Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K10D vs Cannon EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
JojjoGbg skrev:
Eller så köper du en Canon 400D,som ger bra mycket bättre bilder på höga ISO

I de tester jag läst är 10 mp kamerorna tämligen likvärdiga men med lite olika aggresiv brusreducering i jpeg.

Är man ute efter ännu lägre brus är nog 6 mp kamerorna i så fall ett bättre val, tex K100D som har lägre brus än 350D i intervallet ISO 200-1200.

JojjoGbg skrev:
Eller så köper du en Canon 400D,som ger bra mycket bättre bilder på höga ISO, för 6400:-
och köper sigmat för 7900:-
och hamnar på 14300:-
Gissar att detta är dpreviews bilder? Tänk på att de jämför Jpegs ur kameran, och därmed ges en felaktig uppfattning om bruset eftersom 400:an brusreducerar krafitgare för att ge intryck av lägre brus, jämför 2 RAW-filer och de kommer vara ganska likvärdiga.

papi skrev:
I de tester jag läst är 10 mp kamerorna tämligen likvärdiga men med lite olika aggresiv brusreducering i jpeg.

Är man ute efter ännu lägre brus är nog 6 mp kamerorna i så fall ett bättre val, tex K100D som har lägre brus än 350D i intervallet ISO 200-1200.

K100D och Nikon D40 verkar vara mest kamera för plånboken just nu.

/K

timofej skrev:
Hannah, om du har 15 kkr att bränna, behöver mycket prisvärd utrustning för att fotografera i taskiga ljusförhållanden på ganska långt avstånd och inte behöver "all around" optik är nog bästa kombinationen:

K10D 7800:-
Sigma EX 70-200/2,8 HSM 7900:-
Totalt: 15700:-

vilket är lite över budgeten i och för sig.

Jag tycker att det är en oslagbar kombination för dina ändamål som ger dig både utmärk bildkvalitet och en kamera att växa i. Inbyggd IS kommer du att tjäna på med alla dina framtida objektiv.

Om du är beredd att sträcka dig lite till skulle jag köpa K10D med kitlins så att du får glädje med kameran även i vardaglig fotografering. Det kommer att kosta dig en tusenlapp till.

Det är just det - jag vill ha ett så brett system som möjligt, och plånboken är begränsad. Med ditt förslag på objektiv skulle jag spräcka budgeten rejält, även om det skulle vara den ideala kombinationen. Men förutom de grejor du räknat in behöver jag åtminstone även minneskort och väska.

Jag har funderat fram och tillbaka nu och kommit fram till att jag beställer K10D med kitlins 18-55 + ett sigma 70-300/4-5,6 samt en sigma blixt EF-500 DG SUPER. Det går loss på ca. 13 kkr hos Dustin home. Ett 4 GB (133x) minneskort och en väska kan jag få tag på för 850:-. Det lämnar lite utrymme för ett billigt stativ, motljusskydd, extra batteri eller vad jag upptäckar att jag kan ha nytta av.

Sedan är det bara att sätta igång att spara igen för att kunna köpa bättre objektiv som förhoppningsvis är tätade. Jag tror att jag har bättre nytta av fler objektiv, stativ och blixt - även om bra rörelsekort i ridhusmiljö får vänta till nästa gång jag har råd att köpa objektiv.

Jag tackar för alla råd och tankar som ni delat med er av. Det har varit väldigt värdefullt!

Varför inte begagnat?

Oavsett val av märke kommer du ca 30% längre med din budget om du handlar begagnat. Dessutom kan du utan mer förlust än ev. porto sälja av och byta utrustning om du inte är nöjd. I många fall går det tom att hitta beg med garanti kvar...

Mats

Hahaha... jösses.. jag bara fick sån påminnelse av denna tråd.

Orginalfrågan 400D eller K10D.

mynnar ut i blodig kamp om 400D vs D80.....underbart...

Tur att Hannah har målet klart för sig och inte låter sitt beslutsfattande grumlas av meningslösa slag.

