Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K10D är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Diskuterat Pentax A/D omvandlare med bla Anders Uschhold här pa Photokina, samt fragat Pentaxfolk hur denna 22bitars fungerar. Ingen kan svara än sa länge.En tekniker fran Japan skall ge mig svaren senare idag enligt den Svenska representanten
Mikael
 
Wesley skrev:
Är det nån som sett några tester på nätet än?

Nej, för kameran är inte släppt på marknaden än.
Kameran börjar säljas i Japan först om en månad och sen hittar den hit till Sverige i November. Du får ge dig till tåls några veckor till. Eller ännu längre... När det gäller tester så sa exempelvis Dpreview / Phil för två månader sedan att K100D, alltså den Pentax som släpptes före K10D, i slutet av sommaren - låg i hans "pipeline" och att han snart skulle publicera sitt test av den. Vi väntar fortfarande på att det ska hända... Så tester kan tyvärr dröja.

Jag hoppas K10D känns mer intressant för tidningar och nyhetssajter på nätet att skriva om, det vore positivt för Pentax marknadsföring.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Diskuterat Pentax A/D omvandlare med bla Anders Uschhold här pa Photokina, samt fragat Pentaxfolk hur denna 22bitars fungerar. Ingen kan svara än sa länge.En tekniker fran Japan skall ge mig svaren senare idag enligt den Svenska representanten
Mikael

Förvånar mig inte ett dugg att de inte kan svara, för de vet inte själva - de är såvitt jag har förstått marknadsfolk, inte tekniker eller programmerare.

Vem är Anders Uschhold som du refererar till? Jag känner inte igen namnet, en höjdare hos Pentax Germany?

Hälsar
R
 
Anders bedriver ett testinstitut i Tyskland och är prof i digital teknik , testinstitutet gör mätningar för företag och för flera fototidningarna i Europa.
Mikael
 
Photokina rapport:
"The Viewfinder loupe is GREAT!! The guy had it in his pocket and showed it to us on a K10D. It provides an additional 1.2x magnification. I felt like looking through a different camera. The K10D's VF is great to start with, but this is one accessory that is high on my list as as now!

- Wireless flash is a definate NO. Reason being interference(?) with the SR system according to the rep. If this is indeed the case, I'm OK with Pentax's choice, since wireless is still possible through an additional flash unit, whereas for SR there is no alternative.

- At this stage, files are uncompressed and leaving room for 16bits RAW. The electronics are ready for 16bit, but until software is not (all 12bit based) Pentax will wait to upgrade. This could be done through firmware though.

- Firmware in the K10Ds at the show was 0.20. It is still being worked at, with possible updates to be expected in the month after release. Reason for this is a recent change in the hardware to deal with noise.

- The guy told us that the USER setting can store up to 50 different preferences. I looked around in the menu, but couldn't figure out how to do this, but the guy ensured us that the manual for this particular function was 6 full A4 pages of small condensed print long.

- Teleconverters: no manual override for FL for SR when using on a chipped lens. At least we couldn't find how. Shame...
- expected delivery of the first units: 4 weeks

Personal remarks:
- Sv works very nice to me, esp with program shift to allow Av.

- I love the way you can customize three different white balances. It shows the last shot while you change the parameters to evaluate the result. Very easy and flexible.
- Shutter release was much more sensitive that on the DS.

- AF button is hard to reach with the grip. I hope the OK button can still be configured to AF, didn't check. The grip feels really good though.

- AF is fast. Unfortunately all K10Ds had the lenses locked into them, so I couldn't use an older AF lens to compare for those.

- For Jonas: The various bodies I tried had consistent exposure between Av and M with the lens mounted (all DAs).
...
Hela rapporten med bilder finns här:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=20209784

Hälsar
R
 
Jag reagerade också den den formuleringen. Supersnabb redan innan de nya supersnabba gluggarna kommit...Fast de kanske inte tillför just snabbhet.

Jag känner att jag förtjänar en K10D. Synd att jag inte hunnit växa ur min DL än bara ;)

/Jimmy
 
snackade med min chef och en av de andr ajag jobabr med som kom hem från photkina igår, de sa att pentaxen kändes riktigt bra i handen. robust och stadig sa han. den verkade också vara ordenltigt tätad efter vad han kunde se, o han klämde runt rätt mkt på den...ska lägga in min beställning imorgon=)
 
Jag är så sjukt imponerad av K10D och de nya objektiven att jag faktiskt är sugen på att sälja min Konica Minolta 7D med tillbehör och byta till Pentax. Jag får bara känslan av att Pentax verkligen satsar på framtiden av någon anledning, för mig känns det som Canon och Nikon har stått stilla sen sina första DSLR mer eller mindre. Det betyder inte att det är så, men det är känslan jag har fått för det hela iaf :)

En fråga, K10D saknar ju PC-Sync, men det sägs att man kan sätta en adapter i blixtskon, har inte hittat något konkret dock (butik som säljer, hur och om det funkar och med vilken synktid). Finns det någon som kan klargöra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.