Annons

Pentax lens roadmap 2006-2007

Produkter
(logga in för att koppla)
Trist. Det var inte alls bra för Pentax och fansen. Var sugen på en K10 eftersom jag har ett par bra normaler (A*135/1.8 är riktigt fin) men om inte de snabba zoomarna finns där också så får jag nog förlänga min tillfälliga Canon-vurm.
 
Ja synd med förseningen, hade sett fram emot ett DA 16-50/2.8 till Fars dag...

Men om du ska växla från Canon så har du många andra linser att igen, alla Limiteds tex ett måste ;)
 
Det är en kraftig försening från December till Mars för 16-50 f/2.8 och 50-135 f/2.8. Jag undrar vad det är som har hänt... jaja, vi kanske inte ska spekulera i det utan helt enkelt konstatera att tidsplanen sprack. Detta är mycket ovanligt för Pentax. Planen för de tidigare objektiven har ju hållit. Synd!

Det positiva är att vi nu ser att Pentax satsar hejdundrande på objektiv. Nu står det inte på de framtida vilka som kommer som "*" och inte. "*" innebär tydligen supersonic motorer och vädertätning. När Pentax först annonserade 16-50 och 50-135 så benämndes de "DA". Så, även fast det står DA eller D FA på objektiv i listan, så kan mycket väl flera av dem vara "*"... jag antar att de långa telena kommer vara det.

17-70 och 70-300 verkar vara konsumentobjektiv.

Hälsar
R
 
Info från dpreview

http://www.dpreview.com/news/0609/06092102pentaxdastarlenses.asp

Pre-Photokina 2006: Pentax has posted some very brief information about three new digital-only DA* (star) lenses which utilize built-in Supersonic motors for focusing and are likely to be environmentally sealed to match the recently announced K10D. The lenses are the DA* 16-50 mm F2.8 ED AL [IF], DA* 50-135 mm F2.8 ED [IF] and the DA* 60-250 mm F4 ED [IF]. On a digital SLR with a 1.5x FOV crop (such as the K10D) these lenses will provide an equivelant field-of-view of 24 - 75 mm, 75 - 202.5 mm and 90 - 375 mm. According to available information these lenses should be available in March 2007.
 
Frågor kring Pentaxobjektiv:

Vad betyder beteckningen AL?

Hur vet jag vilka objektiv som är vädertätade?

Hur vet jag vilka objektiv som har inbyggd focusmotor?
 
Clasberg skrev:
Frågor kring Pentaxobjektiv:

Vad betyder beteckningen AL?
Aspheric Lens, alltså asfäriska linselement.

Hur vet jag vilka objektiv som är vädertätade?
Hur vet jag vilka objektiv som har inbyggd focusmotor?
De kommande DA 16-50/2.8, DA 50-135/2.8 och DA 60-250/4 är vädertätade och har fokusmotor. Tidigare objektiv har inte detta. När jag klämde på D10an så upplevde jag fokuseringen som mycket snabb, även med det nuvarande kitobjektivet 18-55 som inte har fokuseringsmotor.

-- MW
 
Magnus W skrev:
När jag klämde på D10an så upplevde jag fokuseringen som mycket snabb, även med det nuvarande kitobjektivet 18-55 som inte har fokuseringsmotor.

-- MW

Jag talade med Pentax i ett annat ärende här om dagen och de håller som bäst på att testa en K10. Testpersonen var mycket imponerad över kamerans prestanda, så det lovar ju gott!
 
Tack för snabbt svar!

Kanske värt att vänta på de vädertätade objektiven i vart fall om man köper en K10D - ingen kedja är ju starkare än sin svagaste länk.
 
Clasberg skrev:
Tack för snabbt svar!

Kanske värt att vänta på de vädertätade objektiven i vart fall om man köper en K10D - ingen kedja är ju starkare än sin svagaste länk.

Så känner jag också lite att har man ett vädertätat proffshus vill man ju även ha en matchande optik.

Sen tror jag är risk för långa leveranstider på kameran så vill man ha den någorlunda snabbt kan det vara klokt att förbeställa.
 
Roland Mabo skrev:
Det är en kraftig försening från December till Mars för 16-50 f/2.8 och 50-135 f/2.8. Jag undrar vad det är som har hänt...
.... "*" innebär tydligen supersonic motorer och vädertätning...........
Hälsar
R

Förseningen kan bero på att fabrikerna går för högtryck och att nya fabriken inte är inkörd, tex i processindustrin kanske inkörningen av en pappersmaskin tar ett halvår (fast det heter i förväg att inkörningen går på en vecka).

"*" eller starobjektiv är påkostade med ED glas och metall osv., undantagen är FA limited objektiven som är högklassiga men ej heter star men just limted.
Starobjektiven kommer antagligen i fortsättningen att ha fokusmotor, åtminstone dom större objektiven med mer glas att snurra på.
 
AL = Asfäriskt linselement, en linstyp som ersätter flera andra linstyper. Ett slags "flera pankakor i samma näve". (jag kan inte säga "flera flugor i en smäll" eftersom jag är vegan och således inte smäller flugor *s*). Det går att göra det AL gör med traditionella linselement, men då behövs det fler och det blir dyrare utan att vara bättre. AL är ett kostnadseffektivt sätt för ett bra bildresultat.

Det finns flera olika typer av asfäriska linselement och de som Pentax använder, som de också uppfann en gång i tiden, var hybrid asfäriska linser. Normalt använder Pentax sig av ett sådant linselement, men i den mer exklusiva optiken använder de två stycken.
(DA 18-55 använder 1 hybrid AL, DA 16-45 använder 2 hybrid AL).

En annan beteckning är ED = Extra Low Dispersion. Extra låg spridning, kan man säga. Ger högre skärpa och färre brytningsfel. Olika färger har olika våglängder och går genom tid och rum på olika sätt. Det är framförallt på teleobjektiv som detta kan leda till optiska problem, därför ED.
Men Pentax har även börjat använda ED i kortare brännvidder än telen, för att motverka sk kromatisk abberation, ett vanligt fenomen för digitalkameror.

Alla kommande '*' objektiv blir vädertätade och med supersonic motorer i objektiven. Av tradition kallas Pentax proffsserie '*'. Vanlig konsumentobjektiv kommer ej vara vädertätade, utan det blir den dyra proffsserien med proffspriser som får detta.

Det går alldeles utmärkt att montera ett icke vädertätat objektiv på ett vädertätat hus, objektivfattningen är vädertätad och innehåller en gummilist så det skyddar till viss del även med icke-vädertätade objektiv. Skillnaden är att icke-vädertätade objektiv kan ta in vatten i själva objektivet, nu är ju objektiv tighta konstruktioner och det ska vara typ extremt kraftigt ösregn i flera minuter för att det ska komma in sådana mängder vatten i objektivet att det kan rinna ut på baksidan och in i kameran. I ett sådant väder ser man absolut ingenting och det går inte att fotografera något man ändå inte ser, så jag ser risken att det skulle komma in vatten i kameran som väldigt väldigt liten.

Såvida man inte badar med utrustningen förståss, men kameran är inte gjord för badning. Den är väderskyddad, men inte vattentät. :)

Jag har fotat med min icke-väderskyddade *ist DS i duggregn och det har inte kommit in något vatten någonstans.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Det går alldeles utmärkt att montera ett icke vädertätat objektiv på ett vädertätat hus, objektivfattningen är vädertätad och innehåller en gummilist så det skyddar till viss del även med icke-vädertätade objektiv.
Hälsar
R

Av bilderna att dömma så finns det ingen gummilist som ansluter mot objektivet på K10D. Detta medför att icke vädertätade objektiv kan orsaka läckage vid objektivfattningen. En kvalificerad gissing är att de vädertäta objektiven har en gummilist runt bajoneten som tätar mot huset.

/Peder
 
Roland Mabo skrev:
AL = Asfäriskt linselement, en linstyp som ersätter flera andra linstyper. Ett slags "flera pankakor i samma näve". (jag kan inte säga "flera flugor i en smäll" eftersom jag är vegan och således inte smäller flugor *s*). .......

Hälsar
R
Jag rekommenderar "Göra två flugor på smällen" Det är skapande, inte förstörande;)
 
Jag undrar varför inte Pentax satsar på ett nytt 400/5.6 istället för ett 300:a? Om man ser till hur populärt Canons långa teleobjektiv, både här på Fotosidan och forum utomlands, borde det var ett bättre val när det gäller teleobjektiv.

Ett 300:a är väldigt kompakt men ändå inte riktigt tillräckligt mycket tele om man vill fotografera saker där det krävs tele. Ett 400mm är i mina ögon en bätte kompromiss ekonomiskt och storleksmässigt då det inte är mycket större, inte mycket dyrare och ger förhållandevis ett tajtare utsnitt än ett 300:a.

Slutligen borde ett 400mm utjyttna bildstabilisatorn bättre, då mina erfarenheter av 300mm och bildstabilisator inte riktigt håller vad de lovar, det går lika bra utan helt enkelt
.
Vad säger ni?
 
Jamas skrev:

Slutligen borde ett 400mm utjyttna bildstabilisatorn bättre, då mina erfarenheter av 300mm och bildstabilisator inte riktigt håller vad de lovar, det går lika bra utan helt enkelt
.
Vad säger ni?

Har du haft problem med SR på 300 mm Tobias? En tänkbar fördel med 300/4.5 är lite större område i kombination med telekonvertrar.

Har för mig att jag läst om kommande längder över 300 men hittar inget om det nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.