Kacela skrev:
Det är just det - jag vill ha ett så brett system som möjligt, och plånboken är begränsad. Med ditt förslag på objektiv skulle jag spräcka budgeten rejält, även om det skulle vara den ideala kombinationen. Men förutom de grejor du räknat in behöver jag åtminstone även minneskort och väska.

Jag har funderat fram och tillbaka nu och kommit fram till att jag beställer K10D med kitlins 18-55 + ett sigma 70-300/4-5,6 samt en sigma blixt EF-500 DG SUPER. Det går loss på ca. 13 kkr hos Dustin home. Ett 4 GB (133x) minneskort och en väska kan jag få tag på för 850:-. Det lämnar lite utrymme för ett billigt stativ, motljusskydd, extra batteri eller vad jag upptäckar att jag kan ha nytta av.

Sedan är det bara att sätta igång att spara igen för att kunna köpa bättre objektiv som förhoppningsvis är tätade. Jag tror att jag har bättre nytta av fler objektiv, stativ och blixt - även om bra rörelsekort i ridhusmiljö får vänta till nästa gång jag har råd att köpa objektiv.

Jag tackar för alla råd och tankar som ni delat med er av. Det har varit väldigt värdefullt!

Tips på ett annat teleobjetiv som är mycket bra och billigt.

Samsung 50-200/4-5,6 D-xenon för 1000 sek på expert. (passar pentax)

SanDisk x133 är det fabrikat av minneskort som är snabbast på K10D med en skrivtid på över 16 mb/s,ett 2 GB räcker 120 st raw eller 400 st jpg.

Senast ändrad:
Kacela skrev:
.... även om bra rörelsekort i ridhusmiljö får vänta till nästa gång jag har råd att köpa objektiv.
.....

Hanna; jag fotograferar en hel del hästar och har (miss)lyckats ta en del inne i ridhus.

I ridhus är det ofta så gott som omöjligt med blixt. Du har förutom utmaningen att lysa upp en stor yta (kräver säkert två, tre blixtar) oftast så mycket damm i luften att du får en miljon blanka prickar på bilden av det belysta dammet!

I ridhus är det bara ljusstarka objektiv och kamera med bra brusegenskaper på höga ISO som gäller! Förslag t ex i Canon sortimentet är en 50 f/1.4 och 135 L f/2.0. Tyvärr en kostnad på ca 13 Tkr. Eller en 70-200 f 2.8 L IS ( 19 tkr...) men faktiskt är tom f/2.8 i minsta laget i ridhus om du skall kunna ta på hästar över skritthastighet. (om du inte har vääldigt mycket belysning i ridhuset, typ "Globen"..)

Jag har tagit bilder med mitt 100-400 L på bl 5.6 men då varit tvungen att gå upp till ISO 1600 o 3200 (trots att det varit Scandinavium) för att få slutartider ner på 1/250 sec som krävs för hoppning.

För att ge dig en lika "off-topic" rekommendation som vissa andra på den här tråden:
Fota i ridhus: köp en Canon EOS 1D MkIIn (ISO 3200 och 8bps) samt leta upp en beg EF 200 L f/1.8 ojektiv (världens bästa?). En liten "nätt" combo på 4,5 kg och 60 tusen kronor... *skojar*

Lycka till!
tibor

Senast ändrad:
Mitt grundråd är att köpa prylar med bildstabilisering om du vet med dig att du är darrhänt och att bilderna blir oskarpa beroende på darrhäntheten vid "normala" slutartider. Jag anser mig darrigare än "riksgenomsnittet". Detta ger mig några val när jag ska ta bilder. Hitta ett stabilt underlag, ta med mig ett stativ, ta med mig mer ljus, välja ett steg ljusstarkare objektiv, avstå, chansa eller skaffa prylar med bildstabilisering.

Jag har idag objektiv med bildstabilisering, men skulle jag idag välja att köpa utrustning skulle jag välja en kamera med bildstabilisering i huset. Fördelen med stabilisering i huset är att den fungerar på alla objektiv och nackdelen är att sökarbilden är instabil.

Pentax K10D vs Cannon EOS

Jesper Ekvall skrev:

Tur att Hannah har målet klart för sig och inte låter sitt beslutsfattande grumlas av meningslösa slag.

