AL = Asfäriskt linselement, en linstyp som ersätter flera andra linstyper. Ett slags "flera pankakor i samma näve". (jag kan inte säga "flera flugor i en smäll" eftersom jag är vegan och således inte smäller flugor *s*). Det går att göra det AL gör med traditionella linselement, men då behövs det fler och det blir dyrare utan att vara bättre. AL är ett kostnadseffektivt sätt för ett bra bildresultat.
Det finns flera olika typer av asfäriska linselement och de som Pentax använder, som de också uppfann en gång i tiden, var hybrid asfäriska linser. Normalt använder Pentax sig av ett sådant linselement, men i den mer exklusiva optiken använder de två stycken.
(DA 18-55 använder 1 hybrid AL, DA 16-45 använder 2 hybrid AL).
En annan beteckning är ED = Extra Low Dispersion. Extra låg spridning, kan man säga. Ger högre skärpa och färre brytningsfel. Olika färger har olika våglängder och går genom tid och rum på olika sätt. Det är framförallt på teleobjektiv som detta kan leda till optiska problem, därför ED.
Men Pentax har även börjat använda ED i kortare brännvidder än telen, för att motverka sk kromatisk abberation, ett vanligt fenomen för digitalkameror.
Alla kommande '*' objektiv blir vädertätade och med supersonic motorer i objektiven. Av tradition kallas Pentax proffsserie '*'. Vanlig konsumentobjektiv kommer ej vara vädertätade, utan det blir den dyra proffsserien med proffspriser som får detta.
Det går alldeles utmärkt att montera ett icke vädertätat objektiv på ett vädertätat hus, objektivfattningen är vädertätad och innehåller en gummilist så det skyddar till viss del även med icke-vädertätade objektiv. Skillnaden är att icke-vädertätade objektiv kan ta in vatten i själva objektivet, nu är ju objektiv tighta konstruktioner och det ska vara typ extremt kraftigt ösregn i flera minuter för att det ska komma in sådana mängder vatten i objektivet att det kan rinna ut på baksidan och in i kameran. I ett sådant väder ser man absolut ingenting och det går inte att fotografera något man ändå inte ser, så jag ser risken att det skulle komma in vatten i kameran som väldigt väldigt liten.
Såvida man inte badar med utrustningen förståss, men kameran är inte gjord för badning. Den är väderskyddad, men inte vattentät.
Jag har fotat med min icke-väderskyddade *ist DS i duggregn och det har inte kommit in något vatten någonstans.
Hälsar
R