Annons

Pentax K10D är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ge mig hjälp snabbt

Så ni som hyllar Pentax låga brus, tack för det tipset, plåtade Marit Bergman för en tidning i natt, sjukt kass ljus, låg på ISO 1600 2.0 1/60. Nu är det så att bilderna är ju fan i mig näst intill obrukbar även för dagstidning. 800 går gränsen vid verkar det som och nu behöver jag hjälp och det kvickt, bilderna ska vara inne innan lunch på söndag. Hur gör jag för att bli av med det blåa rutmönstret som är supertydligt i alla lågdagrar? Den som har tjatat här om ISO 3200 har jag ingen förståelse för - bilderna är ju lika snygga då som med tja, jag vet inte vad - bajs?
 
Re: Ge mig hjälp snabbt

raskolnikov skrev:
Den som har tjatat här om ISO 3200 har jag ingen förståelse för - bilderna är ju lika snygga då som med tja, jag vet inte vad - bajs?
Jag fortsätter gärna tjatar om 3200. Men det ska givetvis vara 3200 som INTE ger bilder som ser ut som bajs! När det börjades prata om k10d och förhoppningarna om lågt brus, så hoppades jag på en kamera som klarar 3200 med betydligt mindre brus än idag.

Varför väljer man höga iso? Jo därför att inget annat fungerar! Då får man ta bruset eller ge sjutton i att fota. Å det gäller alla vid samma situation. Så är det en koncert med dåligt ljus och blixtförbud så lär alla andra fotografer ha samma problem, även de som fotar för tidningen.
Du kör istDs? Jag kör med istDl och kan bara konstatera att om Ds och Dl är någorlunda lika på brus så borde du fått rätt hyfsade bilder med 1600 och 1/60s OM du inte underexponerat. 1600 och 1/60s, då hade du inte så extemt dåligt med ljus trotts allt. Har du förresten testat samma förhållanden med annan kamera? Jag kör ibland Canon 1Dmk2 och inte sjutton blir det mindre brus från den iallafall.

Testade igår att underxponera ett steg på 1600 och att exponera rätt på 3200. När man kompenserat ikapp 1600 bilden är det i princip omöjligt att se skillnad i bruset på dem.

Hur man får bort färgbrus? Det finns ett gammalt PS knep. kör gausisk oskärpa på bilden. Det ska vara så mycket att du inte ser de blå prickarna. Nu är det bara sudd av bilden. Nu klickar du på redigera, sedan "tona gausisk oskärpa". Observera att du måste välja tona DIREKT efter att du fixat oskärpan. gör du något annat emellan så försvinner möjligheten att tona. Hursomhelst så ska du nu ha en ruta framme där 100% opacitet är som bilden är nu och 0% är samma som "ångra". Men det finns en ruta till, den som det står "läge" på. klicka på pilen sä alternativen fälls ner. Kolla längst ner och välj "färg". Nu har du helt plötsligt lagt den gausiska oskärpan på färgen. Du kan använda opacitetskontrollen för att ställa hur mycket effekt du vill ha.

Tips: gör ett macro!

Bruset försvinner inte helt på det här viset, men det är iallafall inte färgat och syns inte lika bra. Ett annat sätt som kanske passar extra bra på koncertbilder är att göra dem svart/vita. Då försvinner ju färgbruset och det brus som är kvar upplevs inte lika störande som vid färgfoto.
 
svartvitt vore räddningen om inte det vore för att färg är inne på lokaltidnigar nu när de har tryckpressarna för det, S/V bilder har blivit ute men klart man kan skicka med ett gäng så får de avgöra. ska testa gaussisk oskärpe tipset.
 
Klämde en del på k10an nere på photokina, riktigt trevlig kamera, försökte jämföra med D80n som fanns i montern mittemot. Tyckte att k10an låg mycket skönare i handen, känns väldigt rejäl. Sökaren verkar ok, e van med sökaren från eos 5D som väl förstås e lite större. Det enda jag inte gillar med kameran är menyerna, vad har dom sysslat med? Ser ut som skit, känns som nåt dom sattes ihop på 80talet om man jämför med canon och nikon, fast det är kanske en vanesak.
 
Fick du någon uppfattning om autofokusen? Hört att den skall vara mycket snabbare på K10D men har då har man nog mest jämfört med andra Pentax dslrer.

Kanske är det menyerna som är förklaringen till det låga priset ;)
 
papi skrev:
Fick du någon uppfattning om autofokusen? Hört att den skall vara mycket snabbare på K10D men har då har man nog mest jämfört med andra Pentax dslrer....
;)

Jämfört med DS/K100 känns det som att gå upp ett steg, från amatör till semiprokamera.
Nikon kollar in Pentax...
 

Bilagor

  • nikon kollar.jpg
    nikon kollar.jpg
    35.2 KB · Visningar: 638
Re: Ge mig hjälp snabbt

raskolnikov skrev:
Så ni som hyllar Pentax låga brus, tack för det tipset, plåtade Marit Bergman för en tidning i natt, sjukt kass ljus, låg på ISO 1600 2.0 1/60. Nu är det så att bilderna är ju fan i mig näst intill obrukbar även för dagstidning. 800 går gränsen vid verkar det som och nu behöver jag hjälp och det kvickt, bilderna ska vara inne innan lunch på söndag. Hur gör jag för att bli av med det blåa rutmönstret som är supertydligt i alla lågdagrar? Den som har tjatat här om ISO 3200 har jag ingen förståelse för - bilderna är ju lika snygga då som med tja, jag vet inte vad - bajs?

Risken för dålig ljussättning finns alltid om det är uppträdanden på mindre proffsiga krogar och ställen. Är ljuset platt och kontrastlöst är det svårt att få
till det snyggt oavsett vilken ISO man har. Se till att reka innan på stället!
 
Jag tycker man kan läsa anledningen till förseningen mellan raderna där. Varför skulle de ta bilder med en ofärdig mjukvara om den riktiga fanns..... Det verkar som om de har problem med mjukvaran. Sedan är det säkert så att det är bra för dem att bygga fler kameror innan de lanseras ändå...men problem med mjukvaran i det här sena läget låter allvarligt. Man blir ju lite nyfiken på vad de har problem med.
 
quarc skrev:

men problem med mjukvaran i det här sena läget låter allvarligt. Man blir ju lite nyfiken på vad de har problem med.


Kanske är det 16-bitars filen ;)

Men så länge kameran blir bätte och bättre kan det vara värt att vänta,i dag fick vi 3.5 fps!
 
Man kan ju hoppas att dom håller på att fintrimma mjukvaran så dom slipper komma med en uppdatering om någon månad.
 
Bofoto2 skrev:
Man kan ju hoppas att dom håller på att fintrimma mjukvaran så dom slipper komma med en uppdatering om någon månad.
Iofs, men jag vill nog hellre ha en fungerande kamera imorgon, och sedan få enn uppdatering om en månad eller två som gör den ännu bättre :) Men jag inser att Pentax inte vill leverea något som inte är perfekt, och det är ju därför vi gillar Pentax. Man får väl ge sig till tåls...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.