Vadå?
Är Nikon D80 i jämförelsen?
Då, lägger jag in en riktig "dräpare" till D-SLR, utan tvekan rena knock-outen, Sony A100!
AS (anti-skak i kamerahuset) har denna utmärkta kamera.
Vem hittar det på kamerahuset Canon 400D?
Sony tillverkar själva sin sensor på 10 Mp, för sin A100, tryckt med samma tillverkare av hela produkten.
Pentax K10D har en bildsensor inköpt från en annan tillverkare.

Vilken kamera skall då Hannah välja?
Ja, gå på känslan, när man håller kameran i handen! Bekväm? Lagom tung? Lagom stor? Hittar man alla nödvändiga funktioner eller måsta man läsa manualen varje gång man fotograferar?
En tillverkare har visserligen ett mycket stort utbud av objektiv, men spelar det någon roll om en "normal" användare behöver två eller tre objektiv?

Ridhus?
Canon 2,8/300mm objektivet, på en Canon 400D, fungerar säkert utmärkt även i ett ridhus, när ljuset är svagt, men det kostar "flis" detta objektiv, omkring 45000:-.
Då leder jag mycket hellre ut hästarna från ridhuset, ut i dagsljuset, använder en annan kamera med ett billigare objektiv... :) :)

Re: Pentax K10D vs Cannon EOS

larsborg skrev:

Ridhus?
Canon 2,8/300mm objektivet, på en Canon 400D, fungerar säkert utmärkt även i ett ridhus, när ljuset är svagt, men det kostar "flis" detta objektiv, omkring 45000:-.
Då leder jag mycket hellre ut hästarna från ridhuset, ut i dagsljuset, använder en annan kamera med ett billigare objektiv... :) :)

400D ser nog väldigt väldigt liten ut om man sätter en 300/2.8 på den :)

Jag har fotograferat lite rörelse inomhus med ett 70-200/2.8 och hade gärna tagit ett bländarsteg till för att kunna sänka ISO eller få lite snabbare tider. Även om Canon har erkänt bra brusegenskaper så är ju bruset påtagligt vid 1600-3200.

larsborg skrev:

Jesper Ekvall skrev:

Vadå?
Då, lägger jag in en riktig "dräpare" till D-SLR, utan tvekan rena knock-outen, Sony A100!
Sony tillverkar själva sin sensor på 10 Mp, för sin A100, tryckt med samma tillverkare av hela produkten.

A100 står sig ganska slätt jämfört med Pentaxen (jag håller på att testa A100 nu) Pentax K10D har även den bildstabilisering.

400D har ingen stabilisering i huset, men väl 16 objektiv mellan 17-600mm. Men mellan de kameror som Hannah valde mellan så rekommenderade jag Pentax.

Slutligen så har både A100 och Nikon D80 en bildsensor inköpt från en annan tillverkare.......(sony)

Jesper Ekvall skrev:

A100 står sig ganska slätt jämfört med Pentaxen (jag håller på att testa A100 nu) Pentax K10D har även den bildstabilisering.

400D har ingen stabilisering i huset, men väl 16 objektiv mellan 17-600mm. Men mellan de kameror som Hannah valde mellan så rekommenderade jag Pentax.

Slutligen så har både A100 och Nikon D80 en bildsensor inköpt från en annan tillverkare.......(sony)

A100 har en bildsensor från en annan tillverkare, skriver du, vilken tillverkare är det, om inte Sony själva?
Sony A100 har väl sin egen bildsensor, vad jag har förstått.
Du tänkte rätt, men skrev fel, Sony A100 och Nikon D200 har exakt samma bildsensor från Sony, men processar bildfilen något olika, Nikon D200 ger en färdig bildfil med mindre brus.

Canon 400D har ingen AS i huset (ännu?), men väl i sina objektiv, ja, då benämnt IS, det kostar extra den finessen på objektivet, mycket extra.
Canon har suveräna objektiv, men antalet av 16 eller flera objektiv i sitt utbud, är ingen orsak till att välja Canon.

Pentax K10D är den senaste D-SLR nu ute på marknaden, slår Sony A100 lätt, kan hända, men på vilket sätt?
Fukttätad? Bättre AS? Mindre brus? Mera detaljer i bildfilen?
Jag har själv inte tagit några bilder med Pentaxen, intressant att se vad den presterar, jämfört med Sony A100 och Canon 400D.
Mitt intryck av kameran är ändå, alldeles för klumpig, i min smak, större än både Sony A100 och Canon 400D.
Men, Pentax optiken brukar tillhöra de bästa på marknaden.

larsborg skrev:

Vadå?

Vilken kamera skall då Hannah välja?
Ja, gå på känslan, när man håller kameran i handen! Bekväm? Lagom tung? Lagom stor? Hittar man alla nödvändiga funktioner eller måsta man läsa manualen varje gång man fotograferar?
En tillverkare har visserligen ett mycket stort utbud av objektiv, men spelar det någon roll om en "normal" användare behöver två eller tre objektiv?

Ridhus?
Då leder jag mycket hellre ut hästarna från ridhuset, ut i dagsljuset, använder en annan kamera med ett billigare objektiv... :) :) [/B]

Eftersom jag tydligen rörde till en del i grytan i förra inlägget, så rör jag om lite till:)

Ta en bild i blandljus med A100, och så tar du samma bild med D80 (eller för den delen 400D), kör t.ex. P-läge och 400iso. Kamerorna har samma sensor (inte Canon).... Gör testen, jag säger inget mer.... Men jag har sagt det förut, sensorn har inte mycket med det faktiska resultatet bilden att göra.

Här är ett citat från Phil Askeys test av D40:
The D40 produced extremely good images which for us went beyond the cameras 'entry level' billing and go to show how far in-camera image processing has come.
D.v.s. det viktiga är egenligen inte alltid att man har 6 eller 10mpix - det viktiga är HUR kamerans algoritmer/bildinställningar/bearbetningsmotor tolkar informationen den just registrerat.

Kolla tidningen Foto:s "shout out" mellan D80 och 400D, där man ANVÄNT kamerorna på samma sätt, FOTAT SAMMA SAKER etc. Ta t.ex. AF:en på 400D som hade märkbart svårt att hitta fokus på saker som rör på sig, medans D80 för det mesta var klockren. Samma med exponeringen, samma med... samma med...

Det finns idag 3 riktig bra alternativ D80, 400D samt K10D. Finesser kan man diskutera hit och dit, men i ren och skär foto/användar kvalitet, så drar D80 det längsta strået eller hur?

God Jul

Adam

Re: Re: Pentax K10D vs Cannon EOS

Tyckaren skrev:

Det finns idag 3 riktig bra alternativ D80, 400D samt K10D. Finesser kan man diskutera hit och dit, men i ren och skär foto/användar kvalitet, så drar D80 det längsta strået eller hur?

God Jul

Adam

Nu har jag inte använt D80 (som säkert är bra på många sätt) men hur jag än försöker se på saken är varken den, Sony Alpha eller 400D ens i närheten av K10, undantaget då priset och möjligen bildkvalitén där det inte tycks skilja så där värst mycket.

God Jul

Patrick Pihl skrev:

Nu har jag inte använt D80 (som säkert är bra på många sätt) men hur jag än försöker se på saken är varken den, Sony Alpha eller 400D ens i närheten av K10, undantaget då priset och möjligen bildkvalitén där det inte tycks skilja så där värst mycket.

Vad gör Pentax K10D till ett så unikt kamerahus, så att A100, 400D, 80D eller något annat kamerahus, för rimliga pengar, inte ens kommer i närheten?
Ser man på den färdiga bilden, att det måste vara en Pentax K10D bakom optiken?
Fukttätningen?

Singing in the rain, samt God Jul och Gott Nytt År

papi skrev:

Samsung 50-200/4-5,6 D-xenon för 1000 sek på expert. (passar pentax)

Nu gilder jag också lite off topic. ;)

Slänger in frågan här ist för att starta en ny tråd.

Vad skiljer egentligen Pentax 50-200 och Samsung 50-200 åt? Pentax kostar ju det dubbla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar