:
hej

va e distortion och kromatisk abberation?

M V H
Åsa

Om jag minns rätt ibland blandar man samman alla ord :.-9

Distorsion - kolla genom en sån där skvallerlins som brukar finnas i lägenheter. Om besökaren lutar sig fram mot dörren när du kollar och ansiktena man ser blir lite lustiga. Där är det distorsion i rejäl omfattning.

Kromatisk abberation är när ljusets olika färger kutar lite olika vägar genom linserna. Då hålls inte färgerna ihop och det blir lite omotiverat vackert rosa eller något -syns perfekt om man fotar mot en trädkrona och det blir lite lustiga färger just där ljuset går "runt" löven och grenarna. Men det syns mest om man gör stora bilder.

Re: Re: pentax optio wp bra bilder??, övr?

anders_j skrev:
har själv en pentax s5i. och utomhus är den helt okej. men vid fest foto och inne där suger den helt totalt.
blir enbart röda ögon. även om man avänder röda ögon funktion.

Går ej att undvika med små kameror eftersom blixten hamnar för nära objektivet och den där extra förblixten som reducerar "röda ögon" kan ej fungera optimalt. Ju mindre kamera, desto större problem.

Hälsningar
* Roland

jepp.
jag förstod det efter ett tag.

fast kanske på opti wp sitter den lite lite längre bort från objektivet.
så det är kanske lite lite bättre. haha

Har köpt en Optio WP och undrar lite. Den är OTROLIGT dålig på att hitta fokus så fort det blir lite mörkt (inomhus en mulen eftermiddag). Är detta generellt för kompakter?

Ibland piper den till och TROR att den fokuserat.

macmolarin skrev:
Har köpt en Optio WP och undrar lite. Den är OTROLIGT dålig på att hitta fokus så fort det blir lite mörkt (inomhus en mulen eftermiddag). Är detta generellt för kompakter?

Ibland piper den till och TROR att den fokuserat.

min pentax s5i. tycker jag är ganska bra att hitta fokus.

använder den mest till fest fot. och där brukar det vara mökt och jävlig, det klara den av väldigt bra tycker jag men röda ögon är ett helvete.

anders_j skrev:
min pentax s5i. tycker jag är ganska bra att hitta fokus.

använder den mest till fest fot. och där brukar det vara mökt och jävlig, det klara den av väldigt bra tycker jag men röda ögon är ett helvete.

Då ska jag nog lämna tillbaka min och välja en annan pentax. Jag är imponerad över snabbheten, dock. Nästan i klass med min D70.

macmolarin skrev:
Då ska jag nog lämna tillbaka min och välja en annan pentax. Jag är imponerad över snabbheten, dock. Nästan i klass med min D70.

okej. kanske prova en s5i i butiken istället.

men jag kan säga att s5i är ljusår bakom min 350d i snabbhet.
en trött amazon mot en Ferrari.

anders_j skrev:
okej. kanske prova en s5i i butiken istället.

men jag kan säga att s5i är ljusår bakom min 350d i snabbhet.
en trött amazon mot en Ferrari.

Kompakter *är* långsammare än systemkameror, särskilt de små. Vill man ha snabba kompakter ska man titta på de större kompakterna som ligger mer i "prosumer" klassen, men de är fortfarande långsammare än en systemkamera.

niilo skrev:
Pentax Optio WP kanske inte kommer bäst till sin rätt inomhus när det är mulet - däremot verkar den vara dunder när det stänker rejält utomhus, typ paddling.

Har skrivit lite om mina erfarenheter under några första dagar med WP här:
http://webnews.textalk.com/se/article.phtml?id=66395

/Niilo

Ja, vill man ha en liten och vatten- och sandsäker kamera så är Optio WP det bästa som finns på marknaden.

Hälsningar
* Roland

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar